Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 15:18
In de bussen die ik wel eens gebruik zitten beeldschermen die de route-informatie e.d. weergeven. Dat zijn heel normale schermen zonder raar kleurgebruik. Alles ziet er normaal mee als je er gewoon naar kijkt.

Maar als je nou de weerspiegeling van het scherm in het raam bekijkt, dan ziet het scherm er heel raar uit ineens. Door het scherm loopt een soort kleurenspectrum (voornamelijk paars en groen meen ik maar dat weet ik zo even niet meer). Als je dit via een andere hoek bekijkt in hetzelfde scherm dan is die kleurvervorming hetzelfde. Maar als je dan kijkt via het raam aan de andere zijkant van de bus, dan is het beeld wel anders, dan lopen de lijnen en vlekken dus anders door hetzelfde beeld. Maar als je via dit raam naar het scherm kijkt met een andere hoek blijft ook deze hetzelfde.

Even een plaatje, klopt niet helemaal maar een beetje een indruk:
Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/_1zEG5gyGcok/SZiHjaPpVmI/AAAAAAAAAAg/WYYTfyK8T-k/s1600-h/televisie_kleur.jpg
Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/_1zEG5gyGcok/SZiHbTVmRyI/AAAAAAAAAAY/7jtQSO-O2W4/s1600-h/televisie.jpg
Of als de plaatjes het niet doen:
http://1.bp.blogspot.com/...600-h/televisie_kleur.jpg
http://2.bp.blogspot.com/...2W4/s1600-h/televisie.jpg

Het heeft mss iets te maken met de lichtbreking van het glas, omdat het tussen glazen verschilt maar binnen 1 glas niet, maar misschien kan iemand mij hier meer over vertellen!

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-07 15:30

Zenyatta

Tsjakka!

Voor zover ik weet zit er over de meeste monitors een beschermende coating. Bij mijn oude SRT scherm in ieder geval wel. Misschien heeft het daar iets mee te maken?

En anders, in de bus zetten ze vaak een extra plaat voor het monitor, zodat bijvoorbeeld vandalen niet direct tegen het scherm aan komen. Misschien dat die ervoor zorgt dat het licht bij spiegeling in een raam zo breekt.

Ik ga morgen in de bus even opletten of ik het ook zie.

Je kan maar beter geen signature hebben dan een inhoudsloze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Misschien heeft het hier mee te maken: Wikipedia: Birefringence . Je krijgt namelijk net zoiets als je met een polarisatiefilter een foto van een vliegtuigraampje maakt. Zo'n display, zeker een TFT, werkt namelijk als een polarisatie filter op de backlight die erin zit. Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik denk dat je daar moet zoeken. Een reflectie kan ook gepolariseerd zijn, afhangend van het materiaal.

[ Voor 35% gewijzigd door Zoijar op 15-02-2009 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-07 15:30

Zenyatta

Tsjakka!

Vandaag zag ik het effect ook bij mij in de bus. Wel apart. Maar verder geen idee hoe het precies veroorzaakt wordt.

Je kan maar beter geen signature hebben dan een inhoudsloze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-07 15:08
Een LCD werkt idd met gepolariseerd licht, achteraan zitten er lampen, die schijnen door een polarisatie-filter die alle licht in een richting (bijvoorbeeld horizontaal) polariseerd (door het verkeerd gepolariseerde licht gedeeltelijk terug te reflecteren naar de lampen, en een gedeelte te absorberen). In het LCD panel zelf wordt het licht (afhankelijk van of je een donkere of lichte pixel wil) tussen de 0 en de 90° gedraaid in polarisatie, bovenop het LCD panel zit dan nog een polarizer die het licht wat niet gedraaid is niet doorlaat (kan ook omgekeerd bij duurdere type's LCD's).
Door spanningen in het glas van de bus zal deze het licht een beetje polariseren, je ogen merken dat totaal niet (je kan geen polarisatie zien), met een polariserende zonnebril kun je dat wel zien. Het veranderende beeld door al dan niet door het venster te kijken wordt dus veroorzaakt door interferentie tussen polarisaties.
Het regenboogeffect kan dan weer net zo goed door andere zaken veroorzaakt worden, een beschermende coating bijvoorbeeld, of een spectroscopisch effect door de fijne patronen in het LCD panel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Ik denk dat je met je spectroscopie aardig in de buurt zit want ik vond online dit plaatje over spectroscopie:
Afbeeldingslocatie: http://www.photonicscluster-uk.org/labs/images/menuimages/lcd-display.jpg

Dat lijkt best wel op wat ik dan in de weerspiegeling door het beeld heen zie. Ik zal je verhaal erover nog eens een keer goed doorlezen want helemaal snappen doe ik het nog niet!

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-07 15:08
Dat zou je mss nog kunnen controleren door onder kunstlicht het effect te bekijken, spaarlampen hebben een beperkt spectrum dus zou je niet de volledige regenboog moeten zien.
Met een CD kan je een spectroscoop maken (de groefjes in de CD vormen een "tralie"), sites als deze geven daar uitleg over, en kunnen je mss bij nog meer info brengen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Het effect wat je ziet is uitgezonden licht van een LCD scherm, dus "onder kunstlicht bekijken" gaat niet op.

Ik heb het effect zelf ook gezien, en kan je vertellen dat het geen spanningen in het glas zijn. Dan zou je namelijk de spanningspatronen moeten zien als je je hoofd verschuift. Er spiegelen dan andere delen van de ruit. Mijn persoonlijke theorie is dat het effect optreedt vanwege de laagjes in het glas. Het glas van het raam is namelijk geen gewoon vlakglas, maar veiligheidsglas. Dat voorkomt scherven bij een ongeluk. Die laagjes hebben i.h.a. verschillende brekingindexen, zeker omdat sommige lagen dun plastic zijn. Elke overgang reflecteert een deel, en breekt het andere deel. Die reflecties combineren vervolgens weer.

Omdat die laagjes redelijk constant van dikte zijn, blijft het kleurenpatroon redeljk gelijk als je je hoofd beweegt. Dat is dus anders als een dun laagje olie op water. De dikte daarvan varieert veel meer, en daar zijn de kleureffecten dus ook onregelmatiger.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

MSalters schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 13:13:
Het effect wat je ziet is uitgezonden licht van een LCD scherm, dus "onder kunstlicht bekijken" gaat niet op.

Ik heb het effect zelf ook gezien, en kan je vertellen dat het geen spanningen in het glas zijn. Dan zou je namelijk de spanningspatronen moeten zien als je je hoofd verschuift. Er spiegelen dan andere delen van de ruit. Mijn persoonlijke theorie is dat het effect optreedt vanwege de laagjes in het glas. Het glas van het raam is namelijk geen gewoon vlakglas, maar veiligheidsglas. Dat voorkomt scherven bij een ongeluk. Die laagjes hebben i.h.a. verschillende brekingindexen, zeker omdat sommige lagen dun plastic zijn. Elke overgang reflecteert een deel, en breekt het andere deel. Die reflecties combineren vervolgens weer.

Omdat die laagjes redelijk constant van dikte zijn, blijft het kleurenpatroon redeljk gelijk als je je hoofd beweegt. Dat is dus anders als een dun laagje olie op water. De dikte daarvan varieert veel meer, en daar zijn de kleureffecten dus ook onregelmatiger.
Ja, dat komt overeen met het birefringence verhaal; ik denk ook dat dat het is. En het effect wordt tot stand gebracht door het gepolariseerde licht dat de display uitstraalt.

Dit is bv een foto van een vliegtuigraampje en een polarisatiefilter waar ik het over had:

Afbeeldingslocatie: http://www.time.com/time/potw/20080117/potw_01.jpg

Of hier nog een:

Afbeeldingslocatie: http://multicms.rdts.de/upload/bilder/106414.jpg

Ik weet niet of dat precies het effect is dat de TS bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Nee, absoluut niet. Dit zijn foto's van polarisatie effecten

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Wat de TS bedoelt (ik dus ;) ) is niet de hele regenboog door het beeld heen, maar echt 3/4 kleuren die sterk aanwezig zijn, zoals mn vorige plaatje maar dan door een lcd scherm heen. Het plaatje wat ik toen postte had ik ook echt van een website die verschillende spectroscopische effecten liet zien, deze was van een LCD, maar er staat bijvoorbeeld ook zo'n kleurenlayer voor mobiele telefoons. Kijk maar hier op http://www.photonicscluster-uk.org/labs/colorimetry.html.

Het effect wordt dus iig veroorzaakt door de LCD zelf, maar wordt zichtbaar door iets in de ruit. Ik vind die verschillende lagen wel een leuk idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

MSalters schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 20:52:
Nee, absoluut niet. Dit zijn foto's van polarisatie effecten
Ik zal wel weer eigenwijs zijn... :P

Maar... ;) dit is toch wat bedoeld wordt?

Afbeeldingslocatie: http://blogs.scienceforums.net/swansont/files/2008/09/ipod.jpg

Dat komt door polarisatie en birefringence... exact hetzelfde als het vliegtuigraampje.

(Naja, zal wel niet dan. Geen idee dan)

[ Voor 4% gewijzigd door Zoijar op 18-02-2009 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Nee, inderdaad niet. Het gaat hier om een reflectie effect van (vermoedelijk) LCD monitoren in gelaagd glas.

Pagina: 1