Muur- of plafondspeakers in de keuken

Pagina: 1
Acties:

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02 20:47
Nu de keuken verbouwd wordt - en daar dus de gelegenheid voor is - wil mijn vader voor de fun speakers in het plafond plaatsen. Momenteel hebben we een draagbaar radio'tje met antenne in de keuken staan, maar het liefst wil hij radio via de kabel ontvangen. Aangezien de tuner en de coaxkabel voor het radiosignaal monenteel meters verder in een ander vertrek (woonkamer) staat lijkt het mij een goed idee om de coaxkabel te splitten/verlengen en in de keuken een aparte tuner te plaatsen.

Over de luidsprekers zijn we het echter nog niet helemaal eens. Ondanks dat ik erg weinig weet op het gebied van audio lijkt het me niet ideaal om speakers in het plafond te plaatsen en opper ik om speakers aan de muur te bevestigen zodat ze meer op oorhoogte hangen. Vandaar dat ik op zoek ben naar een alternatief voor geluid aan de muur.
In mijn gedachten zie ik het al voor me: twee langwerpige, en vooral dunne (mooie ;) ) speakers in de twee vrije hoeken in de keuken (net boven de eettafel). Van die kleine, dikke, vierkante boxjes in de hoeken bij het plafond kan natuurlijk ook, maar vind ik niet mooi (en dan nog zit het geluid nog erg hoog). Maar ik kan heel weinig over dit soort wandspeakers vinden.

Ter illustratie dit plaatje. Dit soort speakers heb ik in gedachten, echter dan alleen een stuk dunner. Deze speakers zijn 10 cm dik:
Afbeeldingslocatie: http://www.tangent-audio.com/graphics/interface/pic_392.jpg

Wel vind ik dus veel van dit soort speakers:
Afbeeldingslocatie: http://www.azerty.nl/_azerty/data/product/1/8/7/187568/img/1/G.jpg

Het enige dat ik dus vind zijn dit soort speakers. Zijn dunne wandspeakers soms 'onbruikbaar' omdat er geen klankkast in zit?

Ik ben kortom op zoek naar wat goede tips. Bvd.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:44

GaMeOvEr

Is een hork.

Hoe dik mogen ze dan wel zijn? Probleem is natuurlijk vaak de "diepte" van de driver en de materialen. Ook al heb je maar een behuizing van 1cm dik materiaal, heb je dus al 2cm dikte, alleen wegens het kastmateriaal. Dan moet er nog een woofertje in, en die zijn toch ook al snel een cm of 7 diep, dus zit je al op 9cm.

Aannames zijn fataal.

• Tommy The Cat
Wellicht is het onrealistisch, maar ik zat zelf aan 5 cm te denken.

Overigens hoeft e.e.a. geen HiFi te zijn. Aan de andere kant wil ik wel een beetje fatsoenlijk geluid. E.e.a. dient voornamelijk als achtergrondmuziek (tenzij er een goed nummer wordt gedraaid :) ).

[ Voor 21% gewijzigd door Tommy The Cat op 15-02-2009 16:57 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:34

JT

VETAK y0

Weet niet wat voor plafond er zit, maar een autospeaker in een behuizing die boven het zichtbare plafond zit?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Tommy The Cat
@JT. Als een autospeaker ondersteboven mag hangen en dit door een gipsplaat heen gaat met behoud van redelijk geluid is dat wellicht een optie.

Op dit moment hebben we een plafond van balken, met op de helft van de dikte van de balken tussenschrootjes. Op deze balken komen straks gipsplaten en e.e.a. wordt dan gespakt. M.a.w., er is ongeveer 10 cm ruimte boven het zichtbare plafond voor speakers (als de tussenschrootjes worden verwijderd).

Maar wat is eigenlijk de opinie over mijn redenatie dat je beter geluid hebt met wandspeakers vergeleken met plafondspeakers?

[ Voor 17% gewijzigd door Tommy The Cat op 15-02-2009 17:00 ]

• JT

JT

VETAK y0

Als je dan een speaker in het plafond bouwt met een behuizing van zeg 50x50x10cm.. :) En dat kan je gerust op z'n kop hangen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Tommy The Cat
JT schreef op zondag 15 februari 2009 @ 17:00:
Als je dan een speaker in het plafond bouwt met een behuizing van zeg 50x50x10cm.. :) En dat kan je gerust op z'n kop hangen.
Begrijp ik goed dat het geluid dan door de gipsplaat heen gaat, of bedoel je wel te zeggen dat we even een uitsparing in het gips moeten maken.

• Tommy The Cat
Zoiets als dit? Is wel lekker goedkoop :). En dan dus aansluiten aan een redelijke tuner (waarschijnlijk tweedehands).

[ Voor 25% gewijzigd door Tommy The Cat op 15-02-2009 17:07 ]

Verwijderd

Ik heb al een keer met succes twee speakers in een badkamerplafond ingebouwd.

Mijn voordeel was dat ik er vanaf boven bij kon komen, maar als je de bedrading op de goede plek vastplakt met een plakbandje, gipsplafond erin maakt, en dan de gaten zaagt die nodig zijn voor de speakers.
dan kun je de bedrading weer lostrekken en aansluiten, speakers in het gat, en klaar is klara.

Zorg wel voor een meekleurend (wit) rooster op de speakers.

• Tommy The Cat
Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2009 @ 17:07:
Ik heb al een keer met succes twee autospeakers in een badkamerplafond ingebouwd.

Mijn voordeel was dat ik er vanaf boven bij kon komen, maar als je de bedrading op de goede plek vastplakt met een plakbandje, gipsplafond erin maakt, en dan de gaten zaagt die nodig zijn voor de speakers.
dan kun je de bedrading weer lostrekken en aansluiten, speakers in het gat, en klaar is klara.

Zorg wel voor een meekleurend (wit) rooster op de speakers.
Wat is de motivatie geweest om voor autospeakers te gaan boven plafondspeakers die er in feite voor gemaakt zijn?

• JT

JT

VETAK y0

Veel meer keuze. Er is geen reden waarom autospeakers slechter zouden zijn. En een uitsparing in het gips ;)

Ecodan warmtepomp

• Tommy The Cat
Akkoord. Het lijkt er vooralsnog dus op dat speakers in het plafond helemaal geen slecht idee is, vergeleken met wandspeakers.

Leveren (bijvoorbeeld) deze speakers dan wel voldoende vermogen om de ruimte goed te kunnen vullen met geluid? Je zou zeggen, nu de speakers zijn gemaakt voor in de auto, dat ze qua vermogen op een kleinere ruimte zijn afgestemd. (Nominaal vermogen 65 watt). En kan ik dit soort speakers zonder problemen aansluiten op een tuner?

[ Voor 11% gewijzigd door Tommy The Cat op 15-02-2009 17:22 ]

• JT

JT

VETAK y0

Speakers leveren geen vermogen, versterkers leveren vermogen. En tja, als jij een discotheek wilt in de keuken dan zou ik sowieso van ondiepe of plafondspeakers afzien. Wil je gewoon achtergrond muziek dat soms iets harder gaat dan kan het prima. Het opgegeven vermogen zegt niks over de capaciteit om een ruimte te vullen met geluid.

Behalve een tuner moet je ook een versterker hebben om het signaal te versterker zodat er geluid uit je speakers komt ;)

[ Voor 15% gewijzigd door JT op 15-02-2009 17:25 ]

Ecodan warmtepomp

• Tommy The Cat
Akkoord, helder (idd geen discotheek).

Edit:
Zou dit apparaat goed combineren met 2 autospeakers?

[ Voor 58% gewijzigd door Tommy The Cat op 15-02-2009 17:54 ]

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:56
Dit is zeker niet binnen het bedachte budget ;) ?
http://www.dali.dk/displa...NT/speakers.html/171/1018
http://www.dali.dk/displa...NT/speakers.html/174/1011
http://www.dali.dk/displa...NT/speakers.html/174/1012
http://www.dali.dk/displa...NT/speakers.html/174/1013

Maar om weer even serieus te doen, ik denk dat je inderdaad op autospeakers uitkomt. Ik zou wel een redelijk formaar nemen (conusoppervlak), omdat je geen complete auto als klankkast hebt waardoor de bassen wat wegvallen.

[ Voor 24% gewijzigd door mac1987 op 15-02-2009 20:00 ]

• Tommy The Cat
Ik vrees van niet. Voor enkel wat radiogeluiden als achtergrondmuziek waarbij zo nu en dan het volume wat opgedreven wordt, met als doelgroep voornamelijk mijn ouders die verre van audiofiel zijn, is het budget zo'n 150 euro voor zowel tuner/versterker en 2 luidsprekers. De voornaamste voorwaarde is gebruiksvriendelijkheid, goede zenderontvangst en afwezigheid van ruis etc.

Wat betreft de speakers krijg ik inderdaad van meerdere kanten signalen dat autospeakers een goede optie is. Ik ben momenteel op zoek naar een tweedehands receiver. Ondertussen beschik ik over de volgende opties:

Sony STR-DE135

JVC RX6010R

Philips FR 760

Nieuw beginnen ze bij 140. Maar dat lijkt me niet noodzakelijk, mits deze receivers vrij zijn van ruis en een goed ontvangst hebben (althans doorvoering).

[ Voor 10% gewijzigd door Tommy The Cat op 15-02-2009 20:29 ]

• Tommy The Cat
We hebben besloten een autoradio te gebruiken. Waarom ook niet.

Bedankt voor de tips!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:36
Je moet dan wel voor een 12v voeding zorgen, dus met een 220v-12v omvormer, of een computervoeding.

De wijzen komen uit het Oosten!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 10:42

iop

http://www.hobo.nl/defaul...id=596&title=Luidsprekers

de site is onder constructie, maar normaal hebben die wel een aantal inbouw speakers staan.

//edit maar ik lees net over je budget..

[ Voor 11% gewijzigd door iop op 16-02-2009 11:42 ]

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

• Tommy The Cat
@NoepZor, dat had ik inderdaad begrepen.
@iop tha man, waarschijnlijk wel, hoe dan ook bedankt voor de tip.

• Tommy The Cat
Voeding/adapter (220v>12v):
Antec Earthwatts EA 380
pricewatch: Antec Earthwatts EA 380
45 euro afhalen in Raalte

Autoradio:
Sony CDX-GT23
http://www.kieskeurig.nl/autoradio/sony/cdx-gt23/276287/
63 euro afhalen in Zwolle

Twee autospeakers:
Sony XS-F6925
http://www.kieskeurig.nl/auto-speaker/sony/xs-f6925/182495/
39 euro online bestellen

Totaal kosten
147 euro

Voor de geinteresseerden is dit wat ik op het oog heb :).

• JT

JT

VETAK y0

Ik heb misschien binnenkort nog wat leuks 2e hands van Denon of Marantz, voor minder geld dan dat en designtechnisch nog verantwoord ook ;) Stuur maar even een berichtje als je geinteresseerd bent.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1