1066mhz bussnelheid of Dual Channel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallootjes!

Ik gebruik de Phenom2 X4 920 i.c.m. een Asus M4A78 PRO moederbord.

Nou heb ik dit geheugen erin gezet: 4096MB DDR2/1066 OCZ Reaper CL5 KIT (2x 2gig).

Nu zie ik dat de bus snelheid 800mhz is tijdens het opstarten, dus ik zoeken, staat dit op de site van Asus.

*Due to AMD CPU limitation, DDR2 1066 is supported by AM2+/AM3 CPU for one DIMM per channel only

Dus als ik het goed begrijp moet ik met mijn hardware kiezen om Dual Channel op 800mhz te draaien of alternatief de geheugenbankjes in Dimm 1 en 2 te zetten, en dus zonder Dual Channel op 1066mhz te draaien.

Nou de hamvraag :) wat heeft meer zin de hogere bus snelheid of Dual Channel?

Bvd,
JCP :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Als je maar twee dimmen hebt moet je ze zo installeren dat er elk aan één kanaal hangt, je hebt dan dual channel en zou op 1066 snelheid moeten kunnen draaien. Dat het standaard niet zo ingesteld wordt kan aan je geheugen liggen dat op standaard DDR2 spanning (1.8V) maximaal 800 aan kan. Kijk dus in de specs van je geheugen welke spanning deze nodig heeft voor 1066 en pas met deze gegevens handmatig je bios aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thnx Nielson,

Ik ga dit vnvnd even proberen en laat weten of het gelukt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb prezies hetzelfde probleem.

als ik met tools kijk in windows zie ik me mem op 1.8V staan, op de doosje van de bankjes staat 2.2 1066mhz.

al met al heb ik zitten tetweaken in de bios en kwam uiteindelijk op dualchannel en 1066 en 2.2V :9~
dus het wil wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 16:14
Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met een ander moederbord, proc en ram. Zelf heb ik een Phenom II 940 + OCZ Platinum 2x2 1066 MHz CL5 2.2V + Gigabyte MA-790GP-DS4H. Precies hetzelfde probleem, maar hij pakt bij mij ook geen dualchannel als hij op 800 MHz draait.. dus als iemand het kan uitleggen op een manier waarop een 16-jarig joch het snapt, bedankt!

Wat ik al heb geprobeerd:
- Handleiding
- Alle sloten
- 1066 MHz
- 800 MHz
- 1.85 tot 2.2V

[ Voor 12% gewijzigd door Red-Front op 17-02-2009 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oi!

Nou ik heb geprobeerd in het bios de voltage van het DRAM en de bussnelheid van de processor op te krikken:

DRAM voltage naar 2.17 gezet (op geheugen verpakking staat 2.1-2.2)
Bussnelheid op 1067mhz gezet

Resultaat is een blauw scherm tijdens het opstarten van Vista 32bit.

Ik kan het geheugen ook op 2.26 volt zetten, dit geeft hetzelfde resultaat.

In het boekje van het Asus moederbord staat een lijst "quality vendors list"

Hierin staat welk DDR2 geheugen 1066mhz capable is.
Van OCZ staat daar het part no: OCZ2N1066SR2DK
Dit partnummer bestaat gewoon niet bij OCZ!

Anywho, heeft er nog iemand suggesties om het boeltje daadwerkelijk op 1066mhz te laten draaien?

Gr. JCP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrd555
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:35
Heb je de BIOS al geupdate? Op de site van asus staat nml. het volgende voor je mobo:
M4A78 PRO BIOS 0508
01. Improve the stability for memory.
02. Fix the problem that EPU function may make system freezon if use AM2 CPU.
en een oudere versie had reeds:
M4A78 PRO BIOS 0505
01. Fix the problem that the value of AM2 CPU vcore can't be adjusted to the value lower than default.
02. Improve the compatibility for certain memory.
Misschien dat hierdoor je geheugen wel op 1066MHz kan draaien.

Voor Dual Channel gewoon de geheugenmodules in de DIMM_A1 en DIMM_B1 geheugensloten drukken, dan zou die het goed moeten doen. (EDIT: dit wordt ook aangeraden voor betere stabiliteit op 1066MHz)

Over de QVL: het genoemde OCZ geheugen (OCZ2N1066SR2DK) lijkt qua part no. (SKU) op dit geheugen:
http://azerty.nl/0-745-13354/ocz-sli-ready-edition-dual-cha.html (OCZ2N1066SR2GK). Dit is dus geen OCZ Reaper geheugen wat dus officieel niet ondersteund word door je moederbord. Bij mijn ASUS M3A79-T deluxe staat OCZ Reaper (OCZ2RPR10664GK) er wel op, misschien zal het dus werken met de hierboven genoemde BIOS of komt volledige ondersteuning van dit geheugen bij een volgende BIOS-update.

[ Voor 2% gewijzigd door mrd555 op 17-02-2009 19:39 . Reden: iets vergeten te zeggen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 18:40:
Oi!

Nou ik heb geprobeerd in het bios de voltage van het DRAM en de bussnelheid van de processor op te krikken:
Daar zit je fout, hebt dus je cpu overclocked, als het goed is moet je in de bios de snelheid van het geheugen apart kunnen aanpassen, los van de bus snelheid van de cpu dus

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 16:14
brid schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 19:36:
[...]

Daar zit je fout, hebt dus je cpu overclocked, als het goed is moet je in de bios de snelheid van het geheugen apart kunnen aanpassen, los van de bus snelheid van de cpu dus
En waarschijnlijk komt jou BSOD daar door ;) (te weinig prik of gewoon te hoge FSB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[b]mrd555 schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 19:31:
Voor Dual Channel gewoon de geheugenmodules in de DIMM_A1 en DIMM_B1 geheugensloten drukken, dan zou die het goed moeten doen. (EDIT: dit wordt ook aangeraden voor betere stabiliteit op 1066MHz)
Ik denk dat dit mijn probleem is, dat ik die kanalen verkeerd geïnterpreteerd heb...
Ze zitten nu in DIMM_A1 en DIMM_A2 helemaal verkeerd dus.

Dit heb ik gevonden in de handleiding:

"When four DDR2 1066 DIMMs are installed, all DIMMs run at 800mhz frequency by default for system stability"

Dus zogauw je van Dual Channel afstapt gaat hij naar 800mhz

Vanavond ga ik dit meteen uitproberen uiteraard, en een BIOS update doen!

Wat betreft de bussnelheid van de processor opkrikken :) dat heb ik verkeerd opgeschreven hier...
Wat ik aangepast had:

DRAM voltage naar 2.17 gezet en DRAM Frequency op 1067 gezet.

Ik laat het weer even weten als ik bovenstaande dingen uitgevoerd heb!

Groeten JCP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 10:20:
[...]
Dus zogauw je van Dual Channel afstapt gaat hij naar 800mhz

Vanavond ga ik dit meteen uitproberen uiteraard, en een BIOS update doen!
Het heeft op zich niet direct iets met dual-channel te maken, het gaat erom dat als je beide sloten van één kanaal gevuld hebt dat dit een zwaardere belasting is voor de controller waardoor deze de snelheid lager instelt. Dus met vier dimmen draai je nog steeds dual-channel maar wel met twee per kanaal dus op 800, heb je twee dimmen maar stop je ze in de verkeerde sloten eindig je met single channel en 800, want beide op één kanaal.

Verwijderd

Topicstarter
Allrighty, alles is gelukt!!

Eerst vanuit windows met de update tool van Asus het bios geupdate.
Daarna het geheugen in de goede bankjes gezet dwz gewoon de eerste 2 bankjes gebruiken.
Daarna in het bios de DRAM voltage naar 2.17 gezet en DRAM Frequency op 1067 gezet.

Nu boot hij prima en is ook weer een stuk sneller.
Met die windows test van vista had ik eerst een 3,4 en nu een 4 als cijfer <-- ik weet niet hoeveel waarde ik moet hechten aan deze test maartoch ;)

Thnx a million!
Gr. JCP

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:08

KneoK

Not in a million lightyears

Veel waarde hoef je er niet aan te hechten, maar ik zou de lees- en schrijfsnelheid toch even met een andere tool gaan testen, een 3,4 en nu een 4,0 lijkt me absoluut te laag als je geheugen echt op 1066MHz draait. Ter vergelijking, mijn oude X2 3800+ met 800MHz geheugen gaf al een 5,4 in de Vista test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat alles goed draaide op 1066mhz totdat ik foutmeldingen kreeg in windows, toen ben ik een geheugentest gaan doen (Memtest86) vanaf een bootcd en kreeg ik op allebeide chips erg veel fouten.

Daarna heb ik het geheugen weer op 800mhz gezet en ook het voltage weer op standaard gezet en kreeg ik geen fouten meer met de test...

Wel raar dat het niet wil op 1066mhz :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Controleer naast de kloksnelheid (1066) en het voltage van het geheugen ook eens de timings waar je ze op gezet hebt. Controleer ook meteen even of je ze wel in het juiste slot hebt zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door kalizec op 24-02-2009 15:41 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Wat ik ooit heb gelezen voor mijn eigen moederbord en de K10 processor (heb zelf nog een K8 Athlon X2) is hetvolgende:

Voor een K8 pak je gewoon de Dualchannel zoals in de manual (althans in mijn outdated bord met dus outdated manual). Echter, de K10 heeft ipv 1, 2 memory controllers. Het gevolg is dat de pinnen, en daarmee ook de channels anders verdeeld zijn.

Wat ik dan ook verwacht is dat men hier in dit topic het geheugen allemaal in, om het zo maar te noemen "K8-style" dualchannel gooit en daarmee 2 dimm's op 1 channel gooien. Afijn, je moet hem voor de beste prestaties in "Unganged" mode gooien (volgens mij geeft CPU-Z ganged of unganged wel weer?). Je zult dus 1 van de 2 dimm's op de andere channel moeten zetten waarmee hij volgens de manual wellicht op singlechannel staat, maar volgens de CPU zelf op dualchannel.

Ik kan het mis hebben met bovenstaande, maar het is in ieder geval wat zou moeten werken voor mijn moederbord en ik gok voor een heleboel andere moederborden.

Verwijderd

Topicstarter
hey genetx, ik heb na aanleiding van jouw post weer in mijn bios zitten spitten en kwam een optie tegen waarmee ik hem kan forceren in "Unganged" mode kan laten draaien.

Dus:
De chips zitten in de eerste 2 bankjes vanaf de processor gezien, wat dus a1 en b1 is (2 verschillende kanalen).
Als ik dan boot geeft hij "ganged" mode weer tijdens opstarten.
Daarna zet ik die optie aan zodat hij bij het opstarten weer "unganged" weergeeft.
Hier heb ik mee gedraait, maar krijg ik toch weer blauwe schermen mee.

gr. jcp
Pagina: 1