Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kortgeleden heb ik van een medetweaker een C2D E6420 overgenomen. Deze doet z'n werk, maar wordt bloedheet.

Het gaat om deze E6420 in combinatie met een Foxconn G31MX-K bordje. Ik gebruik de boxed cooler, en de cpu op de default settings wat betreft voltage, snelheid en dergelijke. Temperaturen lees ik uit door middel van de informatie in het BIOS en onder Windows door middel van CoreTemp.

Idle wordt de cpu al vrij heet: in het beste geval tikt ie de 42 graden aan. Wanneer ik de druk echter wat opvoer met behulp van Orthos, schiet deze vrij snel (binnen 5 seconden) richting de 68-72 graden, wat naar mijn idee een stevige temperatuur is voor een CPU die op 65 gespecificeerd is (zie link). Ook het koelblok van de processor wordt bloedheet, en door de enorme hitte krijgt ook de voeding het zwaar te verduren: voor het gevoel zijn het temperaturen van ongeveer 40 graden. Stop ik Orthos, zakt de temperatuur binnen 5 seconden terug naar de 50 en draaien de fans dus ook een stuk rustiger.

Mijn vermoedens gaan verschillende kanten op:

De CPU is defect.
Lijkt me onwaarschijnlijk want hij doet het wel gewoon, hij wordt alleen goed heet. Om er zeker van te zijn heb ik het koelblok opnieuw aangebracht, voorzien van nieuwe koelpasta maar zelfde resultaat. Aan de hitte te merken sluit het koelblok goed aan.

Het moederbord is niet in orde.
Zou kunnen, maar ook deze functioneert afgezien van de temperatuur normaal. Het is een nieuw moederbord (week of 2 oud) en heb een andere uit dezelfde bestelling voorzien van een E5200, zonder enig (temperatuur)probleem.
Heb al gekeken of ik (om de temperatuur terug te brengen) de CPU iets kon undervolten, dus in BIOS de cpu voltage met -0,05V aangepast. Resultaat: CPU wordt er niet (merkbaar) koeler door en de heatsink van de northbridge smelt er bijna af, zoveel hitte komt er vanaf.
Heb de BIOS van het bordje bijgewerkt naar de laatste versie, geen verandering.

De airflow van mijn behuizing is niet ok
Het is een vrij klein uATX kastje, met boxed cooler en een fan in de voeding die de warme lucht voelbaar naar buiten (achter) blaast. Heb geprobeerd een 12cm fan aan de voorkant toe te voegen, om hiermee koude lucht naar binnen te zuigen, maar het lijkt alleen maar averechts te werken: hij wordt zelfs een tikkeltje warmer.

Iemand een idee wat ik zou kunnen proberen? In het verleden heb ik met dezelfde kast en voeding een Celeron 430 erin gedraaid, die ging destijds keurig op 28-30 graden idle en 40 load. Ik weet het even niet meer :'(

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:22

Thandor

SilverStreak

Is de heatspreader van de CPU wel helemaal vlak? Sommige Core 2 Duo's hebben dit niet met een hogere temperatuur als gevolg. Immers wordt de warmte dan niet goed overgedragen.

Je kunt dit controleren op verschillende manieren. Een makkelijke is door zowel heatsink als heatspreader schoon te maken. Dan een kleine korrel/druppel warmtegeleidingspasta op het midden van de heatspreader (niet uitsmeren!) en het heatsink erop drukken. Druk deze even stevig aan en haak 'm er vervolgens weer af. Als het warmtegeleidingspasta zich netjes uitgesmeerd heeft dan is het contact goed geweest. Is dit niet het geval dan is hoogstwaarschijnlijk de heatspreader niet helemaal vlak. Je moet dan denken aan 'lappen' (zie Search).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
De vlakheid van de heatspreader zal ik zo even controleren.

Ik zit met mijn gedachten goed dat de temperaturen niet zo hoog mogen zijn, of niet? Wat zou een goede temperatuur voor een CPU uit die orde mogen zijn? Afgaand op wat ik tegenkom, uitgaande van bijvoorbeeld een E6600, zie ik ~34 idle en ~50 load.

edit: Nu ik er nogmaals over nadenk, lijkt het me wel dat de heatsink goed aansluit. Hoe kan deze anders zo heet worden?

[ Voor 16% gewijzigd door spone op 15-02-2009 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:22

Thandor

SilverStreak

Zoiets moet meer in de richting zijn ja. Het ligt allemaal een beetje aan de CPU, de airflow en wat al niet meer. Sommige low-end Core 2 Duo's van vroeger (het is alweer 2,5 jaar geleden, die 'Conroe'-introductie ;)) zoals de E6400 worden met de Intel RCBFH (stockcooler) stressed ook al snel 55C. Met een 'beetje' stof (wat bij jouw ongetwijfeld niet het geval zal zijn) is 60C+ ook zeker mogelijk.

[edit]
Overheen gelezen. Als het goed contact is zal het heatsink inderdaad ook goed warm worden.

[ Voor 29% gewijzigd door Thandor op 15-02-2009 22:44 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Hmm, heb je de vCore op auto staan of manual? Kijk ook eens in je voltages hoeveel die echt heeft. Misschien stelt je moederbord hem wel helemaal verkeerd in. 1.25 zou goed moeten zijn.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Als ik af ga op CPU-Z dan zit de vCore op 1.21 idle en 1.31 stressed.

Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat het moederbord niet helemaal lekker is, omdat ie bij een voltageverlaging van de CPU m'n northbridge aan het frituren is.

edit: Zojuist heb ik de CPU omgewisseld met de E8400 uit mijn desktopsysteem. Deze weet de E6420 rond de 44/56 graden te houden, respectievelijk idle/stressed. Dit is niet met de stock cooler, maar met een Arctic Freezer 7.
De E8400 op het 'probleembordje', met gebruik van de stock cooler levert ongeveer dezelfde resultaten als met de E6420 op dit bordje op: idle 45, stressed wordt de E8400 in een paar minuten tijd tot 74 graden opgestookt. Dit kan 'ie hebben, maar het geeft me geen fijn gevoel ;)

Morgen ga ik het eens proberen met de Arctic Freezer op het laatstgenoemde bordje. Eens kijken wat dat oplevert.

[ Voor 56% gewijzigd door spone op 16-02-2009 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 10:18
Toch lijkt het er dan op dat je processor wat teveel volts krijgt. Ik zou het niet anders kunnen verklaren.
74 graden op een E8400 is in ieder geval veels te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Zojuist heb ik de E6420 op het Foxconn bordje geplaatst, in combinatie met een Arctic Freezer 7 Pro. Idle is ie 35 graden, wat ik een goede temperatuur vind. Stressed schiet ie naar de 50, om na een minuut of 10 orthos op te lopen tot ongeveer 68 graden. Welke conclusies kan ik hieruit trekken?

Mee eens, een E8400 hoort niet boven de 65 te komen.

[ Voor 8% gewijzigd door spone op 16-02-2009 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:21
Wat doen de temperaturen als je de E6420 met stock cooler in je E8400 systeem gebruikt?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
spone schreef op maandag 16 februari 2009 @ 12:51:
Zojuist heb ik de E6420 op het Foxconn bordje geplaatst, in combinatie met een Arctic Freezer 7 Pro. Idle is ie 35 graden, wat ik een goede temperatuur vind. Stressed schiet ie naar de 50, om na een minuut of 10 orthos op te lopen tot ongeveer 68 graden. Welke conclusies kan ik hieruit trekken?

Mee eens, een E8400 hoort niet boven de 65 te komen.
Volgens mij ligt het toch aan het moederbordje als ik het zo lees.

Niet alleen omdat dezelfde CPU, met dezelfde koeler, minder heet wordt in een ander mobo, maar ook door de gefrituurde Northbridge.

Zet eens alle Cool'n'Quiet, SpeedStep, Auto Fan Control, etc. technologie eens uit in het BIOS, of sluit de fan rechtstreeks op de voeding aan.

Probeer ook eens handmatig alle instellingen wat betreft voltage en frequency in te stellen, en zie of het enig verschil maakt...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Op het moment zit de E6420 weer in het Foxconn bordje, voorzien van de Arctic Freezer. Ik heb wat zitten spelen met de PWM settings en het lijkt erop dat het bordje op de standaardinstellingen in te weinig koeling voorziet. Nu ik heb aangegeven dat de fan wat eerder en harder aanslaat zit ie idle op 35-38 en stressed na 10 minuten orthos op 57-58, binnen de door intel aangegeven marge.

Nu moet ik wel zeggen dat het een stuk koeler is in deze ruimte dan gisteravond, toen was het een graad of 5 warmer.

Het bordje is ofwel een klein beetje buggy, of ik mis ergens iets: hoe minder volt de CPU krijgt, hoe heter deze wordt. Dus daar blijf ik liever vanaf. Ik denk dat het vooral de combinatie van een slechte standaardinstelling van het fan speed management en een heethoofdige CPU is.

De E8400 zit weer in mijn desktopsysteem, voorzien van zijn eigen stock cooler in plaats van de Arctic Freezer die deze eerst had. Hoewel ik deze met de stock cooler wat warm vind worden, neemt het geen schrikbarende vormen aan omdat deze nou eenmaal wat warmer mag worden. Dan hebben we het over 43 idle en 65 stressed, waarna het moederbord ingrijpt. Ik denk dat ik het zo maar even laat; constant CPU switchen lijkt me ook niet heel goed voor een bordje ivm aanbrengen koeler, en daarbovenop raak ik door mijn koelpasta heen ;)

Bedankt voor jullie reacties :)

Pagina: 1