Wireless Mini PCI card, draad kwijt (IBM X41)

Pagina: 1
Acties:

• q2no
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
Een goede avond mede tweakers,

Hopelijk kan een van jullie mij helpen om door de bomen het bos weer te zien.
Over een aantal dagen krijg ik 3x een IBM X41 laptop zonder een Wireless Mini PCI kaart.
Normaliter hoort in de laptop een Intel 2915ABG Wireless Mini PCI card802.11a/b/g.
Aangezien deze nogal lastig / duur te verkrijgen zijn vraag ik mij af of een Gigabyte WI01GS ook zou moeten werken. (op pricewatch: pricewatch: Gigabyte WI01GS)
Wat raden jullie aan? Is de Mini PCI slot per definitie altijd hetzelfde en kan deze vergeleken worden met een regulier PCI slot. M.a.w. kaartje prik prak, drivers en gaan.
Of is het zo dat een IBM een andere slot invulling heeft als een DELL / Toshiba etc?
Welke Mini PCI kaart zouden jullie evt anders aanbevelen (Intel PRO/Wireless 3945ABG)?

Dank alvast voor uw aandacht

[ Voor 6% gewijzigd door q2no op 17-02-2009 22:58 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:10
De 3945 gaat in ieder geval niet werken, dit is een mini-pci-express kaart.
Als 802.11a ondersteuning je niet boeit kan je ook een 2200BG kaart nemen.

Er zijn laptop's die enkel bepaalde wifi kaartjes aankunnen vanwege n bios-limitatie. Ga dat eerst maar eens na.
Als ik wifi kaartjes koop wil ik het liefst een met Atheros, Intel of Ralink chipset. Deze hebben allemaal behoorlijk goede drivers voor Windows en Linux.
De Gigabyte die je noemt lijkt een Ralink chipset te hebben, prima spul dus.

Zowel de 2915ABG als de 2200BG kosten maximaal 25 euro op ebay overigens...
Helaas zijn deze kaartjes op ebay vaak voor andere regio's gemaakt. Door n kleine hack in de firmware van de kaart kan je hem aanpassen voor gebruik in Nederland. Met n beetje linux kennis en de handleiding volgen is dat prima te doen. Ik heb zelf al twee 2915ABG kaartjes probleemloos ingeburgerd in ons kikkerlandje :)

[ Voor 23% gewijzigd door FatalError op 17-02-2009 23:16 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• techno360
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-01 17:47
q2no schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 22:55:
Een goede avond mede tweakers,

Hopelijk kan een van jullie mij helpen om door de bomen het bos weer te zien.
Over een aantal dagen krijg ik 3x een IBM X41 laptop zonder een Wireless Mini PCI kaart.
Normaliter hoort in de laptop een Intel 2915ABG Wireless Mini PCI card802.11a/b/g.
Aangezien deze nogal lastig / duur te verkrijgen zijn vraag ik mij af of een Gigabyte WI01GS ook zou moeten werken. (op pricewatch: pricewatch: Gigabyte WI01GS)
Wat raden jullie aan? Is de Mini PCI slot per definitie altijd hetzelfde en kan deze vergeleken worden met een regulier PCI slot. M.a.w. kaartje prik prak, drivers en gaan.
Of is het zo dat een IBM een andere slot invulling heeft als een DELL / Toshiba etc?
Welke Mini PCI kaart zouden jullie evt anders aanbevelen (Intel PRO/Wireless 3945ABG)?

Dank alvast voor uw aandacht
Hoi Zijn ze voor de verkoop?
ik heb interesse!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Die wireless kaart werkt volgens het thinkpads forum sowieso in een T30 (link: klik, site werkt niet daarom Google cache )

Je krijgt wel te maken met de 1802 error (MiniPCI kaart staat niet op de whitelist)

Daarom moet je deze ISO even van deze site halen:
http://www.command-tab.co.../thinkpad-1802-error-fix/

Die brand je op een CD en dan moet je van die CD opstarten. Dan kun je de patch installeren (lees de instructies) en daarna kun je het kaartje inbouwen.

Eerst het kaartje inbouwen en dan booten van de CD heeft geen zin, omdat de laptop blijft hangen op de 1802 error en niet verder boot.

Bij m'n T40 en T42 is het destijds (heb ze nu niet meer ;( ) prima gelukt met die CD.
Oja, de WiFi LED (indicator lampje onderaan je scherm) werkt waarschijnlijk niet meer als je de patch hebt gebruikt, maar dit wisselt. Bij m'n T40 en T42 was dit wel het geval, maar dat kan ook aan het gebruikte type WiFi kaartje liggen, en zoveel waarde hechtte ik nou ook weer niet aan dat lampje.

Edit:

Oh, ik kijk net even op de ThinkWiki, en daar staat bij de X41 3x een "No"

Hmm, grote kans dat het niet gaat werken, en misschien sloop je je laptop ook nog wel met die Patch.

Patch alleen gebruiken op eigen risico dus..... :'(

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 18-02-2009 21:36 ]