Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn vriendin werkt bij een kinderdagverblijf op basis van een contract van 36 uur. Zij heeft daar nu ontslag genomen, ingaande per 1 maart a.s.

In haar contract staat dat de werkgever 68 vakantieuur per jaar naar eigen inzicht mag indelen. Mijn vriendin heeft van 2007 en 2008 in totaal nog een uur of 120 aan vakantie staan.

Haar werkgever plant nu mijn vriendin niet meer in de resterende weken van haar arbeidsduur, onder het mom van "niet nodig". Zij verschuilen zich achter die 68 uur die in het contract staat. Helaas heb ik niet de exacte formulering bij de hand.

Wat ze nu dus gaan doen, is haar verplichten de uren die ze in 2007 en 2008 heeft opgebouwd, nu in 2009 op te laten nemen. We hadden verwacht die uren, of althans het grootste deel, uit te laten keren als buffertje naar de volgende werkgever.

Kan een werkgever, bij beindiging van contract, zomaar beslissen dat een werknemer alle vakantieuren moet opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Een werknemer mag vakantiedagen meenemen naar de volgende werkgever, maar dat had je ook zelf kunnen vinden: http://www.google.nl/sear...&meta=&btnG=Google+zoeken

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-05 22:40
Hmm, veel meer dan 72 uur kan sowieso al niet meer voor 1 maart. En als 68 het maximum is, dan blijft er nog tenminste 52 over om wel mee te nemen.

Lo daarvan je vraag. Mag dit zomaar?

Ik denk dat de bepaling "68 uur per jaar" gewoon per jaar bekeken dient te worden. Dat zijn gewoon ~6 uur per maand, dus 12 totaal voor jan+feb 2009. Dit staat LOS van de vraag hoe overgebleven uren uit 2007 en 2008 behandeld dienen te worden.

Vaak zijn er voor dit laatste aparte bepalingen in CAO / arbeidsovereenkomst / personeelsreglement opgenomen. Kijk daar eerst eens in.

Daarnaast is het ook even de vraag of de ondernemingsraad (als die er is), hier iets over te zeggen heeft. Het vaststellen van *regelingen* op dit gebied is vaak onderhevig aan instemming van de OR. Stemt die niet in, gebeurt het niet. Als dit echter een individuele invulling is (en dus geen regeling die voor iedereen geldt), dan staat de OR er buiten. Natuurlijk kan die wel toetsen of deze persoonlijk invulling in overeenstemming is met de geldende regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
BartS12 schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 18:02:
Hmm, veel meer dan 72 uur kan sowieso al niet meer voor 1 maart. En als 68 het maximum is, dan blijft er nog tenminste 52 over om wel mee te nemen.
Klopt, maar ze zijn er al 1 1/2 week geleden mee begonnen, en dan gaat het wel hard. Daarbij is het extra zuur dat dezelfde werkgever in de afgelopen 6 maanden 2x een vakantie heeft afgewezen, en nergens flexibel was, om nu vervolgens opeens dit soort dingen, zonder overleg, in te gaan plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:44
BartS12 schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 18:02:

Ik denk dat de bepaling "68 uur per jaar" gewoon per jaar bekeken dient te worden. Dat zijn gewoon ~6 uur per maand, dus 12 totaal voor jan+feb 2009. Dit staat LOS van de vraag hoe overgebleven uren uit 2007 en 2008 behandeld dienen te worden.
Dan zou dit zo in het contract moeten staan. Als hier niks over staat, lijkt het me vrij toe te wijzen, je bent immers als werknemer ook niet gebonden aan gespreid opnemen.

In de CAO van waar ik werk, staat een vergelijkbare afspraak dat de werkgever max. 3 vakantiedagen per jaar mag aanwijzen (vaste prik: vrijdag na hemelvaart). Voorwaarde is hierbij wel dat dit ruim van te voren aangekondigd wordt, zodat werknemers hierop kunnen anticiperen bij het bepalen van vakanties. Mogelijk is zoiets ook de regel bij het kdv van jouw vriendin.

Ik denk echter dat je er in de praktijk niks aan gaat veranderen, men plant haar gewoon niet in en achteraf is er al helemaal niks te halen (er is immers niet gewerkt). Vervelend voor jouw vriendin, maar het komt wel vaker voor dat bij ontslag nemen de regels/fatsoennormen niet zo nauw worden genomen (ook door werknemers overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281234

Ik heb er eerlijk gezegd niet al te veel verstand van, maar volgens mij mag dit niet.. Het wil wel eens gebeuren dat werkgevers aandringen op het opnemen van vakantiedagen/uren, omdat er anders te veel blijft staan, maar het opdringen op de manier zoals het nu gebeurd, mag mijns inziens niet..

Is je vriendin lid van een vakbond of iets dergelijks? Die hebben daar vaak een beter inzicht in, dus zou je daar eens een belletje heen kunnen doen.. Dan weet je het zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:06

Ardana

Moderator General Chat

Mens

En anders: Het Juridisch Loket kan je ook verder helpen. Is goedkoper voor mensen die geen lid zijn van een vakbond.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

Onbekend schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 18:02:
Een werknemer mag vakantiedagen meenemen naar de volgende werkgever, maar dat had je ook zelf kunnen vinden: http://www.google.nl/sear...&meta=&btnG=Google+zoeken
Als je ook maar 1 van die links even had aangeklikt had je geweten dat die regeling hier niets mee van doen heeft.

Wel ontopic ben ik het met Sempy eens dat het niet bepaald netjes is, maar andersom is het ook niiet supernetjes om van je werkgever te verwachten dat ie ineens 120 uur uitbetaalt omdat jij besluit een andere baan te nemen. Wettelijk zijn er niet zozeer regels over, de bepaling is gewoon dat je "in goed overleg" de vakantiedagen plant, en ik betwijfel ten zeerste of een rechter in dit geval enigerlij aanpassingen zou doen aan de situatie - ze neemt zelf ontslag tenslotte dus was dit een "expectable consequence".

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

PWM schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 17:56:
In haar contract staat dat de werkgever 68 vakantieuur per jaar naar eigen inzicht mag indelen. Mijn vriendin heeft van 2007 en 2008 in totaal nog een uur of 120 aan vakantie staan.
Controleer de CAO. Ik meen dat die naar eigen inzicht in te delen vakantieuren door de werkgever aan het begin van het jaar al aangegeven moeten zijn. Denk aan overbruggingsdagen tussen feestdagen en een weekend in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:09

orf

Non-actiefstelling en einde dienstbetrekking
Is de werknemer op non-actief gesteld of is het einde van het dienstverband in zicht, dan heeft hij geen belang bij overleg over zijn vakantiedagen. Tijdens de op non-actiefstelling blijft de werknemer betaald thuis. Bij het einde van het dienstverband moet de werkgever de nog openstaande vakantiedagen in geld uitkeren.

Vaak verplicht de werkgever zijn werknemer de vakantiedagen op te nemen, vlak voor het einde van het dienstverband. De werknemer kan juist de voorkeur geven aan uitbetaling in geld. Kan een werkgever een werknemer in deze omstandigheden verplichten zijn vakantiedagen op te nemen?

Zoals reeds gesteld moet de werkgever de vakantie tijdig vaststellen, zodat de werknemer voldoende tijd heeft om zijn vakantie te regelen. Alleen bij bijzondere omstandigheden kan van deze regel worden afgeweken. In het algemeen is een vakantie niet 'tijdig vastgesteld' door de werkgever, wanneer de vakantie samenvalt met de opzegtermijn.

Tijdens een periode waarin een werknemer op non-actief wordt gesteld met behoud van loon, kan door de werkgever eenzijdig de vakantie worden vastgesteld, mits daarbij rekening wordt gehouden met voorafgaand overleg. Vaak zal een werknemer tijdens de non-actiefperiode niet akkoord gaan met een gedwongen vakantieopname.
bron: Intermediair
De werkgever heeft de vakantie niet tijdig vastgesteld omdat de vakantie pas is vastgesteld in de opzegtermijn. Dat mag niet en daarom moet de werkgever de niet opgenomen vakantiedagen uitbetalen. Door niet aan het werk te gaan is er echter sprake van instemming met de ingeplande vakantie door werkgever. Hiermee kan het recht op uitbetaling vervallen. Neem daarom zo snel mogelijk contact op met een deskundige zodat je het advies nog op kunt volgen voordat er teveel vakantiedagen daadwerkelijk zijn opgenomen.
maar andersom is het ook niiet supernetjes om van je werkgever te verwachten dat ie ineens 120 uur uitbetaalt omdat jij besluit een andere baan te nemen.
Dat heeft niet zo veel met netjes zijn te maken. Het komt erg vaak voor dat werknemers nog vakantiedagen open hebben staan. 15 dagen (120 uur) is helemaal niet veel in zo'n geval. Meestal willen werkgevers deze dagen juist uitbetalen om de vertrekkende werknemer een nieuwe werknemer in te laten werken of om taken over te dragen aan collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

Ik had idd even niet meegekregen dat het een fulltime contract was, dan is 120 niet enorm veel. My err, rest blijft staan ;)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ben ik de enige die 86 vakantieuur per jaar voor een 36-urige werkweek erg weinig vindt of snap ik het gewoon niet?

Maar als ik het dan toch fout interpreteer:

Je vriendin werkt in februari slechts 1 week en verdient 1 maandsalaris (door geforceerd veel vakantie te nemen.) Je vriendin wilde in februari 156 uur werken en 1 4/5 maandsalaris verdienen.

Het lijkt me dat je vriendin beter een maand had kunnen wachten met opzeggen. Ze had dan wel een week langer gewerkt dan gewenst, maar daar dan ook 2 maandsalarissen mee verdient.

[ Voor 191% gewijzigd door Sendy op 18-02-2009 23:34 ]

Pagina: 1