Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 21:38

Joran

<3 natalee

Topicstarter
Hoi,
Ik heb hier een laptop (Dell Latitude D620, like it matters) en die heeft een nogal vreemd probleem. Als ik een van de programma's in de onderstaande lijst probeer uit te voeren krijg ik een "file not found"-error terwijl de bestanden wel bestaan. Ik dacht eerst dat de PATH-variabele misschien verkeerd is gegaan, maar deze staat goed en ook browsen naar het bestand zelf en het aanklikken geeft een bestand-niet-gevonden-melding (terwijl hij er toch echt staat!).

lijstje:
  • iexplore
  • rundll32.exe
  • cmd
  • rstui.exe (Systeemherstel)
  • patience, mijnenveger, notepad en alle andere noodzakelijke programma's
  • misschien nog wel meer.
Dit is een laptop met Windows XP SP3 en alle laatste updates. Firefox, outlook, office en alles werkt nog wel.

Het vreemde is dus dat de bestanden wel degelijk bestaan en dus ook een niet-gevonden-melding geven als je het bestand direct probeert te openen!

Iemand een idee?

Send me your gameboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14

Croga

The Unreasonable Man

Mijn eerste idee zou een vorm van malware zijn. Het je je virusscanner/malwarescanner er al op los gelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joran

Joran

<3 natalee

Topicstarter
Er staat standaard ene uptodate versie van Norman anti-virus op (dit is in een bedrijf, programma is beveiligd en kan niet worden afgesloten). Spywarescanner (spybot s&d) kunnen niet worden geinstalleerd door het gezeur om rundll32.exe. Ik ga nu maar een systemrestore via safemode proberen en anders maar een good old format (tenzij andere mensen hier natuurlijk nog op reageren)

Send me your gameboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:26
Misschien staat er nog iets in het logboek waarmee je kan zoeken? (eventvwr.msc, al krijg je die wellicht ook niet opgestart).

En staat %SystemRoot% goed?

[ Voor 11% gewijzigd door _H_G_ op 17-02-2009 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joran

Joran

<3 natalee

Topicstarter
Nope, kan ik ook niet opstarten. Ik heb zojuist een system restore geprobeerd via safemode, maar hier krijg ik ook de melding dat hij system recovery niet kan uitvoeren. Het lijkt nogal een dood eind waar reinstall de enige optie lijkt.

edit:
ja, %SystemRoot% in start>run geeft gewoon de c:\WINDOWS\ map.

[ Voor 13% gewijzigd door Joran op 17-02-2009 11:28 ]

Send me your gameboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Klinkt alsof je 'exefile' registry entry aangepast is (les: dat je malware hebt) aangezien je zegt dat dit in een bedrijf is hoop ik dat de overige PC's in je netwerk niet aangetast zijn.

Als je zoekt op exefile kom je wel wat info tegen, kortweg komt het meestal hier op neer:
  • Open de "command.com", dus Start => Run => command [enter]
  • Ga naar %systemroot%\system32 en copieer regedit.exe naar regedit.com
  • Voer nu regedit.com uit en ga naar HKEY_CLASSES_ROOT\exefile\shell\open\command
  • Hier hoort iets te staan als "%1" %* zo niet, even terug veranderen daar naar toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 22:25
Toch eens kijken naar je path enviremont. Zet deze eens op %systemroot%;%systemroot%\system32;

En zie eens dat het dan werkt. je kan dit even tijdelijk in een command prompt doen, zonder deze van het systeem aan te passen :

Cmd : path=c:\windows;c:\windows\system32 en daarna type je gewoon eens notepad ( onder je root )

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zkiwi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:38
misschien is het ook handig om je log van norman te controlen.
Daar staat mogelijk dat je malware hebt gehad. Mogelijk is dit maar half verwijderd door norman waardoor je nu idd mogelijk verkeerde registry entries hebt.
Als je weet welke het was kan je in ieder geval gericht zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joran

Joran

<3 natalee

Topicstarter
Okee, allemaal leuk en aardig, maar het ligt denk ik niet aan het PATH. Als ik gewoon naar de map van IE ga (C:\program files\internet explorer\) en dan iexplore.exe dubbelklik krijg ik ook de melding "File Not Found". Ik gooi het maar op hele nare malware en begin met formatteren..

Send me your gameboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 22:25
jorann schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 14:09:
Okee, allemaal leuk en aardig, maar het ligt denk ik niet aan het PATH. Als ik gewoon naar de map van IE ga (C:\program files\internet explorer\) en dan iexplore.exe dubbelklik krijg ik ook de melding "File Not Found". Ik gooi het maar op hele nare malware en begin met formatteren..
ik heb ooit zoiets voorgehad, en dat bleek te zijn dat er iets mmis was met file blocking. Vraag eens de properties op van een .exe en zie je daar unblock staan?

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Pagina: 1