Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] na reboot kan OS niet meer geladen worden.*

Pagina: 1
Acties:

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-11 14:48

painkill

Pain(k)(ill)

Topicstarter
Hallo,

De titel legt niet alles goed uit, maar goed.

Ik heb sinds vandaag een asus p5ql-e met een intel e7400

De rest van het systeem is identiek gebleven.
Ik heb dus mobo en cpu vervangen.

Nu had ik gelijk bij de eerste opstart al dat expres gate een foutmelding gaf, namelijk dat hij niet geinstalleerd was, heb verder ook geen idee wat dit is.

Dan start hij nog wel op, zelfs totdat ik mijn os kan kiezen (vista, windows 7), bij alle 2 kom ik niet verder dan het laad gedeelte, want dan volgt er een bsod.
De bios herkend de harde schijven wel, en ook alles daar klopt.

Maar ga ik vervolgens via de ubuntu cd proberen te installeren dan kan de ubuntu cd GEEN partities of zelfs harde schijven vinden.
De enige manier om dit wel te kunnen zien is door de xp cd erbij te pakken, maar installeer ik dan zoals het altijd gaat dan zegt hij na het opstarten dat het besturingsysteem niet geladen kon worden.

Wat ik heb uitgesloten:
Harde schijf fout (hij doet het wel in andere computers)
kabelfouten (xp cd herkend wel alles)
Warmte (30 graden)
Cpu doet het gewoon goed, ook de temp daar is goed.
geheugen, memtest toont geen fouten.

Ik ben hier nu al de hele dag mee bezig, en kom er maar niet uit.

Wat mij lijkt is dat op de 1 of andere manier mijn moederbord geen partities kan zien, en pas als het via een apart programma (xp cd) gaat dat hij het dan ziet.
Ook heb ik trouwens alle mogelijke bios instellingen zowat geprobeerd, ik word er gek van...

ps. zelf op een NIEUWE harde schijf, die wel geformateerd is kan xp alles opzetten, maar na de restart kan hij het besturingsysteem niet laden.

Graag hulp :)

Mijn SNES verzameling!

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-10 15:17
Wat staat er in je BSOD? Dat geeft vaak nuttige informatie waar je het probleem kan zoeken

Verwijderd

Staat HDD0 als 2e boot device met DVD/CDROM als 1e ?

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Topicstarter
Die bsod gaat zo snel dat je het niet kunt lezen, binnen 1 seconde is het weg, misschien nog wel minder.

En die opstartvolgordes heb ik heel vaak veranderd, maar meestal dvd als eerste en hd als 2de.

Mijn SNES verzameling!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Topicstarter
Update:

Als ik mijn harde schijven als hsia (zoiets) doe dan ziet ubunti mijn harde schijven wel, hopelijk kan zo eindelijk op mijn harde schijven.
Dit werkt trouwens niet als ik nu gewoon opstart, dan is het hetzelfde verhaal,,,

Mijn SNES verzameling!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat je met een nieuw mobo je oude OS niet kunt gebruiken is vrij normaal, het gaat immers over totaal andere hardware. Als je XP gaat herinstalleren zul je wel de juiste drivers moeten laden met F6 (en er zit verschil tussen de AHCI en RAID drivers voor de ICH10R op dat bord).

Dat expressgate een fout geeft is logisch, die is immers standaard niet geinstalleerd op borden waar geen SSD opzit.

In elk geval, zorg voor de goede drivers en dan zou het moeten werken.
Kickje richting WOS gezien dit totaal niets met PMG te maken heeft + een titelchange.

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Topicstarter
Ik heb even geprobeerd om het ahci en f6 xp te installeren, maar dit werkt niet.
Xp zegt dan simpelweg dat er geen harde schijven zijn, heb alle mogelijkheden na f6 al geprobeerd.

Nu ben ik met ubuntu bezig, maar deze werkt juist weer niet met ide, maar alleen met ahci, dus dat is even afwachten of hij deze keer wel goed installeerd.

Mijn SNES verzameling!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Topicstarter
Sorry voor dubbelpost, maar dit is denk ik belangrijk om apart te lezen.

Ik heb even verder gezocht naar IDE en ahci, en ben er achter dat het totaal niet met elkaar werkt.
Dit verklaard trouwens ook waarom de harde schijven raar doen, de sata drivers moeten namelijk geladen worden, en deze heb ik niet, staan niet op xp, en heb geen idee waar ik deze moet zoeken.
Dus weet iemand waar ik deze kan vinden?

Mijn SNES verzameling!

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-10 15:17
painkill schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 20:30:
Die bsod gaat zo snel dat je het niet kunt lezen, binnen 1 seconde is het weg, misschien nog wel minder.

En die opstartvolgordes heb ik heel vaak veranderd, maar meestal dvd als eerste en hd als 2de.
Je kan tijdens booten met F8 aangeven dat de pc niet opnieuw opstart bij een BSOD. Op die manier kan je je BSOD lezen. Zet dat eens aan

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
painkill schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 23:50:
Sorry voor dubbelpost, maar dit is denk ik belangrijk om apart te lezen.

Ik heb even verder gezocht naar IDE en ahci, en ben er achter dat het totaal niet met elkaar werkt.
Dit verklaard trouwens ook waarom de harde schijven raar doen, de sata drivers moeten namelijk geladen worden, en deze heb ik niet, staan niet op xp, en heb geen idee waar ik deze moet zoeken.
Dus weet iemand waar ik deze kan vinden?
Op je mainboard cd, of op de Intel site. Indien je geen floppy drive hebt kun je met bijvoorbeeld nLite ook een aangepast XP cd'tje maken waar de drivers al in verwertk zijn.

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Topicstarter
Ik had zelf al best wel wat onderzocht en inderdaad met Nlite en alle drivers van mijn moederbord erop deed hij het :)

Wel jammer dat ik door al mijn gepruts wel de data van 1 harde schijf heb gewist, maar heb wel weer wat geleerd :D

Mijn SNES verzameling!

Pagina: 1