[iPhoto '09] Enorm Traag in Vergelijking met '08

Pagina: 1
Acties:

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik ben afgelopen weekend overgestapt naar iLife '09 op mijn Early 08 MBPro. Buiten dat de installatie zo'n 2,5 uur duurder (erg lang imho) ging verder alles wel okay, op 1 dingetje na;

iPhoto is enorm traag, zeker ivm iPhoto '08. De eerste keer gaat iPhoto op zoek naar foto's met gezichten, ik snap dat daar tijd overheen gaat, maar ging er vanuit dat hierna iPhoto gewoon weer zijn ding zou doen, zoals ik gewent ben van de '08 versie. Jammerdepammer dus. Opstarten geeft het lelijke draaiende kleuren cirkeltje, en duurt 5-8 minuten in tegenstelling tot seconden in '08.
Wanneer iPhoto dan eindelijk draait, is het gewoonweg traag. Het lijkt of ik op een ouwe g3 zit te werken :X

De library staat op mijn HD, en Picasa leest hem prima zonder vertraging of wat dan ook, dus imho is de Library niet de schuldige...

Ik heb reeds gegoogled, en kok een aantal potentiele oplossingen tegen:
  1. Zet event titles uit in view
  2. een rebuild van de library in iPhoto
  3. Repair the permissions van de HD
  4. Repair disk vanaf de install DVD
Oplossing 1, dat zal best werken, maar ik wil juist wel de event titles.. Dat is voor mij dus geen oplossing
Oplossing 2, wat gaat een rebuild doen met alle informatie over de foto's, en de events die ik heb gemaakt, verdwijnen die, of wordt dat weer hersteld?
Oplossing 3, Zie twee?
Oplossing 4, Zie twee?

De laatste twee oplossingen lijken me niet te helpen, maar ik ben een behoorlijke nOOb in OSX (daarom heb ik voor OSX gekozen 8) ) Is er iemand die hetzelfde probleem heeft, en het heeft opgelost? Zo ja; hoe?

Ik heb niets te melden.

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Gooi iPhoto en je prefs eens weg mbv AppZapper, en installeer het dan overnieuw.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-01 11:07
Zodra alle fotos verwerkt zijn voor de face scan, gaat het weer snel ... Afhankelijk van hoe groot je library is kan dat dus nog een tijdje duren. Key is dat je het process de kans geeft om alles te verwerken. Note: verwerken gaat op de achtergrond.

Windows Veteran turned Apple Addict

• joeltje
  • Niet online
Is een nacht verwerken niet voldoende? mijn .lib is zo'n 32 gyg, geen idee hoeveel foto's... (gezins foto's van een jaartje of 8, incl. trouwen en twee geboortes, dus waarschijnlijk "iets" bovengemiddeld :P

En andere vraag, als ik gezichten ga "toekennen" gaat die verwerking dan weer opnieuw?

Wat zouden de nadelen zijn van de in de SP genoemde mogelijke oplossingen?

[ Voor 55% gewijzigd door joeltje op 16-02-2009 13:21 ]

Ik heb niets te melden.

Verwijderd

ja het is gewoon heel simpel een cache verhaal komt vast goed

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Gek, bij mij was het installeren zo gebeurd, het gezicht herkennen duurde wel vrij lang.

Heeft iPhoto bij jou niet gevraagd of ie de database opnieuw moest opbouwen? Heeft ie bij mij vanzelf gedaan, en daarna werkte het gewoon.

• joeltje
  • Niet online
Hmmzz... Ik zal het nog even aankijken. Hij staat nu iig aan, thuis, zonder verder gebruik, alleen iPhoto open, maar dat zou dan dus vanzelf beter moeten gaan?

Waarom opent hij dan zo ontzettend langzaam? Het opstarten van een process wordt toch niet beïnvloed door een "indexering"? Dan zouden mijn andere programma's toch ook slomer moeten worden (indien deze indexering los staat van het programma zelf?)

[edit] Razor gemist...

Ik heb geen vragen gekregen, allen de vraag of hij de library van iPhoto moest converteren (dat zal dan de rebuild zijn denk ik?) en daadrop heb ik ja geklikt. Bij face-herkenning, telde hij keurig af, in minuten (300 minuten+). Dat was 's-ochtends klaar, maar hij is traag als wat. Rebootje gedaan, maar nog steeds, te traag ivm '08....

[ Voor 30% gewijzigd door joeltje op 16-02-2009 13:51 ]

Ik heb niets te melden.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Gek, dat converteren bedoelde ik ook, hij doet het bij mij gewoon.

Ik heb dan wel minder dan 500 foto's, dat zal bij jou wss een stukje meer zijn, misschien Apple eens bellen?

• joeltje
  • Niet online
ik denk een kleine 10.000, maar dan nog, twee dagen om te "indexeren" lijkt me wat veel...

vanavond nog eens kijken hoe het gaat, ander toch de library maar eens opnieuw doen. Gaat dan alle ge-savede info weg zoals de events, of blijven die bestaan?

[edit]

nu thuis, nog steeds 95% processor usage, dus hij doet iets, maar ik weet niet wat ...

[edit2]

vanochtend hing iPhoto volledig. De rest deed het nog, dus harde stop gedaan. Opnieuw gestart, en hij leek iets vlotter, maar nog steeds trager dan de '08 versie...

Iemand nog ideeen?

[ Voor 38% gewijzigd door joeltje op 17-02-2009 09:11 ]

Ik heb niets te melden.

• joeltje
  • Niet online
Via dit topic ontdekt dat een complete rebuild wellicht toch kan helpen, dus dit gaan we vanaaf maar eens doen:

In iPhoto '09, Hold option & command when opening iPhoto, and keep holding until you can select rebuild options. Select the option to "rebuild the iPhoto Library Database from automatic backup" if iPhoto unexpectedly quits when opened or does not get past loading photos. This option is similar to the option to "Rebuild the iPhoto Library database" in iPhoto '08, except that it has the added ability to regenerate a database from an automatically backed up library database. Also, after rebuilding your library database using this option, your original database files can be found in the "Before Restore" folder inside the library package.

Ik heb niets te melden.

Verwijderd

Ik heb sinds de installatie van iPhoto 09 op mijne unibody MBP precies dezelfde enorm irritante problemen. iPhoto is gewoon van mijn meest gebruikte prgm naar het meest onbruikbare prgm gegaan.

-Constant strandballen, bij iPhoto 08 nooit !!
-Vastlopers
-Foto fullscreen openen duurt soms 1 minuut
-Opstarten gaat 10 keer trager
-Wisselen tussen events, faces en places is enorm traag
-Volledige mac voelt trager aan en vooral dan Safari geeft nu constant strandballen!
-Ontevredenheid

Ik heb alles al geprobeerd en alles al opnieuw laten opbouwen maar niks helpt!
Ik wacht dus al bijna 3 weken met smart op een performance update. Dit is niet aanvaardbaar voor een nieuwe MBP!

Verwijderd

Heb je al geprobeerd om het 'zoeken naar gedeelde foto's' uit te schakelen? Welke te vinden zijn in de voorkeuren van iPhoto. Deze netwerkrequests kunnen namelijk vertraging veroorzaken. Verder kun je proberen de 'schaduwen' etc. rond de foto's uit te schakelen evenals scrolinformatie die getoond kan worden.

Soms kun je een programma versnellen door de overbodige systeemtalen uit te schakelen. Via cmd + i in de Finder.

• joeltje
  • Niet online
Ik heb gisteren maar eens een dagje zitten spelen. Eerst eens heel de MBPro opgeruimd, al bij al zo'n 80 gyg :X weggegooid. Allemaal oude muziek die ik niet meer luisterde, films, programma's die niet nodig zijn etc. Toen met Onyx opgeschoond, permissies hersteld, libraray's ge-rebuilt etc.

Na een herstart, wilde mijn Time machine niet meer backuppen op mijn NAS :o dus direct een nieuwe backup op een usb schijf. Daarna de NAS opnieuw gekoppeld, en die deed het gelukkig weer. Anyways, een van deze acties heeft geholpen, want nu draait iPhoto'09 prima.

Ik kan drie mogelijke redenen aandragen, en dat is
  • of iPoto heeft gewoon echt even tijd nodig om je library te "laden" de eerste keer, en een volle index te draaien (Dat schijnt namelijk echt te moeten, en als je iPhoto stopt voor dit klaar is, begint dat echt weer opnieuw)
  • of het opruimen heeft dit effect gehad. Ik had weliswaar nog 30 gyg over (van de 250), maar met 110 gyg vrij, draait het toch echt beter...
  • De derde moglijkheid zou de Onyx actie kunnen zijn, die iets zo veranderd/hersteld heeft dat het weer soepel loopt.
enniehoe, het loopt weer zoals het moet...

Ik heb niets te melden.

Pagina: 1