Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eurlings wil automobilist aan 'Nieuwe Band'

Pagina: 1
Acties:

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Verkeersminister Camiel Eurlings wil dat weggebruikers overstappen op 'De Nieuwe Band'. Vandaag wordt in dit kader een campagne gestart.

Volgens Eurlings is 'De Nieuwe Band' veiliger, milieuvriendelijker, goedkoper en minder lawaaierig dan reguliere autobanden.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil elk jaar 5 procent van het wagenpark uitrusten met deze nieuwe banden, die voldoen aan toekomstige, strengere EU-richtlijnen.

Geluid
De Dienst Wegverkeer (RDW) gaat de autobanden toetsen aan de hand van deze EU-criteria over grip, geluid en rolweerstand.

Volgens Eurlings komt de lage rolweerstand ten gunste van het verbruik en daarmee dus het milieu en de portemonnee van de automobilist. De verbeterde grip zorgt ervoor dat deze band veiliger is, stelt het ministerie. Ook zijn de banden stiller.

Intentieverklaring
Negentien bedrijven hebben een intentieverklaring getekend om een voortrekkersrol te vervullen bij de invoering van 'De Nieuwe Band'. Onder hen de BOVAG, de gemeente Rotterdam en de provincie Utrecht.
Ik vind het erg makkelijk gezegd dat deze band veel beter is voor het milieu. Uiteraard heb ik gezocht (http://www.denieuweband.nl/ :D), maar ik kan geen details vinden over deze band. Ik kan me goed voorstellen dat het ook minder brandstof verbruikt, maar ik wil graag concreet weten waarom deze band beter is. Uiteraard vraag me dan ook meteen af waarom ze hier niet eerder mee zijn gekomen.

Iemand technische details over deze band? Iemand een andere mening over dit voorstel? :)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik kan mij herinneren dat er ophef over de band was (1-2 jaar geleden), omdat de band (althans, dat type) inderdaad stiller was, maar ondertussen ook veel minder veilig. Zouden ze dat dan allemaal hebben opgelost

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Leuk broodje aap verhaal, ik blijf lekker verder rijden op mijn michelins. :z

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:58

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Spreken verbeterde grip en lagere rolweerstand en stiller zijn elkaar niet een beetje tegen? Grip is juist weerstand toch? En hoe grover het profiel, hoe meer herrie de band maakt? Winterbanden zijn een prima voorbeeld. Meer grip, maar ook meer herrie, slijten sneller....

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 12:21

JT

VETAK y0

Wat een geouwehoer zeg...stiller én meer grip? Dat is iets dat alle bandenfabrikanten nog niet voor elkaar krijgen en nu hij ineens wel ff? Right...
Joopieboy schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 13:17:
Leuk broodje aap verhaal, ik blijf lekker verder rijden op mijn michelins. :z
Heb je al een auto dan? :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Lucky-Shirt schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 13:18:
Spreken verbeterde grip en lagere rolweerstand en stiller zijn elkaar niet een beetje tegen? Grip is juist weerstand toch? En hoe grover het profiel, hoe meer herrie de band maakt? Winterbanden zijn een prima voorbeeld. Meer grip, maar ook meer herrie, slijten sneller....
Nou ja als rechtuit de rolweerstand vermindert word maar in de bochten niet, dan zou je theoretisch een stillere band kunnen hebben op een recht stuk.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 12:19

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik kan er niks aan doen, maar dat hele verhaal in combinatie met...
...veiliger, milieuvriendelijker, goedkoper en minder lawaaierig dan reguliere autobanden.
...gaat er bij mij niet helemaal in. Om de één of andere reden heb ik het idee dat er dan op een ander punt méér kosten worden gemaakt die betaald moet worden door... juist ;)

Oh ja; overigens ben ik normaalgesproken wel iemand van 'het glas is halfvol'!

[ Voor 10% gewijzigd door Bastiaan op 18-02-2009 13:31 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Bastiaan schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 13:29:

...gaat er bij mij niet helemaal in. Om de één of andere reden heb ik het idee dat er dan op een ander punt méér kosten worden gemaakt die betaald moet worden door... juist ;)
Ik denk dat de goedkoper ook niet slaat op de aanschaf van de band, maar de geclaimde afname in gebruik die dat compenseert.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Leuk leesvoer:
Je merkt dat wij onze twijfels bij dit verhaal hebben. Eco-banden zijn namelijk per definitie geschikter om brandend over een flitspaal te leggen dan om onder je auto te monteren. De 0,1 km die je extra kunt rijden op een liter brandstof wordt immers meteen ongedaan gemaakt door alle keren dat je een tractor moet mobiliseren om je auto uit een greppel te trekken als je weer eens rechtdoor bent gegleden. Toch denkt Eurlings dat dit bij De Nieuwe Band anders ligt. De Nieuwe Band heeft namelijk een lagere rolweerstand èn meer grip dan een normale band. Wauw.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Wat een flauwekul weer :D

Ik heb net 4 nieuwe bandjes onder mijn starlet laten persen en ik rij inderdaad zuiniger... ik rij dermate veel zuiniger dat ik de kosten er over 10 jaar uit heb... nou ja, als deze band mij dan opeens 1:150 laat rijden ipv 1:15 vind ik het prima, maar voordat het zover is, eerst zien dan geloven. Ergo, ik blijf voorlopig lekker op mijn Toyo's rond karren.

@Hieronder:

Dat is goed voor de economie, meer geld uitgeven!

[ Voor 8% gewijzigd door WhizzCat op 18-02-2009 13:38 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:28

Exirion

Gadgetfetisjist

De gloeilamp wordt verboden en nu krijgen we dit. Verzinnen ze nog meer extra dure dingen die we tijdens de crisis moeten kopen? 8)7

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:29

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik moet geen eco-troep onder mijn auto, want tot nu toe zorgt die eco-troep er altijd voor dat hoewel andere zaken misschien beter worden, de primaire en belangrijkste eigenschap van een band erdoor verminderd: grip

Aannames zijn fataal.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verplicht zonnepanelen op je (auto)dak? :P

Oslik blyat! Oslik!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:16

YellowCube

Wait...what?

Exirion schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 13:37:
De gloeilamp wordt verboden en nu krijgen we dit. Verzinnen ze nog meer extra dure dingen die we tijdens de crisis moeten kopen? 8)7
het is een campagne waarbij je gewezen wordt op het bestaan van dit soort banden. Net zoals je campagnes hebt voor kip.
Ik kan nergens uit opmaken dat je dit soort banden moet kopen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:36

paQ

Exirion schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 13:37:
inkomstenverzekering ;)
(met crisis-premie uiteraard)
YellowCube schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 13:41:
[...]

het is een campagne waarbij je gewezen wordt op het bestaan van dit soort banden. Net zoals je campagnes hebt voor kip.
nee, maar wel dat de overheid voornemens is 5% van het autopark per jaar over te hevelen op de nieuwe banden. EN dat deze 'al wél' aan de toekomstige eisen voldoen. (huidige banden 'dus' niet??? (meer) )

[ Voor 46% gewijzigd door paQ op 18-02-2009 13:44 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je iets verder zoekt dan je neus lang is dan zie je dat nu.nl (wederom) de bal misslaat. De Nieuwe Band slaat op een combinatie van:

- Nieuwe banden;
- Die meer grip hebben dan oudere, versleten banden;
- Betere bandenspanning;
- Lagere rolweerstand, mede door betere bandenspanning;
- Banden met minder geluid.

Niet één band dus, maar meerdere oplossingen:
n de campagne draait alles om veilige, zuinige en stille autobanden. De actie loopt vooruit op een bandenrichtlijn van de Europese Unie die in 2016 in werking moet treden. In Nederland moet het aandeel “nieuwe banden' jaarlijks met 5 procent toenemen.

„Uit recent onderzoek in Duitsland blijkt dat een kwart van de auto-ongevallen met letsel komt door technische mankementen aan de auto”, aldus SenterNovem. En 45 procent daarvan zou te maken hebben met problemen met de autobanden, zoals een te lage bandenspanning. Dat is dan ook een onderdeel van de campagne.

Verder is de grip van de band van belang, Nieuwe banden hebben meer grip op de weg bij nat weer. Verder speelt de weerstand een rol: een lagere rolweerstand zorgt voor minder brandstofverbruik en dat is weer beter voor het milieu. Ten slotte moeten banden stiller worden. „Autobanden zijn een grote bron van geluidsoverlast.”

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:28

Exirion

Gadgetfetisjist

YellowCube schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 13:41:
Mjah, ok. Doe mij dan maar een kippetje :9

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

paQ schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 13:43:
[...]

nee, maar wel dat de overheid voornemens is 5% van het autopark per jaar over te hevelen op de nieuwe banden. EN dat deze 'al wél' aan de toekomstige eisen voldoen. (huidige banden 'dus' niet??? (meer) )
en (mocht je dat negatief inzien) wat is daar negatief aan?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• paQ

paQ

YellowCube schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 13:49:
[...]

en (mocht je dat negatief inzien) wat is daar negatief aan?
neuh.

maar als je hier geen campagne over start, is het resultaat hetzelfde.
Nogals wiedes dat nieuwe banden beter zijn dan versleten, maar dat begrijpt iedereen die niet naar Camiel luistert ook wel.Daarbij komen versleten banden niet door de APK, en ver versleten banden niet door de gemiddelde verkeerscontroles.

• Zwerver
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 13:57:
[...]

neuh.

Nogals wiedes dat nieuwe banden beter zijn dan versleten, maar dat begrijpt iedereen die niet naar Camiel luistert ook wel.Daarbij komen versleten banden niet door de APK, en ver versleten banden niet door de gemiddelde verkeerscontroles.
Nu schat je de gemiddelde boerenlul te hoog in hoor ;) Ik kan me herinneren dat ik toen ik in Australië rondreed op een gegeven moment ook op banden reed die niet meer konden.... daar zijn er voldoende van in Nederland en dan is zo'n campagne wel degelijk nodig.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik wil wel een dealtje maken met Camiel_met_de_zagte_G ; Als hij zorgt voor extra asfalt zodat ik eens een keertje een beetje door kan karren, wil ik wel eens een paar van die nieuwe bandjes van hem proberen :+

/me duikt weg

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

dit is niet de HK

[ Voor 80% gewijzigd door Fisico op 18-02-2009 20:56 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:56
Zwerver schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 13:44:
Als je iets verder zoekt dan je neus lang is dan zie je dat nu.nl (wederom) de bal misslaat. De Nieuwe Band slaat op een combinatie van:

- Nieuwe banden;
- Die meer grip hebben dan oudere, versleten banden;
- Betere bandenspanning;
- Lagere rolweerstand, mede door betere bandenspanning;
- Banden met minder geluid.

Niet één band dus, maar meerdere oplossingen:

[...]
Nee, je hebt gelijk, 't is niet één band... je hebt er meestal 4 nodig. :+

Ik zie in jouw post niet waar er meerdere oplossingen worden genoemd?
Je noemt allemaal dingen op die bij dat nieuwe type band spectaculair zouden zijn verbeterd (een band met meer grip en minder rolweerstand, meer zie ik niet staan)

En over welk merk hebben we het hier dan?
Want ik kan me niet voorstellen dat Michelin, Goodyear, ... ook niet al zo'n band zouden hebben dan.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

over het algemeen is het een of het ander:

zuinig = minder grip
minder zuinig = meer grip.

Dat kan niet samen gaan tenzij je echt op moleculair nivo gaat kijken en je met samenstellingen gaat spelen, waarbij marges op dit moment niet sigifnicant zo'n overweging waard zijn. (binnen een bepaald prijssegment wel te verstaan; een band van 50 eu/st is al veel minder dan 200 eu/st)

Das hetzelfde als met zacht opgepompde banden rijden: veel meer grip en dus kortere remweg, maar wel beduidend onzuiniger en meer lawaai (vervorming band, groter contactvlak).

Daarentegen keihard oppompen is wel zuiniger maar vermindert significant je veiligheid cq verlengt je remweg.

Tja, het is het een of het ander Eurlings.

[ Voor 7% gewijzigd door Seesar op 18-02-2009 14:20 ]

T60P Widescreen

• frickY
  • Laatst online: 21-11 10:33
Dus als ik het goed begrijp is het wiel opnieuw uitgevonden? :+

Maar ik hoor inderdaad ook nog al tegenstrijdige begrippen. Men zal er wel van uitgaan dat je nu op te zachte, versleten banden rijdt. Een nieuwe band geeft dan inderdaad meer grip, minder geluid, en rijdt zuiniger, maar dat doet elke willekeurige nieuwe band.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

frickY schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 14:39:

Maar ik hoor inderdaad ook nog al tegenstrijdige begrippen. Men zal er wel van uitgaan dat je nu op te zachte, versleten banden rijdt. Een nieuwe band geeft dan inderdaad meer grip, minder geluid, en rijdt zuiniger, maar dat doet elke willekeurige nieuwe band.
in principe niet altijd waar; het loopvlak is de eerste slijtage mm's hetzelfde; d.w.z de hoogte van hetprofiel neemt af, maar het nettocontact op het wegdek exact hetzelfde. Echter bij slechter weer (regen) zul je er wel wat van kunnen merken omdat de kanalen tussen de profielen minder diep is; echter moet het heel hard regenen en/of planeren om er wat van te merken. In principe is het rubber niet anders na 2 mm slijtage.

Maar feit blijft; nieuw is altijd wel beter ja, maar neit voor je portomonnee.

T60P Widescreen

• Zwerver
  • Niet online
Fire69 schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 14:11:
[...]

Nee, je hebt gelijk, 't is niet één band... je hebt er meestal 4 nodig. :+

Ik zie in jouw post niet waar er meerdere oplossingen worden genoemd?
Je noemt allemaal dingen op die bij dat nieuwe type band spectaculair zouden zijn verbeterd (een band met meer grip en minder rolweerstand, meer zie ik niet staan)

En over welk merk hebben we het hier dan?
Want ik kan me niet voorstellen dat Michelin, Goodyear, ... ook niet al zo'n band zouden hebben dan.
Ik weet uit betrouwbare bron dat dit niet gaat om 1 band maar om de campagne dat je eerder moet gaan werken met nieuwe banden en betere bandenspanning. Daarnaast komt er i.d.d. een band die de bovenstaande dingen combineert, maar daar is de campagne as is nog niet eens op gericht.

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

Corpii

Le Tostie

Zwerver schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 15:18:
[...]

Ik weet uit betrouwbare bron dat dit niet gaat om 1 band maar om de campagne dat je eerder moet gaan werken met nieuwe banden en betere bandenspanning. Daarnaast komt er i.d.d. een band die de bovenstaande dingen combineert, maar daar is de campagne as is nog niet eens op gericht.
ik wacht eerst wel af tot er een onafhankelijk onderzoek geweest is waarin dat ook daadwerkelijk bevestigt word dat die band die eigenschappen in zich heeft.
Ik heb er een hard hoofd in.
Verder worden er wat open deuren ingetrapt die niks met een nieuw type band te maken hebben.

Ik heb heel erg zo iets: eerst zien, dan geloven.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:26
paQ schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 13:57:
[...]

neuh.

Versleten banden niet door de APK? Weet je hoe ze dat doen als het echt helemaal niks mag kosten?

- wiel eraf
- ander wiel erop met goede band
- afmelden
- steekproef: wiel laten zitten tot na de steekproef
- geen steekproef: wiel vervangen door originele

Wordt over het algemeen vaak gedaan als een band een klein beetje schuin afgesleten is door een verkeerde uitlijning in het verleden. Als een band dan nog wel fatsoenlijk profiel heeft halen sommige garages dit soort trucs uit om zo'n auto wel door de APK en evt steekproef te krijgen.

Sommige mensen zijn overigens gewoon stom als het om banden gaat. Ik heb een keer iemand acuut nieuwe banden onder laten zetten bij een garage toen deze kwam vragen wat een paar banden gingen kosten en wanneer deze gemonteerd konden worden. De klant wist de maat niet, dus liepen we samen naar de auto. Bij de auto aangekomen kon ik nog maar net zien dat de band ooit profiel heeft gehad, verder waren het slicks. De bestuurder kwam om nieuwe banden omdat het nu in de mist wel heel erg lastig sturen was met dat natte wegdek :X

• benedictuz
  • Laatst online: 01-11 13:06
Kan Eurlings zich niet beter richten op hèt verkeersprobleem in nederland? Namelijk files?
En nee niet via fiscale maatregelen maar gewoon vergroting van de mobiliteit.
Totaal verkeerde prioriteiten daar op dat ministerie...

• paQ

paQ

_JGC_ schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 16:24:
[...]

Versleten banden niet door de APK? Weet je hoe ze dat doen als het echt helemaal niks mag kosten?

- wiel eraf
- ander wiel erop met goede band
- afmelden
- steekproef: wiel laten zitten tot na de steekproef
- geen steekproef: wiel vervangen door originele

Wordt over het algemeen vaak gedaan als een band een klein beetje schuin afgesleten is door een verkeerde uitlijning in het verleden. Als een band dan nog wel fatsoenlijk profiel heeft halen sommige garages dit soort trucs uit om zo'n auto wel door de APK en evt steekproef te krijgen.

Sommige mensen zijn overigens gewoon stom als het om banden gaat. Ik heb een keer iemand acuut nieuwe banden onder laten zetten bij een garage toen deze kwam vragen wat een paar banden gingen kosten en wanneer deze gemonteerd konden worden. De klant wist de maat niet, dus liepen we samen naar de auto. Bij de auto aangekomen kon ik nog maar net zien dat de band ooit profiel heeft gehad, verder waren het slicks. De bestuurder kwam om nieuwe banden omdat het nu in de mist wel heel erg lastig sturen was met dat natte wegdek :X
En wat gaat de band van Camiel hier aan veranderen dan :?

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Bastiaan schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 13:29:
Ik kan er niks aan doen, maar dat hele verhaal in combinatie met...

[...]

Inderdaad. Goedkoper en al die voordelen gaan moeilijk samen. Of bedoelen ze met goedkoper dat ze die dingen een jaartje subsidieren van onze belastingcenten, ze daarna verplicht stellen en niet veel later de subsidie erop stopzetten.

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
benedictuz schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 17:29:
Kan Eurlings zich niet beter richten op hèt verkeersprobleem in nederland? Namelijk files?
Ja maar die band lost dat probleem ook op wss. Als je ziet welke voordelen die band heeft tegenover een normale band dan is het fileprobleem oplossen nog maar een kleine stap voor die band ;) .

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• Chevy454
  • Niet online
Ik vind het allemaal leuk en wel maar het is een beetje over the top. Er zit winst in de banden dat is zeker maar het is beter om de wetgeving inzake banden en dan specifiek de hele wagen geometrie onder de loep te nemen.

Technologisch is dit wel interessant maar de invloed is te beperkt zolang de wagen geometrie niet strikter vast ligt.
Zwerver schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 15:18:
Ik weet uit betrouwbare bron dat dit niet gaat om 1 band maar om de campagne dat je eerder moet gaan werken met nieuwe banden en betere bandenspanning.
Logisch dat het om een campagne gaat. De banden fabrikanten proberen een duurzame band met een sportief karakter te verkopen en niet een duurzame band toegelegd het normale rijden.
Daarnaast komt er i.d.d. een band die de bovenstaande dingen combineert, maar daar is de campagne as is nog niet eens op gericht.
Techniek staat niet stil dus er komt idd een nieuwere band :P

Auto's werken op de emotie en dat maakt van 99% van de bevolking niet meer als een triest hoopje testosteron :) Ik verlang terug naar brandstofprijzen van vorige zomer. Ideale voedingsbodem voor ontwikkeling.

[ Voor 58% gewijzigd door Chevy454 op 19-02-2009 07:28 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Metro2002
  • Laatst online: 21:19

Metro2002

Memento mori

De enige plaatsen waar er echt overlast van bandengeluid is is in de woonwijken, niet zozeer langs de snelwegen want daar wonen bijna geen mensen naast. En wat ligt er in de woonwijken aan weg? Juist: KLINKERTJES.

ALs ze die hele zooi nou gewoon asfalteren (zoals in elk normaal ontwikkeld land behalve hier) scheelt dat stukken meer aan geluid dan het introduceren van een duur lapmiddel.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

bijna geen mensen langs de (snel)weg?

er staat in NL zo'n 450 km aan geluidschermen, bedoeld om de geluidsoverlast van wegen voor omwonenenden in te perken en de plannen zijn om daar de komende jaren nog veel meer bij te planten. Kun je stillere banden een duur lapmiddel vinden, maar dat zijn die schermen ook (ze moeten niet alleen gebouwd maar ook onderhouden worden).

En imo is geluidsoverlast in woonwijken eerder het gevolg van bijv. de automotor zelf dan van de banden.
Bij een argument voor asfalt in woonwijken zou ik eerder de lagere onderhoudskosten noemen.

• 418O2
  • Laatst online: 00:12
u_nix_we_all schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 14:02:
Ik wil wel een dealtje maken met Camiel_met_de_zagte_G ; Als hij zorgt voor extra asfalt zodat ik eens een keertje een beetje door kan karren, wil ik wel eens een paar van die nieuwe bandjes van hem proberen :+

/me duikt weg
benedictuz schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 17:29:
Eurlings is daar hard mee bezig, maar dankzij de linkse cultuur duurt dat heel lang (aanlegtijd snelweg van plan tot asfalt is 11 jaar). Hij is bezig om noodplannen er snel door te douwen en de burocratische procedure in te korten.

Ben geen CDA'er, maar Eurlings is de beste minister van V&W sinds jaaaaren (niet zo moeilijk als er, nofi, alleen maar vrouwen voor je zaten)
frickY schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 14:39:
Nee, de band.

• Metro2002
  • Laatst online: 21:19

Metro2002

Memento mori

YellowCube schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 09:43:
bijna geen mensen langs de (snel)weg?

er staat in NL zo'n 450 km aan geluidschermen, bedoeld om de geluidsoverlast van wegen voor omwonenenden in te perken en de plannen zijn om daar de komende jaren nog veel meer bij te planten. Kun je stillere banden een duur lapmiddel vinden, maar dat zijn die schermen ook (ze moeten niet alleen gebouwd maar ook onderhouden worden).

En imo is geluidsoverlast in woonwijken eerder het gevolg van bijv. de automotor zelf dan van de banden.
Bij een argument voor asfalt in woonwijken zou ik eerder de lagere onderhoudskosten noemen.
Ik slaap zo ongeveer naast een straat met enkelglas in mijn slaapkamerraam en geloof me. Ik hoor de banden het ergst en stukken harder dan de motor dankzij de klinkerwegen. Echt zo PTGGGGGGGGGGGGGRRGGG geluid. Op asfalt hoor je dat veel minder. Maar dat zal je zelf ook wel kunnen onderschrijven als je met de auto op klinkers rijdt of op asfalt. Stukken stiller.
Maar als er een band is die minder geluid maakt én dezelfde hoeveelheid grip heeft mogen ze die van mij promoten natuurlijk. Maar het mag nooit ten koste gaan van de veiligheid.

Als jij op hoorafstand van een snelweg gaat wonen moet je daar ook maar gewoon mee leven. Ik hoor bij in de achtertuin ook de rijksweg zoeven en razen maar ik weet dat ik last krijg van de snelweg als ik in een stad ga wonen die omringd is door snelwegen.

Maar verplichten lijkt me niet wenselijk.

edit: als er idd 450km aan geluidsschermen staat valt dat dus idd mee. Er is namelijk in NL 135.470 km aan weg. Dus er is in 0,3% van de wegen sprak van dermate overlast dat er een geluidsscherm geplaatst wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 19-02-2009 10:16 ]

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 14:13
Ik heb zelf van die 'groene' banden onder mijn auto en ik kan rustig melden dat de performance echt erbarmelijk te noemen is. Vooral in de (lichte) regen is de grip echt heel slecht. Ook het geluid is inderdaad behoorlijk aanwezig, meer dan met andere banden. En of het nou echt veel uitmaakt qua verbruik... Ik weet het niet hoor. Wat mezelf betreft is het voordeel van een groene band niet groot genoeg om het nog eens aan te schaffen.

Werk aan de winkel voor de bandenfabrikanten dus! Doorontwikkelen die handel.

• _JGC_
paQ schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 21:54:
[...]

En wat gaat de band van Camiel hier aan veranderen dan :?
De band van Camiel is niet alleen een band die nog niet bestaat, maar een hele campagne om mensen bewust te maken van waar ze op rijden. Zelf vind ik het belangrijk dat er een goed stuk rubber onder mn auto zit, maar de gemiddelde Nederlander kan het niet schelen wat er onder hun auto zit, als het maar niet teveel kost.

• PowerFlower
  • Laatst online: 21-11 11:09

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Doorontwikkelen?

Dan zou je banden moeten krijgen die zich aanpassen aan hun rol. Meer grip bij optrekken & afremmen, en dan minder weerstand tijdens gewoon rijden.

Weet niet hoe je dat voorelkaar zou willen krijgen met rubber. Misschien dynamisch oppompen en leeglopen van de banden?

Kortom, die Nieuwe Band klinkt als Grote Onzin vanwege het Onvermijdelijke Compromis.

/edit: ^^ yeah that: het is natuurlijk wel nuttig als wat meer mensen zich realiseren dat banden onder je auto (en de spanning die je er op zet) dus nogal invloed hebben op rijgedrag, veiligheid, geluid en verbruik. In plaats van er zonder nadenken bij de Kwikfit de goedkoopste onder te zetten, een keer per jaar de druk op de door de fabrikant opgegeven waarde te zetten en de banden pas te vervangen als ze bij de APK afgekeurd worden.

[ Voor 37% gewijzigd door PowerFlower op 19-02-2009 11:29 ]

• 418O2
  • Laatst online: 00:12
het geluid van de band is toch 1:1 afhankelijk van de hardheid van de compound die ook weer samenhangt met de levensduur?

harde compound -> veel herrie -> lange levensduur
zachte compound -> stiller -> kortere levensduur

?

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 14:13
Uiteraard weet ik niet hoe je dat voor elkaar zou willen krijgen. Maar, om eens een cliché aan te halen, met die insteek zouden we nog in grotten wonen. Ik geloof best dat er nog veel verbetering te behalen is voor wat betreft de 'contactpunten' van een auto op de weg.

Wat mij betreft geldt momenteel voor de gehele autoindustrie: jarenlang was het moeilijk om krachtige motoren te ontwikkelen die ook zuinig waren en nu ineens hun verkopen instorten duiken er uit verschillende hoeken innovatieve ontwikkelingen op die toch (een beetje, maar alle begin is moeilijk) een vooruitgang zijn. Laat die sector hun knapste koppen maar eens aan het werk zetten. Ik ben een echte optimist, maar 'kan niet' is misschien helemaal geen optie... Innoveren is de enige manier om niet achteruit te gaan.

Uiteraard ben ik het verder met je eens. Deze campagne is er gewoon om bewustzijn te kweken.

[ Voor 5% gewijzigd door EQJim op 19-02-2009 11:39 ]

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik ben bang dat de banden die omschreven worden net zo Science Fiction zijn als antizwaartekracht-auto's: in theorie leuk, in de praktijk (voorlopig) niet re realiseren.

Daarbij is het dynamische geheel van én geluidsarm, én weerstand in verband met lager verbruik (lager = beter), én veiligheid (remweg, hogere weerstand = beter) dusdanig met alkaar in tegenspraak, dat het inderdaad wel om meerdere soorten banden - of metafysisch, dynamisch wijzigbare banden - zal gaan.

Maar met een combinatie van nieuw soort wegdek + nieuwe aandrijving/energiebron + nieuwe rem-, bestuur- en navigatietechniek zou dit uiteraard wel mogelijk zijn.

Dat vergt enorme investeringen, enorme research - zeker in een tijd waarin autofabrikanten omvallen en instorten als kaartenhuizen niet echt prioriteit nummer 1, ben ik bang.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• PowerFlower
  • Laatst online: 21-11 11:09

PowerFlower

être diable et jouer fleur

418O2 schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 11:29:
het geluid van de band is toch 1:1 afhankelijk van de hardheid van de compound die ook weer samenhangt met de levensduur?

harde compound -> veel herrie -> lange levensduur
zachte compound -> stiller -> kortere levensduur

?
Da's één van de mogelijke factoren. Maar denk ook aan bijv. profiel wat enorme invloed heeft (ook op geluid, vergelijk maar eens het profiel van een Michelin Energy Saver met bijv. een Bridgestone Potenza, Goodyear F1 GSD3 of Toyo T1/R).

Plus dat een moderne band niet één compound gebruikt, maar bijv. ook compenseert voor slijtage (de samenstelling van het rubber is dus anders aan het oppervlag van het nieuwe profiel dan in het midden), etcetera.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:21

Shabbaman

Got love?

EQJim schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 10:51:
Ook het geluid is inderdaad behoorlijk aanwezig, meer dan met andere banden.
Wij (als in: het bedrijf waar ik werk) hebben uitgebreid metingen verricht aan deze stillere banden, en ze zijn toch echt meetbaar stiller. Als je een goede auto hebt zal je er in de auto niet zo heel veel van merken, en tussen de verschillende banden zitten ook best grote verschillen. Eco betekent ook niet per definitie stiller, het is gewoon een marketingterm.

Overigens investeert de overheid heel veel geld in het beperken van geluidshinder ten gevolge van wegverkeer. De al genoemde geluidsschermen zijn duidelijk zichtbaar, maar ook de soort asfalt is van grote invloed. Stiller asfalt is onderhoudsgevoelig, en dus duur. Wat dat betreft is het helemaal niet raar dat Eurlings graag zou willen dat we op stillere banden gaan rijden, want dat scheelt hem zelf geld.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• _JGC_
Geef hem eens ongelijk in deze tijden. Ze hebben nu al enorme onverwachte kostenposten met die kapotgevroren wegen, de rotte funderingen kwamen vorig jaar ineens om de hoek kijken en we zitten in een zogenaamde kredietscrisis waar onze overheid bakken met geld in moet storten. Dan is elke besparing welkom.
Pagina: 1