AM3 moederbord met AM2 proc?

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Hey mensen,

ik heb een probleem dat veel tweakers vast wel zullen kennen: te weinig geld en teveel hardwarewensen :P. Ik wilde na 8 jaar mijn AMD XP1800 eindelijk eens gaan upgraden ;) en nu wil ik dat zo goed mogelijk doen.

Omdat mijn budget blijft steken rond de 500 euro moet ik scherp inkopen en nu dacht ik dat het slim was om te kiezen voor een AM3 socket moederbord en daar een budget boxed Athlon van een paar tientjes in te gooien. Het idee erachter is om dan over een jaartje oid een fijne Phenom II 3 ghz oid erin te gooien.

De verdere specs zijn dan 4gb DDR3-1600, een Asus EN9600GT Silent grafische kaart (ik game toch niet zoveel), mijn Seagate 160GB HD zet ik over en dan heb ik vast nog wel een paar tientjes voor een leuk kastje.

De vraag is: gaat dit werken of is dit een iets te enthousiast gedachte configuratie?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

Zover ik het begrepen heb, maar ik heb het niet uitgezocht (is wel te vinden op GoT), hebben de AM2's wel een puntje meer, waardoor AM3 procs wel op AM2 passen, maar niet andersom.

Een AM2 proc past dus volgens mij niet in een AM3 socket.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik denk dat je met een volledige AM2+ setup (dus incl DDR2) net zo goed uit bent voor minder geld. Zeker iemand die toch niet elk jaar upgrade (8 jaar...) zal tegen de tijd dat het systeem weer aan vervanging toe is niets meer hebben aan zijn oude componenten. Bovendien is het prestatieverschil erg klein.

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-04 18:15
Uhm, ik ben bang dat dit niet gaat werken. AM2 processors zijn, voor zover ik begrepen heb, niet compatibel met AM3 moederborden. Omgekeerd is dat wel het geval.

En wat ik niet snap: je zegt dat je op een strak budget zit (Don't we all :P ) maar vervolgens ga je voor DDR3 geheugen? Het lijkt mij althans dat dat wel het laatste is wat je moet doen. Evengoed presterend DDR2 is immers nog steeds goedkoper.

Wat ik zou doen, is een AM2+ moederbord kopen, waar je later altijd nog een AM3 processor op kunt prikken. Dit kan namelijk wél. Bovendien gaat hier DDR2 geheugen in, wat dus goedkoper is. Kun je meteen wat meer uitgeven aan een videokaart, of meer besparen.

Wat dacht je van een Phenom II 720BE (€140), een AM2+ mobo (€100 max), en 4GB DDR2 PC8500 geheugen (€75 ong). Dan heb je nog +/- 200 euro over voor de rest.

Just my 2 cts :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk naar de specificaties van het moederbord en bepaal of je daarmee voldoende hebt om jouw systeem te laten werken. Zo nee zul je moeten kijken naar iets anders, zo ja, dan kun je dat kopen.

In ieder geval is dit iets dat je zelf prima uit kunt zoeken, dus gaat dit topic op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.