Hoi,
Ik ben bezig met een kleine site om een huisje te verhuren gedurende een jaar met een vaste tijd van een zaterdag tot een zaterdag. Nou heb ik een stukje code geschreven om een kalender weer te geven met de maanden onder elkaar en daarachter de verschillende dagen. Nou is het de bedoeling dat de achtergronden van de velden een kleur krijgen aan de hand van of het huisje vrij is of dat hij bezet is.
de code om de kalender op te bouwen ziet er momenteel deels zo uit:
Mijn vraag is eigenlijk. hoe kan ik het beste een geboekte periode van een zaterdag tot zaterdag opslaan in mijn database en het vervolgens verwerken in mijn kalender.
Is het handig om simpelweg elke dag tussen de twee zaterdagen als dd-mm-yyyy in de database op te slaan met een boekings-id om te ze te koppelen en vervolgens in mijn kalendercode te kijken of de huidige dag in die array van geboekte dagen zit of denk ik helemaal verkeerd?
Ik loop er al een tijdje mee te stoeien maar ik heb geen idee wat een goede aanpak is.
Ik ben bezig met een kleine site om een huisje te verhuren gedurende een jaar met een vaste tijd van een zaterdag tot een zaterdag. Nou heb ik een stukje code geschreven om een kalender weer te geven met de maanden onder elkaar en daarachter de verschillende dagen. Nou is het de bedoeling dat de achtergronden van de velden een kleur krijgen aan de hand van of het huisje vrij is of dat hij bezet is.
de code om de kalender op te bouwen ziet er momenteel deels zo uit:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| private function buildCalendar() { //loop through the months $month = 1; while($month <= 12) { $this->html .= "<tr><td>\n\r"; $firstday = mktime(0, 0, 12, $month, 1, $this->year); $monthname = strftime("%B", $firstday); $totaldays = date("t", $firstday); $this->html .= $monthname . "</td>\n\r"; //loop through the days in currentmonth $day = 01; while($day <= 31) { if($day <= $totaldays) { $currentday = mktime(0, 0, 0, $month, $day, $this->year); $day = str_pad((int) $day,2,"0",STR_PAD_LEFT); if(strftime("%w", $currentday) == 6) { $this->html .= "<td class=\"saturday\" title=\"" . date("d-m-Y", $currentday) . "\">" . $day . "</td>\n\r"; } else { $this->html .= "<td>" . $day . "</td>\n\r"; } } else { $this->html .= "<td></td>\n\r"; } $day++; } $this->html .= "</tr>\n\r"; $month++; } } |
Mijn vraag is eigenlijk. hoe kan ik het beste een geboekte periode van een zaterdag tot zaterdag opslaan in mijn database en het vervolgens verwerken in mijn kalender.
Is het handig om simpelweg elke dag tussen de twee zaterdagen als dd-mm-yyyy in de database op te slaan met een boekings-id om te ze te koppelen en vervolgens in mijn kalendercode te kijken of de huidige dag in die array van geboekte dagen zit of denk ik helemaal verkeerd?
Ik loop er al een tijdje mee te stoeien maar ik heb geen idee wat een goede aanpak is.