grote passieve koeling te zwaar voor moederbord

Pagina: 1
Acties:

• DeX-nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-11-2025
Ik ben een beetje bezig om mijn pc stiller te maken. Nu heb ik alles zowat stil behalve de koeler van mijn processor (Intel Q6600) en daar wil ik dus een stille koeling op installeren ipv het standaard ratel ding en ik heb al een leuke gezien: link
echter is deze (en veel andere stille cpu koelers) nogal groot en zwaar. Namelijk 152mm hoog en 830 gram zwaar en ik vroeg me af of mijn moederbord dit wel kan houden aangezien het moederbord verticaal in de kast hangt.

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021

DM.Aram

DMTZ.i

830 gram is geen probleem voor je moederbord, het gewicht wordt aan de achterkant van het moederbord verdeeld. Ze zijn erop gemaakt.

See you in another life, brother.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Als je de koeler bevestigt met een backplate achter het moederbord, dan is er niks aan de hand.

Verwijderd

Het kan best, honderdduizenden mensen hebben dit. Of neem voor tien euro meer de Mugen 2 met backplate, een plaat achterop het moederbord dat het verstevigt. Ook nog eens een beter koeler. Overigens lijkt het me sterk dat je met een koeler die niet de Orochi is die Q6600 helemaal passief kan doen maar met een goede koeler zal je fanspeed in ieder geval flink omlaag kunnen.

• DeX-nl
Thanks! Denk dat het ook wel passief kan aangezien mijn cpu temp nu maar 24 graden is. zal es nadenken over die Mugen 2 want vind het wel een beetje een fijner gevoel dat et steviger zit.

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-01 16:56
No way dat jouw Q6600 nu op 24 graden zijn werk doet, als ik jou was zou ik even voor de zekerheid hier al je temps posten, ik heb namelijk het sterke vermoeden dat je tempsensors verwisseld :)

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021

DM.Aram

DMTZ.i

Inderdaad, 24 graden is erg weinig. Het zal wel 34 zijn, daar draait mijn E8400 (3.6GHz) idle op.

See you in another life, brother.

• DeX-nl
staat nu anderhalf uur aan (surfen):
plaatje

overigens de reden dat speed01 (cpu) op 100% staat is omdat als ik hem lager zet, begint de fan een lager geluid te maken wat ik minder prettig vind.

Edit: overigens heb ik een msi P45 Neo moederbord en daar heb ik laatst een bios update van gedownload die een bug met de temperaturen zou moeten fixen maar er is niets veranderd bij mij (bios is wel goed geupdate)

[ Voor 29% gewijzigd door DeX-nl op 17-02-2009 23:39 . Reden: extra tekst ]

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-01 16:56
Oké, en waar zie jij dat jouw CPU 24 graden is? Ik zie drie cores op 33 graden draaien, en één op 34 graden. Dat zijn al wat realistischere temperaturen. Verder nette temps btw d:)b

• DeX-nl
toen ik een maand geleden speedfan installeerde zag ik dat er 24 graden stond maar weet niet meer precies in welke staat dat was dus kan net zo goed zijn dat dat net na het booten was 8)7. Ik denk trouwens dat ik voortaan maar gewoon de temperatuur van de cores aanhoud want ik wil et toch wel een beetje safe houden mocht ik nog es willen overclocken.

bedankt in ieder geval voor de hulps en tips :*)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-01 09:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Jejking schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 22:57:
Als je de koeler bevestigt met een backplate achter het moederbord, dan is er niks aan de hand.
Als je de koeler bevestigt zonder backplate ook niet, overigens.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ahh de Ninja2. Die hangt hier ook gewoon horizontaal aan een verticaal moederbord. Absoluut geen probleem.

Bij mij issie semi actief gekoeld. Ik heb een fan er achter (120mm) en er boven in de kast (140mm) zitten, maar niet op het blok zelf.
Levert idle 28 graden op (AMD A64-X2 3800+ Energy Efficient) en stressed tegen de 40.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb zelf een Arctic Freezer 7 Pro, een koeler van diezelfde orde, iets minder zwaar (520g), zonder extra hulpmiddelen behalve de 4 standaard pinnen voor s775 koelers :)

[ Voor 10% gewijzigd door spone op 18-02-2009 01:13 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:09

Bolletje

Moderator Harde Waren
spone schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 01:12:
Heb zelf een Arctic Freezer 7 Pro, een koeler van diezelfde orde, iets minder zwaar (520g), zonder extra hulpmiddelen behalve de 4 standaard pinnen voor s775 koelers :)
Die maakt naar mijn weten nog steeds een pokkeherrie, ook al heeft een PWM fan.

Ga inderdaag voor de Mugen, die heb ik zelf ook (de oude, niet Mugen 2) en hij koelt erg goed. Ook is hij erg stil...

Je zou daarnaast ook een fanmate kunnen halen van Zalman, zo kun je de fan nog lager instellen. :)

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Edmin schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 00:05:
[...]

Als je de koeler bevestigt zonder backplate ook niet, overigens.
Zou je dat ook bij deze jongen doen?

http://www.thermalright.c..._cpu_cooler_t_copper.html

Ik zeg het je... vanaf een bepaald gewicht wordt het problematisch. Mijn Thermalright SI-128 SE kan nog maar zo ongeveer alles boven de 700 gram zou ik het liefst voorzien van een backplate. Dat kan gewoon niet goed zijn voor het materiaal.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ik heb zelfs n backplate op mn freezer pro 7 gezet, maar dat was meer omdat mn moederbord zo krom als n hoepel stond.. (door die intel pushpins dus, niet door het gewicht)

[ Voor 18% gewijzigd door AlexanderB op 20-02-2009 22:35 ]

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 08:33

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ik zelf heb een Thermalright Ultra-120Extreme en geloof het of niet! Maar met een fan (Scythe Kama PWM, 65cfm @12V) is het idle maar een graadje minder dan zonder fan, natuurlijk load is het verschil al rap 3 graden... Nog altijd niet zo erg want mijn temps zijn 25-40 :)...

Maar bij mij staat die altijd 12V te draaien aangezien ik hem niet hoor... (mijn pc is superstil en er zitten 8 fans in!)

Maar goed, waar ik met dat verhaaltje naartoe wou gaan is dat een pc volledig passief laten koelen geen probleem zou geven mits je goede airflow-kast hebt, liefst een big-tower, is er meer plaats, dan een paar fans zetten (liefst meer, maar op lagere snelheid)...

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• XIII
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:50
Hallo allemaal,
zou het niet veel intressanter zijn moest iedereen zijn kamertemperateur bij de idle & load temp zetten. ;) bij mij is het met een 9550 pros. en een kamertemp.van 24gr. idle een 35 en load een 42 gr. en dit met een zalman cnps 9500 at., dit lijkt mij toch behoorlijk.
dit draait in een antec sonata 2 zonder bijkomende koeling. :*)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sowieso zijn de digitale sensoren in de cores niet bedoeld om gebruikt te worden om idle temperaturen weer te geven. Bij lagere temperaturen zit dus een serieuze afwijking meestal.

Origineel heeft Intel die sensoren er in gestoken om te detecteren wanneer de CPU te warm wordt en wanneer de thermische beveiliging moet inspringen. Vandaar dat die ook het verschil tot de Tmax aangeeft in plaats van een absolute temperatuur.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-01 09:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

XIII schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 10:54:
Hallo allemaal,
zou het niet veel intressanter zijn moest iedereen zijn kamertemperateur bij de idle & load temp zetten. ;)
Nee, het zou veel interessanter zijn als iedereen zich ontopic houdt: gewicht CPU koeler vs. moederbord. ;)
Pagina: 1