• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Voor een lokaal jongeren project willen we filmpjes op gaan nemen over dingen die hier lokaal spelen met vanalles en nog wat. Nu hebben we een budget van rond de 1250 euro en dan kom je of bij de betere HD consumer cameratjes uit zoals bijv HDR-XR500VE. Of je gaat voor een ouder 2e hands modelletje van bijv. de sony DCR-VX2100E.

Zo'n profi dingetje geeft net wat meer uitstraling als je ergens komt met je camera. En ik gok zo dat het beeld ook beter is. De resolutie van 640x480 is niet zo'n probleem als je het toch op internet zet. Of juist wel als iedereen en alles langzaam HD wordt.

Wat we filmen worden verslagen van wat jongerenevents, van voetbalveld tot discotheek, een interview zo nu en dan. Als het goed is behoorlijk breed.

Dan kom je bij accesoires als een lamp en een externe microfoon? Wanneer en wat voor?

Wat is uw mening ? Alle inbreng is werkom :)

[ Voor 14% gewijzigd door roedie op 15-02-2009 18:36 ]

• Paquito
  • Niet online
Rode videomic voor interviews, jij achter de camera.
Shure nog wat mic (het overbekende type) voor interviews met apart persoon.
Rode stereo videomic voor discotheek/voetbal/etc sfeer

Fatsoenlijke lampen die ook betaalbaar zijn, erg moeilijk te krijgen in .NL . Ik heb hem zelf maar bij bhphotovideo.com gekocht. Bescor MX 601.

En de VX2100 is geen probleem. Ik gebruik hem zelf ook voor professionele opdrachten. Veelal filmpjes die alleen op het net komen. Ik wil wel HD en widescreen gaan, maar dan wil ik een pro variant en ook een die dicht in de buurt van de VX2100 lux waarden komt. Dat was en is mij nog even te duur. Ik heb overigens wel een 16:9 lens voor de VX2100, maar gebruik hem zelden.

En wat betreft de uitstraling heb je helemaal gelijk. Als je net als ik met je volledig geinstalleerde VX2100 aan komt zetten wordt je meteen serieus genomen...

[ Voor 26% gewijzigd door Paquito op 24-02-2009 09:50 ]

Verwijderd

Als ik hoor waarvoor je hem wilt gebruiken zou ook ik voor een professionelere camera gaan dan een high end consumentenmodel. Zeker wanneer resolutie minder belangrijk is!

In jouw geval zou ik de VX serie lekker overslaan en gaan kijken naar een 2e hands PD150. Dit valt in de pro serie van Sony, terwijl de VX serie een consumenten camera is. De PD150 heeft veel meer opties op de camera zitten, is duurzamer, kan filmen in DV-CAM en heeft de belangrijke XLR aansluitingen! Dit laatste is extreem belangrijk wanneer je wilt gaan werken met externe mics. Sla het hele mini-jack segment over, want dit levert je alleen maar ellende op (hoewel een Rode Videomic stereo nog best wel een toegevoegde waarde kan hebben).

Verder kun je ook nog even kijken naar de videolamp van Litepanels.

Overigens moet je je goed bedenken dat je geen standaard accessoires op de XR500 kunt plaatsen aangezien het schoentje hiervoor te smal is. DM-accessoires verkoopt verloopjes naar de standaard maat!

• Paquito
  • Niet online
PD150 is een sterk verouderde camera. Als je dat ding gaat zoeken, wees er dan zeker van dat hij niet heel veel gedraaid heeft. De VX2100/PD170 wordt momenteel nog steeds nieuw verkocht en je hebt daarom grotere kans een recenter exemplaar aan te treffen. Daarnaast is de lux waarde van PD150 hoger dan VX2100. Wat parten kan gaan spelen in je discotheek verhaal.

DV-CAM is nergens voor nodig. Ik denk dat jij je materiaal gewoon op een pc met bv premiere gaat monteren. (non lineair) Het enige wat nog zou kunnen meespelen is dat je minder kans op drop-outs hebt. Waar ik zelf eigenlijk geen last van heb. Ik zou er geen issue van maken.

Met mini-jacks heb ik nog nooit problemen gehad. Als het echt nodig is, knal je er gewoon een XLR adapter van een paar tientjes onder. Maar XLR mics kosten ook meer.

Mijns inziens is een VX2100 prima voor een lokaal jongeren project.

[ Voor 31% gewijzigd door Paquito op 24-02-2009 22:21 ]

Verwijderd

@paquito: probeer je eigen eisen/ wensen niet teveel op de TS te projecteren. Lees de review van de FX1000 (een soort van high def opvolger van de VX2100) en lees over de slechte layout van knoppen en beperkte mogelijkheden van Sonys high end consumentenmodellen. De PD150 valt in de categorie van de Z5 waarmee de FX1000 wordt vergeleken (wederom is de Z5 een soort HD opvolger).

Om de PD150 sterk verouderd te noemen vind ik veel te ver gaan. Zoals je zelf zegt is de PD170 het nieuwste model in deze serie en deze camera is dus 1 generatie oud. Aangezien de PD170 een marginale update was van de PD150 zou ik mij niet teveel zorgen maken over de kwaliteit van de camera an sich. Inderdaad is de PD170 iets lichtsterker dan de PD150, maar dat is marginaal. De voordelen van de PD serie zou ik op ieder moment verkiezen boven de iets hogere lichtsterkte van de VX2100.

Je opmerkingen over minijack en XLR vind ik stuitend en dit geeft aan dat je zeer waarschijnlijk nog nooit met XLR hebt gewerkt. Als je eenmaal met XLR hebt gewerkt dan wil je nooit meer zonder. Geen gekraak in je opname, altijd connectie, geen brom, voeding, etc, etc. De extra kosten van een XLR mic vind ik bijzonder meevallen. Voor 160 euro koop je een Rode NTG1 (een pracht van een mic). Daarnaast kost een XLR adapter niet een paar tientjes, maar circa 160 euro voor een variant zonder phantoom voeding. Met voeding zit je rond de 300 euro. Nog steeds beschik je dan niet over een gegarandeerd kraakvrije opname en heb je niet de handmatige mogelijkheden zoals een camera met XLR dat biedt!

DVCAM is een formaat dat met name in een studioomgeving wordt gebruikt en resulteert inderdaad in een kleinere kans op drop outs. Ik vind dit een handige toevoeging, aangezien je met de camera naar potentieel ruige omgevingen gaat!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:49

Stoney3K

Flatsehats!

Wil je per se Sony? Anders kan de XM2 van Canon misschien nog een goeie optie zijn. De XL serie is waarschijnlijk nog te duur. HD zou je naar de XH-A1 kunnen kijken (al is die boven budget)

Mics zoals gezegd een Rode Videomic en eventueel een Shure SM58 voor losse interviews (met plof/spuugkap formaat spons). Leuk blokje van je eigen omroep eromheen doet het altijd goed :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Paquito
  • Niet online
Je opmerkingen over minijack en XLR vind ik stuitend en dit geeft aan dat je zeer waarschijnlijk nog nooit met XLR hebt gewerkt. Als je eenmaal met XLR hebt gewerkt dan wil je nooit meer zonder. Geen gekraak in je opname, altijd connectie, geen brom, voeding, etc, etc. De extra kosten van een XLR mic vind ik bijzonder meevallen. Voor 160 euro koop je een Rode NTG1 (een pracht van een mic). Daarnaast kost een XLR adapter niet een paar tientjes, maar circa 160 euro voor een variant zonder phantoom voeding.
Het is echt een kwestie van fatsoenlijke kabel, connectors en setup gebruiken. En dan gaat het heel goed voor low budget werk. Wat betreft de PD150: de eerste modellen hebben een ruisprobleem op de line/mic ingang. Het is daarom goed om op te letten welk model van de PD150 je tweedehands koopt.

De NTG 1 / 2 zijn nog altijd tegen de 200 euro, terwijl de videomic onder de 100 euro ligt. Dit kan best wel een verschil maken voor jongeren.

Zelf heb ik een custom XLR adapter voor 50 eur gekocht.

• Flard
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:55
Aangezien Roedie niet reageert, en ik ook bij dit project betrokken ben...

Na een tijdje praten hadden we toch het idee dat een professionele camera toch net wat beter overkomt dan zo'n consumer handcameraatje. We willen namelijk ook gewoon serieuze reportages maken, en dat heeft toch iets meer uitstraling.

We kwamen op marktplaats een aanbieding tegen voor een Sony HDR VX2100 voor 1300 euro. Dus die hebben we gehaald, en hij is werkelijk perfect. Geen gebruikssporen, super beeld en ook erg goed geluid.
Echt helemaal geen spijt van.

Qua microfoon zit er een 3,5mm minijack op (helaas geen XLR, maar wel een switch om te schakelen tussen mic- en line-in-niveau). Aangezien ik freelance werk bij een geluidsverhuurbedrijf, kan ik denk ik nog wel aan een SM58 voor een leuk prijsje komen.

Wat betreft de plofkap: da's inderdaad een goed idee. Werkt stiekem bij GeenStijl ook erg goed. Heb nog een neef bij een (zeef)drukkerij werken. :+

Want stiekem zit je nog wel met wat meer kosten, we moeten eigenlijk nog een lamp hebben voor erop, er moet nog een degelijke tas komen om de camera in te bewaren/vervoeren en een stevig videostatief zou ook wel welkom zijn. Maar goed, als we zometeen eenmaal filmpjes aan het maken zijn, zijn er hopelijk wat lokale bedrijfjes die ons wel willen sponsoren :+ ;).

Oow, en heb nog even zitten luisteren naar die Rode microfoons: daar komt echt wel een supergeluidje uit. Echt mooi. Helaas nog even boven ons budget. (De camera zelf was al een overschrijding van het totale budget van 50 euro)...

In ieder geval bedankt voor jullie input. :D
Pagina: 1