Van lege zolder tot bioscoop(je)

Pagina: 1
Acties:

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Wat ik al langer roep ga ik nu daadwerkelijk doen: ik ga beginnen aan mijn project: Van lege zolder tot bioscoop(je). Middels dit topic hoop ik bruikbare ideeën en tips op te doen.

Wat ik nu heb is een grote lege zolder met een wasmachine en troep die op een zolder thuishoort.
Waar ik naartoe wil is een volwaardige thuisbioscoop(je) waar ik:
- Series(Heroes, Lost, Flashpoint, Prison Break) en films kan kijken
- Eens in de zoveel tijd kan gamen met een Xbox360
- TV kan kijken
En met thuisbioscoop bedoel ik een scherm, beamer en fatsoenlijke geluidsinstallatie waarmee ik een aantal jaren vooruit kan. Ik ben geen fijnproever op dit gebied dus de uitspraak “goed is goed genoeg” geldt voor mij…

Klussen
Het eerste wat er moet gebeuren is de zolder opsplitsen in een voorzolder en een af te sluiten kamer. Hiervoor ben ik nog aan het twijfelen of dat ik dat zelf ga doen of een klusser laat komen.
Ook moet er een lichtpunt verplaatst worden en eventueel wat extra lichtpunten geplaatst worden. Over dat laatste ben ik nog niet helemaal uit: ik kan ook losse, dimbare lampen neerzetten/ophangen.
De uiteindelijke kamer zal 6,1m x 2,9m zijn met een schuin dak. Ik zou de kamer graag wat breder willen hebben maar dat gaat helaas niet omdat de trap naar zolder best wel diep uitkomt.
Gelukkig heb ik een loze leiding laten leggen waarin ik al een utp en coax al naarboven heb getrokken.

Receiver/geluid
Laat ik vooraf stellen dat ik redelijk nieuw ben in deze materie dus als er suggesties zijn hoor ik ze graag.
Zoals ik al eerder aangaf wil ik een aantal jaren vooruit. Daarom wil ik een Full-HD beamer + receiver die daar mee om kan gaan.
Gezien alle apparatuur hdmi aansluitingen zullen hebben, heb ik dus een receiver nodig met minimaal 3 HDMI ingangen en 1 uitgang naar de beamer. Gezien het toekomstgerichte lijkt het me dat het allemaal 1080P zal moeten aankunnen.
Ook wil ik een geluidsinstallatie waarmee ik mijn bioscoopje voorzien van een bioscoop-like geluid.
Hierbij ben ik na online speurtochten uitgekomen op:
Onkyo HT-S9100THX. Deze set hoop ik ergens voor rond de €700 op de kop te tikken.
Nu lijkt 7.1 niet absoluut noodzakelijk maar dat krijg je er bij deze set bij :-). Ik moet er nog naar gaan luisteren maar ik vermoed hiermee een set aan te schaffen met een behoorlijk hoge prijs/kwaliteit verhouding.
Ik heb ook naar HK receivers gekeken maar de redelijk betaalbare versies beschikken niet over 1080P output.

Beamer/scherm:
Hier heb ik me nog niet echt in verdiept.
De beamer zal zoals het er naaruitziet aan een schuin dak bevestigt moeten worden. Mijn erg korte zoektocht komt vooralsnog uit op:
SANYO PLV-Z700 of Epson EMP-TW980

Scherm heb ik eigenlijk nog helemaal niet goed over nagedacht. Ik vermoed dat een wit geverfd muurtje of een rolgordijn van de Ikea in ieder geval een afbreuk zal doen op de rest. Of zit ik er dan naast? Ideeën/suggesties?

De grootte ben ik ook nog niet over uit. Ik zit er niet heel ver vanaf (ongeveer 4 meter) dus denk ik aan een scherm van 1,8m breed.

Input:
Vooralsnog zal voornamelijk mijn XBox360 (met HDMI) het beeldmateriaal verschaffen (720P wmv’s en DVDtjes). Op termijn zal hier een Blu-ray speler bijkomen.
Wat ik wel per direct wil hebben is een decoder voor digitale TV over de kabel. Er zijn nog weinig HDTV zenders maar ik heb HDMI output nodig heb om aan de receiver te koppelen. In de toekomst zal er meer HDTV uitgezonden worden dus in die zin zal dit ook niet misstaan. Ik ben er nog niet helemaal uit of hier ook mee opgenomen moet worden. Ik heb in de huiskamer een Humax PVR staan en dit bevalt super. Het zal dus uiteindelijk worden: Humax IR-HD5000C of Humax iHDR-5050C

Al met al ideeën genoeg.
Ik vrees alleen dat het kluswerk vooralsnog het grootste obstakel gaat worden al besef ik me dat dit gewoon een kwestie van doen is.

Met floorplanner.com heb ik het volgende ontwerp gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://i598.photobucket.com/albums/tt61/Riesjard/zolder-1.jpg
Het scherm en de stoelen staan onder het lage deel van het schuine dak. Er is ook een dakraam aanwezig.

Ik hoor graag jullie op+aanmerkingen, extra ideeën en/of zaken welke ik wellicht vergeten ben. Ik ben tenslotte geen expert op dit gebied.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 10:34

JT

VETAK y0

Ideeen...

- Laat je zoldermuren lekker schuin lopen als ze dat al doen, minder reverb en minder kans op staande golven
- Demp je muren alsnog een beetje met stof oid (gordijnen), dempingsmateriaal enz. om ook op deze manier ongewilde weerkaatsingen te voorkomen
- Ik weet niet hoe je woont maar steek je geld in een goede sub, die diep gaat en op die lage frequenties nog aardig wat spl kan produceren :P Ik vind zelf een goede subwoofer de derde dimensie in een home theater :) Ik zie dat je een alles in 1 set hebt maar....
- Hoe groot is de ruimte? Want als die 8x4 is ofzo dan denk ik eerlijk gezegd dat je met een dergelijk setje hard te kort gaat komen voor kamervullend geluid.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Qua beamer zou ik €100 meer uitgeven en de Sanyo PLV-Z2000 kopen. Deze heeft betere kontrastwaardes dan de Z700 en kan, i.t.t. de Epson, wél 24p aan en is überhaupt erg stil.

Voor het scherm kun je m.i. beter echt projectiescherm (geen high contrast!) van de rol bestellen. Hiermee voorkom je in ieder geval moiree-effecten en voor zo'n € 200 ben je klaar voor hout, doek en plakvelours, voor het masker, voor een scherm van 2,08m bij 1,17m.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

Waarom zou je receiver 1080p aan moeten kunnen, je kunt net zo goed de bron meteen op de beamer aansluiten. Alleen het geluid is van belang voor de receiver, al is het een leuke switch als je veel apparaten aan wilt sluiten zonder de bron van de beamer te hoeven veranderen.

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 02:31

Royz

Kleurenblind!!

Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2009 @ 19:36:
Qua beamer zou ik €100 meer uitgeven en de Sanyo PLV-Z2000 kopen. Deze heeft betere kontrastwaardes dan de Z700 en kan, i.t.t. de Epson, wél 24p aan en is überhaupt erg stil.
Tsja, volgens mij scheelt het toch sneller een euro of 300 dan 100, maar ik heb wel de Z700. Mooie beamer, maar ik kan er weinig over zeggen omdat ik geen andere ervaringen met beamers heb. Dan is alles fantastisch natuurlijk.

Ben wel benieuwd naar je project. Ik wil het ook ooit gaan doen :D
CyBeRSPiN schreef op maandag 16 februari 2009 @ 14:41:
Waarom zou je receiver 1080p aan moeten kunnen, je kunt net zo goed de bron meteen op de beamer aansluiten. Alleen het geluid is van belang voor de receiver, al is het een leuke switch als je veel apparaten aan wilt sluiten zonder de bron van de beamer te hoeven veranderen.
omdat je bron niet direct onder je beamer staat hebje maar 1 lange kabel van 10m nodig ipv meerdere? Is toch handiger dan 3 hdmi kabels naar je beamer toe (die trouwens maar 2 hdmi ingangen heeft volgens mij)

[ Voor 34% gewijzigd door Royz op 16-02-2009 14:50 ]

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• Kn4kw0r5t
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-07-2022
Hoe is dat schuine plafond/dak afgewerkt? Zit hier zelf op de zolder en wilde eigenlijk wat speakers ophangen, maar 't plafond is afgewerkt met gipsplaten, en dat lijkt me lastig worden.

• Cyphax
  • Laatst online: 22:38

Cyphax

Moderator LNX
Kn4kw0r5t schreef op maandag 16 februari 2009 @ 14:55:
Hoe is dat schuine plafond/dak afgewerkt? Zit hier zelf op de zolder en wilde eigenlijk wat speakers ophangen, maar 't plafond is afgewerkt met gipsplaten, en dat lijkt me lastig worden.
Hoe dik zijn de gipsplaten? Bij mij is een muur gemaakt van gips, maar wel 7cm dik. Daar heb ik afgelopen weekend nog een paar schappen van 220 lang aan bevestigt. Zit er ook niet hout achter die gipsplaten? Met lange schroeven kan je ze dan uiteindelijk aan het hout hangen wellicht?

Saved by the buoyancy of citrus

• Kn4kw0r5t
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-07-2022
Cyphax schreef op maandag 16 februari 2009 @ 15:02:
[...]

Hoe dik zijn de gipsplaten? Bij mij is een muur gemaakt van gips, maar wel 7cm dik. Daar heb ik afgelopen weekend nog een paar schappen van 220 lang aan bevestigt. Zit er ook niet hout achter die gipsplaten? Met lange schroeven kan je ze dan uiteindelijk aan het hout hangen wellicht?
Zijn maar dunne gipsplaatjes, 3cm(?) ofzo.. Ben bang dat die dingen snel breken als ik er doorheen wil. Maargoed, laat ik meneers mooie project niet veranderen in "Kakworst wilt weten of hij wel wat kan bevestigen aan zijn gipsplaten".

[ Voor 11% gewijzigd door Kn4kw0r5t op 16-02-2009 15:07 ]

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Gipsplaten kan je prima schappen aan hangen, dus een speakertje moet ook wel lukken. Vraag anders bij de dhz-zaak welke pluggen ze adviseren (vlinderpluggen should do the trick). je hebt voornamelijk te maken met afschuivende (parrallel aan de wand) krachten, niet zo zeer trekkende(loodrecht op de wand), bij een plafond is dat juist andersom.

• Riesjard
  • Niet online
JT schreef op zondag 15 februari 2009 @ 16:55:
Ideeen...

- Laat je zoldermuren lekker schuin lopen als ze dat al doen, minder reverb en minder kans op staande golven
- Demp je muren alsnog een beetje met stof oid (gordijnen), dempingsmateriaal enz. om ook op deze manier ongewilde weerkaatsingen te voorkomen
- Ik weet niet hoe je woont maar steek je geld in een goede sub, die diep gaat en op die lage frequenties nog aardig wat spl kan produceren :P Ik vind zelf een goede subwoofer de derde dimensie in een home theater :) Ik zie dat je een alles in 1 set hebt maar....
- Hoe groot is de ruimte? Want als die 8x4 is ofzo dan denk ik eerlijk gezegd dat je met een dergelijk setje hard te kort gaat komen voor kamervullend geluid.
Tapijt o.i.d. op de schuine muren is idd wel een idee al weet ik niet of het noodzakelijk is. Zolder is afgewerkt met van die dunne houten platen. Dit stelt niet zoveel voor. Mensen enig idee welk effect dit zal hebben op mijn geluid? Gelukkig heb ik een dakraam zodat het vooralsnog niet echoot. In een vergelijkbare zolder zonder dakraam heb je een behoorlijke echo heb ik dit weekend ondervonden bij de buren.
Geluidset lijkt me niet verkeerd. Het is op het eerste oog geen melkpakcinemaset.
De ruimte is ongeveer 3 x 6.
Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2009 @ 19:36:

Voor het scherm kun je m.i. beter echt projectiescherm (geen high contrast!) van de rol bestellen. Hiermee voorkom je in ieder geval moiree-effecten en voor zo'n € 200 ben je klaar voor hout, doek en plakvelours, voor het masker, voor een scherm van 2,08m bij 1,17m.
Waar kun je zoiets van de rol bestellen? Ik heb nog wat gegoogled en ben o.a. hier terechtgekomen:
http://www.projectiescher...LGl-uaC35gCFQiF3godqBiccA
CyBeRSPiN schreef op maandag 16 februari 2009 @ 14:41:
Ik wil idd maar 1 10m hdmi kabel naar de beamer trekken. Daarnaast hebben de meeste beamers niet 3 hdmi inputs.
Kn4kw0r5t schreef op maandag 16 februari 2009 @ 15:06:
[...]

Zijn maar dunne gipsplaatjes, 3cm(?) ofzo.. Ben bang dat die dingen snel breken als ik er doorheen wil. Maargoed, laat ik meneers mooie project niet veranderen in "Kakworst wilt weten of hij wel wat kan bevestigen aan zijn gipsplaten".
Ook leuk project toch? ;)
Gipsplaten zijn trouwens 9,5 of 12,5 mm dik. Van het weekend in de plaatselijke bouwmarkt geweest ;)
In mijn geval is het schuine dak afgewerkt met houtplaten.

• Riesjard
  • Niet online
Voor een scherm was ik trouwens ook nog hier terecht gekomen:
http://www.beamax.nl/10564

Alleen beetje jammer dat niet online te bestellen is en er geen prijzen bij staan.

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 02:31

Royz

Kleurenblind!!

Riesjard schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:10:
Voor een scherm was ik trouwens ook nog hier terecht gekomen:
http://www.beamax.nl/10564

Alleen beetje jammer dat niet online te bestellen is en er geen prijzen bij staan.
Er zijn genoeg zaken waar je online kan bestellen. Op HT-forum wordt er ook veel gepromoot met winkels, wellicht dat je daar wat korting kan regelen. Projecta en Beamax schermen zijn goede schermen. Natuurlijk heb je ook daar weer een hogere klasse boven, maar dat is even budget afhankelijk

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:03
Heb zelf mijn zolder verbouwd tot een cinema kamer ( Cinema Addict ).

Scherm : Heb ik gedaan met speciale projector verf. Deze is voor mij meer dan voldoende, en het voordeel is dat je deze zo groot/klein kunt maken als je wilt. Ik heb er een kader rond laten maken op maat in MDF en geschilderd.

Geluid : Een Onkyo 605 met JBL boxen. Maar het liefst van al zou ik dolgraag deze set hebben : http://www.eu.onkyo.com/package/HT-S990THX.html , voor mij de beste prijs/kwaliteit. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. De boxen staan op staanders van IKEA

Afbeeldingslocatie: http://bristol.gumtree.com/posting_images/92/31846392__1228414612__0__2-b2e2c003750f0614baef9eebde44925f.__big__.jpg

Beeld : Opgehangen met een Vogel Wandbeugel en een kabelgoot die overschilderbaar is. Deze is dan mee in dezelfde kleur als de muur geverfd.

http://www.vogels.com/pag...n=84&subclassification=31

Zetels : Heb er zelf 8 cinema zetels, maar zit bijna altijd in de sofa, is echt veel relaxer. Je kan wel zetels vinden hier bijvoorbeeld http://bioscoopzetels.be/...-thuisbioscoop-c-268.html, heb er geen ervaring mee.

Klik voor groter :
Afbeeldingslocatie: http://www.thecolliers.be/zolder_small.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.thecolliers.be/zolder_small1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.thecolliers.be/zolder_small2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.thecolliers.be/zolder_small3.JPG

EDIT : Wat duidelijker ( wat was ik toch aan het denken ) en wat meer info

[ Voor 50% gewijzigd door tc982 op 16-02-2009 20:44 ]

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• vanThijs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
tc982 schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:54:
Geluid : ...
De boxen staan op staanders van IKEA
Kan je mij even in de juiste richting wijzen vooe de ikea staanders? Ik ben nl ook iets op die aard aan het zoeken. Is het mogelijk om de cablage door een van de "pootjes" te trekken?

[ Voor 22% gewijzigd door vanThijs op 16-02-2009 21:01 ]

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:03
vanThijs schreef op maandag 16 februari 2009 @ 21:01:
[...]

Kan je mij even in de juiste richting wijzen vooe de ikea staanders? Ik ben nl ook iets op die aard aan het zoeken. Is het mogelijk om de cablage door een van de "pootjes" te trekken?
Wel, ik vind ze op de site niet meer. Maar als ze nog bestaan, ja, je kan er kabels door trekken. Wel niet al te grote kabels, maar het zou met normale speaker kabel zeker werken ( bij mij toch )

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• sander_dr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:56
Die Z700 heb ik ook. Wat me vooral opviel is dat hij echt fluisterstil is. Ik hoor de dvd speler/PS3 naast me draaien als ik films kijk. De beamer die er boven staat hoor ik niet.

Maar als je budget het toelaat ben ik het eens dat je dan beter voor de Z2000 kan gaan. Die heeft een hogere contrastwaarde.

Als je trouwens eenmaal Bluray hebt gezien op dit soort beamers wil je niet meer naar dvd :)

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Je moet meer dan twee stoelen neerzetten!!!!!!! Films kijken is leuk met vrienden. En je wilt natuurlijk zoveel mogelijk de blits maken met met homecinema.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Riesjard
  • Niet online
De stoelen was ik nog niet helemaal over uit. Heb idd ook gekeken naar een rijtje van 3 bioscoopstoelen of 2 rijen van 2. Aan de andere kan is een bank waar je lekker in kan hangen ook niet verkeerd.
Dus aan de ene kant bioscoopstoelen voor het bioseffect of een lounge bank om comfortabel te kunnen hangen.

Waar ik ook nog niet uit ben is de bevestiging van de beamer.
Deze zal volgens mijn plan opgehangen moeten worden aan een schuin plafond: de hoek betreft 36 graden.
De meeste plafondbeugels kunnen volgens mij niet zo ver verticaal kantelen.
Iemand ideeën hoe ik dit het beste kan aanpakken?

• JT

JT

VETAK y0

Riesjard schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:07:
[...]

Tapijt o.i.d. op de schuine muren is idd wel een idee al weet ik niet of het noodzakelijk is. Zolder is afgewerkt met van die dunne houten platen. Dit stelt niet zoveel voor. Mensen enig idee welk effect dit zal hebben op mijn geluid? Gelukkig heb ik een dakraam zodat het vooralsnog niet echoot. In een vergelijkbare zolder zonder dakraam heb je een behoorlijke echo heb ik dit weekend ondervonden bij de buren.
Eh?? Lijkt me eerder aan de ruimte liggen en inrichting...glas weerkaatst geluid veel harder dan hout. Het idee kan ik je wel vertellen. Elke reflectie die je in je kamer hebt vervormt je geluid. Idealiter heb je geen reflecties. Je akoestiek bepaalt 70% van je geluid. Dus ik zou eens nadenken over geluidsdemping :) Zonder is niet heel slecht, maar met is wel beter.
Geluidset lijkt me niet verkeerd. Het is op het eerste oog geen melkpakcinemaset.
De ruimte is ongeveer 3 x 6.
Ik zeg niet dat die slecht is hoor :) Ik vraag me alleen af of je er mee gaat komen in zo een ruimte als je beetje bioscoop-volume wilt draaien.

[ Voor 19% gewijzigd door JT op 17-02-2009 00:02 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:03
Je kan eerst een goede surround versterker kopen. En eerst 2 fatsoenlijke zuil luidsprekers + een center. Ik zal eerst daar het budget aan besteden. Omdat je veel sneller 3 goede luidsprekers hebt. Zelf vind ik de bass uit een goede zuil beter dan die van een sub. Ook kan je met 2 degelijke luidsprekers makkelijk een zolder volkrijgen met geluid (en ik kan daar over mee praten)

• JT

JT

VETAK y0

Voor een home theater geef ik sterk de voorkeur aan een sub: een goede heeft een diepgang en kan luchtdruk creeren dat een zuil nooit kan. En die 2 dingen wil je juist met HT :P Maar zeker met goede speakers kan je wel even zonder sub.

Ecodan warmtepomp

• Riesjard
  • Niet online
JT schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 00:01:
Eh?? Lijkt me eerder aan de ruimte liggen en inrichting...glas weerkaatst geluid veel harder dan hout. Het idee kan ik je wel vertellen. Elke reflectie die je in je kamer hebt vervormt je geluid. Idealiter heb je geen reflecties. Je akoestiek bepaalt 70% van je geluid. Dus ik zou eens nadenken over geluidsdemping :) Zonder is niet heel slecht, maar met is wel beter.
Dat heb ik idd niet erg duidelijk verwoord. Ik bedoel niet zozeer dat het stuk glas het voorkomen van echo's ten goede komt maar meer de constructie daaromheen.

• Riesjard
  • Niet online
Heeft iemand nog een gode suggestie op de volgende vraag:

Deze zal volgens mijn plan opgehangen moeten worden aan een schuin plafond: de hoek betreft 36 graden.

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 11:33
ik heb zelf een HK AVR255 en een HKTS11 set. Ik heb deze nog nooit open gezet in een woonkamer van dik 4 x 5 meter. De sub gaat Hard...LOMP hard...maar kan ook redelijk snel gaan brommen als je hem te hard zet (sub is acties dus zit en leuke draaiknop achterop die echt niet harder dan 50% hoeft!)...Ik ben al met al ONWIJS tevreden over deze set maar ik denk dat ik in de toekomst zeker de front speakers ga vervangen door CM7's en eventueel de rears en center maar dat ligt momenteel nog niet in het budget.

Alles bij elkaar heb ik er destijds 1250 euro voor betaald maar dit is tegenwoordig ZEKER goedkoper aan te komen!

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Riesjard schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 11:39:
Heeft iemand nog een gode suggestie op de volgende vraag:

Zelf een koppelstukje in elkaar flansen van wat stukjes aluminium?

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Pagina: 1