Studenten LAN-internet werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Domokun
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-10-2021
Hallo,

Ik zit hier op een studenten internet netwerk (hoe je 't ook noemen wilt) en ik heb een nieuwe PC gekocht met onboard LAN.
Nu heb ik de kabel hierop aangesloten (ja eerst LAN drivers geïnstalleerd van Realtek) en de gegevens precies overgenomen (IP adres, DNS, alles 1000 keer nagekeken).
Hij zegt ook dat er 10 Mbps verbinding is, maar verder doet niets het, internet niet, ik kan niet naar Google.com pingen, enzovoort.
Terwijl als ik mijn oude computer weer aansluit, waar een aparte LAN kaart in zit die ik niet in mijn nieuwe computer kan zetten, internet het daar wel doet :s
Wellicht met MAC-adressen iets aan de hand o.i.d.?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Doet je oude PC ook maar 10Mbps? Dat is namelijk wel erg traag.

• Domokun
Hmm nee, daar staat 'Snelheid 100 Mbps'

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-03 21:47
Wellicht even aan je huisgenoten vragen?

Als je zin een grote studentenflat zit (zoals ik), moet je waarschijnlijk een ip van de server krijgen. Dit kan soms even duren, want deze wordt aan je MAC-adres gekoppeld. Hier duurt dat ongeveer een half uur.

• Domokun
Klopt dat wel? Aangezien ik gewoon al een statisch IP heb gekregen, en ik nu dus op mijn oude computer zit met een wel werkende verbinding.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dan denk ik dat je netwerkkaart stuk is of niet goed is ingesteld. Wat zijn de settings precies? Duplex/Speed enzo.

• Domokun
@TrailBlazer, dat staat op automatisch ingesteld, ik kan wel half\full 10 of 100 Mbps kiezen...

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:47

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Call me stupid hoor, mar waarom zet je niet even je oude netwerk kaart in je nieuwe pc om te kijken of het aan de kaart of niet ligt? :)

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Misschien kun je de drivers van je netwerkkaart updaten ?

• Domokun
@Notna, even de post lezen: 'waar een aparte LAN kaart in zit die ik niet in mijn nieuwe computer kan zetten'

@Jelmer-AMD: dit zijn al de recentste drivers

[ Voor 3% gewijzigd door Domokun op 17-02-2009 18:28 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het lijkt me sterk dat zoiets basaals als duplex/speed door een driver verpest wordt. Een ander netwerkkaartje er even inzetten is inderdaad de snelste manier om ff verder te troubleshooten.

Verwijderd

Domokun schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 18:27:
@Notna, even de post lezen: 'waar een aparte LAN kaart in zit die ik niet in mijn nieuwe computer kan zetten'

@Jelmer-AMD: dit zijn al de recentste drivers
Heb je al geprobeerd bij apparaatbeheer de kaart te verwijderen en opnieuw te laten "detecteren" ?

• Domokun
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 18:28:
[...]

Heb je al geprobeerd bij apparaatbeheer de kaart te verwijderen en opnieuw te laten "detecteren" ?
Nee, maar ik heb vandaag een nieuwe Windows install gedaan, de drivers zijn succesvol geïnstalleerd en de kaart wordt gewoon herkend, er staat zelfs dat hij verbonden is, lijkt me niet dat het daar aan ligt.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Probeer anders even je netwerkkaart in te stellen op 100Mbit / Half duplex. Al zou auto normaal gesproken gewoon moeten werken...

Ik zou gewoon even voor een paar euro een ander netwerkkaartje halen als dat niet werkt. Ben je waarschijnlijk meteen van het gezeik af.

• Domokun
@ik222, dat zal ik even doen, alhoewel ik niet denk dat 't zal werken, misschien dan toch maar een kaartje kopen o.i.d.

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-02 11:49
klinkt alsof de verbinding aan het oude macadres is gekoppeld.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je het niet probeert dan weet je het ook niet he ;)

Maar inderdaad anders zou ik gewoon een nieuw kaartje kopen. Lijkt mij de moeite niet waard om voor zoiets simpels en goedkoops je hele moederbord RMA te doen. Of je hele pc terug te brenge en hem dan twee weken kwijt zijn.

@foppe jan: Denk het niet omdat de auto sensing ook niet goed werkt, die komt namelijk uit op 10Mbit terwijl de oude pc op 100Mbit zat...

[ Voor 20% gewijzigd door ik222 op 17-02-2009 18:55 ]

• Xiliath
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10-2022
Domokun schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 18:24:
Klopt dat wel? Aangezien ik gewoon al een statisch IP heb gekregen, en ik nu dus op mijn oude computer zit met een wel werkende verbinding.
Een statisch IP wijs je zelf toe, die krijg je niet. Dat is DHCP.

Kan je ons vertellen hoe je tcp/ip ingesteld is voor je nic? Ip en DNS. Alles DHCP of zelf ingevuld?
En ook zou ik graag willen weten wat er getoond wordt als je "ipconfig /all" uitvoert in een dos prompt.

Edit: De opmerking om m op half duplex/100mbit te zetten kon ook wel eens werken. Sommige NICs gaan nat op auto.

[ Voor 9% gewijzigd door Xiliath op 17-02-2009 18:56 ]

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-02 11:49
ik222 schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 18:54:
Als je het niet probeert dan weet je het ook niet he ;)

Maar inderdaad anders zou ik gewoon een nieuw kaartje kopen. Lijkt mij de moeite niet waard om voor zoiets simpels en goedkoops je hele moederbord RMA te doen. Of je hele pc terug te brenge en hem dan twee weken kwijt zijn.

@foppe jan: Denk het niet omdat de auto sensing ook niet goed werkt, die komt namelijk uit op 10Mbit terwijl de oude pc op 100Mbit zat...
Euhm, ja.. misschien. Anywya, ik had hier zelf ook nogal moeite om stabiel internet te krijgen met mijn msi 790gx bord (en atheros 1gbit onboard lan chip) toen ik de meest recente (via winupdate gedistribueerde) drivers daarvoor gebruikte, waarbij mijn lan continu tussen aan/uit/100mbit/10mbit switchte.. na een rollback naar de voorlaatste drivers (meegeleverd op de cd) deed ie t toen prachtig.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Als je wil weten of het hard- of software is kan je altijd een live linux dr in gooien en kijken of het dan opeens wel werkt...

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:47

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

@ TS: Excuses, niet goed gelezen. Maar waarom kan die er eigenlijk niet uit?

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1