Sata werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:11
Een vraagje. Ik heb al aardig wat topics doorgespit op zoek naar mijn probleem, maar niet helemaal tegengekomen.

Situatie is dat ik een oudere P4 Dell dimension 4600 nog had staan, daar had ik nu nog een doel mee gevonden, echter de IDE schijf is niet echt groot (80GB), deze wil ik er gewoon inlaten en gebruiken voor de OS. Ik had nog een SATA schijf gevonden (Maxtor Diamond Plus 9). Zodra ik deze aansluit en het systeem opstart. In de bios aangeef dat er een sata inzit kan het systeem deze toch niet vinden. Ik heb beide aansluitingen al geprobeerd.

Na een aantal pogingen geen foutmelding meer, echter blijft in de bios de melding bij SATA: Unknown drive. XP ziet de schijf ook niet.

Schijf werkt wel, want als ik deze in een ander systeem stop ziet ie deze wel. Helaas op de site van dell niets gevonden voor drivers voor de SATA.

Ik neem aan dat dit het probleem is? Jumper settings voor 150/300 geen idee. Ik heb geen instructies bij de schijf.

Zijn er algemene drivers om een SATA werkend te krijgen? Of iemand een idee?

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-02 18:53

racoon

mooowwww

Stop je hem in een andere pc ook als extra schijf of als enige?

Als hij in de andere pc als enige schijf wel werkt, moet je dan toevallig de jumpers op master/slave veranderen?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Pannekoek81
In andere pc hangt ie alleen, maar de andere schijf in de DELL is een IDE, die als Master staat. SATA kent toch geen Master / Slave jumper?

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
jawel. Je hebt misschien een Sata2 schijf die je op een sata(1) connector wil drukken. Dat wil niet. Je moet dan een jumper omzetten zodat de speed naar 1,5Gb gaat ipv 3Gb. (sata2 naar Sata)
Maar dan nog. Ik had laatst bij iemand geprobeerd zo'n nieuwe schijf aan de praat te krijgen. Maar dat lukte ook niet. Dus verder helpen kan ik je niet. Behalve dan de inkopper dat je ff naar de settings in je bios moet kijken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

elmertje, dat een schijf jumpers heeft wil niet zeggen dat het een Master/Slave jumper is. Master/Slave is iets totaal anders dan de S-ATAmodus waar de schijf op draait. Dat kan wel de issue zijn in dit geval, maar het is belangrijk geen dingen door elkaar te halen.

Pannekoek81, je SATA disk is ook een IDE disk, belangrijk om te weten dat IDE niet direct gelijk staat aan een PATA disk.

Verwijderd

Wellicht iets met BIOS-versies en/of XP-versies en het herkennen van schijven > 132 Gb. Als ik me goed herinner heb ik voor mijn Maxtor schijven (ook 9, 160 Gb) indertijd eerste een tooltje van Maxtor gebruikt (Maxblast) om eerste een kleinere partitie aan te maken, vanaf een bootable diskette.

• Pannekoek81
Terw_Dan schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 20:41:
elmertje, dat een schijf jumpers heeft wil niet zeggen dat het een Master/Slave jumper is. Master/Slave is iets totaal anders dan de S-ATAmodus waar de schijf op draait. Dat kan wel de issue zijn in dit geval, maar het is belangrijk geen dingen door elkaar te halen.

Pannekoek81, je SATA disk is ook een IDE disk, belangrijk om te weten dat IDE niet direct gelijk staat aan een PATA disk.
Hmmm ga ik daar eens naar kijken of die 2 niet gelijk staan.
Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 22:34:
Wellicht iets met BIOS-versies en/of XP-versies en het herkennen van schijven > 132 Gb. Als ik me goed herinner heb ik voor mijn Maxtor schijven (ook 9, 160 Gb) indertijd eerste een tooltje van Maxtor gebruikt (Maxblast) om eerste een kleinere partitie aan te maken, vanaf een bootable diskette.
tooltje kwam ik gister inderdaad tegen, nog niet aan toe gekomen om er ook wat mee te doen...

Dank zover _/-\o_
Pagina: 1