Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berendsen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-04-2022
Ik heb hier dus een Maxtor Diamondmax 22 van 500gb.
Met de twijfelachtige eer dat deze uit de serie van december 2008 komt.
De firmware van deze schijven blijkt corrupt te zijn, de harde schijf blijft
op een gegeven moment in de busy stand hangen. (type STM350032AS)
Maar nu wijkt het probleem met mijn harde schijf iets af van de 'symptomen'
van de door Seagate geconstateerde firmwarefout.

Want deze harde schijf wordt niet meer gevonden, ook niet in de bios.
De harde schijf gaat wel aan en pas uit als de pc ook uitgaat,
hij tikt ook niet vreemd o.i.d., maar hij wordt gewoon niet meer gevonden.

Dit komt redelijk overeen met het probleem dat de firmware veroorzaakt,
was het niet dat die harde schijven nog wel gevonden worden in de bios,
waardoor er dus nog een firmware upgrade mogelijk is.

Er staan (zoals zo vaak) belangrijke gegevens op deze disk.

Is er iets dat ik zelf nog kan proberen?
Want terugsturen naar Seagate houdt in dat ik een nieuwe krijg,
maar geen datarecovery. (Werd mij verteld in een chat met Seagate)
Want mijn harde schijf vertoond niet de fouten die zij verwachten.

Datarecovery bij een extern bedrijf dus, wat niet goedkoop is natuurlijk.

Kan ik zelf nog wat doen, of wordt het toch recoveren?

Graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:27

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Waarschijnlijk is je enige optie een identieke schijf vinden en de printplaat transplanteren. Niet gedetecteerde schijven (als ze niet tikken oid) is 9 van de 10 keer een dode printplaat.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:16
Als je dit leest vanaf pagina 1 dan vallen de disken juist er helemaal uit , ook in het BIOS,
Zelf heb ik dit nu ook met één disk. De ander dus de firmware geupdated en goed nu.

Wil je de disk weer aanspreekbaar maken dan wordt het knutselen; er zijn in dat topic een paar die het gelukt is.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berendsen
Dus als ik het goed begrijp valt mijn disk met de mx15 firmware niet onder de seagate garantie?

Het overzetten van zo'n printplaat is natuurlijk het proberen waard,
maar is het niet verstandiger dit bij een bedrijf te laten doen?
Of wordt dit een erg duur verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29
Jouw schijf heeft waarschijnlijk een firmware-update nodig. Zie o.a. de volgende links:

http://seagate.custkb.com...e/search.jsp?DocId=207931
http://seagate.custkb.com...e/search.jsp?DocId=207969

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berendsen
Helaas is een firmware-update niet mogelijk.
Dit aangezien de schijf niet meer gevonden wordt, ook niet in de bios.
Of heb ik nog een andere mogelijkheid om de firmware te updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Heb je al geprobeerd om ze aan een USB adapter te hangen ? Ik heb wel vaker disks gehad die niet door de post kwamen en zo wel benaderbaar waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berendsen
Dat heb ik geprobeerd, maar helaas de pc vindt geen harddisk.
Het lampje sata moet gaan branden, maar doet dit ook niet.
Ik heb hiervoor het apparaatje van conceptronics de "Serial ATA & IDE to USB adapter" gebruikt.
Ik heb de hd ook in een pc gestoken via hotswapping, maar ook hier geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berendsen
Even een update, na lang zoeken vond ik een pagina waar ik het serienummer kon intikken
en de hd blijkt toch wel te worden gerepareerd als de firmware fout is. (ook firmwareversie MX15)
Nu maar hopen dat het een en ander niet te lang duurt.

Toch vreemd dat een medewerker van seagate direct in de chat zegt dat het bovenstaande niet het geval.
De beste man heeft niet eens gevraagd naar het serienummer. :?

In ieder geval bedankt voor de reacties.

Anoniem: 289687

Dat de MAxtor DiamondMax 20/21/22 series eigenlijk Seagate-schijven zijn, is misschien nog niet overal even bekend, maar dat de MX15 firmware eigenlijk een "Maxtor"-variant is van de SD15-firmware in de 7200.11-serie Seagates, kan men niet duidelijk zien. Ik heb het geluk dat ik beroepsmatig over een tool beschik die firmwares kan uitlezen/repareren (PC-3000), en heb geprobeerd de MX15-firmware te repareren alsof het een SD15 is. De ene keer dat ik dit probeerde, heeft het gewerkt. Typenummer van de schijf klopte niet meer, modelnaam was ook gewijzigd, maar ik kon bij de data en daar ging het om. Ik heb dezelfde tool gebruikt voor de recovery, en weet dus (nog) niet of de schijf nog gewoon blijft functioneren op een gewone aansluiting na deze ingreep.

Dat Seagate die flash-optie aanbied, is leuk, maar de schijf moet wel benaderbaar zijn ("in readystate komen") voordat het flashen kan beginnen. Ergens wordt er dus vergeten dat met een schijf die al "hangt" het niet mogelijk is de firmware te flashen. Helaas hebben de MX15 en SD15-firmwares meer problemen dan alleen "LBA=0", die niet met flashen op te lossen zijn. Mijn tip: Zoek iemand met een PC-3000 of een SalvationData-toolkit, die kunnen het voor je doen. Dit houdt in 95% van de gevallen wel in dat je naar een echt data recovery bedrijf moet, maar helaas zit er dan niets anders op.

Als een schijf LBA=0 aangeeft, is hij dus in readystate gekomen, anders kan je dit niet uitlezen... Serienummer is inderdaad niet super belangrijk, Seagate kan dit wel gebruiken om jou drive te identificeren. Als ze toch al weten welk type drive het is en welke problemen er zijn, dan weten ze genoeg. Ze hebben dit probleem al veel te vaak gezien, zie ook het "grote Seagate Firmware Topic", jou schijf valt hier eigenlijk ook onder.
Pagina: 1