gelijktijdig digital en analog audio onder Vista

Pagina: 1
Acties:

• panos_nl
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-02 15:05
Ik heb net een nieuw HTPC in elkaar geschroeft met Vista en onboard realtek HD audio.

Nu kon ik onder XP (MCE2005) gelijktijdig audio uit krijgen op zowel de analoge and de digitale uitgangen.
Zo kon ik het geluid van alle 2.0 bronnen gewoon via de TV afspelen, Wilde ik een voller geluid of 5.1/DTS afspelen dan zette ik ook de receiver aan.

Dit kan allemaal niet meer in Vista. Ik moet kiezen: of analoog of digitaal. Welke ik ook kies, de andere blijft dan stil. Dit is heel vervelend omdat ik niet altijd mijn receiver willen zetten om TV te kijken.

Ik heb intussen veel gegoogled maar kan geen oplossing vinden. Ik ben verder erg tevreden over Vista MCE dus ik heb eigenlijk geen zin weer terug te gaan naar XP.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit lijkt me niet echt op z'n plek in OM

> AUD

Verwijderd

Microsoft negeert alle verzoeken om dit terug te draaien in vista/windows 7 terwijl er ontzettend veel mensen over klagen.
Ik snap microsoft niet hoor.

En als ze dan toch zo nodig willen dat elk programma een optie heeft om de audio output te selecteren, laten ze dan eerst eens met hun eigen Windows Media Center beginnen, want die koppelt doodleuk zijn audio instelling aan die van vista zelf ipv dat het een aparte instelling is die los staat van het default audio device in vista..

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2009 15:37 ]

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Tja, het zal wel weer met kopieerbeveiliging/DRM te maken hebben :r . Zelf heb ik XP met 2 outputs. 1 over digitaal coax en 1 digitaal optisch, die beide tegelijk werken. Ik vraag me af of dit wel in Vista gaat werken.

• panos_nl
Ik zie nu inderdaad dat deze post in de verkeerd topic staat. Excuses.

Ik heb nog even iets gevonden, maar dan heb ik geen 5.1 meer....

http://www.htpc-blog.de/?p=14
Analog- und Digitalsound gleichzeitig in Windows Vista

Eine kleine Datei ermöglicht Besitzern eines RealtekHD-Soundchip die gleichzeitige Ausgabe von Audio über ihre analogen und digitalen Anschlüsse.

Dazu kopiert ihr einfach diese Datei: rtkhdaud.sys in folgendes Verzeichnis:

C:\Windows\System32\Drivers\

Leider ist es mit dieser Lösung nicht möglich Dolby Digital über eure Digital-Ausgänge wiederzugeben, sondern nur Stereo.

Weitere Tipps findet ihr hier auf der Website von Neosmart.

Gr, basti

Verwijderd

panos_nl schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 11:06:
Ik zie nu inderdaad dat deze post in de verkeerd topic staat. Excuses.

Ik heb nog even iets gevonden, maar dan heb ik geen 5.1 meer....

http://www.htpc-blog.de/?p=14

[...]
die truc werkt alleen bij spdif/analoog tegelijk (als ie nog werkt bij de huidige driver, want dat is al van een jaar terug ofzo). Bij SPDIF+HDMI of HDMI+analoog vang je alsnog bot. Microsoft moet eens over de brug komen met een oplossing. Want ze weten het wel, de forums staan er vol mee.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Dan heb je het over heel wat anders eigenlijk. Dan dient Windows namelijk 2 geluidskaarten tegelijk te kunnen aanspreken. Bijv. de onboard samen met de HDMI. Dat zijn in feite 2 (compleet) verschillende geluidskaarten. Dit is iets wat Microsoft inderdaad zou moeten implementeren, is namelijk ook handig/vereiste als je een multi-room setup wilt hebben. Twee verschillende muziekjes in 2 verschillende kamers.

Het andere aspect is niet direct een Microsoft issue (kan wel natuurlijk) want het blijkt dat het met drivers best op te lossen is en dus ligt het eigenlijk bij de makers van de drivers; Realtek in veel gevallen. Die moeten in staat zijn om in hun driver de mogelijkheid te bieden tegelijk analoog en digitaal (s/pdif) uit te kunnen sturen.

Verwijderd

kaajee schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 15:59:
Dan heb je het over heel wat anders eigenlijk. Dan dient Windows namelijk 2 geluidskaarten tegelijk te kunnen aanspreken. Bijv. de onboard samen met de HDMI. Dat zijn in feite 2 (compleet) verschillende geluidskaarten. Dit is iets wat Microsoft inderdaad zou moeten implementeren, is namelijk ook handig/vereiste als je een multi-room setup wilt hebben. Twee verschillende muziekjes in 2 verschillende kamers.

Het andere aspect is niet direct een Microsoft issue (kan wel natuurlijk) want het blijkt dat het met drivers best op te lossen is en dus ligt het eigenlijk bij de makers van de drivers; Realtek in veel gevallen. Die moeten in staat zijn om in hun driver de mogelijkheid te bieden tegelijk analoog en digitaal (s/pdif) uit te kunnen sturen.
Maar die HDMI is ook van realtek he. Daar moet ik aparte drivers voor downloaden en dan komt ie er gewoon bij in de realtek audio manager. Daarbij kon het in XP wel, HDMI + alle andere outputs simultaan. Maar ik heb realtek al eens gemailt hierover of ze ook zo'n filtje voor analoog+hdmi konden maken. Toen zeiden ze ook dat HDMI niet kon omdat het een aparte chip was. Wel raar dat het in de praktijk bij XP wel kon dan. Realtek zei toen ook iets van dat ze zich aan de voorgeschreven standaarden van Microsoft moest houden met de drivers. Kan goed zijn dat daar de knel zit. Ze kunnen 't mss wel, maar ze mogen het officieel niet van MS.

• kaajee
Lijkt me sterk dat je in XP tegelijk HDMI en onboard hebt kunnen gebruiken..........
Althans, sommige media players hebben hier intern een mogelijkheid toe, maar met bijv. WMP (en MCE) kan het niet hoor..........
Houdt namelijk in dat je fysiek 2 geluidskaarten tegelijk moet gebruiken.

• panos_nl
Ik heb de (oude) fix geprobeerd met de nieuwste realtek HD drivers en hij werkt nog steeds.

Echter alleen in Stereo. ik had nog gehoopt dat indien 5.1 werd aangeboden het analoog zou uitvallen en digitaal wel in 5.1 zou zijn, maar helaas. Alles wordt stereo op zowel analoog als digitaal.

Het moet mogelijk zijn. Wanneer ik nl met de vista default settings ingesteld op analoog output, PowerDVD 8 configureer om SPDIF te gebruiken dan krijg ik nl wel netjes 5.1 digitaal uit. Maar ik wil DVD's kijken met VMC, niet met PowerDVD.

Echter wanneer ik Media center configureer om de PowerDVD 8 audio decoder te gebruiken dan krijg ik helemaal geen geluid meer. In XP MCE + Nvidia kon je in MCE nog aan de settings van Nvidia video en audiodecoder draaien.

Zucht.....
Dan voorlopig maar een tooltje zoeken waarmee ik makkelijk vanuit VMC kan switchen tussen digitaal en analoog. Anders een switcher in Mymovies naar PowerDVD en weer terug.
Beide opties hebben niet mijn voorkeur...

• kaajee
panos_nl schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 13:42:
................

Zucht.....
Dan voorlopig maar een tooltje zoeken waarmee ik makkelijk vanuit VMC kan switchen tussen digitaal en analoog. Anders een switcher in Mymovies naar PowerDVD en weer terug.
Beide opties hebben niet mijn voorkeur...
Quick Sound Switch
(evt. icm hot keys)

Verwijderd

Slogra schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 10:19:
Tja, het zal wel weer met kopieerbeveiliging/DRM te maken hebben :r . Zelf heb ik XP met 2 outputs. 1 over digitaal coax en 1 digitaal optisch, die beide tegelijk werken. Ik vraag me af of dit wel in Vista gaat werken.
Dit is beide S/PDIF, en zou volgens mij beide tegelijk aan gestuurd moeten worden omdat dit over dezelfde HD Audio out chip gaat.

• panos_nl
Voor Vista heet dit Vista Audio Changer en dit gecombineerd met AutoHotKey werkt perfect. In het Vista MC Menu met MenuMender twee nieuwe icoontjes aangemaakt voor het switchen tussen Analoog en Digitaal.

Thx!
Pagina: 1