Ik heb al ruim een half jaar een leuk servertje draaien die voornamelijk extra opslag biedt, en waar de back-ups van data heen gaan.
Nu loop ik tegen een probleem aan:
Ik heb dvd's (*.iso) op de server staan, deze mount ik op mn pc, en kan ze vlekkeloos bekijken.
Ga ik op dat zelfde moment een image maken, die ik direct naar de server toeschrijf, dan gaat het fout, de film begint te haperen.
Je zou natuurlijk zeggen: 'ja, dat moet je gewoon niet tegelijk doen'
Maar dat doe ik dus wel tegelijk.
Ik heb in de server een onboard netwerkkaart (welke herkend wordt), en een netwerkkaartje van Sweex (welke wonderbaarlijk ook gewoon werkt onder Freenas), beide een gigabit aansluiting.
Apart doen deze het allebei, is de server normaal te benaderen ed.
Echter als ik beide tegelijk aansluit, kan ik er maar 1 gebruiken..
Is er een (simpele) manier om dit 'probleem' te verhelpen, en bv Load balancing te gaan gebruiken..
Momenteel ben ik voorbereidingen aan het treffen om de data partitie uit te breiden van 2x500gb (RAID1) naar 4x1tb (RAID10), hierbij ben ik de data aan het kopieren naar mijn desktop en direct op een HDD aan het kopieren, en hierbij zie ik dat er gemiddeld een snelheid van 80Mb/s is, met een uitschieter naar de 200Mb/s zojuist.
Kortom mijn vragen:
-Is het zinvol om tijd te gaan steken in Load balancing? En is dit überhaupt mogelijk in Freenas?
-Zou de chipset van het server mobo het aankunnen?
Nog even de hardware:
Mobo: MSI 945GM3
Proc: Intel Celeron E1400
Mem: Corsair 1x1024Mb @667MHz
Netwerkkaarten: Sweex 1Gbit LC101 + onboard 1Gbit
HDD's: (allen Western Digital's)
1x80Gb IDE (voor Freenas)
2x500Gb SATA2 RAID1 (voor data)
bvd!
Nu loop ik tegen een probleem aan:
Ik heb dvd's (*.iso) op de server staan, deze mount ik op mn pc, en kan ze vlekkeloos bekijken.
Ga ik op dat zelfde moment een image maken, die ik direct naar de server toeschrijf, dan gaat het fout, de film begint te haperen.
Je zou natuurlijk zeggen: 'ja, dat moet je gewoon niet tegelijk doen'
Maar dat doe ik dus wel tegelijk.
Ik heb in de server een onboard netwerkkaart (welke herkend wordt), en een netwerkkaartje van Sweex (welke wonderbaarlijk ook gewoon werkt onder Freenas), beide een gigabit aansluiting.
Apart doen deze het allebei, is de server normaal te benaderen ed.
Echter als ik beide tegelijk aansluit, kan ik er maar 1 gebruiken..
Is er een (simpele) manier om dit 'probleem' te verhelpen, en bv Load balancing te gaan gebruiken..
Momenteel ben ik voorbereidingen aan het treffen om de data partitie uit te breiden van 2x500gb (RAID1) naar 4x1tb (RAID10), hierbij ben ik de data aan het kopieren naar mijn desktop en direct op een HDD aan het kopieren, en hierbij zie ik dat er gemiddeld een snelheid van 80Mb/s is, met een uitschieter naar de 200Mb/s zojuist.
Kortom mijn vragen:
-Is het zinvol om tijd te gaan steken in Load balancing? En is dit überhaupt mogelijk in Freenas?
-Zou de chipset van het server mobo het aankunnen?
Nog even de hardware:
Mobo: MSI 945GM3
Proc: Intel Celeron E1400
Mem: Corsair 1x1024Mb @667MHz
Netwerkkaarten: Sweex 1Gbit LC101 + onboard 1Gbit
HDD's: (allen Western Digital's)
1x80Gb IDE (voor Freenas)
2x500Gb SATA2 RAID1 (voor data)
bvd!