Toon posts:

DTS over SPDIF afspelen lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer het dts geluid van mn mooie dvd's tevergeefs af te spelen.
Het geluid komt eruit rollen op een Logitech Z-5500 via usb X-Fi geluidskaart van Creative.
De X-Fi doet netjes zn werk op aansturend op 5.1 en 96kHz/24bits.
Bij afspelen van een dts bestand schakelt de Z-5500 ook over op DTS-digital, maar komt er alleen hakkend en zagend uit de speakers.
Onder de geluidsinstellingen van Windows staat ook de X-Fi geselecteerd, en niet mn onboard Realtek controller.
Onder VLC ook de optie "use s/pdif when available" nog eens aangevinkt, maar maakt geen verschil.
Ben onderhand door mn opties heen.
Dus wat o wat zie ik over het hoofd ?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:00

CyBeRSPiN

sinds 2001

Met PowerDVD lukt het me wel. Ken die geluidskaart niet, maar is de oorzaak niet dat hij de DTS stream aantast door het te resamplen? Kun je de geluidskaart ook op PCM output zetten, ipv 5.1?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:44

GaMeOvEr

Is een hork.

VLC heeft ernstige issues met spdif. Hakken en stoten idd. Probeer eens media player classic (home cinema, die wordt nog doorontwikkeld) en ffdshow erop, waarschijnlijk gaat het dan wel goed.

Aannames zijn fataal.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:12

Shunt

Boe

dit had ik ook met vlc en mijn z-5500 probeer eens MP clasic die je bij het K-lite codec pack krijgt.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
In de controlcenter van X-Fi staat nergens een optie om dit te kunnen aanpassen.
Inmiddels ook ff Powerdvd geinstalleerd, en die geeft netjes aan die ie te maken heeft met een 6ch bestand.
Maar nog geen DTS geluid.

Verwijderd

Topicstarter
WMP was ik een soort van bewust proberen te vergeten dat dat nog bestond aangezien ik er in het verleden meer slechte dan goede ervaringen mee heb gehad.
Maar na het afconfiguren wmp9 (ik zei het al, ik gebruik het nooit :$ ) en het installeren ffdschow heb ik nu netjes mn geluid in DTS !
Zijn er trouwens nog leuke instellingen in ffdschow om te tweaken ? B)

Thx !!! d:)b _/-\o_ *O*

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

als je ffdshow hebt geïnstalleerd kun je in principe met iedere mediaplayer die externe codecs gebruikt (zoom player, Windows Media Player, Media Player Classic, Gom player, etc, etc,) de diverse files afspelen die ffdshow als codec ondersteund. (divx, xvid, mpeg, h264, etc)

Echter VLC heeft ingebakken codecs en gebruikt dus niet de externe. En de laatste 5-6 versies (als het er al niet meer zijn) van VLC zijn dus zwaar bugged qua s/p dif. (En ik snap niet wat er nu zo moeilijk aan is om dat te fiksen, maar nevermind, gebruik ik die troep toch niet joh.)

Aan s/pdif output valt niet zoveel te tweaken he, digitaal uitsturen is digitaal uitsturen. ;)

Je kunt wel tweaken met de videocodecs, de-interlacing, post-processing enzo. (onthoud wel ff de default settings voor het geval je het verprutst. ;) )

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Op aanpassen van die instellingen doelde ik ook :Y)
Maar voorlopig gewoon lekker op default, ben allang blij dat dts goed ten horen komt nu.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als volgende uitdaging mag je proberen om een 44.1kHz wav file met DTS content af te spelen. >:)

Verwijderd

Topicstarter
Probeerde ik nog het woord probleem niet te gebruiken. Aangezien ik altijd roep dat problemen niet bestaan maar dat het uitdagingen zijn. Nu kom jij met een uitdaging..... HAHAHAHAHAHAHA _O- Thx Joop !

** EDIT: **

veel verder dan de standaard windows *.wav bestanden kom ik niet ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2009 17:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is het uberhaubt wel mogelijk om 44.1kHz af te spelen, aangezien mn geluidskaart 48kHz en 96kHZ geeft ???

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Als het goed is resampled dat hij intern, anders zou je ook geen mp3'tjes over spdif kunnen afspelen. ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Ok duidelijk.
misschien een hint om me even op weg te helpen ?!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:07

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als je gewoon surround geluid uit je z5500 krijgt met die 44.1khz dts files (gewoon via winamp/wmp), dan werkt alles naar behoren. hoor je dat niet, dan zit er iets fout en wordt alles intern nog geresamplet

[ Voor 24% gewijzigd door mr.paaJ op 17-02-2009 14:39 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Verwijderd

Topicstarter
het laatste is van toepassing, alles wordt nog geresampled.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:07

mr.paaJ

generatie cmd+z

wordt die USB-XFi ook geleverd met zo'n groot control panel? Probeer dan de AudioCreation mode aan te zetten (of hoe dat ook heet), anders denk ik dat het hopeloos is en dat die USB-XFi het niet anders doet. Wat je dan kunt doen is een andere kaart zoeken die dat niet doet ;)

Heb je al ASIO drivers geprobeerd? Weet niet of die erbij zitten, maar ASIO4ALL zou kunnen werken om alle windows zooi in ieder geval te ontwijken zodat je ook 'zeker' weet dat het je kaart is.

[ Voor 26% gewijzigd door mr.paaJ op 18-02-2009 10:51 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1