Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

SCSI vs Firewire

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ha,

Heb net ff de prijzen gekeken en vergelijkbaar is Firewire veel goedkoper dan SCSI HD's. En een controller kost ook bijna niets (vergeleken met een Adaptec deluxe ultra pro kaart)

A)Werkt Firewire goed op PC's? Of Macs?
B)Is het snel genoeg of zelfs sneller dan 80/160Mb/s?
C)Zijn er SCSI<->Firewire adapters?

Wie o wie?

Verwijderd

SCSI 320.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
tuurlijk is Firewire niet sneller, als ik me niet vergis is het een doodgewone IDE hd alleen dan aan een firewire poort 400Mbps dat is rond de 40 megabytes p/s, terwijl SCSI hds al een bandbreedte van 160 MB/s heeft, er is ook nog U320 jah, maar dat is nog te duur, ik heb zelf de Seagate X15 18,6 gb en die haalt al een leessnelheid van 62 MB/s dus lijkt mij niet slim als je pure performance wilt om dan een firewire HD te nemen, Firewire schijven zijn extern dus alleen als je de HD weleens afkoppelt en ergens mee naartoe neemt ofzow.

SCSI is betrouwbaarder, mega lage seektimes, hoge data-doorvoer snelheid. Alleen moet je wel wat flappen ervoor neertellen :'(

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
En nog iets Firewire is niet vergelijkbaar dus met SCSI eigenlijk.

hier nog een link naar wat info: http://www.freecom.com/objects/00000558.pdf

je hebt hiervoor wel Adobe Acrobat nodig

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:40
De meeste FireWire disks zijn IDE disks, dus eigenlijk ben je IDE met SCSI aan het vergelijken...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Die Firewire schijf heeft een vet lage transfer snelheid volgens dat pdf'je.
Sustained transfer rate: 12Mb/s
als het om de performance gaat gewoon voor SCSI-160 gaan.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Psst, Firewire is SCSI3 :)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:12

Croga

The Unreasonable Man

Op donderdag 18 juli 2002 12:15 schreef Nexxennium het volgende:
Psst, ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt, maar Firewire heeft helemaal niks met SCSI te maken.....

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 12:30 schreef Croga het volgende:

[..]

Psst, ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt, maar Firewire heeft helemaal niks met SCSI te maken.....
toch wel. Zelfde opbouw.

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 13:03 schreef BBL the 2nd het volgende:

[..]

toch wel. Zelfde opbouw.
dus niet

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
BBL the 2nd heeft gelijk. Het Serial Bus Protocol (SBP) dat Firewire gebruikt is een specifieke implementatie van het SCSI3 protocol.

Je kunt overigens Firewire in de praktijk niet zondermeer aansluiten op SCSI-devices dus je hebt verder weinig aan dit weetje. :)

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Fuzzillogic
Op donderdag 18 juli 2002 12:30 schreef Croga het volgende:

[..]

Psst, het heeft er alles mee te maken.

• Fuzzillogic
Op donderdag 18 juli 2002 11:17 schreef DarkEye het volgende:

...

SCSI is betrouwbaarder, mega lage seektimes, hoge data-doorvoer snelheid. Alleen moet je wel wat flappen ervoor neertellen :'(
Op zich heeft dat niet zoveel met SCSI an sich te maken, maar meer met het feit dat SCSI vooral wordt toegepast op high(er)-end server/workstation-HD's. Maar het klopt over het algemeen wel, SCSI schijven zijn fijnere schijven dan IDE schijven. Dat mag je ook wel verwachten voor de meerprijs ja.

• XtremeNova
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 10:02

XtremeNova

Alfa 145 Qv

Op donderdag 18 juli 2002 13:21 schreef Nexxennium het volgende:

[..]

Psst, het heeft er alles mee te maken.
Nog maals, DUS niet.
FireWire is net zoiets als USB (FireWire = IEEE1394 = serieel), alleen dan net iets anders. Met FireWire kun je 2 randapparaten direkt op elkaar aansluiten.

SCSI is een parallele bus, dus niet te vergelijken met FireWire. In het diagram wat je linkt, is een bridge opgenomen. Het heeft dus erg weinig met elkaar te maken...

I like it red, with 150 bhp..

• Fuzzillogic
Op donderdag 18 juli 2002 13:33 schreef XtremeNova het volgende:

[..]
SCSI is een parallele bus, dus niet te vergelijken met FireWire. In het diagram wat je linkt, is een bridge opgenomen. Het heeft dus erg weinig met elkaar te maken...
Die "bridge" en wat daar onder zit hoort ook gewoon bij de SCSI-standaard. Of wil je ook gaan beweren dat iSCSI en SAS geen SCSI is?

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op donderdag 18 juli 2002 13:33 schreef XtremeNova het volgende:

[..]

Nog maals, DUS niet.
FireWire is net zoiets als USB (FireWire = IEEE1394 = serieel), alleen dan net iets anders. Met FireWire kun je 2 randapparaten direkt op elkaar aansluiten.

Jij verwart software en hardware met elkaar. SCSI is een protocol én een bus maar zijn niet van elkaar afhankelijk. Het SCSI-protocol kun je theoretisch overal overheen sturen. Je kunt het over UTP sturen, met lichtsignalen en desnoods zelfs met rooksignalen (daar zou het wel heel langzaam van worden ;) ).

Het SCSI3-protocol is een afspraak over hoe je data verstuurd en devices aanspreekt, niet waarover. Je kunt het een beetje vergelijken met UTP en TCP/IP. Thuis gebruik je waarschijnlijk TCP/IP over UTP, je provider doet dat waarschijnlijk over glasvezel. Daar wordt de TCP/IP niet anders van.

Ik geef toe dat doordat de term SCSI zowel voor de hardware (kabels, connectors etc.) als voor de 'software' (het protocol) wordt gebruikt het verwarrend is.

Overigens is het zoals ik al zei verder niet boeiend hier. Dat het Serial Bus Protocol een implementatie van het SCSI-protocol is hebben alleen mensen die devices bouwen voor Firewire iets aan. Voor de consument is het niet van belang te weten hoe het intern werkt.

• XtremeNova
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 10:02

XtremeNova

Alfa 145 Qv

Op donderdag 18 juli 2002 13:38 schreef Nexxennium het volgende:

[..]

Die "bridge" hoort ook gewoon bij de SCSI-standaard. Of wil je ook gaan beweren dat iSCSI en SAS geen SCSI is?
Kort samengevat:

SCSI = IEEE1394?
SCSI = IEEE802 (+ alle subgroepen)?
SCSI = USB?

Zo kan ik wel doorgaan, maar alle SCSI verkeer wordt omgezet naar een andere standaard. Je moet SCSI altijd 'vertalen' voor je er wat anders (i.e. FireWire) uitkrijgt.

Ok, SCSI is zeer uitgebreid, maar niet zo allesomvattend dat het meteen ook maar FireWire is, of een NIC, of.....

I like it red, with 150 bhp..

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op donderdag 18 juli 2002 13:45 schreef XtremeNova het volgende:

[..]

Kort samengevat:

SCSI = IEEE1394?
SCSI = IEEE802 (+ alle subgroepen)?
SCSI = USB?
Je moet het omdraaien, IEEE1394 gebruikt SCSI. Zoals jij het stelt gaat het inderdaad niet op.

• Fuzzillogic
Op donderdag 18 juli 2002 13:45 schreef XtremeNova het volgende:
SCSI = IEEE1394?
Nee dus, maar Firewire is wel een onderdeel van de SCSI standaard.
SCSI = USB?
Nee, en omgekeerd ook niet. USB gebruikt geen SCSI protocol en gaat ook niet over een bus uit de SCSI-standaard.

MauritsvanBaerle heeft het inmiddels wel goed uitgelegd :)

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:15
SCSI vs Firewire vergelijken?

Euhm, valt niet op die manier te vergelijk denk ik zo...

Verwijderd

Op maandag 26 februari 2001 11:15 schreef fuse het volgende:

Wie o wie?
serial port: 115kbits/s (.115Mbits/s)
standard parallel port: 115kBYTES/s (.115MBYTES/s)
Original USB: 12Mbits/s (1.5MBYTES/s)
ECP/EPP parallel port: 3MBYTES/s
IDE: 3.3-16.7MBYTES/s
SCSI-1: 5MBYTES/s
SCSI-2 (Fast SCSI, Fast Narrow SCSI): 10MBYTES/s
Fast Wide SCSI (Wide SCSI): 20MBYTES/s
Ultra SCSI (SCSI-3, Fast-20, Ultra Narrow): 20MBYTES/s
UltraIDE: 33MBYTES/s
Wide Ultra SCSI (Fast Wide 20): 40MBYTES/s
Ultra2 SCSI: 40MBYTES/s
IEEE-1394: 100-400Mbits/s (12.5--50MBYTES/s)
Hi-Speed USB 2.0: 480Mbits/s
Wide Ultra2 SCSI: 80MBYTES/s
Ultra3 SCSI: 80MBYTES/s
Wide Ultra3 SCSI: 160MBYTES/s
FC-AL Fiber Channel: 100-400MBYTES/s

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

uhhhh, die USB2 is in bits, dat mag je niet recht vergelijken met bytes. dus deel dat ff door 8.

Edit: dat is dus 60Mbyte per seconde.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:12

Croga

The Unreasonable Man

Op donderdag 18 juli 2002 12:15 blaatte Nexxennium het volgende:
Op donderdag 18 juli 2002 13:21 blaatte Nexxennium het volgende:
Psst, het heeft er [url="http://www.t10.org/scsi-3.htm"]alles[/url] mee te maken.
En als je dus goed in dat overzicht kijkt, zie je:

IEEE1394 maakt gebruik van het Serial Bus Protocol (SBP-2 of SBP-3).
SCSI3 maakt gebruikt van het SSA-SCSI3 protocol (SSA-S3P).

Terugkomend op beide opmerkingen:
FireWire heeft absoluut NIKS met SCSI3 te maken.

Hoewel je gelijk hebt dat het FireWire protocol, qua datastructuur, verbanden heeft met SCSI, is dat hetzelfde als zeggen dat de harddisk die op MSX werd gebruikt, hetzelfde protocol gebruikt als SerialATA....... Het is dezelfde familie, maar een compleet andere tak.....

• Boy
  • Laatst online: 27-11 11:36

Boy

www.byoscoop.nl

SCSI is een master-slave protocol en FireWire volgens mij niet...

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:31

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

FireWire heeft absoluut NIKS met SCSI3 te maken.
Lees nou eens wat hier al door anderen is gezegd |:( |:(. Het staat zelfs keihard op de site van t10.org. Firewire en SCSI delen dezelfde primaire commando's (waaronder SP-3 = Ultra160/SCSI3). De commando's zijn hetzelfde, de drager anders. Volgens jouw redenatie heeft SCSI3 net zo weinig met FireWire te maken als met Serial Attached SCSI, terwijl je daar gewoon het SP-3 protocol over kunt draaien.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Op maandag 26 februari 2001 11:15 schreef fuse het volgende:
Ha,

Heb net ff de prijzen gekeken en vergelijkbaar is Firewire veel goedkoper dan SCSI HD's. En een controller kost ook bijna niets (vergeleken met een Adaptec deluxe ultra pro kaart)

A)Werkt Firewire goed op PC's? Of Macs?
C)Zijn er SCSI<->Firewire adapters?

Wie o wie?
Interessante discussie hierboven - weer wat geleerd :) Maar nu naar de oorspronkelijke vraag...

A) Ja. En ja. Firewire is oorspronkelijk een Mac handelsmerk!
B) Al gezegd, 50Mb/s dus.

Maar wat ik nu wil weten, heb je met ieee1394 meer of juist minder cpu-belasting dan met ide? Tuurlijk zal SCSI daar het best in zijn, daar zit immers al tig jaren driverontwikkeling achter. Maar een Firewire-controller als goedkoop alternatief voor SCSI zou best lollig zijn.

Ik gebruik maar 1 schijf, dus 50Mb/s is zat. Als zo'n controllertje van 35 ballen mijn bejaarde proc ontlast ben ik er als de kipjes bij!
Pagina: 1