Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista]Krijgt geen IP adres van de DHCP server.

Pagina: 1
Acties:

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 16:46

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Wij hebben sinds kort 1 pc (HP DC5850) waarop Vista Business 32-bit geïnstalleerd is. Deze PC krijgt met geen mogelijkheid een IP adres van onze DHCP server.

Situatie:
Een netwerk met een SBS W2K3 server en een 'gewone' W2K3 server. ca 12 PC's met allemaal XP SP3. Op de SBS W2k3 server draait de MS DHCP server.

Probleem:
Alle PC's krijgen keurig een IP adres van de SBS (tevens DHCP) server, behalve de Vista PC. Ik krijg een 169.x.x.x IP adres dus wordt de DHCP server niet gevonden. In de eventviewer staat als eerste de error melding 5917 Netlogon: "Geen domaincontroller gevonden"

Wat nu?
  • Ik heb de drivers van de netwerkkaart vernieuwd.
  • Ik heb de patchkabels vervangen
  • De eventviewer op de server geeft geen meldingen. Er zijn nog zat IP adressen vrij in de scope
  • IPconfig /renew geeft een time-out. Ook de wizzards probleemoplossing in vista bieden geen soelaas.
  • Een handmatig IP adres werkt (deels) wel. Ik krijg gewoon verbinding met de server. Ik kan het lokale netwerk en het internet op. Overigens blijft de melding dat de domaincontroller niet gevonden kan worden bestaan...lijkt een dns probleem. Ook het logonscript wordt niet uitgevoerd....
Ik mag volgens de licentie op deze PC geen XP installeren....anders had ik dat al lang gedaan.

Iemand nog een suggestie?

Quod licet lovi, non licet bovi

• fanta22
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-11 20:13
Ik weet niet of je het al hebt gedaan maar vink IPv6 uit.

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
klinkt misschien vreemd, maar heb je al eens de stroom stekker uit de server/router geropt en het netwerk opnieuw opgestart? Vista bak opstarten, en dan het netwerk weer?

Daar zat een collega (de IT'er) vorige week ook mee te klooien, om een Vista laptop aan het netwerk te hangen, daarna kreeg hij wel netjes een ip door DCHP toegewezen. Waarom zijn we nog niet achter, maar het heeft wel iets met IPv6 te maken. (zegt, hij) :P

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Al een ander switchpoortje geprobeerd van een pc die wel werkt? Wellicht zit je in het verkeerde VLAN...

Vicariously I live while the whole world dies

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Ik heb IPv6 wel uitstaan maar niet verwijderd.

@Bas80. De servers zijn niet recent herstart nee. Als alles echt fysiek uit moet valt dat ook niet mee...dan kan ik hier wachten tot iedereen naar huis is....

Zal nog ff proberen om een andere poort op de switch te gebruiken.

Is er geen mogelijkheid om een soort telnet/ping actie naar de DHCP server te doen?
(Dan bedoel ik niet gewoon pingen want dat is zinloos...hoe weet mn NIC in welke range hij een DHCP server moet zoeken...)

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:40
Ik heb iets dergelijks een tijd geleden ook gehad, nadat de PC (per ongeluk) een keer in slaapstand ging, kreeg ik ook geen IP adres meer, na een aantal uur werkt het dan opeens wel, computer 20 herstarten leverde niks op, wat wél hielp, was de PC uit, en ook echt de stroom even los halen.

Blijkt dat die netwerkkaart in de energiebesparende modus blijft hangen, dit moet je dan ook ergens uitvinken... Misschien kun je daar eens naar kijken.

Wat je ook kunt doen natuurlijk is om even een el cheapo Realtek kaartje er in te zetten, of een "vergeten" 3com kaart, als dat wel werkt, dan weet je natuurlijk al meer...

[ Voor 16% gewijzigd door eX0duS op 17-02-2009 15:18 ]

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11 08:14
Al een ipconfig /flushdns op de Vista machine uitgevoerd? Heb dit probleem recentelijk ook gehad, de DNS flush loste het meteen op.

Volgorde die ik altijd hanteer:

ipconfig /release
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew

Wel je cmd.exe even met admin rechten starten.

[ Voor 19% gewijzigd door internetinfo op 17-02-2009 15:18 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wireshark installeren en kijken wat er gebeurt.

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
PC 'echt' uit gezet. Geen resultaat.

Ook de flushdns oplossing van internetinfo levert niks op.

Winshark daarentegen laat zien dat er inderdaad gebroadcast wordt voor DHCP maar ik krijg erg veel 'Bad Checksum' terug. Alleen kan ik hier op google niet veel over vinden. Het lijkt alsof mijn onboard NIC niet spoort...maar die PC is gloedje nieuw.

Zal eens proberen het bios te flashen......wie weet....

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

bad checksum zie je wel vaker bij een nic die TCP offloading doet. Als je hem een vast ip adres geeft werkt het dan wel eigenlijk.
Eventueel kan je ook nog ff met een linux live cd'tje booten.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

TrailBlazer schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 17:23:
Eventueel kan je ook nog ff met een linux live cd'tje booten.
Strak plan, zo sluit je idd aan of het in het OS of de driver zit.

Vicariously I live while the whole world dies

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Met een vast IP adres kom ik wel het netwerk op maar wordt het loginscript niet gedraait. Ook worden GPO's niet doorgevoerd.

Ik heb vanmorgen vroeg de hele zooi uitgezet (Servers en switches). Nu heb ik 2 pc's (1x Vista en 1x XP Sp3) die geen IP adres krijgen. Volgens mij is er iets mis met mn DHCP server.....

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-11 07:51
MrDry schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 11:24:
Ik mag volgens de licentie op deze PC geen XP installeren....anders had ik dat al lang gedaan.
Hoe kom je daar bij? In het algemeen mag je met Vista Business licentie er gewoon XP Pro op zetten. Is dat veranderd ofzo?

Hoe heb je PC trouwens toegevoegd? Via wizard en http://server/connectcomputer ?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
_H_G_ schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 10:26:
[...]

Hoe kom je daar bij? In het algemeen mag je met Vista Business licentie er gewoon XP Pro op zetten. Is dat veranderd ofzo?
dat mag absoluut niet!

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-11 07:51
Geen tijd voor alweer deze discussie. Het mag wel. Als TS me niet gelooft, belt ie MS toch.

edit: linkje http://download.microsoft...altyoemreferencesheet.pdf

[ Voor 21% gewijzigd door _H_G_ op 18-02-2009 12:49 . Reden: Documentatie was nog gemakkelijk te vinden ]

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
_H_G_ schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 12:32:
[...]

Geen tijd voor alweer deze discussie. Het mag wel. Als TS me niet gelooft, belt ie MS toch.

edit: linkje http://download.microsoft...altyoemreferencesheet.pdf
Hmmm...het lijkt erop dat je gelijk hebt. Volgens de site van HP mog het bij een aantal PC's wel maar bij deze niet. Er zit ook geen XP CD bij terwijl een aantal andere PC's met zowel vista als XP geleverd werden. Maar dit alles lost mij probleem niet op.

Er zijn totaal een 4-tal PC's in het netwerk die geen IP adres van de DHCP server krijgen. Zowel w2k, XP als vista. Alles werkt keurig als ik een vast IP adres opgeef.

Wat kan er in een netwerk voor zorgen dat de DHCP broadcast niet aankomt? ISA server 2004 misschien?

Update: Ondertussen weer 1 XP PC aan de gang via een systeemherstel. Leuk natuurlijk...maar heb nu nog geen idee van de oorzaak!

[ Voor 7% gewijzigd door MrDry op 18-02-2009 13:57 ]

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Probleem opgelost!

De PC door-ge-patch-ed op een router. Kreeg gelijk een IP adres. Dus NIC, kabels enzo uitgesloten.

Op de w2k3 SBS bleek stond alleen een SBS allow Reply rule maar geen request rule. Waarom dit op bijna alle PC's goed gaat is mij nog een raadsel maar na een DHCP request rule aangemaakt te hebben krijgt hij keurig een IP adres van de DHCP server.....

Pagina: 1