[Freenas] Meerdere netwerkaansluitingen, gebruikt er maar 1

Pagina: 1
Acties:

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-12-2025

pcprutser

No message

Topicstarter
Ik heb al ruim een half jaar een leuk servertje draaien die voornamelijk extra opslag biedt, en waar de back-ups van data heen gaan.

Nu loop ik tegen een probleem aan:
Ik heb dvd's (*.iso) op de server staan, deze mount ik op mn pc, en kan ze vlekkeloos bekijken.
Ga ik op dat zelfde moment een image maken, die ik direct naar de server toeschrijf, dan gaat het fout, de film begint te haperen.
Je zou natuurlijk zeggen: 'ja, dat moet je gewoon niet tegelijk doen'
Maar dat doe ik dus wel tegelijk.

Ik heb in de server een onboard netwerkkaart (welke herkend wordt), en een netwerkkaartje van Sweex (welke wonderbaarlijk ook gewoon werkt onder Freenas), beide een gigabit aansluiting.

Apart doen deze het allebei, is de server normaal te benaderen ed.
Echter als ik beide tegelijk aansluit, kan ik er maar 1 gebruiken..

Is er een (simpele) manier om dit 'probleem' te verhelpen, en bv Load balancing te gaan gebruiken..

Momenteel ben ik voorbereidingen aan het treffen om de data partitie uit te breiden van 2x500gb (RAID1) naar 4x1tb (RAID10), hierbij ben ik de data aan het kopieren naar mijn desktop en direct op een HDD aan het kopieren, en hierbij zie ik dat er gemiddeld een snelheid van 80Mb/s is, met een uitschieter naar de 200Mb/s zojuist.

Kortom mijn vragen:
-Is het zinvol om tijd te gaan steken in Load balancing? En is dit überhaupt mogelijk in Freenas?
-Zou de chipset van het server mobo het aankunnen?

Nog even de hardware:

Mobo: MSI 945GM3
Proc: Intel Celeron E1400
Mem: Corsair 1x1024Mb @667MHz
Netwerkkaarten: Sweex 1Gbit LC101 + onboard 1Gbit
HDD's: (allen Western Digital's)
1x80Gb IDE (voor Freenas)
2x500Gb SATA2 RAID1 (voor data)

bvd!

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zou het zelf zoeken in het aanschaffen van andere netwerkkaarten. Die goedkope kaarten leunen over het algemeen zwaar op de cpu. Ik stel me voor dat 2x een gigabit aansluiting en het maken van een image en afspelen van een film gewoon teveel van het goede is.

Edit: zie net dat je een celeron proc hebt. Dat steunt me des te meer in mijn mening

[ Voor 14% gewijzigd door flapdrol85 op 18-02-2009 15:57 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
offtopic:
Je gaat je data toch niet echt op 4 schijven in raid 0 zetten??? Als dan een van de vier kapot gaat ben je alles kwijt. Zet ze dan liever in raid 5...

Maar ik denk dat je CPU de bottleneck is i.c.m. met netwerkkaarten die erg CPU afhankelijk zijn.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je zou natuurlijk zeggen: 'ja, dat moet je gewoon niet tegelijk doen'
Wellicht eenvoudiger/logischer: gewoon je backups een lage prioriteit geven? Gewoon rustig op de achtergrond over laten pompen met maximaal 50Mbit (bijvoorbeeld). Genoeg performance over om een dvd te kijken.

Je hebt geen nieuwe hardware nodig, je hoeft niet over chipsets na te denken, geen loadbalancing. Het gaat om een simpele thuissituatie neem ik aan, dan ga je toch niet extra investeren (tijd en/of geld) om iets simpels als een dvd kijken voor elkaar te krijgen? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
Tsja, met die mentaliteit ben je geen tweaker ;)

Ik deel de mening dat dit wel eens een netwerkkaart-issue zou kunnen zijn. Mocht je meer info willen: in de C't van deze maand staat een aardig artikel hierover.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• DaRoot
  • Laatst online: 28-01 10:41

DaRoot

Some say...

Ik zou inderdaad een degelijke 1GBit NIC proberen, bijv. 3Com of een Intel Pro1000GT... die laatste heb ik hier ook, super-apparaat!
Bij voorkeur dan ook een PCI-express NIC

edit: misschien heb je hier wat aan:
http://apps.sourceforge.n...3010ff0b1dc92302118320312

[ Voor 29% gewijzigd door DaRoot op 18-02-2009 16:23 ]

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• pcprutser

pcprutser

No message

Topicstarter
Tnx voor de input!
ik222 schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 16:05:
offtopic:
Je gaat je data toch niet echt op 4 schijven in raid 0 zetten??? Als dan een van de vier kapot gaat ben je alles kwijt. Zet ze dan liever in raid 5...
Er stond idd, perongeluk RAID0 moet natuurlijk RAID10 zijn ;)
Daar heb ik zeker wat aan :D volgens mij is dat namelijk precies wat ik zoek!
Momenteel ben ik nog data aan het over pompen (en heb ook een dvd'tje gekeken, wat nu wel goed ging 8)7 ), maar ik ga het zo ff proberen :D

• DaRoot
  • Laatst online: 28-01 10:41

DaRoot

Some say...

pcprutser schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 16:36:
Tnx voor de input!
[...]

[...]

Daar heb ik zeker wat aan :D volgens mij is dat namelijk precies wat ik zoek!
Momenteel ben ik nog data aan het over pompen (en heb ook een dvd'tje gekeken, wat nu wel goed ging 8)7 ), maar ik ga het zo ff proberen :D
Succes ermee alvast! laat het resultaat ook ff weten, ben ik ook wel benieuwd naar..
Hou er wel rekening mee dat die sweex ook gewoon PCI is, en dus beperkte doorvoer heeft, en in elk geval niet het maximum uit je GBit verbinding kan halen.. Neem aan dat die onboard Nic wel PCI-express gekoppeld is.. dan zou je met een extra Gbit PCI-express kaart een goed resultaat moeten kunnen halen.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
pcprutser schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 16:36:
Tnx voor de input!
[...]

Aha ok, ik vond het ook al erg vreemd voor een server met 4 x 1TB :P

• pcprutser

pcprutser

No message

Topicstarter
Ik ben het een en ander aan het proberen, en heb nu een beide NIC's aan het werk.
Wat me opvalt is dat de download (naar de server toe) lager is, maar de upload (naar een client toe) wel hoger is (komt nu op gemiddeld 110Mb/s..

Ik kan kiezen uit meerdere protocollen: (in FreeNas word het: 'Aggregation protocol' genoemd)
Failover
FEC (Fast EtherChannel)
LACP (Link Aggregation Control Protocol)
Loadbalance
Roundrobin
None

Ik heb hem op dit moment op FEC staan, maar ik heb geen flauw idee wat nou de beste zou zijn... Maar aangezien ik deze week toch vrij heb (heerlijk dat schoolseleventje xD), kan ik morgen lekker experimenteren.
Nu eerst de nieuwe HDD's erin knallen :D

• pcprutser

pcprutser

No message

Topicstarter
-Update-
Ziet er niet naar uit dat ik morgen kan uitvogelen wat het beste protocol is. Ik krijg totaal geen beeld meer! Fans draaien wel, geeft geen piep, niks! Ander geheugen geprobeert, andere voeding, proc opnieuw erin, HDD's losgehaald, netwerkkaartje eruit en bios reset (batterijtje eruit)
Ziet er dus naar uit dat ik eenmaal defect mobo heb :@

Het lijkt wel of er een vloek op die mobo planken rust. Het eerste bord dat ik had werkte ook al niet naar behoren :s en nu dus weer een opgeblazen mobo.. (of zou het nog wat anders kunnen zijn...)
Pagina: 1