Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01 15:19
Ik heb een pdf bestand voor een folder gemaakt in Photoshop CS3 en deze naar een drukker gestuurd. Ik kreeg een bericht terug van de drukker dat de CMYK waarden welke ik heb gebruikt voor de kleur zwart een te dikke verfmix opleverden voor de machine van de drukker. De drukker vraagt nu of ik alle CMYK zwartwaarden in het bestand wil limiteren naar C40 M30 Y30 K100.

Nu kan ik dat wel doen voor grote vlakken door gebruik te maken van de paintbucket, maar de folder bevat ook kleine zwarte stukjes in de fotos welke de zwarte CMYK limiet van de drukker overschreiden. Om deze kleine stukjes en pixels handmatig met de paintbucket tool te gaan aanpassen naar de juiste CMYK kleur zou te lang duren.

Mijn vraag is dus of er een manier is in Photoshop CS3 om alle CMYK zwartwaarden te limiteren naar de waarden die de drukker aan mij heeft doorgegeven. Heeft iemand enig idee of dit mogelijk is en zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-07 14:08
Waar bestaat je PDF bestand uit? Is het één grote bitmap? Voor deze dingen blijkt dat je beter kunt opmaken in Illustrator en liever nog in InDesign omdat je bij dit soort problemen een grotere controle hebt over kleur, kleurgebruik en exportsettings (met name InkManager) naar PDF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ga in voor fotografische afbeeldingen ieder geval niet met paintbucket en selectiegereedschappen aan de gang, dat wordt gegarandeerd lelijk.

Vroegâh maakte je in Photoshop vaak zelf je kleurscheidingen, waarbij je dan de maximale inktlaagdikte aangaf. Photoshop paste GCR technieken toe om onder die maximale inktlaagdikte te blijven.

Tegenwoordig is de beste methode voor gemiddelde foto's om deze in RGB kleurruimte te houden, maar wel met ingesloten kleurprofiel (sRGB) of deze om te zetten naar een CMYK profiel dat zo goed mogelijk aansluit op de te drukken papiersoort, bijvoorbeeld 'Coated FOGRA39' voor glad papier, vraag dit aan de drukker. Dan zal het RIP-systeem van de drukker zelf GCR toepassen om zo een goed mogelijk kleurscheiding te maken aan de hand van het profiel.

Als je een gemengde inhoud hebt (met zwarte tekst en zo) dan moet je per onderdeel gaan bepalen wat het beste is. Eigenlijk was het dan ook beter geweest als het geheel in InDesign was opgemaakt of zo, dan kun je 't makkelijker aanpassen. Fotografische elementen kun je even kopiëren naar een ander bestand en dan naar RGB omzetten en weer terug. Bij dunne zwarte tekst kun je het best al de kleur eruit halen zodat je alleen 100% zwart hebt.

Verder kun je in Photoshop wel selecteren op een bepaalde kleursamenstelling, 'Select color range' onder het 'Select' menu. Dat kan het wat makkelijker maken om te zien waar je de kleur aanpast.

Oja, als je iets in CMYK aanlevert, kijk dan altijd de kleurkanalen apart door om fouten in de kleuropbouw te spotten. Er kunnen problemen in de donkere tinten zitten die je met volledige kleurweergave op het scherm niet ziet, maar die wel zichtbaar worden op het gedrukte resultaat.

[ Voor 10% gewijzigd door benoni op 16-02-2009 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
Hoi Benoni,

Kan ik uit je reply dus opmaken dat ik het Photoshop bestand in CMYK color mode moet houden, maar de fotos erin het beste kan converteren naar RGB? Klopt het dan dus dat je dan een bestand krijgt in CMYK mode met RGB fotos? Is dat wel te doen voor een drukker? Vult de drukker de kleuren in de machine niet aan met CMYK verf. Wat ik bedoel is, raakt de machine van de drukker niet in de war doordat er RGB-elementen in een CMYK color-mode bestand voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Normaal zou je een PDF-bestand aanleveren wat bijvoorbeeld door InDesign in elkaar is gezet. Daar mogen ook onderdelen met andere kleurenomgevingen in gebruikt worden, die worden dan door de RIP-server (raster image processor) van de drukker zo goed als 't kan uitgesepareerd naar CMYK.

In jouw geval is het echter één Photoshop bestand, en kun je dus maar één kleursysteem kiezen. Als je er zwarte teksten en lijnenwerk in hebt zitten, dan moet je dus het bestand wel CMYK aanleveren. Stel dat je het hele bestand naar RGB zou omzetten, dan verlies je die specifieke dingen die je alleen in CMYK kunt aangeven, zoals de 100% zwart van de tekst. De tekst zou dan bij de drukker gesepareerd worden als een opbouw-kleur, met een beetje CMY er bij in, en da's lelijk. Als je dus een gemengde opmaak hebt kun je nu het beste de (layer met alle) foto's eruit knippen, die apart omzetten naar RGB en weer terug, en dan weer in het bestand inplakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
benoni schreef op maandag 16 februari 2009 @ 17:52:
Als je dus een gemengde opmaak hebt kun je nu het beste de foto's eruit knippen, die apart omzetten naar RGB en weer terug, en dan weer in het bestand inplakken.
De fotos waren initieel RGB, echter heb ik ze een tijd geleden al converteerd naar CMYK en ze vervolgens in het CMYK photoshopbestand geplakt. Dit is dus al gedaan, maar de CMYK zwartwaarden in de fotos overschreiden alsnog de limieten van de drukker.

Ik kan het bestand eventueel ook overzetten naar Indesign, maar hoe zou ik daar de CMYK zwartwaarden kunnen limiteren tot de exacte waarden welke de drukker heeft gegeven?

[ Voor 14% gewijzigd door Arcane Apex op 16-02-2009 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
Ik heb een idee, maar ik weet niet of het gaat werken of hoe ik het precies moet doen. Drukkers gebruiken zoiets als een "ink limit", correct? De ink limit geeft aan hoe hoog/dik de laag verf van de CMYK verfmix op het papier mag worden, correct? Een veilige limiet voor de ink limit is 240%, correct? Dat betekent dat wanneer C 40% mag zijn en K 100% mag zijn, dat M en Y beide samen nog 100% mogen zijn om de ink limit niet te mogen overschreiden.

Nu is mijn idee dat ik de ink limit zo wil instellen dat C tot 40% wordt gelimiteerd, dan vallen in ieder geval alle zwartwaarden binnen de range die de drukker heeft opgegeven.

Maar hoe doe ik dat in Photoshop CS3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Dat doet InDesign (InkManager) voor je bij het exporteren naar PDF. :) Misschien heeft de drukker wel een (certified) PDF preset voor je liggen die je zo kunt inlezen. Deze hebben vooraf de juiste instellingen voor het exporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
^ Dit was niet een reactie op het antwoord erboven, maar daarboven. Maar dat snapte je vast al ;)

Ik denk overigens dat wat jij wilt in Photoshop, niet kan.
En daarnaast is Photoshop er niet voor bedoeld, dus erg gek is dat niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Het gekke is dat je vroeger gewoon die inktlaagdikte kon opgeven bij het omzetten naar CMYK, nu moet je gaan uitvogelen of je een profiel kunt vinden dat erbij hoort.

Het kleurrecept wat de drukker opgeeft (C40 M30 Y30 K100) kun je inderdaad meer als een richtlijn zien voor een maximale neutrale zwart. Een 'neutrale' opbouw zwart is een klein beetje blauwig, de magenta en yellow hebben hetzelfde percentage, en de cyan zit er een procent of 10 tot 15 boven.

Om op de pers het plukken of doorzetten tegen te gaan is het vooral de totale inktlaagdikte die je moet beperken, dus de percentages van cyaan, magenta en yellow bij elkaar opgeteld, en dan kom je dus op 200%. Hoe je dat opbouwt doet er verder niet veel toe. Maar 200% is wel heel erg laag, voor offsetdruk op papier van normale dikte moet je zo'n 300% tot 315% kunnen aanhouden. Blijkbaar wordt de order op krantenpapier gedrukt of zo?

Probeer anders het volgende eens:
  • Ken je document een standaard profiel toe (FOGRA39, FOGRA27 of Euroscale v2) met 'Assign Profile';
  • Zet nu het profiel om naar een profiel voor een dunne papiersoort (ISOnewspaper of een profiel dat je van je drukker krijgt) met 'Convert to profile'.
Kijk even wat dat voor de maximale inktlaagdikte doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
benoni schreef op maandag 16 februari 2009 @ 18:33:
Blijkbaar wordt de order op krantenpapier gedrukt of zo?
De order gaat gedrukt worden op dik papier. Het vreemde is dat de drukker het alleen over de zwartwaarden had welke de ink limit overschreden. Als de dikte van de inktlaag een probleem gaat vormen, dan zou je denken dat dit niet alleen voor zwart het geval is, maar voor alle CMYK kleuren, immers elke CMYK kleur kan boven de ink limit uitkomen wanneer de percentages te hoog zijn.
benoni schreef op maandag 16 februari 2009 @ 18:33:
Probeer anders het volgende eens:

* Ken je document een standaard profiel toe (FOGRA39, FOGRA27 of Euroscale v2) met 'Assign Profile';
* Zet nu het profiel om naar een profiel voor een dunne papiersoort (ISOnewspaper of een profiel dat je van je drukker krijgt) met 'Convert to profile'.

Kijk even wat dat voor de maximale inktlaagdikte doet.
Ik zal het proberen.

[ Voor 47% gewijzigd door Arcane Apex op 16-02-2009 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
Ik denk dat het gelukt is. (In Photoshop CS3)

Ik heb het volgende gedaan.

Stappen:

1. Edit>Convert to profile
2. Als profiel koos ik "Custom CMYK"
3. Black generation zette ik op "heavy". (Wanneer je het op "custom" zet kun je het specifieker tweaken)
4. De total ink limit heb ik op 300% gezet en de black ink limit op 100%.

Al de zwartwaarden in het Photoshop bestand hebben nu een maximum van C36 M26 Y25 K100.
En de ink limit van alle andere kleuren komt nu niet uit boven de 300%. Dit is redelijk safe toch?

De kleuren lijken zo op het oog gezien nauwelijks aangepast, maar de CMYK zwartwaarden zijn nu toch wel gelimiteerd tot onder de waarden welke de drukker heeft opgegeven.

Phew!!!

Iedereen bedankt voor jullie hulp, stapje voor stapje kwam ik door jullie hulp dichter bij een oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Arcane Apex op 16-02-2009 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Arcane Apex schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:48:
1. Edit>Convert to profile
2. Als profiel koos ik "Custom CMYK"
3. Black generation heb ik op "heavy" gezet.
4. De total ink limit heb ik op 300% gezet en de black ink limit op 100%.
Ach wat, dáár was die instelling dus gebleven 8)7
Kijk wel of je de 'Ink Colors' op 'Eurostandard' had staan, bij 'SWOP' zijn de kleuren afwijkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-06 13:52
even ingaand op de "dikte" van de inkt, wat ik mij afvraag sinds ik een grafische opleiding heb genoten op mijn school (vmbo-b :P werd) is hoe 't komt dat de meeste designers/dtp'ers die ik tegenkom geen flauw idee hebben wat uberhaupt de densiteit van inkt is (zwart is toch zwart?!) etc.

heb ook een grafische opleiding gevolgd aan het Ma (voorheen GLA) en daar werd 't ook compleet niet behandeld, maar had wel elke dag vrienden over de vloer met vragen over dat sinds... tja het toch verdomde handig is.

wordt dit tegenwoordig gewoon niet meer behandeld? want dit was wel 't geval en zelfs verplicht op mijn vmbo-b opleiding... maar dat was ook cross-mixed naar de drukkers kant toe en moet zeggen dat hielp je achteraf enorm tijdens 't design process (je weet waar je rekening mee moet houden e.d.)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Pagina: 1