• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-07 14:51
Geachte lezer:

Ik heb hier 2 systemen, beide P4.
2x hetzelfde moederbord; Asus P4s8X-X.
In de ene zit een 2,66Ghz waar de multiplier op 20 staat in de ander zat een celeron 2,8Ghz maar sinds gisteren een 2,6Ghz.
Waar die 2,6 nu inzit staat de muliplier op 10 (ik weet dat die vast staan) zodat hij herkent wordt als 1,3Ghz.
Manueel is dit op te schroeven tot 1766(oid) en via de cpu frequency kan ik dze max. zetten op 165/133 en dan kom ik tot 2,1Ghz :?

Kan iemand hier enige uitleg over verschaffen?
De manual van het mobo zegt dat er max. 3,06Ghz cpu's in passen die hyperthreading ondersteunen.
In windows wordt de cpu ook wel herkent alszijnde 2,6Ghz maar ik kan dus niet de volle snelheid benutten.

TIA

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor cpu heb je er nu precies inzitten?
1.3GHz met een MP van 10 kan niet (dan zou het 1.33GHz zijn), dus dan klopt 2.6GHz ook niet (dat zou 2.66GHz zijn).

Zoek even de specs op van die dingen, dat zal alvast een stuk verduidelijken :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:33

Thandor

SilverStreak

Met Terw_Dan :). Een Celeron is geen Celeron zullen we maar zeggen. De laatste 'Netburst' (architectuur van de Pentium 4) Celerons waren gebaseerd op de 90nm 'Prescott' core en dragen de naam 'Celeron D' gevolgd door een modelnummer. Tevens hebben deze Celerons een 133MHz (QDR533) FSB waardoor een klokfrequentie van 2,66GHz eigenlijk (standaard) niet mogelijk is. Echter wordt de 2,66GHz vaak genoeg afgekort naar 2,6GHz en dat schept soms verwarring.

Zoek dus even op of je een Celeron D 330 (2,66GHz) met 133MHz FSB hebt of de oudere Celeron 2,6GHz met 100MHz FSB. De oudere Celeron, die een héél stuk trager is, heeft een 100MHz FSB en is gebaseerd op de 130nm 'Northwood' core. Soms wordt deze Celeron ook de 'Celeron C' genoemd.

Controleer dus welke Celeron je hebt. Dit staat op de heatspreader. Als je meer informatie wilt hebben dan kun je altijd het sSpec nummer op de heatspreader aflezen en door Google heen halen. Anderzijds is het mogelijk om CPU-z erbij te pakken. Die kan zien of je een Northwood of Prescott core hebt en dat zegt al een heleboel. Ook kan deze de CPU-string uitlezen die bij de desktop modellen en de nieuwere engineering samples sowieso in de CPU 'vast' zit gebakken.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• ScooBY_DoO
Sorry, het staat er wellicht iets verwarrend.
Ik bedoelde er zat een celeron 2,8Ghz in en nu een P4 2,6Ghz.
Die wordt nu gezien in de bios als 1,3Ghz standaard.
In windows staat dan 2,66Ghz met een kloksnelheid 1,33Ghz.
Dit op een Asus p4s8x-x. De multiplier staat vast op 10.

Andere pc zit een p4 2,66Ghz in met ook een asus p4s8x-x maar met een multiplier van 20 en die wordt dus wel gewoon goed herkend.

Ik was ook niet bekend met die 2,6Ghz ik heb deze overgenomen.
Die 2,66Ghz was ik wel bekend mee.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan is het dus geen 2.6GHz cpu.

Wat staat er exact op de cpu zelf? Want volgens mij is het gewoon een 2.66GHz geval.

Verwijderd

Kun je niet gewoon de mp op 20 zetten dan van die cpu die nu te langzaam loopt? Evt na een bios update.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:33

Thandor

SilverStreak

Terw_Dan schreef op zondag 15 februari 2009 @ 21:23:
Wat staat er exact op de cpu zelf? Want volgens mij is het gewoon een 2.66GHz geval.
Dat is inderdaad wat je even op moet zoeken. Eventueel pak je zoals gezegd het sSpec nummer en voer je deze in op Google. Dan weet je meestal alles wat je moet weten. Daarna stel je het BIOS in zoals het moet :).

Zoals HlpDsk reeds zegt is het instellen van de multiplier op 20x de oplossing. De kans is groot dat je een Pentium 4 2,66GHz 'Northwood' hebt die op 20x133MHz werkt.

[ Voor 16% gewijzigd door Thandor op 15-02-2009 21:29 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• ScooBY_DoO
Terw_Dan schreef op zondag 15 februari 2009 @ 21:23:
Dan is het dus geen 2.6GHz cpu.

Er staat op: 2,6Ghz.
Wordt in windows herkend als 2,6Ghz maar omdat de multiplier gelocked is op 10 wordt ie aangeven met een kloksnelheid van 1,3Ghz.
Thandor schreef op zondag 15 februari 2009 @ 21:28:
[...]
Dat is inderdaad wat je even op moet zoeken. Eventueel pak je zoals gezegd het sSpec nummer en voer je deze in op Google. Dan weet je meestal alles wat je moet weten. Daarna stel je het BIOS in zoals het moet :).
Ik zal morgen even kijken wat er exact op staat ik moet nu zo werken.

Iig thnx voor de quick replies

Er staat iig geen Celeron op de cpu zelf (op degene die eruit kwam wel)

Modbreak:Gelieve in het vervolg de editknop te gebruiken ipv je topic onnodig te kicken :)

[ Voor 45% gewijzigd door TERW_DAN op 15-02-2009 21:31 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

-bios resetten? misschien blijft ie haken op de oude instellingen.
(stekker en batterij dr uit, 10 minuten wachten)
-bios updaten?
-handmatig op 20 zetten ipv 10? (of laat je bios dat niet toe?)

• ScooBY_DoO
Bios is geupdate naar laatst mogelijke versie.
Multiplier blijft gelocked op 13x.
Everest zegt mij dat het een
CPU Type Intel Pentium 4, 2156 MHz (13 x 166) is.

CPU Aanduiding Northwood HyperThreading
CPU stepping D1
Origineel kloksnelheid 2600 Mhz
Min / Max CPU Multiplexer 13x / 13x
CPU #0 Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.60GHz, 2157 Mhz

Dit is wat ik uit everest haal.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zeker dat dit niet gewoon een P4 2.6C is die op 13x200MHz hoort te draaien :?

Post anders de S-Spec van dat ding eens (staat bovenop de heatspreader), dan weten we het zeker.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Goed punt ^^

Tevens kan je ook kijken voor een Bios-update om te zien of jouw CPU eventueel nog wel supported is.

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Ik denk ook dat het om een P4 2.6C gaat, het rekensommetje klopt dan (13*200 = 2,6 GHz). Het zou kunnen dat jouw moederbord geen FSB van 800 MHz aan kan. Vreemd genoeg kan ik het bord bij Asus niet vinden. Volgens deze link worden er geen 800 MHz FSB processors ondersteund.

• ScooBY_DoO
PowerUp schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:23:
Ik denk ook dat het om een P4 2.6C gaat, het rekensommetje klopt dan (13*200 = 2,6 GHz). Het zou kunnen dat jouw moederbord geen FSB van 800 MHz aan kan. Vreemd genoeg kan ik het bord bij Asus niet vinden. Volgens deze link worden er geen 800 MHz FSB processors ondersteund.
Ik kan er op dit moment helaas niet meer bij om te kijken wat er op de cpu zelf staat.
En wegens verbouwinkje hier kan ik ook niet kijken wat de instellingen zijn van de 2,66Ghz die ik op mn andere P4s8X-X heb draaien.
Max FSB is 533Mhz: http://www.motherboard.cz/mb/asus/P4S8X-X.htm
Als ie geen 800Mhz ondersteund waarom dan wel 3,06Ghz cpu's met een gelockte multiplier?

@ Jism; Tevens kan je ook kijken voor een Bios-update om te zien of jouw CPU eventueel nog wel supported is.

Ik heb dus net die bios een update gegeven ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ScooBY_DoO op 25-02-2009 21:53 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11
PowerUp schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:23:
[...]
Vreemd genoeg kan ik het bord bij Asus niet vinden.
[...]
Dat komt omdat Asus oude producten van hun site verwijderd. Wat de criteria zijn is mij niet bekend. Mateloos irritant.

@ScooBY_DoO: een 3,06GHz heeft een 533MHz FSB, daarom wordt die wel ondersteunt.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En wegens verbouwinkje hier kan ik ook niet kijken wat de instellingen zijn van de 2,66Ghz die ik op mn andere P4s8X-X heb draaien.
Als het een 2.66GHz is en niet een 2.6GHz, dan zal het een 133MHz FSB geval zijn.
Als ie geen 800Mhz ondersteund waarom dan wel 3,06Ghz cpu's met een gelockte multiplier?
Omdat dat gewoon een 133MHz FSB CPU is?

Sowieso is dit geen kwestie van BIOS support. De CPU is prima supported, hij draait alleen niet op de juiste snelheid. En als je mobo geen 200MHz FSB aankan, dan houdt de zoektocht met deze hardware op.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1