Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er is mij gevraagd om te kijken wat goede mogelijkheden zijn om bestaande werkstations welke nog prima even mee kunnen te upgraden van XP Home naar XP Pro.

Het verhaal is eigenlijk heel simpel. Men wilde eens wat data delen en iemand heeft een SBS2003 machine neergezet en gewoon shares aangemaakt, verder niets met policies en dergelijke.

Ik zie zelf de voordelen van XP in een domein in uiteraard dus wil de boel gaan omzetten.

Het probleem dat ik eigenlijk heb is dat XP Pro Retail niet echt een optie (meer) is, OEM is uiteraard niet mogelijk want het zijn bestaande systemen. Een HD meeleveren bij de licenties is geen geen mogelijkheid sinds jaar en dag meer.

Je komt dus snel in volume licenses welke ook zo hun nadelen hebben.

Ik kijk dus naar:

- Open Value
- Open License

De een heeft als nadeel dat de licentie nooit van de klant wordt, de andere heeft als nadeel dat je gewoon na 3 jaar pas eigenaar bent van de licentie.

Beide hebben een 3 jaars structuur overigens.

Nieuwe machines neerzetten met Vista en downgraden naar XPP lijkt bijna de beste optie kosten technisch, maarja wat is nu echt wijsheid... de machines zijn niet echt afgeschreven... P4 2,4 Ghz kan nog best even mee voor wat office-werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:07
Dell/HP machine met Vista met downgrade naar XP, moet je toch wel kunnen kopen voor een € 300 (excl. monitor), zijn vast sneller dan die P4's. Dan zit je wel weer met een nieuwe machine en oude monitoren, dan zou je het eigenlijk meteen goed moeten doen, en ook meteen een nieuw schermpje er bij, de oude machines doneer je dan aan een school of je zorgt dat ze ergens naar Afrika verscheept worden.
XP retail (als die nog te krijgen is), zal vast ook zo'n € 300 kosten.
Een Open License is niet interessant voor een paar computers, ik heb dat ook eens bekeken, ik geloof dat het ook alleen is voor meer dan 5 licentie's.

OEM licentie mag inderdaad alleen bij levering nieuwe PC's, maar dat is echt wel op een legale wijze op te lossen...

[ Voor 33% gewijzigd door eX0duS op 17-02-2009 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
eX0duS schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 10:35:
OEM licentie mag inderdaad alleen bij levering nieuwe PC's, maar dat is echt wel op een legale wijze op te lossen...
De machine gewoon op factuur zetten bedoel jij ?

Ik probeer geen illegale praktijken uit te voeren, het is alleen zo dat je in dergelijke gevallen iets moet... er zit namelijk in een dergelijke geval een Home en Pro licentie op die machine... is bijna dubbel betaald dus :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:07
Onder andere ja, wat is daar niet legaal aan? Of koop er een Pentium 100 bij met 128 mb ram (of in elk geval iets met de mininum systeemeisen), zou niet weten wat daar niet legaal aan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
eX0duS schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 11:29:
Onder andere ja, wat is daar niet legaal aan? Of koop er een Pentium 100 bij met 128 mb ram (of in elk geval iets met de mininum systeemeisen), zou niet weten wat daar niet legaal aan is?
Je zou in principe een systeem kunnen factureren welke er al staat inderdaad. Maar stel je zet hem op de factuur voor 1 euro, dan lijkt me dit toch wel verdacht.

Ok, inkopen van de klant, daarna weer verkopen is wellicht een betere optie voor een redelijk bedrag, er staat echter niets op de doos over "nieuwe systemen" inderdaad.

Eigenlijk is OEM dan best een grijs gebied, je kunt er zelfs Office bij leveren, of wat je dan ook maar wil.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2009 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 16:45
Volgens mij is er gewoon een Winxp upgrade cd te koop, speciaal voor dit doel. hoef je niet eens herinstalatie voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Leondendungen schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 14:32:
Volgens mij is er gewoon een Winxp upgrade cd te koop, speciaal voor dit doel. hoef je niet eens herinstalatie voor te doen.
CD of licentie ?

Het gaat namelijk om de licentie... herinstallatie doe ik toch.
Pagina: 1