Externe HDD in netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Ik maak gebruik van een Macbook Pro en over een tijdje een iMac. Daarbij heb ik in huis voor het draadloos internetten een Airport Extreme en een Airport Express (voor draadloos printen en voor het bridgen van mijn netwerk).

Nu wil ik een externe harde schijf erbij kopen die ik of op een nieuwe Airport Express in prik (netwerk schijf via ethernet) of via de Airport Extreme laat lopen.

Wat kan ik het beste doen om een externe HDD te gebruiken? Ik hoef de HDD niet persé te gebruiken via Time Machine, maar voor zo nu en dan even veilig stellen van een bestandje of het centraliseren van enkele bestanden die ik dan via de Mac's kan benaderen.

Wat voor soort schijf kan ik daarbij dan het beste voor aanschaffen? Ik zit te denken aan minimaal een 500gb schijf, van goede kwaliteit met zowel een ethernet als USB 2.0 aansluiting. De schijf moet in het netwerk (draadloos) te benaderen zijn en de doorvoersnelheden moeten goed zijn, ondanks het draadloze karakter. Ik las ook ergens dat je een 10/100mbits doorvoersnelheid alleen kan bereiken als je de schijf FAT32 formatteert, iets wat ik liever niet wil, maar gewoon de HFS+ wil hanteren.

Ander alternatief is het kopen van een Time Capsule, maar ik vind dit een prijzige bijkomstigheid, dus deze optie laat ik even links liggen.

Wat kan ik het beste doen?

Apple | Marantz | B&W

Verwijderd

ik heb zelf een iomega 1TB, geborsteld aluminium die bevalt prima

• Ron_Tweaker
Hoe heb je deze aangesloten dan?

Apple | Marantz | B&W

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:23
massari schreef op maandag 16 februari 2009 @ 16:42:
Hoe heb je deze aangesloten dan?
Als je de HDD aansluit op je Airport Express kan je de externe HDD benaderen als NAS..

A Soldiers manual and a pair of boots.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Trust me, wireless filesharing werkt niet. Met kleine bestandjes gaat het vaak wel goed, maar met grote files krijg je geheid issue's.
Ik zou via Ethernet aansluiten, teveel problemen met wireless sharing gezien.

• Ron_Tweaker
Moet het wel een netwerkschijf zijn met ethernetaansluiting, anders lukt het niet. Een normale USB schijf werkt niet via de Airport Express.
To_Tall schreef op maandag 16 februari 2009 @ 16:44:
[...]

Als je de HDD aansluit op je Airport Express kan je de externe HDD benaderen als NAS..

Apple | Marantz | B&W

• Ron_Tweaker
Een paar dagen verder, een paar gedachten verder:

Ik zit er toch aan te denken om als hoofdrouter, de Apple Time Capsule te kopen met de 500gb schijf erin. Deze plaats ik net buiten de meterkast en hang ik op net onder het plafond met behulp van een H-Squared beugel voor een beter bereik van het wifi signaal. De Airport Extreme gebruik ik dan gelijktijdig als bridge en printerserver, die plaats ik op de eerste verdieping. De huidige Airport Express plaats ik op de zolder, ook als bridge.

Ik heb gekeken naar externe netwerkschijven die ik dan als NAS kan gebruiken, maar keer op keer is het weer net niet. Ik heb gekeken naar de Lacie Internet Space van 500gig, maar ik hoef niet persé mijn bestanden te benaderen via het internet en andere mensen ook niet. Freecom biedt ook NAS oplossingen, maar ook hier was ik niet helemaal tevreden over.

Vandaar de keus voor een Time Capsule, een alles in 1 machine en het scheelt een stekker minder.

Apple | Marantz | B&W

Verwijderd

KillerAce_NL schreef op maandag 16 februari 2009 @ 16:44:
Trust me, wireless filesharing werkt niet. Met kleine bestandjes gaat het vaak wel goed, maar met grote files krijg je geheid issue's.
Dat valt nog wel mee hoor ik gooi regelmatig bestand van 300 tot 2 gb Wireless naar mijn server of pluk ze er van af heb daar nog nooit problemen mee gehad.

En ook Time Machine werkt goed met mijn airport extreme n

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2009 15:31 ]

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:45
Als je nou zo'n externe HDD in je netwerk hangt, zou je daar je itunes library op kunnen zetten toch? Dat je met iTunes die hele handel in je bibliotheek kopieert. Als je dan meerdere pc's hebt, kan je met slechts 1 opslagplek, alle computers voorzien van dezelfde muziek. Op deze manier kan je een iPod of iPhone toch nog wel vullen met de nummers op de netwerk HDD?

Ik begreep dat wanneer je een iTunes server zou draaien, dit (over zetten naar iPod/iPhone) niet mogelijk is....

PSN: Sluuz

• Ron_Tweaker
Ik zal vanavond eens aan mijn Extreme een Iomega eGo externe schijf plaatsen (5400rpm), eens kijken hoe dat presteert met grote bestanden.

Apple | Marantz | B&W

• Ron_Tweaker
Heb inmiddels de eGo aangesloten op de Extreme. Moet zeggen, wauw... dat het zo allemaal zo simpel werkt, toch is de doorvoersnelheid niet zo hoog, wanneer ik een map vol met foto's open op de externe schijf, doet hij er toch wat langer over om de thumbnails bijvoorbeeld te laten zien. Een bestandje van 39 mb naar de schijf kopiëren vanaf mijn Macbook Pro gaat ook niet supersnel.

Is het koppelen van een externe schijf met een gigabit LAN verbinding een snellere optie? Of is dat niet mogelijk omdat je dan problemen krijgt met de verbinding indien je de schijf HFS+ partitioneert? Ik las dat ergens volgens mij...

Apple | Marantz | B&W

• Ron_Tweaker
Wat is beter?

1) Extreme als hoofdrouter nabij de meterkast, de Time Capsule op de eerste verdieping, fungerend als bridge met daaraan via de USB poort, de printer en de Express op de zolder voor iTunes of fungerend als tweede bridge? De nog aan te schaffen iMac zou dan bedraad backups kunnen maken met de Time Capsule en met mijn Macbook Pro kan ik draadloos bestanden naar de Time Capsule versturen.

2) Time Capsule als hoofdrouter nabij de meterkast, de Extreme als bridge op de eerste verdieping met daaraan via USB de printer gekoppeld en de Express op de zolder. De schijf in de Time Capsule worden dan straks door beide computers draadloos benaderd.

Ik gok dat optie 1 beter is voor het maken van backups gezien de snelheid beter/stabieler is indien ik backups maak met de iMac.

Wat zouden jullie me aanraden?

Apple | Marantz | B&W

• iMad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-05-2025
ik maak gebruik van sharepoints. hdd is een iomega usb. Heeft wel enige tijd nodig met bestanden opslaan en openen i.v.m. wireless transmitting. Voordeel: Goedkoop.

Wil je duur doen dan moet je werken met een Time capsule en een Airport extreme.

• Ron_Tweaker
Ik heb inmiddels al een paar dagen de Time Capsule in bezit en het werkt prima. De Extreme staat beneden, de Time Capsule staat boven. Ook heb ik voor een beter bereik, beide routers opgehangen met zo'n beugel van H-Squared, staat erg futuristisch!

Apple | Marantz | B&W

Pagina: 1