Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

pc voeding als vervanger voor laptopvoeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi daar,

Ik heb reeds een paar jaar een HP Pavilion zd8290 en heb in 2 jaar tijd als 2x de accu vervangen en 1x de voeding (adapter). :S
Nu blijkt dat voor deze laptop de voeding die HP leverd veel te laag is qua wattage. 7(8)7
Daarom wil ik een pc voeding van 250 watt of 500 watt gebruiken als laptopvoeding.
De adapter heeft een 4-aderige ovale stekker dus speciaal.
Weet iemand hoe ik de pc-voeding aan moet sluiten om deze te kunnen gebruiken op de laptop? :?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sowieso moet je laptop dan op een 12volt adapter lopen. De meeste hebben meer nodig, dus een PC voeding lijkt me onbruikbaar.

Je kan beter op zoek naar een non-HP voeding met meer vermogen en het correcte voltage.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 20:10

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Of je hangt er een universele adapter met regelbare voltage aan?

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-11 09:21

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

over het algemeen moeten laptops 19volt hebben en een pcvoeding poept maar tot 12 volt uit .
wat je wel kunt doen is gewoon 2 voedingen van die laptop tegelijk er aan prikken . dan moet je wel eerst uit zien te vogelen welke pin wat doet ..

Signature

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:12
Zoals al gezegd: een universele adapter is waarschijnlijk handiger.

Als je toch een voeding zou willen gebruiken:
zoek met een multimeter het voltage dat op elke ader van je 4-aderige adaptor staat.
Dan moet je nog de 12V lijn (geel) en de massa (zwart) aan de respectievelijke ader vastmaken.
Ook moet er een load zijn op de 5V lijn en je 3,3V lijn, anders zet de voeding zichzelf uit. Dit is op te lossen door er een weerstand tussen te plaatsen.
Door de groene kabel te verbinden met een zwarte start je de voeding op.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-11 09:21

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Malantur schreef op zondag 15 februari 2009 @ 19:59:
Zoals al gezegd: een universele adapter is waarschijnlijk handiger.

Als je toch een voeding zou willen gebruiken:
zoek met een multimeter het voltage dat op elke ader van je 4-aderige adaptor staat.
Dan moet je nog de 12V lijn (geel) en de massa (zwart) aan de respectievelijke ader vastmaken.
Ook moet er een load zijn op de 5V lijn en je 3,3V lijn, anders zet de voeding zichzelf uit. Dit is op te lossen door er een weerstand tussen te plaatsen.
Door de groene kabel te verbinden met een zwarte start je de voeding op.
maar alsnog is het hoogste voltage van een gewone pc voeding waarschijnlijk te laag

en overigens gaat een universele adapter niet werken aangezien het een stekker is met 4 pennetjes .

Signature

• Malantur
Ik heb geen laptop, dus ik heb geen idee hoeveel volt te nodig hebben. Ik antwoord gewoon op de vraag hoe je de voeding moet aansluiten :).
Maar als ze 19V nodig heeft, dan kan je nog proberen om +5V op de 19 volt zijn te zetten, en -12V op de massa. Zo krijg je een spanningsverschil van 17V, de maximum dat je uit een voeding zal kunnen krijgen. Of de laptop daar genoegen mee zal nemen is nog maar de vraag (op eigen risico natuurlijk).
Als je het wilt proberen, hier een mooi overzicht van wat een voeding levert per pin:
Afbeeldingslocatie: http://www.smpspowersupply.com/connector_atx_pinout.GIF
-12V is dus blauw en +5V rood

Als het gaat om 2 massa pinnetjes en 2 19V pinnetjes dan kan je wel een universele adapter aansluiten (kwestie van aan de voedings- en massadraad van de adaptor elk 2 draden vast te maken, en verbinden met de 4 polige stekker).

[ Voor 14% gewijzigd door Malantur op 15-02-2009 20:16 ]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Malantur schreef op zondag 15 februari 2009 @ 20:12:
Ik heb geen laptop, dus ik heb geen idee hoeveel volt te nodig hebben. Ik antwoord gewoon op de vraag hoe je de voeding moet aansluiten :).
Maar als ze 19V nodig heeft, dan kan je nog proberen om +5V op de 19 volt zijn te zetten, en -12V op de massa. Zo krijg je een spanningsverschil van 17V, de maximum dat je uit een voeding zal kunnen krijgen. Of de laptop daar genoegen mee zal nemen is nog maar de vraag (op eigen risico natuurlijk).
Als je het wilt proberen, hier een mooi overzicht van wat een voeding levert per pin:
[afbeelding]
-12V is dus blauw en +5V rood

Als het gaat om 2 massa pinnetjes en 2 19V pinnetjes dan kan je wel een universele adapter aansluiten (kwestie van aan de voedings- en massadraad van de adaptor elk 2 draden vast te maken, en verbinden met de 4 polige stekker).
Weet je wat de maximale stroom is van de -12volt?

http://www.hardware.info/..._toont_2000_Watt_voeding/
(0,5A x 17 volt = 8,5 watt)

[ Voor 5% gewijzigd door Part op 15-02-2009 20:39 ]

• Malantur
En nog eens 30A op +5V?
(30A x 5V = 150 watt)
Daar kan je toch al wel een laptop op laten draaien denk ik.

Als je wil kan je ook een oude voeding zoeken, een met een -5V lijn (rechtse tekening, pin 17). Dan kan je die verbinden met de +12V lijn. Dan heb je in ieder geval genoeg vermogen (+12V is de sterkste lijn van een voeding).

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:11

DaWaN

'r you wicked ??

Malantur schreef op zondag 15 februari 2009 @ 21:25:
En nog eens 30A op +5V?
(30A x 5V = 150 watt)
Daar kan je toch al wel een laptop op laten draaien denk ik.

Als je wil kan je ook een oude voeding zoeken, een met een -5V lijn (rechtse tekening, pin 17). Dan kan je die verbinden met de +12V lijn. Dan heb je in ieder geval genoeg vermogen (+12V is de sterkste lijn van een voeding).
Die stroom gaat toch door beide 'lijnen' lopen |:(
Leuke manier om je voeding en/of laptop om zeep te helpen.

Maar laat eens weten wat voor spanning je laptop precies nodig heeft. Universeel voedingen kan goed maar let aub een beetje op de kwaliteit, er is ontzettend veel rotzooi op de markt qua laptopvoedingen.

[ Voor 15% gewijzigd door DaWaN op 15-02-2009 21:45 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Malantur
DaWaN schreef op zondag 15 februari 2009 @ 21:44:
[...]

Die stroom gaat toch door beide 'lijnen' lopen |:(
Leuke manier om je voeding en/of laptop om zeep te helpen.
Deze manier wordt vaak gebruikt om een fan op 7V te laten lopen, de theorie heeft zich dus al wel bewezen.
Zoek maar eens met GoT search naar 7V op fan oid.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Je zou wel een adapter kunnen zoeken waarmee je je laptop kunt gebruiken in de auto.

Die hebben 12V nodig, en spugen het benodigde voltage uit (moet je wel kijken of die het goeie voltage kan leveren, het goeie stekkertje heeft, en sterk genoeg is voor jouw laptop).

Dan sluit je de 12V kant gewoon aan op een PC voeding.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:11

DaWaN

'r you wicked ??

Malantur schreef op zondag 15 februari 2009 @ 22:04:
[...]

Deze manier wordt vaak gebruikt om een fan op 7V te laten lopen, de theorie heeft zich dus al wel bewezen.
Ja maar dan maak je gebruik van de 5V en de 12V lijn en ook nog eens op een manier dat de 5V lijn niet direct belast wordt.

De wanneer je meer dan 12V wilt ga je dus 2 lijnen in serie zetten. Wanneer je 2 lijnen in serie zet gaat er door beide lijnen in principe dezelfde stroom lopen, in het geval van een zware laptop zo'n 4A, dat is veel te veel voor de -5V lijn.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Malantur schreef op zondag 15 februari 2009 @ 22:04:
[...]

Ja maar een fan vraagt ook geen 30A. De 5V en de -12V zet jij in serie dus als er 30A door de 5V gaat, moet die ook door de -12V gaan, en dat kan die niet aan. Dus je kan bv maximaal 0.5A aan (max van -12V volgens Part zijn bron) zowel in de -12V als dan door de serie schakeling in de 5V en dus klopt Part zijn berekening van 8.5W. Bij het optellen kan er dus maar zoveel stroom gegeven worden als de zwakste component aan kan (standaard serie-parallel wetten).

Ontopic: Waarom zou het vermogen van die adapter te laag zijn? Heb je daar iets van op het net gevonden of ga je er van uit dat een laptop 250-500W nodig zou hebben? Het is namelijk helemaal niet nodig om er een voeding van 500W aan te hangen. Mijn laptop (Ok al meer als 5 jaar oud) doet het met een voeding van 65W of zo.

[ Voor 20% gewijzigd door kluyze op 16-02-2009 08:53 ]

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-11 09:27

E-Vix

Nu met sneeuw!

Leuk dat iedereen gaat lopen discussieren over hoe je een pc voeding op een laptop aan kan sluiten, maar persoonlijk zou ik het toch echt niet proberen. Ten eerste zit je met het probleem dat je niet het juiste voltage hebt, en ten tweede is een pc voeding waarschijnlijk ook niet krachtig genoeg.
Een laptop voeding van bijvoorbeeld 90 Watt levert die 90 Watt op één lijn. Een pc voeding van 500 Watt levert die 500 Watt op meerdere lijnen, en de kans is dan ook aanwezig dat als je er maar één lijn van gebruikt je dus te weinig vermogen hebt.
Bovendien is een PC voeding groot en lomp, en maakt hij ook nog eens herrie.

Misschien is het verstandigger om te kijken naar het echte probleem. Je zegt zelf al dat je de verkeerde voeding hebt. Hij levert volgens jou namelijk te weinig vermogen. Hoe ben je hier achter gekomen, hoeveel vermogen heeft je laptop nodig, en hoeveel vermogen levert de voeding die je nu hebt?
Accu's gaan niet zomaar kapot. Ook als je voeding niet het juiste vermogen zou leveren dan gaat je accu daar alsnog niet door kapot. Een laptop heeft namelijk intern een laadcircuit zitten om de accu op te laden én om hem tegelijkertijd te beschermen. Het lijkt mij waarschijnlijker dat je accu's kapot gaan door verkeerd gebruik. Hoe ver trek je de accu telkens leeg? Als je je laptop 3x per dag op gaat laden terwijl er nog 90% in de accu zit dan kan hij lui worden. Het zelfde geld als je je accu telkens helemaal leeg trekt en weer opnieuw op gaat laden. En hoe vaker je de accu oplaad, hoe sneller hij kapot gaat.

In 2 jaar tijd 2 accu's vervangen is trouwens helemaal zo slecht nog niet. Als je de accu veel gebruikt dan is de levensduur van een accu ongeveer een jaar (tenminste, dat is mijn ervaring).

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft de voeding voor de laptop: 19,5V en 180W
Het is inderdaad waar dat een pc-voeding wel erg lomp is om mee te nemen.
Ik heb trouwens HP gebeld en die gaven te kennen dat de voeding niet kapot kan gaan doordat de laptop teveel zou vragen. De adapter levert de stroom en thats it.
Waarschijnlijk ligt het euvel bij de netspanning zelf.
Een paar keer hoge piekspanning is blijkbaar al funest voor een laptopvoeding.
Dus ik ga het nog een keer proberen met de originele adapter van HP maar dan icm een piekspanningsadapter.

Jongens bedankt voor jullie suggesties. ThinkPad, jou idee van die 12V autovoeding is ook wel een idee.
Pagina: 1