Toon posts:

Waarom hersteld een modem restart mijn snelheid?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had altijd een 1,6 MByte/sec download snelheid met een 20 Mbit lijn van Online en een Speedtouch 546iV6 (ADSL2+) modem. Echter gisteren kwam ik "opeens" niet verder dan 260 KByte/sec.

Ik heb toen de modem uit gezet, 5 minuten gewacht, daarna de modem weer aan gezet en toen was mijn snelheid weer normaal (1,6 MByte/sec). Prima dus. Maar nu wil ik wel eigenlijk weten wat er is gebeurd;

waarom was mijn lijn traag en waarom heeft een restart van de modem dat opgelost?

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:57
teveel connecties naar de modem toe (p2p), waardoor de modem overload.
Vaak kan je dit ook fysiek merken wanneer de modem warmer is dan normaal.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-03 11:02
Turismo schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 09:24:
In sommige modems (zyxel iig) kun je ook via de webinterface het geheugen- en processorgebruik van de modem zien. Da's iets betrouwbaarder dan de warmte voelen ;)

• Turismo
mcDavid schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 09:37:
[...]

In sommige modems (zyxel iig) kun je ook via de webinterface het geheugen- en processorgebruik van de modem zien. Da's iets betrouwbaarder dan de warmte voelen ;)
True true, en meestal is het log ook te raadplegen.
Maar zoals het echte tweakers betaamt gaan we op ons gevoel af ;)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als een ADSL lijn slechter wordt dan worden er minder frequentiegebieden gebruikt op die lijn om in ieder geval nog een foutloze verbinding te behouden. Een trage lijn is beter dan een lijn met fouten erop. Als een lijn weer beter wordt zou het modem in principe weer meer frequentiegebieden moeten gaan gebruiken. Als een modem dit niet doet kan een reset hem daar bij helpen natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Turismo schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 09:24:
Hoe kan ik voorkomen dat mijn modem overspannen wordt door teveel connecties, zonder dat ik met mijn utorrent het aantal connecties ga beperken? Mijn utorrent staat nu op max. 800 connecties en max 125 per torrent. Bij hoeveel connecties gaat de modem eigenlijk over de "zeik"? Kan ik de inhoud van de NAT-tabel ergens bekijken of instellen? Zodat ie in ieder geval niet overspannen raakt ook al komen er "teveel" connecties op hem af.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 10:05:
[...]

Hoe kan ik voorkomen dat mijn modem overspannen wordt door teveel connecties, zonder dat ik met mijn utorrent het aantal connecties ga beperken? Mijn utorrent staat nu op max. 800 connecties en max 125 per torrent. Bij hoeveel connecties gaat de modem eigenlijk over de "zeik"? Kan ik de inhoud van de NAT-tabel ergens bekijken of instellen? Zodat ie in ieder geval niet overspannen raakt ook al komen er "teveel" connecties op hem af.
800 connecties is vrij veel voor de meeste modems / routers in ieder geval. Ik zou dat eens flink terugschroeven in ieder geval. Hoeveel je modem / router wel aankan moet je gewoon uitproberen.

Verwijderd

Topicstarter
Met dit DMT-tooltje kun je precies zien wat er in het doosje aan de hand is.

• Turismo
Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 10:05:
[...]

Hoger is in dit geval niet altijd beter, bij die connecties zit ook je upload bij, dan mag je wel een hele dikke upload nodig hebben wil je zoveel connecties maken met 1/3 hiervan kan je al veel beter uit de voeten.

Het kan zelfs zo zijn dat je download beter word, doordat de verbinding niet dichtslibt.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Er worden nu wel aannames gedaan over teveel connecties, maar als jij een modem van je ISP hebt, zou deze best wel eens zelf opnieuw kunnen opstarten in de x tijd (controle voor updates) en dan kan het best zo zijn dat je modem/lijn op dat moment op een lagere snelheid getrained heeft.

Al met al is er nu achteraf dus niets zinnigs over te zeggen.
Pas wanneer het probleem zich weer voordoet en je kijkt in de admin/config van je modem kun je daadwerkelijk troubleshooten.
Nu heb je niets meer dan 'mijn lijn was traag en na een reboot ging het weer goed'.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1