Aangezien ik binnenkort een HK HKTS11 aan wil kopen, en het voor m'n vriendin niet aanvaardbaar is om kabels van de ene kant van de living naar de andere zijde in opbouw te leggen, dacht ik eraan om een coax kabel te vervangen door een utp (uit buis trekken).
Op het net vond ik verschillende kabels van cat5e terug, maar deze waren altijd verschillende paren samen gevlochten.
Aangezien het maar voor eventjes is (1.5 jaar max) vroeg ik me af of het kwaad kon om over 1enkele cat 5e kabel 3 audiokanalen te sturen.
In de cat 5e zitten er 8 aders en voor 3 kanalen heb je er in principe maar 4 nodig (groud + 3x signal), dus zou ik voor 2 aders kunnen samenvoegen.
Is dit een goed idee of zal
- de kabel overbelast worden (te heet)
- het signaal teveel storing ondervinden (totale lente ongeveer 10m)
- ...
Als ik 2 aders samen neem, is het dan best om de twisted samen te nemen of net niet?
Op het net vond ik verschillende kabels van cat5e terug, maar deze waren altijd verschillende paren samen gevlochten.
Aangezien het maar voor eventjes is (1.5 jaar max) vroeg ik me af of het kwaad kon om over 1enkele cat 5e kabel 3 audiokanalen te sturen.
In de cat 5e zitten er 8 aders en voor 3 kanalen heb je er in principe maar 4 nodig (groud + 3x signal), dus zou ik voor 2 aders kunnen samenvoegen.
Is dit een goed idee of zal
- de kabel overbelast worden (te heet)
- het signaal teveel storing ondervinden (totale lente ongeveer 10m)
- ...
Als ik 2 aders samen neem, is het dan best om de twisted samen te nemen of net niet?