Van (laptop) jack naar XLR

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Binnenkort wil ik eea beameren in een kerk. Ze hebben een HTK (huis, tuin en kerk) versterking met microfoons (meerdere aansluitingen), versterker en boxen. Ik neem aan dat het mono kanalen zijn en dat de boxen ook op mono zijn ingesteld.

Is het slim en is het mogelijk om een jack > XLR adapter te gebruiken om het geluid uit de laptop naar de boxen te leiden?

Slim > omdat ik dan geen stereo heb maar mono. Echter, de kerk heeft een kruisvorm. In hoeverre stereo daar echt werkt weet ik niet.
Mogelijk > kan je überhaupt een laptop uitgang aansluiten op een microfoon ingang?

Alternatief is het plaatsen van eigen boxen. Maar dat is naast werk ook nog eens lelijk.

==
hoi

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

gewoon doen zou ik zeggen, in mijn ogen geen probleem. Let wel op dat je de output van je laptop laag zet als je hem op een microfoor ingang zet, anders grote poef :P eventueel kan je nog een ingangverzwakker toepasen dmv een potmetertje ofzow.

[ Voor 18% gewijzigd door keur0000 op 17-02-2009 14:41 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:45
Eusebius schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 14:34:
Binnenkort wil ik eea beameren in een kerk. Ze hebben een HTK (huis, tuin en kerk) versterking met microfoons (meerdere aansluitingen), versterker en boxen. Ik neem aan dat het mono kanalen zijn en dat de boxen ook op mono zijn ingesteld.

Is het slim en is het mogelijk om een jack > XLR adapter te gebruiken om het geluid uit de laptop naar de boxen te leiden?

Slim > omdat ik dan geen stereo heb maar mono. Echter, de kerk heeft een kruisvorm. In hoeverre stereo daar echt werkt weet ik niet.
Mogelijk > kan je überhaupt een laptop uitgang aansluiten op een microfoon ingang?

Alternatief is het plaatsen van eigen boxen. Maar dat is naast werk ook nog eens lelijk.
Heeft de versterker in de kerk geen lijningang?

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Kan je niet van mini-jack naar 2x tulp en dan van met tulp->jack pluggen werken? Elk zichzelf respecterend mengpaneel heeft ook jack ingangen naast XLR.

Dus eerst dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images//gd_main_1507_.jpgclickety
en dan 2 van deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images//gd_new_gd_main_1061_.jpgclickety

Heb ik zelf ook gebruikt voor PC/MP3-speler aansluiting op m'n mengpaneel. Werkt perfect.

Anders kan je nog zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images//elelctronica-lrg-ckoGknWSlhyY.jpgclickety
in combi met dit
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images//gd_main_1513_.jpgclickety
gebruiken, maar dat zou ik alleen in hoge nood gebruiken. Als er ineens phantompower op de XLR aansluiting komt is op z'n minst je geluidskaart krokant gebakken :+

Edit: Kijk anders ff in je kerk hoe en wat. Ik kan me wel een voorstelling doen van HTK apparatuur (helaas ook ervaring mee :P) maar het zou fijn zijn als je wat specifieker kan zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door MrNGm op 17-02-2009 14:53 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Let er in een kerk ook even op dat er hoogstwaarschijnlijk een ringleiding aanwezig is. Sowieso zijn die installaties meestal alleen geschikt voor mono-geluid; een priester spreekt weliswaar namens een gogere macht, echter geeft hem dat nog geen twee monden ;)
Je zou idd een XLR kunnen gebruiken voor de uplink, maar stereo gaat hem echt niet worden vrees ik, tenzij je de hele bende om gaat kabelen. En geloof me, dat wil je niet ;)

Eigen speakers zou ik sowieso niet plaatsen. Huur dan een PA-installatie waar je iig een flink bereik mee hebt. Hoeft niet duur te zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tnx voor alle tips.

Lijningang ... mm dat zou ik eens na moeten vragen. Voor zover ik weet staat er een versterker in een kast. De lijntjes komen daar binnen en worden weer de zaal ingestuurd.

==
hoi

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:16

Jag

Er moet sowieso een vorm van een mixer aanwezig zijn. De mogelijkheid bestaat wel dat er archaische pluggen voor gebruikt worden, lees: geen XLR/jack. Dat moet je even zien uit te vinden.

Verder bij voorkeur jack gebruiken: op jack inputs op mixers staat in ieder geval geen phantoom. XLR inputs mogelijk wel en het is niet altijd per kanaal te schakelen.

En geen creatief verloopje van minijack naar 1 stereo jack of XLR in elkaar klussen: dat gaat niet werken :).

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Eensch met hierboven:

Let goed op dat er geen fantoom voeding op de XLR bekabeling staat. Je laptop gaat +48V op z'n uitgang niet fijn vinden, voorspel ik.

Daarnaast is de uitgang van je laptop van het formaat "line signaal", terwijl je dat aan gaat sluiten op iets wat "mic signaal" verwacht te krijgen.
"Lijn signaal" is veel harder dan dat. In combinatie met de "mic ingang" gaat het
a) Rot klinken, al helpt het volume van je laptop laag zetten daar wel wat tegen.
b) Omdat je zo zacht uitstuurt uit je laptop, neemt ruis de overhand (komt door je geluidskaart) en heb je dus een flinke bak ruis te pakken. (onderschat dit niet, serieus veel ruis!)

In mijn ogen zijn er 2 goede en veilige oplossingen denkbaar:
1. Van minijack stereo naar XLR Mono, dan een scheidings trafo (Amplimo TM8 bv.) of gewoon een DI box ertussen en dan een 40 of 50 dB pad (terug naar ongeveer mic signaal). Dan ben je "mic compatible" en fantoom veilig. (galvanische scheiding dmv trafo). Wel je laptop pas aansluiten als de XLR aan is gesloten.
Er is ook een Amplimo TM3, die doet 1:15, misschien dat die zonder extra pad is te gebruiken.
Als je lui bent koop je De Behringer shark DSP110. http://www.behringer.com/EN/Products/DSP110.aspx
De in- en output zijn beide op zowel line als mic nivo instelbaar. Heb je wel wat overkill maar wel een leuk speledingetje. Wel even opletten: hij is mono. Op zich dus prima voor de kerk.
Goedkoper kan het met deze: http://www.behringer.com/EN/Products/DI20.aspx, compleet met 40dB Pad (instelbaar)
Hoe dan ook; je _moet_ naar gebalanceerde audio toe. Hetzij met een goede DI box of zo'n amplimo trafo.

2. Zoek een line ingang op de versterker.

De 2e optie lijkt me simpeler. Best kans dat als het een oude versterker is dat er nog ouderwetste DIN5 connectoren op zitten. Geen probleem, verloopjes zijn vast nog wel verkrijgbaar en anders heb ik er nog een stel voor je.

[ Voor 19% gewijzigd door remco_k op 17-02-2009 15:56 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Als je dit trucje vaker nodig hebt: deze kun je als het goed is ook in NL wel vinden :)

edit: deze is goedkoper. Het voordeel van een scheidingstrafo ertussen is overigens dat je dan tenminste ook je laptop op een willekeurig spanningspunt aan kunt sluiten.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2009 18:03 ]

Pagina: 1