Ik heb hier thuis een draadloos netwerk via een speedtouch 780 modem/router, ik ben niet tevreden over wlan, dus ik ben bezig met door het hele huis cat5e te leggen. Nu wil ik het netwerk op gigabit snelheid hebben omdat ik later ook een nas wil toevoegen. Wat mijn idee dus is, is om alle (bedrade, laptops niet) computers via een gigabit switch aan elkaar te verbinden, en de switch aan een van de (100mbit) lan poorten van de speedtouch 780 te koppelen. Dat zou wel moeten werken, maar werken de apparaten die aan de switch verbonden zijn onderling dan nog wel op 1gbit? Of moet ik dan een aparte router hebben?
Nee dat hoeft niet. Het zou wat zijn zeg als bedrijven hun volledige netwerk moeten aanpassen als ze een deel op (tien)gigabit wilden laten draaien.
Alleen de verbinding tussen je router en je switch gaat dan op 100mbit werken, de rest zal gewoon op gigabitsnelheid werken, al heb ik wel veel topics gezien over mensen die geen gigabitverbinding krijgen omdat iets niet goed ingesteld staat
Onderling is dan gewoon gigabit. Zolang ze maar op die gigabit zitten aangesloten en de ethernet-adapters ook gigabit-ondersteuning hebben.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Verwijderd
Jup. dat gaat prima werken. ik heb het thuis ook op deze manier opgelost.
kabelmodem->router->gigabit switch->pc's
op de overige poorten van m'n router zit ook nog een server en een externe hdd verbonden omdat die toch niet op gigabit snelheden werken.
kabelmodem->router->gigabit switch->pc's
op de overige poorten van m'n router zit ook nog een server en een externe hdd verbonden omdat die toch niet op gigabit snelheden werken.
Als je gigabit wilt draaien met UTP kabels, dan kan je het beste CAT6 kabels nemen.
met CAT5E kan je geloof ik maar een klein stukje op 1GBit, hoeveel dat precies is weet ik niet, CAT6 is gigabit 'gecertificeerd'.
Overigens zullen de PC's onderling met gigabit werken, oko naar de switch toe. Echter zal de router naar de switch altijd op 100 mbit communiceren.
met CAT5E kan je geloof ik maar een klein stukje op 1GBit, hoeveel dat precies is weet ik niet, CAT6 is gigabit 'gecertificeerd'.
Overigens zullen de PC's onderling met gigabit werken, oko naar de switch toe. Echter zal de router naar de switch altijd op 100 mbit communiceren.
Oke bedankt allemaal 

De patchkabels van de inbouwdozen naar de pc's zijn wel cat6 omdat ze daar wel tussen de kabelbende terecht komen.
Tot 100m zou wel moeten kunnen met cat5e, zeker als er geen andere kabels in de buurt zittenGJtje schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 13:12:
Als je gigabit wilt draaien met UTP kabels, dan kan je het beste CAT6 kabels nemen.
De patchkabels van de inbouwdozen naar de pc's zijn wel cat6 omdat ze daar wel tussen de kabelbende terecht komen.
cat5e is gegarandeerd voor 1 Gbit netwerken,maar cat 6 is altijd beter.GJtje schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 13:12:
Met cat5e zou je in theorie 1Gbit moeten kunnen halen, maar cat6 haalt in de praktijk toch wel hogere snelheden, met cat5e heb ik nooit meer dan 200mbit gehaald.vincedd schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 17:39:
[...]
cat5e is gegarandeerd voor 1 Gbit netwerken,maar cat 6 is altijd beter.
Een verbinding werkt of op 1 gbit of op 100 mbit. Een ethernetverbinding trained niet in zoals DSL dat doet. Als je al pakketverlies hebt dan is het echt niet zo dat je er maar 200 mbit overheen krijgt. Pakketverlies van 5 % is echt al dramatisch en eigenlijk onwerkbaar.
Grote kans dat je switch gewoon niet meer kan switchen.
Grote kans dat je switch gewoon niet meer kan switchen.
Cat6 heeft ook iets dikkere aders dan cat 5e en dus een andere dempingswaarde.Maar ik heb echt klanten die op cat 5e een goeie 1Gbit verbinding draaien.En als ik op een cat 5e kabel test met mijn fluke meter,dan komt ie echt wel door de cat6 meting heen.tjtristan schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 17:46:
[...]
Met cat5e zou je in theorie 1Gbit moeten kunnen halen, maar cat6 haalt in de praktijk toch wel hogere snelheden, met cat5e heb ik nooit meer dan 200mbit gehaald.
In mijn zoektocht naar een antwoord kwam ik dit topic tegen.
Situatie: Ik wil ons thuisnetwerk op deze manier inrichten:

Kanttekening:
- Tussen de twee switches die rechtstreeks op elkaar zijn aangesloten (zwart kruis), zit een kabel van ongeveer 20 meter, de switches staan namlijk in verschillende kamers. Niet ideaal, maar in dit geval kan het volgens mij niet anders.
Ik wil graag vanuit mijn notebook HD-materiaal streamen naar ofwel Playstation3 #1 ofwel Playstation 3 #2. Als ik de bovenstaande informatie goed begrijp, zijn dit de maximale snelheden:
- Notebook naar Playstation3 #1: Maximaal 200mbps, zwakste schakel zijn de Homeplug adapters.
- Notebook naar Playstation3 #2. Maximaal 1gigabit.
Klopt mijn redenatie? Zijn er verbeterpunten die jullie zien in bovenstaande situatie?

Kanttekening:
- Tussen de twee switches die rechtstreeks op elkaar zijn aangesloten (zwart kruis), zit een kabel van ongeveer 20 meter, de switches staan namlijk in verschillende kamers. Niet ideaal, maar in dit geval kan het volgens mij niet anders.
Ik wil graag vanuit mijn notebook HD-materiaal streamen naar ofwel Playstation3 #1 ofwel Playstation 3 #2. Als ik de bovenstaande informatie goed begrijp, zijn dit de maximale snelheden:
- Notebook naar Playstation3 #1: Maximaal 200mbps, zwakste schakel zijn de Homeplug adapters.
Klopt mijn redenatie? Zijn er verbeterpunten die jullie zien in bovenstaande situatie?
Met huis tuin en keuken switches krijg je waarschijnlijk wel wat extra vertraging als je er zoveel achter elkaar zet. Ik zou er toch voor proberen te kiezen om alles op een switch te krijgen. Dit is vragen om problemen.
Volgens mij ontkom ik niet aan de switches. In de meterkast staat modem + router.
Ik moet in de woonkamer en slaapkamer bedraad internet hebben. Vanuit de meterkast loopt door de muur en plafond een utp-kabel naar de woonkamer, die uitkomt ongeveer bij televisie. Hier moet ik zowel de Playstation als de Humax decoder aansluiten. Hiervoor heb in de woonkamer een switch nodig.
Vanuit de meterkast heb ik geen loze leiding naar de desbetreffende slaapkamer. Daarom heb ik gekozen voor 2 dlan homeplug adapters. In de slaapkamer moet ik zowel een notebook als een playstation bekabeld aansluiten. Ook hier ontkom ik niet aan een switch geloof ik.
Of heeft iemand een idee hoe het beter/stabieler/sneller kan?
Ik moet in de woonkamer en slaapkamer bedraad internet hebben. Vanuit de meterkast loopt door de muur en plafond een utp-kabel naar de woonkamer, die uitkomt ongeveer bij televisie. Hier moet ik zowel de Playstation als de Humax decoder aansluiten. Hiervoor heb in de woonkamer een switch nodig.
Vanuit de meterkast heb ik geen loze leiding naar de desbetreffende slaapkamer. Daarom heb ik gekozen voor 2 dlan homeplug adapters. In de slaapkamer moet ik zowel een notebook als een playstation bekabeld aansluiten. Ook hier ontkom ik niet aan een switch geloof ik.
Of heeft iemand een idee hoe het beter/stabieler/sneller kan?
Wat betreft de woonkamer: Zit die UTP kabel nu alleen in zo'n gele buis? Zo ja dan kan je aan de huidige kabel makkelijk twee UTP kabels maken en die tegelijk erdoorheen trekken (zo heb je geen trekveer nodig). Dan heb je al 1 switch minder nodig, eventueel kun je er ook nog wel een 3e kabel bijkrijgen om voorbereid te zijn op toekomstige uitbreidingen...
Verder zou ik toch proberen die Homeplug setjes te vermijden indien enigzins mogelijk. Beter kun je proberen op de een of andere manier netjes een UTP kabel naar die kamer te krijgen. Of indien mogelijk zelfs 2 zodat je ook daar geen switch nodig hebt.
Verder zou ik toch proberen die Homeplug setjes te vermijden indien enigzins mogelijk. Beter kun je proberen op de een of andere manier netjes een UTP kabel naar die kamer te krijgen. Of indien mogelijk zelfs 2 zodat je ook daar geen switch nodig hebt.
[ Voor 11% gewijzigd door ik222 op 07-03-2009 12:20 ]
De Gb switch ná je Homeplug (200Mb) is volstrekt overbodig. Een 100mbps switch is meer dan voldoende. Homeplug levert netto in de praktijk hooguit 90mbps op in de meest ideale omstandigheden.TweakersOnly schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 20:56:
In mijn zoektocht naar een antwoord kwam ik dit topic tegen.
[afbeelding]
Kanttekening:
Vanuit je notebook HD-materiaal streamen naar Playstation3 #1 is puur afhankelijk van de Homeplug kwaliteit, dit kan tegenvallen.
[ Voor 5% gewijzigd door Edgarz op 07-03-2009 12:28 ]
Kom op, waar is dat op gebaseerd? Volgens mij is het niet meer dan een fabeltje dat HTK switches vertraging opleveren of 'langzaam' zijn.TrailBlazer schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 22:47:
Met huis tuin en keuken switches krijg je waarschijnlijk wel wat extra vertraging als je er zoveel achter elkaar zet. Ik zou er toch voor proberen te kiezen om alles op een switch te krijgen. Dit is vragen om problemen.
Wat is de bitrate van het materiaal? Als het compressed is, zit dat toch ruim onder de 100 mbit/s?TweakersOnly schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 20:56:
Ik wil graag vanuit mijn notebook HD-materiaal streamen naar ofwel Playstation3 #1 ofwel Playstation 3 #2.
Elke switch heeft een bepaalde latency. Hoe meer je er achter elkaar zet hoe hoger de gecombineerde latency is.Olaf van der Spek schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 15:00:
[...]
Kom op, waar is dat op gebaseerd? Volgens mij is het niet meer dan een fabeltje dat HTK switches vertraging opleveren of 'langzaam' zijn.
Uiteraard. Kabels hebben ook latency.TrailBlazer schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 16:25:
Elke switch heeft een bepaalde latency. Hoe meer je er achter elkaar zet hoe hoger de gecombineerde latency is.
Dat betekent niet dat die latency significant is.
Het zal hier om nauwelijks wat latency gaan omdat het een level 2 switch is; wat betekend dat er minder decapsulation nodig is voor de switch om te kijken waar het pakketje heen moet. Scheelt geen drol, zelfs met level 3 switches die meer moeten decapsulaten en encapsulaten maakt het niet veel uit.TrailBlazer schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 16:25:
[...]
Elke switch heeft een bepaalde latency. Hoe meer je er achter elkaar zet hoe hoger de gecombineerde latency is.
Pas in grote bedijfsnetwerken zal dit minimaal merkbaar zijn, maar kom je als het netwerk netjes opgezet is nog niet hoger uit dan de gemiddelde internet latency. Danwel intern, dus niet de latency tussen laten we zeggen Rotterdam en Melbourne ;-)
Het punt is: je hebt gelijk er komt meer latency voor maar dit is voor jan met of zonder de pet echt niet merkbaar laat staan nadelig.
Niet lullen dus
edit:
hij heeft wel gelijk hoor
hij heeft wel gelijk hoor
[ Voor 17% gewijzigd door Mosaics.Ruled op 07-03-2009 16:39 ]
Dat is juist mijn "probleem", ik wil met name HD/blu-ray films gaan streamen.Olaf van der Spek schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 15:04:
[...]
Wat is de bitrate van het materiaal? Als het compressed is, zit dat toch ruim onder de 100 mbit/s?
Ik heb nu enkel 100mb switches en met name mij hd mpeg's stottert en happert de stream naar PS3. Ik stream daarbij van NOTEBOOK naar PS3 #2\1, de lange route dus. .m2ts bestanden gaan tot nu toe vrijwel probleemloos, ben daarom tegelijkertijd ook bezig met de codecs.
[ Voor 11% gewijzigd door TweakersOnly op 07-03-2009 16:45 ]
Je ziet anders genoeg zat topics van help mijn gigabit netwerk performed niet dit zijn allemaal lokale netwerkje vaak maar met 1 switch. Als je dan zoveel switches gaat cascaden is het gewoon een grotere kans dat dit er ook nog even bijkomt. Het heeft er ook sterk mee te maken hoe de switch pakketten forward. Cut Through Fragment Free of Store en Forward. Zeker als die Store en Forward doen wordt je daar niet vrolijk van.
Weet de prijsverschillen niet - maar het lijkt mij dat store en forward duurder is om te implementeren. Je zult sowiso een managed switch moeten hebben wil je t kunnen instellen, niet echt consumenten stijl dusTrailBlazer schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 16:46:
Je ziet anders genoeg zat topics van help mijn gigabit netwerk performed niet dit zijn allemaal lokale netwerkje vaak maar met 1 switch. Als je dan zoveel switches gaat cascaden is het gewoon een grotere kans dat dit er ook nog even bijkomt. Het heeft er ook sterk mee te maken hoe de switch pakketten forward. Cut Through Fragment Free of Store en Forward. Zeker als die Store en Forward doen wordt je daar niet vrolijk van.
Als 100Mbit niet genoeg zul je in ieder geval dat homeplug setje eruit moeten zien te krijgen. Die gaan namelijk niet verder dan 90Mbit ongeveer...TweakersOnly schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 16:44:
[...]
Dat is juist mijn "probleem", ik wil met name HD/blu-ray films gaan streamen.
Ik heb nu enkel 100mb switches en met name mij hd mpeg's stottert en happert de stream naar PS3. Ik stream daarbij van NOTEBOOK naar PS3 #2\1, de lange route dus. .m2ts bestanden gaan tot nu toe vrijwel probleemloos, ben daarom tegelijkertijd ook bezig met de codecs.
Dat is geen antwoord op de vraag. Je hebt ook homeplug apparatuur en het zou zomaar kunnen dat de performance daarvan minder is dan 100 mbit/s.TweakersOnly schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 16:44:
[...]
Dat is juist mijn "probleem", ik wil met name HD/blu-ray films gaan streamen.
Een uur video op 100 mbit/s is 45 gbyte...
Heb je inderdaad video's op die bitrate?
Heb je een bron die aantoont dat store- en forward inderdaad zulke 'problemen' oplevert?TrailBlazer schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 16:46:
Dat er veel topics zijn over gigabit performance issues heeft niks te maken met cascaded switches.
Store- en forward is goedkoper. Zeker met gigabit zonder large packets maakt cut-through niks meer uit volgens mij.eXSs schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 17:02:
Weet de prijsverschillen niet - maar het lijkt mij dat store en forward duurder is om te implementeren. Je zult sowiso een managed switch moeten hebben wil je t kunnen instellen, niet echt consumenten stijl dus
[ Voor 62% gewijzigd door Olaf van der Spek op 07-03-2009 18:00 ]
ik zou zoiezo dat homeplug setje er uit proberen te krijgen als je wilt streamen. een vriend van me kon door de instabiliteit van dat systeem niet eens fatsoenlijk een 120 mb avi (serie, 45 min) streamen omdat de verbinding om de x sec "wegvalt' terwijl het over wireless g wel makkelijk gaat.
android since G1.
Klopt, daarnaast hebben die homeplugs ook maar een 100Mbps poort.Edgarz schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 12:25:
De Gb switch ná je Homeplug (200Mb) is volstrekt overbodig. Een 100mbps switch is meer dan voldoende. Homeplug levert netto in de praktijk hooguit 90mbps op in de meest ideale omstandigheden.
De 200Mbps waar ze mee adverteren is de totale netwerk snelheid die zich in de 'virtuele' switch afspeeld, onafhankelijk van het aantal netwerk poorten (home plugs).
Hoe dan ook is een homeplug niet verstandig voor online gaming vanwege de flinke latency. Dit kan soms wel oplopen tot 20(!)ms. Voor sequentiele data (zoals streamen van video) gaat dat wel prima.
n.b. Wireless G is overigens ook maar max 27 Mbit (bruto) van a naar b..
[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 07-03-2009 18:11 ]
Pagina: 1