Bouwen simpele server voor delen bestanden smb/ftp

Pagina: 1
Acties:

• dada
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-01 18:23

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
Hey guys,

Ik wil graag een server bouwen voor het delen van bestanden. Ik werk als programmeur bij een web/grafische studio en het leek ons handig om een centrale opslagruimte te hebben. Deze zou twee functies hebben: het beschikbaar stellen van bestanden via intern netwerk (waarschijnlijk smb), en het beschikbaar stellen van data via FTP (selectief, klanten zouden er ook naar moeten kunnen schrijven).

Nu heb ik nooit een computer gebouwd, dus ik heb geen idee wat ik precies als basis zou moeten gebruiken. Ik dacht in ieder geval aan twee schijven van 1 TB (RAID 1). En ik zou die dan waarschijnlijk gewoon in een goedkope Dell kunnen stoppen, dan zou ik wellicht niet duurder uitkomen dan zo'n € 400.

Heeft iemand tips hiervoor? Is er iets wat ik in het bijzonder zou moeten inbouwen? Dit lijkt me wel een goede HD, of zou ik voor iets heel anders moeten zoeken?

Nummer 27 op de wereldranglijst stroopwafels eten.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-01 17:24

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Er zijn al verschillende topics over het maken van een NAS op Got

Kijk daar even rond om te bepalen wat je precies wil en wat het kost.
Daarnaast zijn er genoeg off-the-shelf producten die je kunnen geven wat je wil, binnen de 400 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door Tukk op 17-02-2009 11:53 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-12-2025

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ga je rechtstreeks werken van die SMB shares? En zoja met hoeveel personenen? Anders mssn een upgrade richting RAID-5 ivm performance :-)

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-01 14:53
swtimmer schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 11:57:
Ga je rechtstreeks werken van die SMB shares? En zoja met hoeveel personenen? Anders mssn een upgrade richting RAID-5 ivm performance :-)
Hoe bedoel je dat swtimmer?

Juist als je voor preformance wil gaan zou ik raid1 kiezen in plaats van een raid5 array. De berekening is voor raid1 stukken simpeler en dus sneller dan voor de raid5. Of dit met een hardware raid controller nog wat uitmaakt weet ik niet.

Verder eens met Tukk, er zijn meerdere topics waarin je een hoop informatie vind over het bouwen van een server / nas.

Wel denk ik dat juist in een bedrijfs omgeving je moet denken over het laten bouwen en daar dus ook garantie op laten leveren van een file share omgeving.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-01 17:24

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Het Het grote DIY RAID NAS topic deel 2 lijkt me wel wat om door te nemen als je meer wil leren over DIY NAS.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.