Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fancontroller die waardes uit mobo leest.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Koningen der Tweakers!

Alhoewel ik mijn best heb gedaan om mijn vraag beantwoordt te krijgen via de GoT Search functie realiseerde ik mijzelf dat het onderwerp van mijn vraag zoveel verschillende benamingen kan hebben, helaas heb ik uiteindelijk toch niets gevonden.

Afgelopen week zag ik een Dual bay fancontroller met groot en luxe LCD.
Afbeeldingslocatie: http://techdigest.tv/nxt_fan_controller.jpg
Nou las ik dat daar Thermal sensors bijzitten om temperaturen bij de componenten te "voelen".
Nou is het nadeel (in mijn ogen) dat deze temperaturen de omgevings temperaturen weergeven, maar niet de "core" temperaturen. En deze zijn voor mij het belangrijkste.

En dan nu DE vraag!

Bestaan er Fancontrollers die er net zo futuristisch uitzien waarbij de temperaturen van de interne sensoren van het moederbord gelezen worden?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

De temperaturen die uitgelezen worden zijn sensordraden die je zelf op de FC aan moet sluiten, er zijn geen fan controllers die de temperaturen via je moederbord uit kunnen lezen, al zou er wel een kast zijn met een intelligente fancontroller (/me Wiethoofd zoekt even die hw.info tv aflevering op gevonden deel 2)

De sensoren kun je zelf plaatsen, dus eventueel direct in je NB-koeling drukken, op de achterkant van je grafische kaart en bij de base van je CPU-koeler (of er zelfs tussen als je dat wilt).

[ Voor 12% gewijzigd door Wiethoofd op 16-02-2009 17:07 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• venomenal
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-10 00:12
Wiethoofd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 17:05:
De temperaturen die uitgelezen worden zijn sensordraden die je zelf op de FC aan moet sluiten, er zijn geen fan controllers die de temperaturen via je moederbord uit kunnen lezen, al zou er wel een kast zijn met een intelligente fancontroller (/me Wiethoofd zoekt even die hw.info tv aflevering op gevonden deel 2)

De sensoren kun je zelf plaatsen, dus eventueel direct in je NB-koeling drukken, op de achterkant van je grafische kaart en bij de base van je CPU-koeler (of er zelfs tussen als je dat wilt).
Precies, zo heb ik dat ook gedaan. Gewoon ertussen, werkt prima.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

De sensoren op de moederbord zelf kun je alleen bereiken via Windows, op software manier, lezen. (of BIOS)
Er bestaat geen fan controller die deze sensoren kunnen lezen. Misschien een speciale interface-insteekkaart in PCI slot maar verder kun je gewoon vergeten.

Fancontrollers hebben eigen tempsensoren aan lange draden. Deze dien je dus zelf op de te meten plaatsen plakken. Ik plak bijvoorbeeld op: cpu koelblok, harde schijven, videokaart en de kast zelf voor luchttemperatuur binnenin.
Dat heb je meestal genoeg overzicht.

Maak gebruik van de meegeleverde dubbelzijdige plakband. Druk niet te hard, de sensoren zijn dun en kwetsbaar.

Als je niet zeker bent van juiste meettemperatuur, dan kun je b.v. infrarode thermometer kopen om snel en oppervlakkig te meten. Als dat voldoende overeenkomt, is het goed. Maar je kan ook met je hand of vinger ophouden. Als je op kunt houden, dan is het maximaal 45 tot 50 graden. Boven 50 graden zal je hand of vinger meer pijn doen dat het toch te warm is.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Volledig correct zal het nooit zijn, maar als er een bijregelfunctie is kan je de paar graden verschil tussen wat je fancontroller meet en wat intern wordt opgemeten daarmee ongeveer compenseren.
Als je voldoende kennis van electronica (microcontrollers) hebt, is er wel mogelijkheid om zelf iets te bouwen wat de temperaturen uit het moederbord zal uitlezen (via de SMBus, zit op PCI, RAM, en soms is er zelfs een connector voorzien om er op in te pluggen. Het is een I²C-achtig bussysteem waarlangs allerhande controle-info passeert, zoals de spanningen, draaisnelheid van fan's, temperaturen,... Met de meeste uitlees-progjes als speedfan enzo zou je zelfs je eigen sensoren en fanregelaars op de SMB kunnen aansturen.)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
http://www.madshrimps.be/...&artpage=2230&articID=533

Onderaan zie je plugins voor Speedfan, MBM, of je met de temps wat kunt doen weet ik niet, dus zoek naar tests of reviews.
De oude versie kun je via usb programmeren en daarna hoef je geen software te draaien, dus de rest gaat automatisch. Behalve natuurlijk als je speedfan of mbm wilt gebruiken, dan moet er software blijven draaien.

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-11 08:55
Iemand misschien een idee waar ik die fancontroller in de TS kan vinden? Nederlandse shop graag. :D

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 09:40
Ik zie m bij pixmania (volgens mij was die shop wel uit de prijsvergelijker van hardware.info verwijderd oid, lees eerst shopreviews voordat je er iets koopt:) http://www.pixmania.nl/nl...y-lx-multifunctionel.html

Goed koper is duurder dan slecht koper

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 13:14

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

venomenal schreef op maandag 16 februari 2009 @ 17:15:
[...]

Precies, zo heb ik dat ook gedaan. Gewoon ertussen, werkt prima.
je zegt dat je de sensor tussen je cpukoeler en de cpu hebt zitten??? dat lijkt me niet echt gezond. :?
Dan nog heb je niet de core temp zoals die uitgelezen wordt in het bios of software. Wellicht is het wel mogelijk(moeilijk dat wel) om een programma te maken die deze gegevens doorgeeft aan het display.
verder lijkt het me niet mogelijk om de core temps uit te lezen op het display.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm jammer, het lijkt mij namelijk zeer on accuraat en puur voor de looks. Iedereen bedankt voor jullie reactie's!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
zou je geen grafisch lcd schermpje zo kunnen programmeren dat hij temps uit everest o.i.d. importeerd en dan onder dat schermpje een simpele fancontroller inbouwen die met potmetertjes werkt. Als je dit zou kunnen heb je wel exacte temps en een fancontroller maar het is wel een berg werk en een beetje een compromis

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-11 08:55
LlamaWereldOver schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 13:54:
zou je geen grafisch lcd schermpje zo kunnen programmeren dat hij temps uit everest o.i.d. importeerd en dan onder dat schermpje een simpele fancontroller inbouwen die met potmetertjes werkt. Als je dit zou kunnen heb je wel exacte temps en een fancontroller maar het is wel een berg werk en een beetje een compromis
Zou moeten kunnen. LCD Smartie heeft bijv. heel veel plugins om waardes uit bepaalde programma's te kunnen lezen.

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:26
Afbeeldingslocatie: http://www.alphacool.com/shop/images/product_images/popup_images/3832_0__25411_1.jpg
Zoiets en dan met LCDstudio aansturen in combinatie met bv speedfan?
Speedfan leest zijn temps rechtstreeks uit uit het moederbord. Mits je moederbord het ondersteund kun je ook nog de fans automatisch laten regelen.

[ Voor 43% gewijzigd door Blastpe op 20-02-2009 15:35 ]

• les_paulde
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
Ook zou ik de mCubed T-Balancer BigNG overwegen, die leest de waardes of van zijn eigen sensoren, of van speedfan of hardware monitor. Hij wordt intern op de usb aangesloten en is met een heerlijk tooltje in te stellen nav. temperaturen, etc. Dit is voor mij echt de beste fancontroller die er bestaat en zou zelf nooit meer zonder kunnen.

Voor het schermpje kun je er dan ook nog bovenstaand alphacool schermpje aanhangen om je infos mooi te laten zien...

Q9550 @4250Mhz ---4Gb GSkill F2-8500CL5D@1000Mhz --- 2x HD4850 CF@800/1050 --- 1TB Samsung Spinpoint F1 + 2x 320Gb WD Caviar --- Gigabyte EP45-Extreme --- Custom watercooling (CPU+GPU) --- Seasonic M12 700W PSU --- T-balancer BigNG --- Antec P180b

Pagina: 1