Toon posts:

Opstart probleem: CPU of moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste bericht hier op het forum en ik hoop dat ik in deze sectie goed zit.

Ik heb het volgende probleem met een van mijn pc's en ik hoop dat er iemand is die mij iets wijzer kan maken in dit probleem.

Probleem:
PC start niet meer.
Na aanzetten gaan de lampjes allemaal even branden en je hoort de fans aanslaan. Na een seconde of 2 a 3 gaat alles weer uit en gebeurt er verder niks. Er komt niet eens een beep! en ook helemaal geen beeld.
Vanmorgen werkte alles nog prima. Nadat de pc in slaapstand heeft gestaan wilde deze er niet meer uit komen. Na een reset ging de pc niet eens meer aan.

Wat heb ik geprobeerd:
Ik heb geprobeerd om de pc gewoon aan te zetten.
Ik heb de pc open gemaakt en een voor een onderdelen los gekoppeld en geprobeerd te starten.
Uiteindelijk had ik alleen nog een processor (zonder fan) op de voeding. Ook hier nog steeds het probleem.
Ik heb een nieuwe voeding geprobeerd. (Aopen 400W) Deze had ik nog nieuw in de kast liggen.
Ik heb andere geheugenmodules geprobeerd (ook deze had ik nog nieuw in de kast)
Ik heb de hele pc van onder tot boven opnieuw in elkaar gezet.
Ik heb de powerschakelaar en de resetschakelaar omgewisseld (om te checken of het misschien de knoppen zijn)
Ik heb alles schoongemaakt met een zacht kwastje en een spuitbusje lucht (Dust-Off)

Wat zijn de specs:
Asus M2V AM2 mainboard
2x 2Gb Kingston PC6400
AMD Athlon64 X2 Dual core 5000+
Club3D ATI HD3650 512Mb
500Gb Western Digital 16mb cache
NEC - DVD RW

Ik heb echt geen idee meer waar ik nog moet zoeken.
Ik hoop dat iemand mij iets wijzer kan maken in deze kwestie.

PS. Mocht ik in de verkeerde sectie zitten... mijn excuus. Ik heb niet kunnen vinden waar ik precies zijn moest.

Met vriendelijke groet,

Goeny

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ik kan het natuurlijk fout hebben, maar als je alles hebt getest met een nieuwe voeding, en het werkte allemaal niet (andere onderdelen enzo) dan ligt het wss aan je moederbord? dat is dan het enige dat je nog niet vervangen hebt.. correct me if i'm wrong. hoeveel Watt was je vorige voeding? en welk merk?

Verwijderd

Topicstarter
Vorige voeding is ook een Aopen 400W. Wel een iets ouder model.

Zoals ik inderdaad al zei... Alle onderdelen zijn los geweest behalve CPU.
Ik ben dan inderdaad ook bang dat het óf het mainboard, óf de CPU is.

In de hoop dat iemand hier misschien iets meer weet of het probleem herkent heb ik eerst mijn vraag maar eens gesteld voor ik met nieuwe mainboards ga klooien. Wie weet is het de CPU en dan ga ik een nieuw mainboard kopen.
Is in deze barre tijden niet echt verstandig om zoveel extra uit te geven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er inmiddels achter gekomen wat het probleem was.
Het mainboard is inderdaad stuk.

Ik kon nog een andere AM2 CPU gebruiken die ik op dat mainboard heb geplakt. Tegelijk heb ik deze CPU op het mainboard van die andere pc geplakt.
De andere pc deed het prima met eigen CPU en andere CPU deed het niet op eigen mainboard.

Conclusie: Mainboard stuk.

Voor de zekerheid toch nog het mainboard eruit gehaald en op een houten tafel gelegd om zeker te zijn dat het niet een kortsluiting probleem zou zijn in de kast.

Ik heb inmiddels een ander mainboard gekocht. Asus M3A-78 PRO
Prima bordje voor die extra pc met genoeg uitbreidingmogelijkheden in de toekomst. (Het blijft een extra pc dus echte dikke upgrades komen er toch niet)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Welkom op GoT :).

Het is aan te raden om, voordat je een topic opent, het beleidstopic bovenaan ieder subforum te lezen. In dit geval is dat CSL Beleid waar aangegeven staat dat normale PC-probleemtopics niet in CSL thuishoren ;).

Vanwege
Ik ben dan inderdaad ook bang dat het óf het mainboard, óf de CPU is.
is Processors, Moederborden & Geheugen een logische keus. Ook al ben je er nu achter wat het is, ik ga het topic toch even op z'n plek zetten. Ik haal dan ook even 'Help!' uit de titel, dat is nergens voor nodig :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.