Dualboot XP/Ubuntu linux herinstalleren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle666
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-08 22:47
Ik heb een oude pc met daarop dualboot XP en Ubuntu 8.10. Nu wil ik mijn linux deel gaan herinstalleren en overgaan op waarschijnlijk openSUSE maar ik ben daar nog niet helemaal over uit, kan ook zijn dat ik kubuntu ga uitproberen en ik wil op z'n minst dan LTS versies van (k)ubuntu erop hebben. Reden dat ik openSUSE wil uitproberen is omdat deze via een test werd aangeraden met als rede dat die lichter is voor mijn systeem (4 a 5 jaar oude pc).

Vraag is nu wat er met het bootgedeelte (grub) gebeurd dat zich uiteraard heeft genesteld op de windows partitie. Kan ik gewoon installeren van een DVD/live CD en dan komt alles wel goed (waarbij ik dan de linux/swap partities laat wissen/overschrijven)?

Ik had nml begrepen voordat ik deze installatie deed dat ik ook niet zomaar even linux kon verwijderen omdat grub dan niet zomaar weg is en die snapt het niet als er zomaar een partitie pleite is. Maar dat is voor mij niet aan de orde want linux blijft hierop alleen wil ik nu van versie veranderen.

Mijn HD indeling:
NTFS 'Windows'
FAT32 'Shared'
ext3 'Linux'
swap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Eagle666 schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 10:57:
[...]
Vraag is nu wat er met het bootgedeelte (grub) gebeurd dat zich uiteraard heeft genesteld op de windows partitie. Kan ik gewoon installeren van een DVD/live CD en dan komt alles wel goed (waarbij ik dan de linux/swap partities laat wissen/overschrijven)?

Ik had nml begrepen voordat ik deze installatie deed dat ik ook niet zomaar even linux kon verwijderen omdat grub dan niet zomaar weg is en die snapt het niet als er zomaar een partitie pleite is. Maar dat is voor mij niet aan de orde want linux blijft hierop alleen wil ik nu van versie veranderen.

Mijn HD indeling:
NTFS 'Windows'
FAT32 'Shared'
ext3 'Linux'
swap
Waarschijnlijk staat grub niet op de windows partitie, maar in de MBR. Hoe dan ook, je kunt gewoon opnieuw linux installeren, daarbij wordt grub ook opnieuw geïnstalleerd.

Grub verwijderen, als je linux eraf wilt gooien, doe je het beste door met een windows cd te booten en fixmbr en/of fixboot te draaien, maar dat is hier nu niet nodig.

Overigens betwijfel ik of SUSE wel zoveel lichter is. Je zou ook kunnen kijken of je een andere windowmanager kunt gebruiken, zoals XFCE. Gnome, en KDE ook, zijn gewoon een flinke belasting voor je machine.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle666
Hmm moet ik nog even verder kijken dan. OpenSUSE gebruikt nml ook Gnome en/of KDE. Echter de test op http://www.zegeniestudios.net/ldc/ gaf openSUSE aan als keuze voor mij en (k)ubuntu gaven ze aan dat mogelijk mijn pc te traag kon zijn. Echter heb ik Debian helemaal niet in de uitslag van de test zien staan, daarover zit ik nu ook na te lezen. Teveel linux versies op het net, hoe meer ik lees hoe minder ik kan kiezen ;) .

Mijn pc:
  • Intel P4 3GHz (HyperThreading :r )
  • 512MB DDR1 (wil ik nog opkrikken naar 2-2,5GB maar niet nu)
  • 160GB HD
  • Radeon 9800XL 128MB
  • PCI 'gewoon' (nog voor de PCIe tijd dus)
  • Prism (3890) Wifi crap (daar ga ik zeker een nieuwe voor inzetten...)
Dus mijn twijvels: Debian, openSUSE, Kubuntu 8.04, Ubuntu 8.04 (of moet ik oudere versies nemen of xubuntu, etc?). Als alles lekker stabiel draait wil ik er veel Matlab en Elektronica programma's (simulaties, layout, etc) op draaien. Matlab schijnt vele malen sneller onder linux te zijn dan onder XP en dat wil ik wel eens ervaren :P .

Jammer dat google me teveel hits geeft van tussen 2004-2007. Waar is de laatste info! ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Eagle666 op 18-02-2009 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Eagle666 schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 12:00:
Mijn pc:
  • Intel P4 3GHz (HyperThreading :r )
  • 512MB DDR1 (wil ik nog opkrikken naar 2-2,5GB maar niet nu)
  • 160GB HD
  • Radeon 9800XL 128MB
  • PCI 'gewoon' (nog voor de PCIe tijd dus)
  • Prism (3890) Wifi crap (daar ga ik zeker een nieuwe voor inzetten...)
Ik heb openSUSE aan de praat gekregen op een Pentium III @866 MHz en 512 Mb SDRAM, dus aan de systeemeisen ligt het niet. KDE4 draaide net niet echt lekker, xfce prima.

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle666
Nou dan moet ik even aangeven dat ik nieuw ben met Linux maar ik schuw de command line niet, sterker nog ik wil het allemaal leren. Maar zoiets als Ubuntu dat zo gemakkelijk zou moeten zijn en dat ik de dag van installatie al met de command line aan de slag moet omdat hardware niet allemaal werkt (kernel exception > boel meteen plat genoeg dat alleen hard reboot werkt) en omdat wat software dat ik test ook allemaal niet werkt, daar zit ik dan weer niet op te wachten. Bij een update gaat de boel weer mis...

Nu wat meer nagelezen, Ubuntu vs Debian en Debian vs openSUSE, nou spreekt mij het uitgeteste van Debian wel aan en het niet continu updaten. Wel wordt Debian vaak door de gebruikers in die forums als server gebruikt. Verder 1x gelezen dat iemand niet alles kon draaien wat hij wilde (maar dat kan aan hem liggen) en iemand was gewoon volledig fan van openSUSE.

Dus na wat pagina's leesvoer twijvel ik nu alleen nog tussen Debian en openSUSE. Denk dat het maar uitproberen wordt. Wel heb ik tijdens Ubuntu software geprobeerd dat uit debian distro's kwamen dus ik denk dat ik daar dan maar naar neig.

Verder zal het gewoon testen worden en maar kijken wat me bevalt. Alleen als er 1 op staat die bevalt zal ik niet zo snel de boel weer wissen en een andere proberen :P.

[ Voor 7% gewijzigd door Eagle666 op 18-02-2009 20:55 ]