Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrobbo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 21:34
Hello,

ik wil graag mijn 2 nieuwe spinpoints (1TB) in raid 0 zetten en gebruiken als snel volume. Dit dus NAAST mijn bestaande (500GB) disk waar windows vista op is geinstalleerd.
Ik heb een Intell G33 chipset ( Foxconn MOBO) met de matrix storage controller (v7.6.0.1011)
Ik zet in het BIOS eerst de boot optie naar RAID...reboot. Daarna ga ik met CTRL-i in de raid config en maak een raid 0 set aan met de 2 nieuwe disks.Weer reboot.
Alles goed, totdat vista met de 0x0000007B stop error komt.
Zou dit komen door een verkeerde driver voor de raid controller, of moet ik ergens anders aan denken?
Thanks

elrobbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> OM

Verder, Samsung disks en RAID gaat vaak niet samen, zeker niet op ICHxRs, dus ook al gaat het werken, dit kan gezeik gaan geven.
Verder, hoe heb je de huidige modus staan? Stond die al op AHCI of RAID of nog op IDE. Als deze nog op IDE stond dan zul je een reinstall van je OS moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrobbo
Terw_Dan schreef op zondag 15 februari 2009 @ 20:51:
> OM

Verder, Samsung disks en RAID gaat vaak niet samen, zeker niet op ICHxRs, dus ook al gaat het werken, dit kan gezeik gaan geven.
Verder, hoe heb je de huidige modus staan? Stond die al op AHCI of RAID of nog op IDE. Als deze nog op IDE stond dan zul je een reinstall van je OS moeten doen.
Yak...meen je dat nou?
Een re-install is geen optie voor mij. Ik gebruik die schijven voor media streaming ( rarren en parren en veel copy werk). Mis ik nu echt performance, of zeg je van: gebruik die 2 schijven lekker apart.
Hij stond op IDE. Toen ik naar RAID ging....bam....BSOD.
Wat is het voordeel van AHCI trouwens?

thanks

elrobbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je het vooral voor het rarren en parren doet dan is het veel handiger om het naar schijf 1 te downloaden en te parren en het dan naar schijf 2 uit te pakken, gaat veel sneller.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrobbo
Wat is dan het voordeel van raid 0 ?

elrobbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

elrobbo schreef op zondag 15 februari 2009 @ 21:39:
[...]

Yak...meen je dat nou?
Een re-install is geen optie voor mij. Ik gebruik die schijven voor media streaming ( rarren en parren en veel copy werk). Mis ik nu echt performance, of zeg je van: gebruik die 2 schijven lekker apart.
Hij stond op IDE. Toen ik naar RAID ging....bam....BSOD.
Wat is het voordeel van AHCI trouwens?

thanks
De doorvoersnelheid is wel wat beter met RAID0, maar als je meerdere dingen doet op de disks dan kun je ze in principe ook los naast elkaar gebruiken. Samsungs zou ik in elk geval niet in RAID stoppen, dat is wachten tot het fout gaat.

En als je op IDE staat an naar RAID of AHCI gaat dan gaat het inderdaad fout, dat heb ik alleen nog maar met een reinstall kunnen fixen.
AHCI geeft je wat extra mogelijkheden om functies van je disk te gebruiken, maar verwacht geen gigantische verschillen in performance, zie bijv: Wikipedia: Advanced Host Controller Interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrobbo
Terw_Dan schreef op zondag 15 februari 2009 @ 21:58:
[...]

De doorvoersnelheid is wel wat beter met RAID0, maar als je meerdere dingen doet op de disks dan kun je ze in principe ook los naast elkaar gebruiken. Samsungs zou ik in elk geval niet in RAID stoppen, dat is wachten tot het fout gaat.

En als je op IDE staat an naar RAID of AHCI gaat dan gaat het inderdaad fout, dat heb ik alleen nog maar met een reinstall kunnen fixen.
AHCI geeft je wat extra mogelijkheden om functies van je disk te gebruiken, maar verwacht geen gigantische verschillen in performance, zie bijv: Wikipedia: Advanced Host Controller Interface
Ik heb het ff gelezen. Hhmmm....wellicht toch maar gewoon gebruik maken van m'n 2 TB dan.
Is dat specifiek een Samsung probleem?
Welke schijven kan ik daar wel goed voor gebruiken dan?

elrobbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Samsungs wordne heel veel problemen mee gerapporteerd. Seagates zijn ook even oppassen als je SD15 firmwares hebt (hoewel je die kunt flashen).
Pagina: 1