Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben een eigen ethernet over coax netwerk, met twee adsl aansluitingen (worden binnenkort 3) en ongeveer 60 gebruikers.

Op dit moment hebben wij 1 draytek Vigor 2950 multi wan router geïnstalleerd, die ook als dhcp server dienst doet. De Vigor is zo ingesteld dat het voip verkeer, en beveiligde protocollen zoals https via wan1 loopt, en de rest via wan2.

Nu gebeurd het volgende bij een korte (stroom)storing. Wan 1 valt weg --> al het verkeer wordt nu naar wan 2 geleid. Wan 1 weer online --> de sip sessies van de voip aparatuur blijven via wan 2 lopen, en de rest
wordt weer via wan 1 gerouterd --> voip is nu onbereikbaar omdat sip en rtp niet via 1 wan lopen.

Het probleem hierboven kan opgeheven worden door de netwerkverbinding met wan 2 even te onderbreken, en alles loopt weer normaal. Deze storing komt zeer onregelmatig voor. Soms een jaar niet, en soms een paar keer achter elkaar.

Mijn vraag is of zich deze problemen ook voordoen met andere merken/soorten multi wan routers. Wij moeten nu toch weer opnieuw gaan investeren omdat wij op termijn een derde adsl toegang krijgen.

Ik heb hier bijvoorbeeld nog een Cisco 1721 liggen, zonder WIC kaarten. Is deze router beter geschikt om het voip verkeer van het internet te scheiden? Ik kan hier bijvoorbeeld twee ethernet kaarten bij kopen. Ook adsl kaarten behoren tot de mogelijkheid, maar ik weet niet of deze geschikt zijn voor adsl2.

Even voor de duidelijkheid. Als ik drie adsl aansluitingen heb, wil ik 1 router om het voip verkeer te routeren. De Vigor ga ik dan gebruiken voor "load balancing" van het overige verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXop
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-10-2024
Kan dit niet simpelweg opgelost worden door alles mooi te balanceren over de 2 lijnen?
En ik ben er vrij zeker van dat professionele hardware geen overbodige luxe is met 60 gebruikers.

exop.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
en kun je je modems en je draytek niet aan een ups hangen? Deze kastjes eten niet zovel stroom en dan overleven je verbindingen en de settings e.d. bij een stroomstoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@eXop balanceren gaat juist niet goed met bijvoorbeeld voip, ssh en https. Deze controleren namelijk of alles via 1 ipadres gaat. Als ik deze ga balanceren dan gaan deze niet werken.

@nielsl de ellende is dat de adsl modem en de router fysiek ver uit elkaar zitten. Ik kan overigens wel de modem van wan1 op een ups zetten...dat is denk ik al een enorme verbetering.Als wan2 even zonder stroom zit maakt dat niet uit. De router herstelt zich overigens altijd goed na een stroomuitval.

Als iemand trouwens nog tips heeft over een goede router die voip etc. kan scheiden van het overigre verkeer dan hoor ik dat graag! Is de Cisco 1721 te gedateerd voor dit werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXop
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-10-2024
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 13:13:
@eXop balanceren gaat juist niet goed met bijvoorbeeld voip, ssh en https. Deze controleren namelijk of alles via 1 ipadres gaat. Als ik deze ga balanceren dan gaan deze niet werken.
Uiteraard, maar je zei dat je al het voip verkeer steeds routeert langs 1 dezelfde verbinding.
De verschillende verbindingen kunnen toch verdeelt worden? Uiteraard eens de verbinding gemaakt is, blijft deze via dezelfde verbinding gaan. Of is dit moeilijk te configureren?

exop.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad moeilijk de voipverbindingen te verdelen. De voip apparatuur houdt contact met de voipaanbieder dmv het Sip protokol. Indien een gesprek gevoerd wordt, wordt onafhandelijk hiervan een Rtp sessie aangemaakt. Rtp en Sip moeten van dezelfde ip komen.

Om het makkelijk te maken gebruikt Rtp dezelfde poorten als online video etc., waardoor het zeer moeilijk is om bandbreedte etc. goed te regelen. Hierdoor ben ik er toe overgegaan op het voip verkeer te scheiden op basis van ip adres van de voipaanbieders.
Pagina: 1