Hoppatee...
Na op dit forum een aantal interessante dingen te hebben gespot zal ik m'n crap hier ook maar eens dumpen !!
Het verhaal van nanobit klinkt mij wel aardig bekent in de oren, ma een paar variaties hier en daar maakt dit vast ook wel leuk om te lezen (leedvermaak included) .. En wellicht dat ik een paar vragen weet te beantwoorden ^^
DE ERVARING..
3 weken geleden via nieuwsgroepen een, vrij onbekende, film gedownload. Of dit ook daadwerkelijk door het filmbestand is gekomen weet ik niet, maar ik vermoed dit wel aangezien deze eerst uitgepakt moest worden, en de perfecte timing qua errors natuurlijk

Bij het afspelen van de film een stuk of wat foutmeldingen gehad wat niks nieuws was voor mij.. Film stond al aan dus die maar even uitgekeken

Daarna het venster gesloten waarna ik een prachtig uitzicht kreeg op mijn nieuwe bureaubladachtergrond met verschillende teksten als "WARNING, your computer is infected".
Hier kon ik wel even een paar minuten om lachen, heb toen wat bestanden verwijderd in de meest voorkomende mappen e.d., hijackthis gedraait en de computer opnieuw opgestart! Geen virusscan.. I know, kinda stupid.. maar hebpakweg 8 jaar lang prima zonder gekunt.
In het begin had ik niet zoveel last van errors en dergelijke, maar na een paar dagen begonnen de volgende "foutmeldingen" zich op te stapelen! (zo even uit het hoofd)
- een tiental extra processen in taakbeheer zoals reader_ s.exe, do_not_delete.exe, 3.tmp (en variaties)
- een enkele keer is het zelfs voorgekomen dat ik 50 stuks van svchost.exe had draaien, 2 keer apache.exe, rundll32.exe en ongeveer 40 keer cmd.exe
- en een aantal keer blue screen
Ik dacht simpelweg.. ,,Even wat programma's enz backuppen en windows opnieuw installeren"
Leek allemaal prima te werken totdat ik weer een aantal programma's ging installeren! Blijkbaar waren deze al eerder geinfecteerd, maar op dat moment was ik me nog van geen kwaad bewust.
De volgende set errors vervolgens gekregen (weer even een paar uit het hoofd)
- reader_ s.exe was weer aanwezig
- een reeks van exe bestanden met de raarste combinaties van letters (bijv foaiwe.exe)
- services.exe, loginiu.exe, DEP (of iets dergelijks) hadden bij het opstarten van windows al problemen.
- avg free 8.5, malwarebytes antimalware, dr web cureit en spybot search & destroy (die ik inmiddels had geinstalleerd) konden niet meer updaten.
- enkele programma's konden niet meer opstarten.
- andere proggies kon ik niet meer installeren.
- willekeurige websites konden niet meer gevonden worden terwijl de rest van internet het verder prima deed.
Aangezien ik geen idee had waar het allemaal vandaan kwam, WEER een reinstall van windows gedaan.. tot 3x toe, totdat ik mijn externe hardeschijf (WD MyBook home edition) weer eens aansloot en getuige was van een heel akelig geluid. En ja hoor, alle bovengenoemde foutmeldingen kreeg ik weer als een stortbui over me heen.
Bijna twee weken later

en flink wat research, kwam ik erachter dat AL deze "errors" waarschijnlijk te danken waren aan virut. Ik heb daarom afgelopen weekend m'n hele externe schijf ontdaan van exe, scr, asp, php, htm en html bestanden!
Windows, inmiddels voor de 6e keer

, opnieuw geinstalleerd en de eerste reeks programma's inmiddels gedownload en geinstalleerd. Aangezien er nog een paar 100 GB aan bestanden, films, muziek op mijn externe hdd staan heb ik deze, als proef op de som, maar even aangesloten om te zien of de computer weer geinfecteerd werd! Tot nog toe geen problemen gehad

Drukke week voor de boeg, dus de rest van het project komt eind van de week pas aan bod!
Een leuk verhaaltje om te typen, maar een paar conclusies en feiten zullen vast ook handig zijn.
DE CONCLUSIES..
- Ik heb geen enkele virus- en/of malwarescanner kunnen vinden die alle bestanden herkent. Laat staan het hele virut van je computer verwijderen. Complete reinstall van je computer lijkt me toch het veiligst en het snelst.
- Mijn externe hardeschijf autorun-ed bij het aansluiten. Of en hoe dit is uit te zetten weet ik niet, maar dit zorgde in mijn geval dus wel dat een geinfecteerd bestand de rest van de computer opnieuw besmette. Probeer dit dus te voorkomen.
- Als je computer is besmet, kan je verdere besmetting vertragen (niet voorkomen) door je internet af te sluiten, in taakbeheer ongewenste programma's af te sluiten (als je weet wat je doet) en met hijackthis of iets dergelijks een aantal ongewenste bestanden te verwijderen! Hierdoor kunnen er geen extra bestanden door het virut worden gedownload en kunnen er nog enkele taken op de besmette computer worden uitgevoerd. Backuppen van exe, scr, php of andere besmette bestanden heeft dan natuurlijk GEEN ZIN meer.
- Backups (van niet besmette bestanden) kan je het beste op dvd's zetten omdat virut daar verder niks meer aan kan wijzigen. Zo heb ik dus wel een dvd met verschillende exe bestanden kunnen draaien tijdens en nadat mijn computer besmet was, zonder hier problemen van te ondervinden.
VERDER..
- is het mij nog niet duidelijk of images/iso-bestanden met daarin exe-bestanden geinfecteerd kunnen worden door het virut. Dit ga ik eind van de week uitproberen door een aantal images te installeren.
- vraag ik af of html, asp en php-bestanden niet opgeslagen kunnen worden in kladblok zodat deze niet meer besmet kunnen worden, zodat je je (wellicht belangrijke) html, asp, php-bestanden niet allemaal hoeft weg te gooien.
Maar even afwachten hoe mijn computer er eind van de week bijstaat en of ik daadwerkelijk van het virut af ben! Zo jah, dan wordt het toch maar eens tijd om een fatsoenlijke virusscanner aan te schaffen en al mijn bestanden 'georganiseerd' te backuppen
En hoop dat jullie hier misschien nog wat nuttige info uit kunnen halen
Groeten en suc6,
RemQ