Toon posts:

[C++/Java] Visuele applicaties maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er wordt vaak java gebruikt om visuele applicaties te maken. Dit doen ze met de swing library als ik het goed heb. Kan je ook met C of C++ visuele applicaties maken? Vind het een beetje zonde om java te leren om visuele applicaties te maken, terwijl dat ook met C of C++ zou kunnen. Of is het beter om java te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Natuurlijk kan dat ook met C en C++. Alleen zit er geen standaard GUI library in C of C++, en zul je dus moeten kijken naar wat jouw OS of 3rd party libraries je bieden.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:31

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Met "visueel" bedoel je waarschijnlijk programma's bestaande uit vensters met invoervelden en knoppen, oftewel een grafische gebruikersinterface (GUI). Bij het woord "visueel" denk ik zelf meer aan visualisaties met animatie en andere grafische kunstjes.

Uiteraard kun je dat ook in C(++) doen, maar het feit dat je die vraag stelt doet me vermoeden dat je daar niet erg bedreven in bent. Waarom je het dan zonde vindt om Java te gaan leren snap ik niet, als je al C(++) zou kennen dan zou je deze vraag niet stellen, maar als je geen van beide kent dan kan het geen zonde zijn om Java te gaan leren, daarnaast lijken deze talen behoorlijk op elkaar en kan je veel kennis opgedaan bij de ene makkelijk toepassen bij de andere.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Uiteraard kan dat... het kan zelfs met PHP :)

Als je er niet erg bedreven in bent, kun je kijken naar wat Microsoft aanbiedt met Visual Studio. Je kunt Visual C++ gebruiken om forms mee te maken, maar misschien vind je C# dan wel net zo fijn... je kunt een gratis versie van Visual C++ hier downloaden: http://www.microsoft.com/express/vc/

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op maandag 16 februari 2009 @ 00:35:
Uiteraard kun je dat ook in C(++) doen, maar het feit dat je die vraag stelt doet me vermoeden dat je daar niet erg bedreven in bent. Waarom je het dan zonde vindt om Java te gaan leren snap ik niet, als je al C(++) zou kennen dan zou je deze vraag niet stellen, maar als je geen van beide kent dan kan het geen zonde zijn om Java te gaan leren, daarnaast lijken deze talen behoorlijk op elkaar en kan je veel kennis opgedaan bij de ene makkelijk toepassen bij de andere.
Ik heb een jaartje Java gehad en ik gebruik nu voornamelijk C. Aangezien ik C++ later kan gebruiken voor het programmeren van microcontrollers prefereer ik C++ boven Java. Maar zijn er veel mensen die C++ gebruiken om een GUI te maken? Ik ken namelijk alleen maar voorbeelden van java.

Wat raden jullie mij aan in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

The best tool for the job, dus kijk waarmee je het snelst en het best iets kunt bouwen. Als je gewoon een Windowsapplicatie wil bouwen en nog geen ervaring hebt met GUI-programming zou ik naar C# kijken.

En programmeren is zoveel meer dan een taal alleen, dus waarom zou je niet een dag of twee investeren in het leren van een nieuwe taal? Zeker omdat Java, C++ en C# toch behoorlijk dicht bij elkaar liggen. Ik heb de taal C# in een dag geleerd, het framework leer je gezien de meer dan voldoende documentatie behoorlijk snel.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 12:25:
[...]

Ik heb een jaartje Java gehad en ik gebruik nu voornamelijk C. Aangezien ik C++ later kan gebruiken voor het programmeren van microcontrollers prefereer ik C++ boven Java. Maar zijn er veel mensen die C++ gebruiken om een GUI te maken? Ik ken namelijk alleen maar voorbeelden van java.

Wat raden jullie mij aan in deze situatie?
Kijk bijvoorbeeld eens naar QT, hiermee werken bijvoorbeeld de KDE apps. Een andere partij is natuurlijk GTK welke gebruikt wordt onder de GNOME envoirement. Verder zal Windows vast ook een libary hebben om met Windows Forms of WPF te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kenneth schreef op maandag 16 februari 2009 @ 12:28:
The best tool for the job, dus kijk waarmee je het snelst en het best iets kunt bouwen. Als je gewoon een Windowsapplicatie wil bouwen en nog geen ervaring hebt met GUI-programming zou ik naar C# kijken.

En programmeren is zoveel meer dan een taal alleen, dus waarom zou je niet een dag of twee investeren in het leren van een nieuwe taal? Zeker omdat Java, C++ en C# toch behoorlijk dicht bij elkaar liggen. Ik heb de taal C# in een dag geleerd, het framework leer je gezien de meer dan voldoende documentatie behoorlijk snel.
Het zijn voornamelijk Windowsapplicaties. Maar dan voornamelijk om de gegevens van de microcontroller te weergeven. Dus stel ik sluit 10 sensoren aan,dan wil ik die gegevens weergeven op een laptop met behulp van een grafiek bijv. Of ik kan via de applicatie bijv. een robot aansturen of een servo.

Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft. Het communiceren tussen de microcontroller en de pc gebeurd altijd met rs232 en ik ga er vanuit dat je dat met elke programmeertaal kan bewerkstelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:17
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 12:33:
Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft. Het communiceren tussen de microcontroller en de pc gebeurd altijd met rs232 en ik ga er vanuit dat je dat met elke programmeertaal kan bewerkstelligen.
RS232 en consorten worden ( zelfs/eindelijk ) in de microcontroller/industriele wereld vervangen door USB en andere (veld)bussen; dat moet ook wel want de kans dat je een PC/laptop koopt met een RS232 poort wordt steeds kleiner.

"Altijd" is zoals altijd niet erg op zijn plaats hier dus :)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk ook eens naar wxWidgets. Heb daar in 't verleden wel eens wat mee gedaan en het beviel me goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:55
Natuurlijk kun je in C++ een GUI maken dat kan zo'n beetje in elke taal. Er er zijn ook heel veel libraries voor beschikbaar. Zelf heb ik goede ervaringen met winforms (C#) en wxWidgets, met gewoon win32 lukt het ook wel maar is toch wat meer pielen. Voor een redelijk complete lijst kijk hier http://en.wikipedia.org/w...ngs_to_other_languages.29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is C dan ook een optie, of moet het een object geörienteerde taal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 23:27:
Kijk ook eens naar wxWidgets. Heb daar in 't verleden wel eens wat mee gedaan en het beviel me goed.
Je was me voor :) Voor cross-platform applicaties is het inderdaad een interessant framework. Ben er toevallig zelf ook weer eens mee bezig voor werk. En als je grafisch wil werken zijn er inmiddels voorzieningen om de Cairo 2D library goed te integreren.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Met dit soort vragen krijg je altijd iemands persoonlijke voorkeur, beetje nutteloos eigenlijk omdat jij misschien wel een heel andere smaak hebt :) (eisen die je stelt aan hoe je programma er bv. uitziet of aanvoelt, wat er ondersteund wordt, hoe de API er uitziet, enz).

Ik zou bijvoorbeeld nog niet dood gevonden willen worden met wxWidgets (in mijn ervaring een onstabiele toolkit, crasht om de haverklap en ze focussen veel te veel op het ondersteunen van onzinports) en ga (na heel veel uitproberen van alle verschillende toolkits) liever voor Qt. Uiteindelijk heeft iedere toolkit een berg met nadelen, maar Qt lijkt tegenwoordig de minste te hebben, en er zit tenminste ook een team achter dat de toolkit continu verbetert, fixt en uitbreidt :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stukfruit schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 11:58:
Met dit soort vragen krijg je altijd iemands persoonlijke voorkeur, beetje nutteloos eigenlijk omdat jij misschien wel een heel andere smaak hebt :) (eisen die je stelt aan hoe je programma er bv. uitziet of aanvoelt, wat er ondersteund wordt, hoe de API er uitziet, enz).
Klopt, maar uiteindelijk moet ik wel een keuze maken. De keuze maak ik dan aan de hand van wat andere mensen vaak gebruiken. Dit doe ik in de wetenschap dat deze mensen vaak verschillende dingen geprobeerd hebben en er gewoon op dat moment meer verstand van hebben dan ik. :)

Dat het een persoonlijke voorkeur is neem ik dan voor lief. Eventueel kan ik later nog altijd overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Stukfruit schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 11:58:
Ik zou bijvoorbeeld nog niet dood gevonden willen worden met wxWidgets (in mijn ervaring een onstabiele toolkit, crasht om de haverklap
Of je hebt een stokoude versie geprobeerd, of je overdrijft enorm, of je produceert zelf brakke code :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Welke versie van C++ ga je gebruiken? Bijv. Borland C++ of MS C++.Net? Beide draaien (ziw) op Windows en hebben een eigen library om de standaard windows forms en controls op het scherm te tekenen.

Als je zelf de keuze nog niet hebt vastgesteld en vooral target op Windows, dan zou ik voor C++.net gaan. Je kunt dan gewoon Vistual Studio Express C++ 2008 downloaden van de MS website (gratis). En je hebt dan in mijn ogen een van de beste IDE's en een ontzettend makkelijke manier om de robuuste winforms neer te zetten via Drag&Drop of via code, (of beide) wat je zelf maar wilt :).

(plus als je er een klein beetje rekening mee houd en af entoe #if MONO gebruikt (na het aanmaken van een eigen build profiel) krijg je er nog gratis linux ondersteuning (via MONO) bij :)

[ Voor 14% gewijzigd door roy-t op 17-02-2009 13:05 ]

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

C++.Net heet C++/CLI en is geen C++, hou daar rekening mee ;). En met MSVC++ kun je ook "gewoon" C++ programmeren.

[ Voor 30% gewijzigd door .oisyn op 17-02-2009 13:09 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dat kan nog in Notepad :P

[/hardcore]
Exirion schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 12:55:
Of je hebt een stokoude versie geprobeerd, of je overdrijft enorm, of je produceert zelf brakke code :P
:P Nou, ik zal het iets nuanceren dan. De laatste keer dat ik een serieuze poging heb gedaan om wxWidgets te gebruiken is nu bijna 2 jaar terug (stabiele en dev-versies), dus misschien is het in de tussentijd wel verbeterd. Voor die tijd heb ik ook eens een jaar lang wxWidgets gebruikt.

Maar verder heb ik het ook niet meer zo op een toolkit die al dik tien jaar in ontwikkeling is en het dan nog steeds weet te presteren om je iedere paar uur een tour le debug te geven doordat er bijvoorbeeld een of ander onzinprobleem is met unicode strings (om dan maar meteen het meest beruchte probleem te noemen). Ik zag net trouwens wel dat deze ellende met 3.0 opgelost zou moeten zijn, dus wie weet :)
Maar toch.. ik wil een programma maken, geen toolkit fixen (kleine uitzonderingen daargelaten)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 13:09:
C++.Net heet C++/CLI en is geen C++, hou daar rekening mee ;). En met MSVC++ kun je ook "gewoon" C++ programmeren.
Met Visual Studio kan je ook gewone C++ programmeren (alleen gaat dat niet super met de express editie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Stukfruit schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 15:18:
Maar toch.. ik wil een programma maken, geen toolkit fixen (kleine uitzonderingen daargelaten)
Ik beperk het gebruik van een framework ook liefst tot een minimum. Ik gebruik alles van een framework wat ik echt nodig heb en de rest hou ik in standaard portable C/C++ code. IMHO beperken veel developers zich teveel door alles tot op de kleinste stringmanipulaties in het framework op te lossen. Dat is leuk voor de reuse als je naar een ander platform wil, maar een ramp als je code wil reusen buiten het framework. Bovendien ben je meer onderhevig aan bugs in een framework naarmate je er zwaarder op leunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corné
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-11-2024
Kijk anders eens naar C++ in combinatie met Qt Framework (www.trolltech.com). Dit is een zeer compleet cross platform framework met onder andere een GUI library (ook voor Java beschikbaar trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 15:33:
[...]

Met Visual Studio kan je ook gewone C++ programmeren (alleen gaat dat niet super met de express editie)
Euh ja dat zeg ik toch juist :?. Wat er mis is met de Express Edition snap ik niet helemaal. Je moet wel even de Platform SDK installeren.

[ Voor 16% gewijzigd door .oisyn op 17-02-2009 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil toch nog even terugkomen op mijn vraag.

Ik wil graag een keuze maken tussen C++ en C# om en GUI te maken. Bij C# heb ik het idee dat het makkelijker is om een GUI te maken, mede omdat .NET een grote rol speelt.

Maar is dit nou ook zo? Wat raden jullie me aan tussen deze twee keuzes? Nogmaals, ik ga voornamelijk ondersteunende programma's schrijven om informatie te laten zien die verstuurd wordt vanuit een uC. Microsoft heeft voor beide talen een handige studio. Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

C# is wat veiliger omdat je minder met pointers doet ja. Ik denk ook dat de .NET ondersteuning het makkelijker maakt.

Maar je hebt een vette vendor lock in (mono is nog niet geweldig) met .net talen. Probeer ez beide eens, met een hello world applicatie... en kijk ook wat vor kwaliteit GUI builders je erbij krijgt!

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 21:44
Je zou ook Processing kunnen gebruiken. Dat is een laag om Java heen, dus hoef je minder zelf te programmeren.
Heeft een library voor Serial en UI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Microsoft Visual C# 2008 maar gedownload. Is het aan te raden om hiermee te beginnen? Ik ga van de week zoeken naar een boek. Ik verwacht dat C# niet zo ontzettend anders zal zijn dan Java.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Probeer het nou zelf eens ;).Het lijkt er trouwens wel wat op ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:14

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 13:00:
Ik heb Microsoft Visual C# 2008 maar gedownload. Is het aan te raden om hiermee te beginnen? Ik ga van de week zoeken naar een boek. Ik verwacht dat C# niet zo ontzettend anders zal zijn dan Java.
Ja, in VS kun je natuurlijk beginnen met Sleur en Pleur. Je zit dan wel altijd in .NET, maar je zou eens kunnen spieken in het auto gegenereerde code van VS en daarna zelf proberen na te bouwen.

Zo heb ik iig GUI's leren bouwen ;)

C# is een stuk eenvoudiger dan JAVA, maar ja; Je zit idd wel gebonden aan het .NET FW.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

In welk opzicht is C# eenvoudiger dan Java?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eenvoudig is inderdaad subjectief..

Ik dacht als eerst aan Visual Studio om te gebruiken om een GUI te maken. Natuurlijk is dat onzin. Als eerst moet ik me leren verdiepen in de taal, alvorens ik echt gebruik ga maken van de features van Visual Studio.

Heeft iemand toevallig een goede site waar tutorials staan voor het schrijven van een GUI in C#? Dus niet voor de programmeertaal C#.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is het niet een idee om zelf gewoon eens een paar dagen code te kloppen en een of ander proggie te maken?
Let's say een simpele tekst editor ofzo?

Dan merk je pas echt hoe en wat :). Volgens mij heb jij atm vooral baad bij dingen zelf doen\zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Boudewijn schreef op zondag 12 april 2009 @ 19:16:
Is het niet een idee om zelf gewoon eens een paar dagen code te kloppen en een of ander proggie te maken?
Let's say een simpele tekst editor ofzo?

Dan merk je pas echt hoe en wat :). Volgens mij heb jij atm vooral baad bij dingen zelf doen\zien.
Ja, ik dacht laatst ook eens ff notepad na te maken, maar dat viel toch bar tegen :)

Verder is het maken van een rekenmachine ook altijd leuk om te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bij een rekenmachine moet je ook nog parsing enzo doen, is niet echt extreem basic werkje.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 12-04-2009 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Je zou kunnen kijken naar QT, sinds 4.5 zijn ze LGPL en zit Qt Creator standaard bij hun SDK.

Veel simpeler wordt het niet om cross platform GUI's te schrijven :)

http://www.qtsoftware.com/

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ja. QT werkt ook geniaal, alleen schiet dat IMO zijn doel weer net voorbij; Immers lijkt het IMO handiger om eerst lekker C++ onder de knie te krijgen en daarna over te stappen op een C++ wrapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zcuu
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Ik zit een beetje met een soortgelijk probleem. Ik ken namelijk inmiddels de basis van C++ en wil nu ook graag een kleine GUI applicatie maken.

Nu ben ik op de MSDN site een guide aan het volgen voor Win32 programming, maar dat ziet er naar mijn mening wel allemaal heel low-level uit. Moet ik hierbij door de zure appel heen bijten of is het gebruik van de Win32 API gewoon ongebruikelijk bij het maken van applicaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:17
Zcuu schreef op zondag 12 april 2009 @ 23:35:
Ik zit een beetje met een soortgelijk probleem. Ik ken namelijk inmiddels de basis van C++ en wil nu ook graag een kleine GUI applicatie maken.

Nu ben ik op de MSDN site een guide aan het volgen voor Win32 programming, maar dat ziet er naar mijn mening wel allemaal heel low-level uit. Moet ik hierbij door de zure appel heen bijten of is het gebruik van de Win32 API gewoon ongebruikelijk bij het maken van applicaties?
Door de zure appel heenbijten totdat je het onder de knie hebt en dan snel een GUI toolkit pakken :) Ik denk dat er weinig toepassingen zijn waar geen toolkit meer wordt gebruikt eigenlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door farlane op 13-04-2009 00:51 ]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Boudewijn schreef op zondag 12 april 2009 @ 18:55:
In welk opzicht is C# eenvoudiger dan Java?
GUI bouwen is in .Net simpeler dan in Java IMHO. Als ik even snel een GUI tooltje in mekaar moet zetten doe ik dat meestal in C#. Als ik ff snel een backend/commandline tooltje moet bouwen doe ik dat weer meestal in Java.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Hydra schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 11:40:
GUI bouwen is in .Net simpeler dan in Java IMHO. Als ik even snel een GUI tooltje in mekaar moet zetten doe ik dat meestal in C#. Als ik ff snel een backend/commandline tooltje moet bouwen doe ik dat weer meestal in Java.
Dit heeft allemaal puur met frameworks en tools te maken. Niets met de talen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Exirion schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 11:46:
Dit heeft allemaal puur met frameworks en tools te maken. Niets met de talen.
Ja, dus? De verschillen zitten 'em natuurlijk vooral in het framework.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa de IDE is hierin denk ik ook wel een beetje bepalend ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Hydra schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 11:49:
Ja, dus? De verschillen zitten 'em natuurlijk vooral in het framework.
Voor C++ heb je ook goeie frameworks en tools, dus het hoeft je niet vast te leggen op een bepaalde taal. Dat is waar ik op doelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Hydra schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 11:40:
[...]
Nu heb ik zelf geen ervaring met C#, maar de GUI builder in Netbeans (Matisse, ook beschikbaar voor Eclipse meen ik) is erg simpel in gebruik en geeft in no time een GUI, met goede controle over de afmetingen en resize gedrag. Ook het koppelen van listeners of custom-initialisation is makkelijk te doen.

Misschien is de GUI builder in Visual Studio echt veel beter, maar het is waarschijnlijk gewoon een kwestie van smaak (of al een tijdje geen GUI builders in Java gebruikt?). Het enige jammere aan Swing vind ik dat Sun default een platform onafhankelijke look and feel gebruikt (die iig tot Java 6 update 10 ook nog eens erg lelijk was, er schijnt een nieuwe default te zijn), in plaats van de system look and feel.

Overigens ben ik nu zelf met wxPython een GUI aan het maken (voorlopig even handmatig, zonder gebruik te maken van GUI builders zoals Boa Constructor oid). Ik vind wxPython / wxWidgets iig wel aardig werken. Ik loop soms wel tegen problemen aan, maar dat heeft waarschijnlijk eerder met mijn relatieve onbekendheid met Python te maken.
Pagina: 1