Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Topicstarter
Ik heb nu een hypotheekvorm waar ik niet 100% gelukkig mee ben, en wil over een aantal jaar waarschijnlijk gaan verhuizen. Dat zou ik ook nu wel willen doen, maar de huidige economische omstandigheden zie ik het even niet zitten.

Ik heb mijn hypotheek afgesloten in 2005. Daar heb ik 30 jaar renteaftrek op.

Nu wil ik laten we voor het gemak zeggen dat ik in 2010 een ander huis wil gaan kopen, en ik wil dan mijn huidige hypotheek niet meenemen, maar een compleet nieuwe hypotheekvorm.

Ik heb dan neem ik aan dan nog 25 jaar recht op HRA. Ook als ik een andere hypotheekvorm afsluit?

Elect a clown, expect a circus.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Slasher schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 11:28:
Ik heb nu een hypotheekvorm waar ik niet 100% gelukkig mee ben, en wil over een aantal jaar waarschijnlijk gaan verhuizen. Dat zou ik ook nu wel willen doen, maar de huidige economische omstandigheden zie ik het even niet zitten.

Ik heb mijn hypotheek afgesloten in 2005. Daar heb ik 30 jaar renteaftrek op.

Nu wil ik laten we voor het gemak zeggen dat ik in 2010 een ander huis wil gaan kopen, en ik wil dan mijn huidige hypotheek niet meenemen, maar een compleet nieuwe hypotheekvorm.

Ik heb dan neem ik aan dan nog 25 jaar recht op HRA. Ook als ik een andere hypotheek afsluit?
Die aanname is juist. Volgens mij is het zelfs zo dat je bij het verhogen van de hypotheek wederom 30 jaar recht hebt op aftrek van het extra bedrag.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Klopt helemaal, ook het bijleen verhaal.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Het recht op HRA is niet gekoppeld aan de hypotheekakte of bank, maar aan jaartal en bedrag.

Je kunt dus oversluiten zonder je rechten te verspelen. Het enige waar je op moet letten, is dat de nieuwe hypotheek moet worden afgesloten ter voortzetting van de oude. (of om een nieuw huis te kopen terwijl je de opbrengst van het oude huis gebruikt om de oude hypotheek in te lossen, dat kan ook).

Wat je bij het oversluiten niet moet doen is eerst uit eigen vermogen de oude hypotheek inlossen en drie dagen later een nieuwe hypotheek afsluiten om je eigen vermogen weer op peil te brengen. Als je dat doet, is de nieuwe hypotheek geen eigenwoningschuld meer. De nieuwe hypotheek wordt dan namelijk gezien als schuld in box 3.

Verder, over de 30-jarige beperking: je hebt inderdaad 30 jaar recht op renteaftrek.
Als je bijvoorbeeld in 2005 voor het eerst een huis kocht met een hypotheek van 150.000, dan vervalt de HRA over deze eerste 150.000 in het jaar 2035.
Als je in 2012 verhuist naar een nieuw huis en 50.000 moet bijlenenen bovenop de verkoopopbengst van het oude huis om dit nieuwe huis te financieren, dan gaat dat stukje HRA (over 50.000 euro schuld) door tot 2042. Enzovoorts. Op die manier heeft ieder deel van je eigenwoningschuld HRA voor 30 jaar nadat het deel is ontstaan.

En over de bijleenregeling: als je een keer een huis verkoopt met winst > kosten koper, dan heb je overwaarde. De fiscus gaat er vanuit dat je die overwaarde in je nieuwe huis investeert, i.p.v. bijvoorbeeld een nieuwe auto te kopen en voor je nieuwe huis opnieuw maximaal te lenen. Als gevolg van deze regel raak je de HRA over de overwaarde kwijt bij verhuizing. Je maximale eigenwoningschuld met HRA op je nieuwe huis is dus beperkt tot aanschafprijs+kosten koper nieuwe huis-overwaarde uit verkoop oude huis.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Dank voor de antwoorden. Om het nog spannender te maken:

Stel dat ze eind 2009 de HRA in zijn geheel afschaffen (wellicht onwaarschijnlijk) en ze respecteren bestaande hypotheken. Kan ik dan alsnog in 2010 een andere hypotheekvorm aangaan en die 25 jaar HRA "genieten" ?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Dat hangt af van de wetstekst van deze fiscale wijziging. Niet van tevoren te zeggen:)

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

beany

Meeheheheheh

Slasher schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 11:56:
Dank voor de antwoorden. Om het nog spannender te maken:

Stel dat ze eind2009 de HRA in zijn geheel afschaffen (wellicht onwaarschijnlijk) en ze respecteren bestaande hypotheken. Kan ik dan alsnog in 2010 een andere hypotheekvorm aangaan en die 25 jaar HRA "genieten" ?
Dat kan niemand je nu vertellen. Dat is iets wat dan op dat moment bepalen. Een oplossing, als de rente voor een nieuwe hypotheek niet afgetrokken kan worden, is om de huidige hypotheek mee te nemen naar je nieuwe huis. Echter, niet alle hypotheek verstrekkers staan dit toe. Daarbij komt ook nog dat je niet tevreden bent over je huidige vorm. Maar het zou een mogelijkheid kunnen ALS je de rente niet mag aftrekken bij een nieuwe hypotheek in de toekomst.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-11 11:21
Daar valt natuurlijk helemaal niets over te zeggen. Dat hangt er vanaf hoe ze de afschaffing regelen. Maar op zich zou het waarschijnlijker zijn dat ze in dat geval wel toestaan om een hypotheek over te sluiten met behoud van HRA. Anders zou je namelijk vastzitten aan je huidige hypotheekverstrekker en overgeleverd zijn aan zijn grillen.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Uiteraard hebben jullie daar gelijk in, er valt nu niets zinnigs over te zeggen. Als zoiets gebeurd maar kijken wat de meest fiscaal aantrekkelijke optie is. Ik kan me nu daar wel druk over maken maar daar heb ik nu niets aan ;)

Maar goed, ik heb begrepen dat ze deze kabinetsperiode niets aan de HRA willen gaan doen en die loopt normaal gesproken tot 2011, als het in de tussentijd niet valt :)

[ Voor 27% gewijzigd door Slasher op 18-02-2009 12:31 ]

Pagina: 1