Toon posts:

HD4870 presteert slecht..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds kort de Ati HD4870 512MB waar ik niet erg tevreden over ben.
Hier voor had ik de nVidia 8800GT 512MB.
Ik merk nu dat ik met de HD4870 eigenlijk net zo goed of soms zelfs nog slechter presteer dan met de 8800GT.

Met 3d mark '06 had ik met de HD4870 een score van: 12300

Dit zijn mijn overige specs:
Asus IPIBL-LA
Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2,4 Ghz
Huntkey 550 Watt
Transcend DDR2 800Mhz. 2x 2048, 2x 1024
HDD: Hitachi 500GB

Driver:
Catalyst 9.1

Ik heb echt al van alles gedaan met mn software.. Systeem hertstel, alle drivers overnieuw geinstalleerd, enz enz. Ja alles van nVidia is er af!
Ik denk dat het in mn hardware zit..
Please help me!!

*EDIT* Windows xp pro 64 bits

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-01 20:21
wat scoorde je met je 8800GT (met ps2.0 en 3.0 scores)
En probeer mischien je bios te updaten
EDIT: wat is het type van je pc niet het mobo maar gewoon type

[ Voor 25% gewijzigd door encryped op 16-02-2009 19:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
encryped schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:09:
Ik ga nu 3d mark draaien met de 8800GT. I'll be back soon

Mijn score is: 11334

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2009 19:23 ]

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:51
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:13:
[...]

Ik ga nu 3d mark draaien met de 8800GT. I'll be back soon
Realiseer je wel dat je niet ff snel switcht? Als je van Nvidia switcht naar ATI, en weer terug. Moet je netjes alle drivers verwijderen, reboot doen. drivers installeren weer rebooten en dan pas gaan. Meeste raden zelfs aan om je pc helemaal opnieuw te installeren. Zit dat wel op goed met drivers op die manier?

Verder, wel netjes alle stroom connectors aangesloten? Die ATI heeft der 2 als t goed is, heb je die wel beide aangesloten?

Specs!

Verwijderd

Topicstarter
GoldenBatt schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:23:
[...]

Realiseer je wel dat je niet ff snel switcht? Als je van Nvidia switcht naar ATI, en weer terug. Moet je netjes alle drivers verwijderen, reboot doen. drivers installeren weer rebooten en dan pas gaan. Meeste raden zelfs aan om je pc helemaal opnieuw te installeren. Zit dat wel op goed met drivers op die manier?

Verder, wel netjes alle stroom connectors aangesloten? Die ATI heeft der 2 als t goed is, heb je die wel beide aangesloten?
Ja ik heb alle drivers gewisselt enz. precies zoals het zou moeten..
Alle stroom connectors zijn aangesloten.. anders zou hij het helemaal niet doen..

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Volgens mij werkt de kaart überhaupt niet op 1 stekker. Het ding trekt namelijk meer dan 75w.

Ik zou eerder de oorzaak van het probleem zoeken in je voeding. Huntkey is nou niet bepaald een A+-merk. Als je er een Q6600 + hongerige videokaart aan hangt, dan is er een risico dat het mis gaat. Check ook even je systeem met DriverCleaner zodat er geen nVidia-meuk overblijft.

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:50
Die Q6600 bottleneckt de boel dunkt me.

Eens naar 3Ghz overklokken en ik weet zeker dat je score omhoog schiet!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Welke Windows versie maak je gebruik van?

En staar je niet rot op die 3dmark score's, gaat namelijk om ingame ervaringen.

Maar heb je niet vooraf onderzoek gedaan wat je performance winst is tegenover de 8800? En wat je zoal moet doen na een videokaart change?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
TZC-T1-FX schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:27:
Die Q6600 bottleneckt de boel dunkt me.

Eens naar 3Ghz overklokken en ik weet zeker dat je score omhoog schiet!
Ook ik denk dat hier het probleem zit. Ik denk zelfs dat de CPU met de 8800GT al de bottleneck was.

Verwijderd

Topicstarter
encryped schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:09:
EDIT: wat is het type van je pc niet het mobo maar gewoon type
3dmark '06 ps2.0 = 4905 en 3.0 = 5732

type pc: Compaq Presario SR5215 NL
Vorkie schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:30:
Welke Windows versie maak je gebruik van?

En staar je niet rot op die 3dmark score's, gaat namelijk om ingame ervaringen.

Maar heb je niet vooraf onderzoek gedaan wat je performance winst is tegenover de 8800? En wat je zoal moet doen na een videokaart change?
Wat 3dmark betreft weet ik.. maar ook in game valt het heel erg tegen.. ik weet zeker dat dat beter kan.

Ik heb niet echt onderzoek gedaan.. Heb veel over die kaart gehoord en op vergelijking sites staat de 4870 altijd hoog aagegeven..
Wat zou ik volgens jou allemaal moeten doen met een change?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2009 19:35 ]

• DJT88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-07-2025
Ik denk niet dat de Q6600 de bottleneck is in de benchmark.. ik heb ook een Q6600 en als ik het cpu verbruik tijdens de tests check komen die nooit aan de 100%. (niet de cpu tests)
Als je hem zou overclocken naar 3.0 Ghz(heb ik zelf wel trouwens) zal je wel een scoreverbetering zien, maar alleen bij de cpuscores.

Ik denk idd eerder dat misschien je voeding een beetje gaar is. En is de performance in spellen ook hetzelfde als de 8800?

[ Voor 3% gewijzigd door DJT88 op 16-02-2009 19:35 ]

2JZ TT6 :D

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk niet dat de Q6600 de bottleneck is in de benchmark.. ik heb ook een Q6600 en als ik het cpu verbruik tijdens de tests check komen die nooit aan de 100%. (niet de cpu tests)
Tuurlijk komt ie nooit aan de 100%. Afgezien van de CPU test draait de rest van 3dmark niet op 4 core's. 1 core op 100% is dus 25% van het totale gebruik. Ik weet zeker dat tijdens de rest van de testen 1 core altijd op 100% aan het draaien is.
Ik denk idd eerder dat misschien je voeding een beetje gaar is. En is de performance in spellen ook hetzelfde als de 8800?
En waarom denk je dat ? Met een slechte voeding heb je eerder last van spontane reboots dan van slechte performance.

[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 16-02-2009 19:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
DJT88 schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:34:

Ja, daar gaat het me juist om.. Ik haal met bv cod2 met de 8800GT p sommige maps met gemak 333 fps. (stabiel)
Dit is me met de 4870 nog niet gelukt..

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:50
Nou je kunt dus 2 dingen proberen.

Even de voltlijnen checken met een of andere progsol zoals Speedfan, of even checken in de BIOS.

Of in je BIOS je CPU even overklokken en dan weer een 3dmark 06 bench draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door TZC-T1-FX op 16-02-2009 19:41 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:32:
[...]

3dmark '06 ps2.0 = 4905 en 3.0 = 5732

type pc: Compaq Presario SR5215 NL

[...]

Wat 3dmark betreft weet ik.. maar ook in game valt het heel erg tegen.. ik weet zeker dat dat beter kan.

Ik heb niet echt onderzoek gedaan.. Heb veel over die kaart gehoord en op vergelijking sites staat de 4870 altijd hoog aagegeven..
Wat ik persoonlijk altijd doe:
Eerst een keuze maken welke mij intressant lijkt
Daar een aantal reviews van zoeken met systeemspecificaties ongeveer gelijk aan mijzelf. In jouw geval dus een Q6600, 6GiB geheugen en ik gok WinXp 64? Of Vista 64?
Ik pak ook nog een aantal reviews van mijn oude videokaart erbij, zodat ik ze beide kan vergelijken.

Na dat ik de keuze hebt gemaakt, schaf ik de videokaart aan, bouw hem in het systeem en installeer mijn Windows compleet opnieuw.

Als je nog geen Windows Vista draait is het stiekem wel aan te raden in verband met de DX10 ondersteuning van de 4870.

Ik heb trouwens zelf de 4850 in mijn systeem: Phenom x4 9850 (2.5Ghzx4), 8GiB mem. Win Vista 64.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 11:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:32:
Een volledig nieuwe Windows-installatie, niets minder dan dat. Het blijkt maar te vaak dat er problemen zijn bij de overstap van NVidia naar ATi. Ik vermoed dat de NV drivers zichzelf niet volledig laten de-installeren en er 'iets' achter blijft wat conflicteert met de ATi drivers. Zelf had ik ook ellende toen ik overstapte van een 8800GTS 512 naar een HD4850. Pas na een volledige nieuwe installatie was alles stabiel en snel. Mijn HD4870 1GB is weldegelijk merkbaar sneller dan mijn oude GTS 512 (die sneller is dan jouw GT).

Gebruik je trouwens wel de nieuwste drivers (9.1)? En gebruik geen 3dMark06 of 'onderbuikgevoel' om gameperformance te testen, maar run benchmarks. Veel spellen hebben die al ingebakken.

Succes!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 21:22
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:37:
[...]

Ja, daar gaat het me juist om.. Ik haal met bv cod2 met de 8800GT p sommige maps met gemak 333 fps. (stabiel)
Dit is me met de 4870 nog niet gelukt..
Welke resolutie 640*480??? Je gaat me toch niet vertellen dat je die 333 fps serieus neemt hè

Ik denkt dat bij een fatsoenlijke resolutie (1600*1200 ofzo) met AF en minimaal 4xAA je wel degelijk verschil ziet tussen beide kaarten in het voordeel van de 4870

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Verwijderd

Topicstarter
winwiz schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:45:
[...]

Welke resolutie 640*480??? Je gaat me toch niet vertellen dat je die 333 fps serieus neemt hè

Ik denkt dat bij een fatsoenlijke resolutie (1600*1200 ofzo) met AF en minimaal 4xAA je wel degelijk verschil ziet tussen beide kaarten in het voordeel van de 4870
Ik heb het over 1024*728 en optimal system settings. Ik neem die 333 fps wel serieus.. een betere vga-kaart met betere performes betekent toch ook meer fps of zie ik dat verkeerd?
ik wil gewoon die 333 fps stabiel hebben en dat moet lukken met deze vga kaart..

Maar goed.. als ik dit eens even door lees, zie ik 4 dingen:
Windows opnieuw installeren.
Bios updaten
Andere voeding. (coolermaster 850M goed?)
cpu overclocken naar 3.0.

Als ik deze 4 dingen doe zou het goed moeten lopen volgens jullie?
Ik ga het proberen. Bedankt voor alle reacties, als jullie nog meer suggesties hebben hoor ik het graag.

• DJT88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-07-2025
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 20:06:
[...]

Maar goed.. als ik dit eens even door lees, zie ik 4 dingen:
Windows opnieuw installeren.
Bios updaten
Andere voeding. (coolermaster 850M goed?)
cpu overclocken naar 3.0.

Als ik deze 4 dingen doe zou het goed moeten lopen volgens jullie?
Ik ga het proberen. Bedankt voor alle reacties, als jullie nog meer suggesties hebben hoor ik het graag.
Ik zou beginnen met de dingen die je het makkelijkst kan doen.
Dus:
1. Bios updaten
2. Windows opnieuw installeren (of even testen op een nieuwe partitie)
3. cpu overclocken
4. Andere voeding proberen.

veel succes

2JZ TT6 :D

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 15:05

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Hoe staan de AA/AF settings in de CCC? Zowel AA gefoceerd in de drivers, als via een 3D app werkt dubbel op. En werkt elkaar tegen.

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-05 23:00
1024x768?
Is dat niet erg laag? Of heb je geen grotere monitor. Ik dacht dat het laagste wat mensen tegenwoordig doen is 1280x1024.

Op die resolutie wordt de CPU denk ik wel de aangewezen persoon voor de botleneck.

Ik denk persoonlijk dat de Bios updaten geen nut heeft. Windows opnieuw installeren is altijd goed, vooral als je van een Nvidia gfx afkomt. Dan is alle rotzooi ervan af en kun je schoon beginnen.

Daarnaast als dat te weinig rendabel geeft voor jou mening kun je gaan overclocken. De CPU maar ook de GPU. Ik zou beginnen met de CPU. Ik lees vaak dat de Q6600 makkelijk de 3.0Ghz moet kunnen halen.

Jou voeding is gewoon goed. Daar zou je zelfs een 2e HD4870 mee bij kunnen zetten b.w.v.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Verwijderd

Topicstarter
Kuhr89 schreef op maandag 16 februari 2009 @ 20:54:
1024x768?
Is dat niet erg laag? Of heb je geen grotere monitor. Ik dacht dat het laagste wat mensen tegenwoordig doen is 1280x1024.

Op die resolutie wordt de CPU denk ik wel de aangewezen persoon voor de botleneck.

Ik denk persoonlijk dat de Bios updaten geen nut heeft. Windows opnieuw installeren is altijd goed, vooral als je van een Nvidia gfx afkomt. Dan is alle rotzooi ervan af en kun je schoon beginnen.

Daarnaast als dat te weinig rendabel geeft voor jou mening kun je gaan overclocken. De CPU maar ook de GPU. Ik zou beginnen met de CPU. Ik lees vaak dat de Q6600 makkelijk de 3.0Ghz moet kunnen halen.

Jou voeding is gewoon goed. Daar zou je zelfs een 2e HD4870 mee bij kunnen zetten b.w.v.
Ik zal is een hogere resolutie proberen.. Klinkt mij niet echt logisch in de oren maar goed..
Ik ga in ieder geval windows opnieuw installeren en mn bios updaten. En dan is proberen mn cpu over te clocken.. daarna zien we wel weer hoe het loopt.
bedankt zo ver.
Splinter Cell schreef op maandag 16 februari 2009 @ 20:36:
Hoe staan de AA/AF settings in de CCC? Zowel AA gefoceerd in de drivers, als via een 3D app werkt dubbel op. En werkt elkaar tegen.
Ik heb in CCC alles laten staan zoals het staat als je het installeerd.
Hoe zou ik het moeten zetten om het optimale er uit te kunnen halen?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2009 21:04 ]

• Kuhr89
Naja, ik zeg niet dat je bij een hogere resolutie een betere fps krijgt. Maar op een lagere FPS 8)7 resolutie is de videokaart geen botleneck maar de processor. Maar als je 8800 het wel beter deed dan heeft het waarschijnlijk te maken met een conflict tussen restanten van je Nvidia kaart.

Een HD4870 zou echt een stuk sneller moeten zijn dan je 8800 op alle fronten.

Over je voeding, ik had slecht gelezen. Ik dacht dat je die Coolermaster 850M had. Die Huntkey die je hebt moet ook gewoon voldoende zijn voor jou HD4870. Huntkey is dacht een goed merk. Ik hoor er tenminste wel eens verhalen over die toch wel lovend zijn.

Eerst maar eens Windows opnieuw erop zetten. Daarna kijken we wel weer even verder.

Edit: Over de Catalyst instellingen:

Kopje 3D

Anti-Aliasing = Use application settings
Adaptive Anti-Aliasing = Uitlaten
Anisotropic Filtering = Use application settings
Catalyst AI = Maakt niet zo heel veel uit volgens mij. Standaard of advanced
Mipmap Detail Bij presteren zou die sneller moeten zijn. Maar in de praktijk valt die altijd tegen. Dus je moet gewoon kiezen voor best quality

Misschien dat jij nog wat andere settings hebt met je HD4870. Stel dat je die hebt, altijd Use application settings aankruisen als dat kan. Hierdoor wordt het niet via je driver alvast geactiveerd, maar pas bij het spel zelf als je het daar kiest bij graphics option

[ Voor 33% gewijzigd door Kuhr89 op 16-02-2009 21:26 ]

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 15:05

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Catalyst AI = Maakt niet zo heel veel uit volgens mij. Standaard of advanced
Catalyst AI is zeker belangrijk. Die moet je juist aanzetten. En wel op advanced, maakt dan gebruik van speciale technieken in games.

Hier nog een oud 2005 artikel over AI:

http://www.driverheaven.net/articles/atiop/

Op Google en in de ATi nieuws topics is er genoeg info over Catalyst AI te vinden.

Vooral die AA is belangrijk. En met een HD4870 kaart heb je ook nog speciale AA filters. Gewoon op Box (=standaard) laten staan.

• Kuhr89
Oke, ik dacht dat het tegenwoordig niet meer zoveel uitmaakte. En misschien dat dat alleen bij mijn videokaart zo is ;)

Ja er zijn vast wel speciale HDXXXX functies die niet op de mijne zijn die ik niet heb genoemd.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Kuhr89 schreef op maandag 16 februari 2009 @ 20:54:

Dat zou ik niet doen. Lees en huiver. Review 550W Huntkey:

http://www.hardwaresecrets.com/article/668/10

Het komt er op neer dat ( ervan uitgaande dat een goede voeding een rendement heeft van >80% en wat betreft noise en ripple binnen de marges blijft) dit eigenlijk een 400W voeding is. En ook daarvoor zou ik hem niet willen hebben.

• Kuhr89
Klopt ook.
Maar ik dacht dat hij die coolermaster had. Was niet ver genoeg omhoog gescrolled.

Daar kun je geen 2e hd4870 aanhangen.
Ik dacht ooit dat huntkey niet slecht was.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal onwijs bedankt voor de reacties! Ik ga vanavond mn windows opnieuw installeren. Als dit nog niet werkt ga ik het weekend de rest proberen.
Na het weekend horen jullie hoe het gaat.
Thx!
Pagina: 1