Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Picasa - printen in origineel formaat

Pagina: 1
Acties:

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-11 19:26
Even een vraag, en ik kan het antwoord nergens vinden.
In dit geval slaat het op Picasa, maar de ingebouwde wizard van Windows XP/Vista heeft hetzelfde "euvel":

Ik heb diverse afbeeldingen (scan van paspoort, bankpas e.d.) die ik wel eens moet afdrukken. Helaas zijn alle programma's die ik ken gewoonweg niet in staat om de afbeelding te printen, op het formaat dat het oorspronkelijk is!
Je moet steeds kiezen voor pasfoto, volledig A4, 2 foto's op 1 pagina, 13x18cm, 10x15cm en dan past hij de foto netjes aan.
Erg leuk allemaal, maar ik wil mijn paspoort gewoon printen op het formaat dat hij is!
Die mogelijkheid is er dus nooit. Ik vind dit zo stom en storend dat ik altijd ga klooien in Paint (of een ander programma) zodat ik dit wel kan doen.
Kan iemand me vertellen hoe ik in Picasa gewoon de afbeelding afdruk ZOALS HIJ IS? Dat moet toch gewoon kunnen?

Sorry, frustratie :)

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-11 11:54

Koppensneller

winterrrrrr

Voor zover ik weet is in een JPG/PNG niet opgeslagen met hoeveel DPI de afbeelding origineel ingescand is. Je computer 'weet' dus hoeveel pixels er in een afbeelding zitten, maar kan daaruit natuurlijk niet zomaar opmaken hoe groot het ingescande voorwerp is :)

• Soeski
Hoe kan het dat Paint dat dan wel weet? Die print de afbeelding wel op origineel formaat. Die heeft niet eens opties om foto's af te drukken op speciale formaten e.d. (misschien daarom wel, die leest alleen maar pixels haha).
Overigens kan Microsoft Office Picture Manager het ook niet; die gebruikt ook alleen maar van die foto-formaten. Echt heel irritant.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Maar het punt is juist dat "hoe groot" relatief is aan het printmedium. Wil je hem net zo groot als hij zelf is in een magazine dan moet hij groter dan voor een scherm bijvoorbeeld.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Soeski
Niet gerealiseerd dat ik (voor software) iets moeilijks vraag haha.
Als ik een paspoort inscan, dan wil ik die gewoon weer kunnen printen 1:1 verhouding.
Als Paint het al kan, waarom al die andere programma's dan niet :)

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-11 11:54

Koppensneller

winterrrrrr

Soeski schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 17:27:
Niet gerealiseerd dat ik (voor software) iets moeilijks vraag haha.
Als ik een paspoort inscan, dan wil ik die gewoon weer kunnen printen 1:1 verhouding.
Als Paint het al kan, waarom al die andere programma's dan niet :)
Is het niet gewoon toeval dat Paint het wel goed doet? Want volgens mij is het technisch niet mogelijk om een JPG/PNG op het 'originele formaat' te printen...

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Er is vast wel software die het doet, maar je moet er rekening meehouden dat je eerst een plaatje scant in x dpi, op je monitor zie je tussen de 72 en 96 dpi en een redelijk standaard printer doet 300dpi. Daar ligt dus het probleem.

• Soeski
Heeft een afbeelding dan niet altijd een afmeting in inches, opgeslagen in de metatag ofzo? Dat verandert toch niet dan? Ok, op je scherm is hij misschien kleiner of groter, maar als je dit naar de printer stuurt zonder aanpassingen (zoals Paint het doet) dan is er niks aan de hand.
Leek me zo simpel maar ik snap jullie toelichting ook wel.
Ik vrees dat ik dus aan Paint vast zit voor dit soort dingen. Bizar maar waar?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Op hoeveel DPI scan je dan, wat voor printer hebben we t over en op hoeveel DPI staat die ingesteld?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Soeski schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 18:09:
Heeft een afbeelding dan niet altijd een afmeting in inches, opgeslagen in de metatag ofzo? Dat verandert toch niet dan? Ok, op je scherm is hij misschien kleiner of groter, maar als je dit naar de printer stuurt zonder aanpassingen (zoals Paint het doet) dan is er niks aan de hand.
Leek me zo simpel maar ik snap jullie toelichting ook wel.
Ik vrees dat ik dus aan Paint vast zit voor dit soort dingen. Bizar maar waar?
Nee een afbeelding zijn grootte is in pixels. Die blijven ook gelijk hoor. Het verschil is dat op papier bijvoorbeeld er 300 beeldpuntjes (pixels) per inch zitten, en op een scherm maar 72 pixels per inch. Dit resulteert in een plaatje die minder groot er uit komt te zien op papier, omdat er gewoonweg meer pixels in een inch zitten bij papier.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
KoppenSneller schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 17:03:
Voor zover ik weet is in een JPG/PNG niet opgeslagen met hoeveel DPI de afbeelding origineel ingescand is. Je computer 'weet' dus hoeveel pixels er in een afbeelding zitten, maar kan daaruit natuurlijk niet zomaar opmaken hoe groot het ingescande voorwerp is :)
PNG en JPG hebben allebei WEL de mogelijkheid om het aantal DPI vast te leggen. Programma's als de GIMP en OpenOffice.org maken daar correct gebruik van. Helaas zijn er legio programma's (zoals dus kennelijk Picasa) die de dpi-instelling negeren.
Mijn voorstel:
  • download The GIMP en gebruik die om te printen. Je kunt je scan ook nog bewerken, bijvoorbeeld netjes roteren of de kleuren verbeteren.
  • download OpenOffice.org, plak de afbeelding met de juiste afmetingen in een nieuw document en maak er een PDF van. Bij afdrukken van de PDF moet je overigens wel opletten dat je in de printdialoog bij Pagina schalen Geen kiest, anders krijg je alsnog verkeerde afmetingen (iets wat ik zeer vaak zie!).
Pagina: 1