een enkele cat5e als speaker kabel?

Pagina: 1
Acties:

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 13:41
Aangezien ik binnenkort een HK HKTS11 aan wil kopen, en het voor m'n vriendin niet aanvaardbaar is om kabels van de ene kant van de living naar de andere zijde in opbouw te leggen, dacht ik eraan om een coax kabel te vervangen door een utp (uit buis trekken). :9
Op het net vond ik verschillende kabels van cat5e terug, maar deze waren altijd verschillende paren samen gevlochten.
Aangezien het maar voor eventjes is (1.5 jaar max) vroeg ik me af of het kwaad kon om over 1enkele cat 5e kabel 3 audiokanalen te sturen.
In de cat 5e zitten er 8 aders en voor 3 kanalen heb je er in principe maar 4 nodig (groud + 3x signal), dus zou ik voor 2 aders kunnen samenvoegen.

Is dit een goed idee of zal
- de kabel overbelast worden (te heet)
- het signaal teveel storing ondervinden (totale lente ongeveer 10m)
- ...

Als ik 2 aders samen neem, is het dan best om de twisted samen te nemen of net niet? :?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah... Gezien de dikte van de kabels, zou ik het persoonlijk niet doen...

Kans bestaat inderdaad bij hogere vermogens dat ze warm worden, en sowieso zal de capaciteit van de kabels niet echt toereikend zijn voor die hogere vermogens. Vraag is dus ook hoe het klinkt...

Ik zou even dooronderhandelen met je wederhelft...

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
Ik zou het er niet op wagen. CAT is niet gemaakt om de stroomsterktes voor luidsprekers te verwerken.

Gewoon de kabels wegwerken in de plinten, of hele platte luidsprekerkabel gebruiken. Voor die laatste moet je ws bij een (internet)speciaalzaak zijn.

_██_
(ಠ_ృ)

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 21:44

silitek

Tubes Only

Atomsk schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 14:23:
Ik zou het er niet op wagen. CAT is niet gemaakt om de stroomsterktes voor luidsprekers te verwerken.

Gewoon de kabels wegwerken in de plinten, of hele platte luidsprekerkabel gebruiken. Voor die laatste moet je ws bij een (internet)speciaalzaak zijn.
Cat is zeer zeker wel geschikt als speakerkabel...Echter wel een bundel 4/5 maal meer dan 1kabel i.i.g

Tubes....It's what make music music!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

en bovendien NOOIT de ground van meerdere kanalen samenvoegen/doorverbinden >> is grote plof, eindtrap kaput.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
silitek schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 14:40:
[...]

Cat is zeer zeker wel geschikt als speakerkabel...Echter wel een bundel 4/5 maal meer dan 1kabel i.i.g
Ja, maar dan heb je nog meer rommel dan met een gewone ronde kabel. :P

Ik zou voor zoiets gaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.dvdcity.com/graphics/cables/nor-2-4-flat.jpg
Kan onder laminaat/tapijt/vloerkleed gelegd worden en dan zie je er niks van.

_██_
(ಠ_ృ)

• Promy
het probleem zit er hem in dat ik van de ene lange zijde naar de andere lange zijde van een rechthoekige living moet.
In de 2 korte zijdes zit er een deur.
Als ik met kabel wil , dan moet ik rond het deurgat... langs de plint (zichtbaar want het zijn stenen) is nog bespreekbaar, maar rond de deur niet....) :(
Misschien eens nakijken of 3 1.5mm3 speakerdraden even dik zijn als de coax die er nu in zit...(2.5mm2 ware natuurlijk beter >:) )

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat denk je van een mooie nieuwe dorpel onder de deur?

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

dorpel eruit, kabeltje leggen, dorpel er weer in? rest van de kabel onder de vloerbedekking door.
andere optie: gaatje in vloer maken tot in de kruipruimte, zelfde ritueel herhalen aan andere zijde van de woonkamer. even vies worden in de kruipruimte om de kabel (al dan niet in een pvc buis) van het ene gaatje naar het andere te leggen en klaar!

• Promy
had ik ook aan gedacht, maar het is een huurhuis zonder kelder (en het is maar voor anderhalf jaar)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kun je nog wel een dorpel vervangen voor weinig...

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

keur0000 schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 14:46:
en bovendien NOOIT de ground van meerdere kanalen samenvoegen/doorverbinden >> is grote plof, eindtrap kaput.
Hoezo gebeurt dit intern dan wel vaak zo? Uit veel eindversterkers komt 1 aarde en 2 signaaldraden voor naar de speakerterminals te verbinden.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:54

Indoubt

Always be indoubt until sure

bulldoze schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 17:33:
[...]
Hoezo gebeurt dit intern dan wel vaak zo? Uit veel eindversterkers komt 1 aarde en 2 signaaldraden voor naar de speakerterminals te verbinden.
Ja, bij sommige kan dat wel bij andere is het gelijk POEF (afhankelijk van type). Dus als je niet weet wat je doet en met welk type versterker je bezig bent niet doen

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Promy schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 17:05:
had ik ook aan gedacht, maar het is een huurhuis zonder kelder (en het is maar voor anderhalf jaar)
Een kelder is geen kruipruimte. ;) Het lijkt me sterk dat er geen kruipruimte onder je woning ligt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

als het toch maar voor een half jaar is, wat zeurt de vrouw dan ;)

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
Of gewoon superplatte luidspreker kabel bestellen bij conrad van het merk in-akustik

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:34

JT

VETAK y0

Firestorm schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 20:51:
als het toch maar voor een half jaar is, wat zeurt de vrouw dan ;)
Het is een vrouw....kan je zo rationeel zijn als je wilt, maar dat is hetzelfde als vragen aan een hond of die even een eitje voor je kan bakken.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1