• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:02
Ik start deze thread naar aanleiding van een opmerking die ik kreeg over onderstaande foto (ik had deze opmerking ook al geplaatst in het Testcase gedeelte, maar daar is het geen geschikte plek voor discussie hierover):

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3426/3214971205_14df94c2f5.jpg

De foto zou wat flets overkomen waardoor het lijkt of er teveel geflitst is. Zelf vond ik de kleuren eigenlijk wel goed, ik werk op een Mac met Safari, totdat ik de foto ging bekijken in IE op Windows. Hieronder een vergelijk:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3441/3219619829_db9ff37d95.jpg

Bij mij ziet de foto eruit zoals de rechter versie. Een aardig stuk donkerder en contrastrijker. De foto is opgeslagen in RAW en geëxporteerd vanuit Aperture naar een JPG bestand met het sRGB kleurprofiel. De reden dat het vergelijkingsplaatje echt 2 versies laat zien is omdat er geen kleurprofiel in zit en de kleuren dus niet gecorrigeerd worden, anders zou de linker foto gelijk zijn aan het voorbeeld en de rechter nog donkerder.

Op het web zijn er ook een aantal discussies over te vinden. Kleurprofielen blijken een mooi middel te zijn maar als de software het niet ondersteund gaat het in veel gevallen mis. Zonder kleurprofiel kan het zijn dat de foto helemaal niet juist weergegeven wordt. Je leest dus vaak 3 oplossingen:
1. Gooi het kleurprofiel eruit ("save for the web" optie in Photoshop doet dat bijvoorbeeld, dan kan je het kleurprofiel achterwege laten en worden de kleuren in aangepaste vorm weggeschreven in het bestand. Er bestaat ook nog "convert to profile" in Photoshop)
2. Gebruik Generic RGB, dit heeft bij mij weinig effect want de verschillen zijn nog steeds zichtbaar en zogauw de browsers kleurprofielen gaan ondersteunen ziet het er helemaal niet meer uit.
3. Netjes zoals het hoort sRGB gebruiken en geduldig afwachten totdat alle browsers kleurprofielen ondersteunen.

Zelf hou ik het nu bij oplossing 3 omdat Aperture geen mogelijkheid heeft om het kleurprofiel achterwege te laten en ik nog geen freeware of betaalbaar shareware programma ben tegengekomen wat de "convert to color profile" van Photoshop kan nadoen.

Gelukkig heeft Firefox vanaf versie 3 ondersteuning voor kleurprofielen, maar staat het standaard niet aan. Je kan dit aanzetten door in de adresbalk "about:config" in te tikken en de optie "gfx.color_management.enabled" op "true" te zetten. Bovenstaande foto zou dan afgebeeld moeten worden zoals de rechter in het vergelijkingsplaatje.

Nu mijn vraag: wat kiezen jullie eigenlijk, want je wilt als fotograaf dat je foto eigenlijk door iedereen hetzelfde ervaren wordt qua kleuren. En weet iemand een tooltje voor de Mac wat het mogelijk maakt een JPG bestand met kleurprofiel om te zetten naar eentje zonder?

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Als je in Photoshop Safe for web kiest, kun je kiezen of het profiel wordt ingesloten. Je kunt het document eerst vertellen dat je geen color management toepast (let op: binnen Photoshop is dit dus niet werkelijk het geval, daarbuiten wel).

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:28

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

FGA --> FGW

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Myrdhin
PageFault schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 10:12:
Als je in Photoshop Safe for web kiest, kun je kiezen of het profiel wordt ingesloten. Je kunt het document eerst vertellen dat je geen color management toepast (let op: binnen Photoshop is dit dus niet werkelijk het geval, daarbuiten wel).
En wat nu als je geen photoshop hebt/gebruikt? Het lijkt me ook niet echt fijn om als je b.v. een stuk of 10 a 20 foto's online zet, eerst even via photoshop het kleurprofiel eruit te halen. Dat moet sneller kunnen denk ik dan.

Op zich ben ik wel tevreden met dat het kleurprofiel in het JPG bestand zit, maar ik zou eigenlijk ook wel graag willen dat Windows gebruikers ook de foto zien zoals ik 'm zie.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Lees Kheldar in "Adobe Lightroom 2" eens goed door en maak op basis daarvan je keuze.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Myrdhin schreef op maandag 16 februari 2009 @ 11:20:
Gelukkig heeft Firefox vanaf versie 3 ondersteuning voor kleurprofielen, maar staat het standaard niet aan. Je kan dit aanzetten door in de adresbalk "about:config" in te tikken en de optie "gfx.color_management.enabled" op "true" te zetten. Bovenstaande foto zou dan afgebeeld moeten worden zoals de rechter in het vergelijkingsplaatje.
Hier heb ik de goede versie te pakken op een XP SP3 machien met firefox geinstalleerd.

Wel heb ik ooit Adobe meuk erop gehad, dus dat kan verklaren dat ik de goede variant zie, de code in de about:config zegt gewoon false bij mij.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:46

BCC

Wie zegt dat je de goede versie ziet? De versie waar je mee vergelijkt bekijk je ook ook met je browser ;).

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Omdat er in het originele topic ook mensen de linker zagen, dus blijkbaar is de referentiefoto neutraal :P

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Myrdhin
BCC schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 21:55:
Wie zegt dat je de goede versie ziet? De versie waar je mee vergelijkt bekijk je ook ook met je browser ;).
Omdat er in de screenshot geen kleurprofiel aanwezig is (zoals ik ook vermeld in de TS). Blijkbaar als het profiel niet aanwezig is lijken de meeste browsers op verschillende platformen het wel redelijk goed weer te geven, vandaar ook mijn vraag wat de meeste mensen hier doen: opslaan met profiel, waar je bij Aperture gewoon niet onderuit komt of opslaan zonder profiel, maar hoe kan ik dan als ik vanuit Aperture een JPG genereer deze weer omzetten naar een versie zonder profiel, zeg maar de "convert to profile" optie in Photoshop, maar dan als standalone applicatie.

[ Voor 22% gewijzigd door Myrdhin op 20-02-2009 08:38 ]

Pagina: 1