Windows Mobile v.s. Android development

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnstrspeed
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 16:46
Over een paar maanden verloopt het abonnement van mn N95 (Symbian S60 3rd edition), dus ben ik alweer druk in de weer met het uitzoeken van een nieuwe telefoon :P.. Iets wat ik altijd heb gemist op mn N95 is een redelijke SDK, waardoor eigenlijk alleen Windows Mobile en Google Android overblijven (iPhone is geen optie, aangezien ik geen OS X draai en ook geen in heb met virtual machines te gaan werken). Ik heb zo hier en daar al wat rondgespeeld met beide SDK's, maar ik kan maar niet kiezen..

Windows Mobile:
- .NET Compact Framework
- C#, mijn fav taal :)
- Uitgebreide en duidelijke documentatie
- Lijkt over het algemeen op Windows Forms programming(?)

Google Android:
- Opensource
- Meer doen met minder code(?)
- Java: lijkt qua syntax erg op C#, hoewel ik het zelf nog nooit gebruikt heb
- Grote/enthousiaste community
- Momenteel maar één telefoon beschikbaar, en daarvan spreekt me het uiterlijk niet echt aan..

Als ik zo naar deze lijst kijk, komt er voor mij nog geen duidelijke winnaar naar voren, daarom ben ik wel benieuwd wat jullie ervaringen met deze platformen zijn :)

Ehhh wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 14:31
Persoonlijk zou ik voor Android programmeren gaan omdat daar een Marketplace bij zit. Niet dat ik persé geld zou willen verdienen met een applicatie, maar het is gewoon leuk om je applicatie voor een groot publiek aan te bieden zonder al te veel moeite. Als jij je applicaties aan het grote publiek beschikbaar wilt maken, ga dan voor Android. Op het moment is Android erg hip en er is een grote community achter. En waarschijnlijk komt er een grotere variëteit aan apparaten die op Android draaien dan op Windows Mobile. (Bijvoorbeeld Asus Eee PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-09 09:20
Zoals met alle programmeertalen moet je gewoon doen 'wat je wilt'. Zelfde discussie geldt voor C# vs. Java of PHP vs. ASP...

Heb je zin om een nieuwe taal/platform te leren? Ja? Pak Android. Als ontwikkelaar wordt je er altijd beter van als je andere platformen leert.

Wil je echt zakelijke applicaties ontwikkelen verkopen? Misschien is C# dan wel handiger omdat je er al ervaring mee hebt. (Mijn ervaring is althans dat de eerste applicatie die je in een nieuwe taal maakt altijd een beetje brak zijn).

Zie je de SDK als extraatje, maar gaat het eigenlijk om te telefoon: kies dan gewoon de telefoon die je wilt, en kijk welk platform erbij hoort.

Wat betreft je 'tegenargument' voor Windows Mobile: ja, het lijkt op Windows Forms programming, maar dat is denk ik ook de kracht. Daarnaast kun je best veel controls en componenten vinden die je juist een compleet andere inferface geven. Uiteraard hangt er ook vanaf wat je ermee wilt doen.
Wat dat betreft denk ik dat je in Windows Mobile ook veel kunt doen met weinig code. (Al helemaal met .NET 3.5).

Kortom: zoals bij alle platform-/taaldiscussies: er is geen beste. Je moet je eisen op een rij zetten, en je 'randvoorwaarden' en op basis daarvan een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

Heb je Android al eens gebruikt, als user? De apps zijn echt wel op een veel hoger niveau dan wat ik gezien heb op S60. Wat mij betreft is Symbian een beetje een afgelopen zaak. Wat ik ervan begrepen heb is ook dat Symbian C++ API een teringzooi is, terwijl Java op Android vrij goed in elkaar zit.

Over het aantal phones voor Android zou ik me niet teveel zorgen maken. Over een jaar is dat probleem opgelost.

[ Voor 16% gewijzigd door djc op 18-02-2009 12:34 ]

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mnstrspeed schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 09:39:
Windows Mobile:
- C#, mijn fav taal :)
Of gewoon native C en C++
Google Android:
- Meer doen met minder code(?)
Hoe kom je hierbij :?
- Grote/enthousiaste community
Heeft Windows Mobile ook
dev10 schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 10:02:
Persoonlijk zou ik voor Android programmeren gaan omdat daar een Marketplace bij zit.
Krijgt Windows Mobile ook.
djc schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 12:33:
Over het aantal phones voor Android zou ik me niet teveel zorgen maken. Over een jaar is dat probleem opgelost.
Zijn punt is dat hij nu een telefoon voor zichzelf uit mag zoeken, en dat hij voor Android dus maar de keuze heeft uit 1 telefoon, die ie ook nog eens lelijk vindt.

@Mnstrspeed: Mijn advies: kies gewoon de telefoon die je het meeste ligt. Zelf applicaties ontwikkelen is wel een aardige gimmick at first, maar uiteindelijk heb je toch het meest aan een telefoon die je zelf fijn vindt in gebruik ipv dat je het fijn vindt om ervoor te ontwikkelen. Gezien je het Android toestel niet echt mooi vindt lijkt de keuze me toch vrij simpel.

[ Voor 44% gewijzigd door .oisyn op 18-02-2009 12:58 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 10:00
Voor Windows Mobile zijn zooveel dingen over te vinden, en bijna alles uit het normale c# 3.5 werkt ook gewoon behalve dingen uit de GUI die zijn net iets anders. Als er straks een marketplace voor WM komt en de interface wordt beter dan zal het allemaal heel erg mooi worden.

Let wel op, niet alle telefoons hebben .net geinstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.Net 2.0 ook niet? Ik dacht dat dat standaard bij WM (6.1) zat?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 10:00
.oisyn schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 13:55:
.Net 2.0 ook niet? Ik dacht dat dat standaard bij WM (6.1) zat?
Volgens mij moet je die gewoon apart bij je ROM inbakken aangezien het toch wel een aantal MB's is, 5.0 heeft het iig niet standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnstrspeed
Ik heb gehoord dat bijvoorbeeld het opvragen van GPS data onder android veel minder code kost dan onder Windows Mobile.. Ik heb dit zelf nog niet gecontroleerd om eerlijk te zijn, maar zo onwaarschijnlijk vind ik het niet klinken :P
[.. Grote/enthousiaste community ...]
Heeft Windows Mobile ook
Als ik op Google ga zoeken naar Android community's krijg ik meteen een shitload aan sites voor mn neus geschoven, dat kan ik niet bepaald van Windows Mobile zeggen..

http://androidcommunity.com http://talkandroid.com http://gotoandroid.com http://android-community.org http://anddev.org http://planetandroid.com http://androidguys.com http://google-phone.com http://androidforums.com http://androidfanatic.com (zo genoeg? :P)
@Mnstrspeed: Mijn advies: kies gewoon de telefoon die je het meeste ligt. Zelf applicaties ontwikkelen is wel een aardige gimmick at first, maar uiteindelijk heb je toch het meest aan een telefoon die je zelf fijn vindt in gebruik ipv dat je het fijn vindt om ervoor te ontwikkelen.
Daar heb je inderdaad wel een punt.. Ik denk dat ik voor nu nog maar even verder ga spelen met beide SDK's, wie weet is de HTC Magic tegen de tijd dat ik moet beslissen al wel uit en blijkt dat een heerlijke telefoon te zijn :)

Ehhh wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Dat komt waarschijnlijk omdat Android nu hip is, zijn al die websites wel echt van een beetje niveau/kun je er echt wat vinden of zijn het gewoon c/p's van andere websites. (Toen XNA er net was had je ook allemaal van die nieuws kopieer sites, met een lullig forumpje).

Anyway voor windows mobile development hoef je over het algemeen waarschijnlijk niet verder dan de MSDN: http://msdn.microsoft.com/en-us/windowsmobile/default.aspx (ik neem aan dat de WM-Dev msdn van gelijk niveau is als de andere MSDN's (.net msdn, Windows msdn, XNA msdn, etc..).

En tsja gprs data opvragen, bij android zou dat wel eens makkelijker kunnen zijn, omdat daar niet zoiets algemeens als het .NET CF op draait (die draait, op telefoons, embeded sytemen en op de Xbox360 bijv.) Maar als je eenmaal 1x je eigen class daarvoor geschreven hebt is dat ook geen probleem meer.

Anyway, ik ben het verder wel eens met oa Oisyn, kies een leuke Android of WM telefoon, en kijk of je dan leuk kunt gaan ontwikkelen.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mnstrspeed schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 16:25:
[...]

Ik heb gehoord dat bijvoorbeeld het opvragen van GPS data onder android veel minder code kost dan onder Windows Mobile.. Ik heb dit zelf nog niet gecontroleerd om eerlijk te zijn, maar zo onwaarschijnlijk vind ik het niet klinken :P
Nou ontzettend moeilijk joh :P. Je doet een GPSOpenDevice(), vervolgens kun je de positie opvragen met GPSGetPosition(), en tot slot sluit je 'm weer met GPSCloseDevice() als je ermee klaar bent. Kind kan de was doen ;)

Overigens waar je ook aan moet denken is dat je met een WM telefoon ook gewoon devwerk kunt doen. Wat ik zo snel van Android kan zien is dat je debug-werk gewoon met de emulator moet doen (kan iemand bevestigen of dat ook klopt?). Met een willekeurige WM telefoon kun je gewoon vanuit Visual Studio de applicatie op je telefoon draaien en debuggen. (Maar uiteraard heb je ook gewoon de beschikking over een emulator)

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 18-02-2009 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou het nog even aanzien tot WM6.5 er is. Tenzij je het geen probleem vind je roms te updaten, maar veel telefoons die nu op WM6.1 draaien krijgen van de fabrikant waarschijnlijk geen gratis update naar 6.5.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

.oisyn schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 23:43:
Overigens waar je ook aan moet denken is dat je met een WM telefoon ook gewoon devwerk kunt doen. Wat ik zo snel van Android kan zien is dat je debug-werk gewoon met de emulator moet doen (kan iemand bevestigen of dat ook klopt?). Met een willekeurige WM telefoon kun je gewoon vanuit Visual Studio de applicatie op je telefoon draaien en debuggen. (Maar uiteraard heb je ook gewoon de beschikking over een emulator)
Dat laatste kan met Android ook; er is een goede Eclipse plugin om eea te faciliteren.

Rustacean

• Mnstrspeed
.oisyn schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 23:43:
Nou ontzettend moeilijk joh :P. Je doet een GPSOpenDevice(), vervolgens kun je de positie opvragen met GPSGetPosition(), en tot slot sluit je 'm weer met GPSCloseDevice() als je ermee klaar bent. Kind kan de was doen ;)
Lol :P Ik dat geval heb ik niets gezegd O-)

Kan iemand me trouwens vertellen of het onder Windows Mobile 6.1 ook mogelijk is om services te creëren? Ik kan namelijk niets op Google vinden.. Android heeft gewoon android.app.Service.

Ehhh wat?

Pagina: 1