Verwijderd

Topicstarter
Ik zit dus met het volgende:

Ongeveer een half jaar geleden heb ik een 450D met de 18-55 en 55-250 gekocht. In de daaropvolgende maanden kwam er dan nog een 10-22 bij en nog een aantal accessoires zoals grip, macro-ringetjes enzoverder.

Nu kreeg ik voor m'n (20ste) verjaardag een 5D Mark II half cadeau (helft zelf betalen, helft van ouders), en dit kon ik dus niet laten liggen. Ik dacht dus m'n 450D en alles daarbij te verkopen, en met dat geld een mooie groothoek of tele te kopen voor de 5D (waarbij trouwens de 24-105 zal zitten).

Nu zat ik zo wat te twijfelen wat nu eigenlijk de beste optie is. Ofwel alles houden en met twee body's telkens op stap gaan e.d. Ofwel de alles van m'n vorige dSLR verkopen en dus zoals gezegd met dat geld een extra lens kopen voor de 5D.

Kortom, heeft het voordelen om met twee body's telkens op stap te gaan? Zelf denk ik dan aan de cropfactor die soms wel "handig" kan zijn bij tele's. Het feit dat je dan zogezegd minder lenzen moet verwisselen, vind ik maar niets, het is maar een kleine moeite om de ene lens ervan en de andere erop te zetten.

Persoonlijk neig ik nog altijd meer naar de verkoop en aankoop van een nieuwe lens voor m'n fullframe, maar ik hoor graag of er nog andere aspecten zijn die ik vergeet of in gedachten moet houden.

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:41
Waarom zou je met twee bodies op stap willen gaan? Heb je grote opdrachten waarbij dit nodig is? (evenementen/sport/journalistiek)

Ik zou gewoon al je crop-factor spul (dus ook de camera) verkopen en kijken naar een leuke groothoeklens, bijvoorbeeld een 17-40 van Canon.

Ik zou persoonlijk geen crop-body houden zodat je op het tele-eind meer kan doen; crop dan gewoon wat van je 21mpix foto's die uit je 5D komen.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:27
2 body's is natuurlijk fijn als je snel moet switchen. Het nadeel wat je hebt is dat al je lenzen EF-S zijn en dus niet compatibel zijn met je 5D. Dus ik zou gewoon je lenzen verkopen en je 450 body houden.

offtopic:
Ik denk dat deze vraag wel naar het canonmount-topic kan

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-11-2025

mennovanw

Canon? You can!

Mijn ervaring is dat uiteindelijk de mindere body stof ligt te happen.. Mijn 40D is geconfisqueerd door mijn ega nadat ik een betere body kocht. Als je niet pro foto's maakt is een backup mijns inziens ook niet nodig.. Mijn advies: zet je huidige spullen om in een goede lens die je gaat gebruiken op je nieuwe cam (een 17-40L ofzo is erg aardig bijv.). De lensen die je hebt voor de 450D zijn ook niet echt het houden waard ten opzichte van wat je krijgen gaat..

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-01 21:39
Toevallig laatst voor een vergelijkbare keuze komen te staan. (350D vervangen door een 5D) Ik heb nu een 40D en een 5D. Ik heb al mijn EF-s glas (10-22, 60 en 18-200) verkocht en zover nodig vervangen door EF glas.

Ik heb nu de 24-105, 50/1.8 en 85/1.8 en Sigma 100-300/4. Daar komt misschien nog een 17-40 bij voor het UWA. Als je gebruik maakt van primes, dan is het wel prettig om twee bodies te hebben. Tevens is een 17-40 een goede UWA op fullframe en een relatief lichte walkwaround icm de 450D.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Als je die 10-22 verkoopt kun je daar wel een mooie 2de hands 17-40 voor vinden denk ik. Verder zou ik mijn oude body houden. Altijd handig.

Als mijn 5D II eindelijk binnenkomt dan gaat mijn 350D weg, en zal mijn 40D als reserve dienen.

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
@ RobbieB: Ik ging hem ook eerst posten in het canonmount-topic, maar vond hem ietsje te algemeen om erin te staan.

Ok, klinkt me duidelijk. Ik ben geen echte professioneel en snel moeten wisselen zie ik ook niet direct komen. Ik kan een érg strakke prijs krijgen voor m'n "oude" setup, en zal dit dan ook doen. Er komt dan hoogstwaarschijnlijk (zoals hierboven mooi aangegeven) een 17-40 L, die inderdaad een ideale vervanger is voor m'n 10-22. Waarschijnlijk later dan nog eens een degelijke tele kopen, en dan zitten we weer goed voor enkele jaartjes.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:17

Zoefff

❤ 

Zoals bijna iedereen ook zegt zou ik ook je oude body (en EF-s lenzen) verkopen. Het is misschien een fijn gevoel om een backup body te hebben, maar de praktijk zal uitwijzen dat dat je er vrijwel nooit gebruik van zal maken. Zo ligt hier ook nog een analoge cam met wat rollen z/w film waarmee ik me keer op keer weer voorneem om er wat mee te doen, maar uiteindelijk wint de dSLR altijd :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zou 'm houden, mocht je 5DII eens kapot gaan dan heb je nog een backup voor de tijd dat hij in reparatie is.

EF-S lenzen wel verkopen imo.

offtopic:
@ Gerard, je website ligt plat, dus kan je nieuwe design niet checken ;)

[ Voor 25% gewijzigd door sOid op 15-02-2009 16:56 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:17

Zoefff

❤ 

Titel die wat duidelijker is dan "klein dilemmatje" (sOid thnx voor de TR ;) ).

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
sOid schreef op zondag 15 februari 2009 @ 16:44:
Ik zou 'm houden, mocht je 5DII eens kapot gaan dan heb je nog een backup voor de tijd dat hij in reparatie is.

EF-S lenzen wel verkopen imo.
Sowieso de lenzen verkopen ja. Die zijn useless als je een 5DII hebt met fatsoenlijk glas. En dan je cropbody stof laten happen, voor het idee dat je die ooit nog nodig gaat hebben, ofzo :+

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 16:19

Mud.Starrr

I shoot people for money

Als je belangrijke opdrachten hebt is het handig om een reserve camera achter de hand te hebben.
Of als je het handig vindt met 2 camera's rond je nek te lopen (minder switchen).
Ikzelf heb mijn crop camera om die 2 redenen gehouden (heb alleen FF objectieven).

Is dat beide niet van belang? dan zou ik hem gewoon weg doen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:41
sOid schreef op zondag 15 februari 2009 @ 16:44:
offtopic:
@ Gerard, je website ligt plat, dus kan je nieuwe design niet checken ;)
wederom off-topic :
Ligt plat omdat ik zoveel verkeer van Tweakers krijg dat ik er maar extra geheugen en een extra harddisk in heb laten zetten (kan ik nog meer geile foto's online zetten voor jullie) :P Zondag heb ik over het algemeen het minste aantal bezoekers, vandaar dat hij nu even plat ligt. Over 2 uurtjes weer online als het goed is :) Daarnaast heeft m'n hostingprovider nu ook onderhoud gepland geloof ik, dus komt goed uit.

Maar goed, voor de TS : crop-spul verkopen, backup is onzin (tenzij je echt pro opdrachten hebt) en gewoon lekker investeren in GOED glas; glas neem je mee naar je 5DIII/5DIIII, daar moet je dus in investeren, niet in andere onzin.

Verwijderd

Topicstarter
Echt professionele opdrachten heb ik nog niet. Simpelweg de normale zaken zoals recepties, feetjes en soms eens een trouw. Een snel switchen hoeft dus ook al totaal niet.

M'n cropbody en EF-S lenzen gaan dus de deur uit. En met dat geld eens kijken naar de 17-40 en tegen de vakantiemaanden eens een leuke tele erbij.

Bedankt voor alle nuttige tips! :)

Bedankt trouwens voor de TR, ik kon niet direct op een zinnige titel komen. Deze van nu is inderdaad perfect.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2009 18:15 ]

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2009 @ 18:15:
Echt professionele opdrachten heb ik nog niet. Simpelweg de normale zaken zoals [...] soms eens een trouw. Een snel switchen hoeft dus ook al totaal niet.
Als er nou íets is waar ik als fotograaf een beetje voor huiverig voor ben, en al helemáál als professioneel zou willen beschouwen, is het een bruiloft. En snel switchen is een must op dat moment imho, net zoals een backup body...

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:27
Henk schreef op zondag 15 februari 2009 @ 18:40:
[...]

Als er nou íets is waar ik als fotograaf een beetje voor huiverig voor ben, en al helemáál als professioneel zou willen beschouwen, is het een bruiloft. En snel switchen is een must op dat moment imho, net zoals een backup body...
Inderdaad. mee eens, je zult maar net dat moment missen omdat het niet in het frame past.

Overigens zou ik dan kijken naar een 24-105 en niet een 17-40 als je bruiloften doet. Want volgens mij (kheb zelf geen 5D) heeft de 17-40 op FF nogal wat barreldistortion op 17mm..

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Verwijderd

Topicstarter
RobbieB schreef op zondag 15 februari 2009 @ 18:58:
[...]

Inderdaad. mee eens, je zult maar net dat moment missen omdat het niet in het frame past.

Overigens zou ik dan kijken naar een 24-105 en niet een 17-40 als je bruiloften doet. Want volgens mij (kheb zelf geen 5D) heeft de 17-40 op FF nogal wat barreldistortion op 17mm..
Ik kwam waarschijnlijk iets te professioneel over. Ik heb nog maar twee keer naar een trouw geweest, maar nooit echt als "echte" fotograaf. Er was er telkens een professionele fotograaf mee, met wie ik soms op stap ga. Van beide bruiloften kende ik het paar en mocht ik telkens mee als "leerling".
Recepties vind ik trouwens leuker om te schieten dan een bruiloft.

Dus echt professioneel ben ik (helaas) totaal nog niet. :)

En zoals aangegeven komt er primair een 24-105 mee in het pakket met de 5D body. De 17-40 is meer bedoeld voor het losse werk zoals architectuur, landschappen, en dergelijke.

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-01 21:39
Afhankelijk van hoe vaak je je 10-22 gebruikte , is het misschien verstandig om eerst te investeren in een tele lens. Vanwege de overstap van crop naar ff verlies je een hoop tele. Er staan op dit moment een paar goed geprijsde 70-200's in de V&A. Een 135/2L met 1.4TC of een 200/2.8L zijn misschien ook wel interessant.

De 17-40 is een leuke lens voor landschappen, maar voor architectuur moet je vaak vertekening corrigeren. Een goede UWA prime of TS lens is voor die doeleinden meer geschikt.

[ Voor 21% gewijzigd door vandijk op 15-02-2009 20:06 ]

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je wel een punt vandijk. De 24mm van de kitlens die erbij zit is sowieso redelijk breed, misschien nog eventjes wachten op die UWA. Ik had trouwens al een leuke aanbieding tegengekomen van een 400 L voor €700. Er zijn wel een paar krasjes op de behuizing maar optisch zou hij nog 100% moeten zijn. Waarschijnlijk spreek ik eens af met de koper en kan ik hem dan eens deftig onder de loep nemen.

En als ik "maar" 700 euro zal kwijt zijn aan de tele, heb ik nog een zeer aardig bedrag om verder te zoeken naar een leuke UWA prima (hoogstwaarschijnlijk ook tweedehands vanwege de nogal hoge prijs), bv de 14mm 2.8, maar dat ben ik natuurlijk nog niet zeker. Eerst eens zien wat de 400 oplevert.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
GerardHenninger schreef op zondag 15 februari 2009 @ 18:08:
[...]

wederom off-topic :
Ligt plat omdat ik zoveel verkeer van Tweakers krijg dat ik er maar extra geheugen en een extra harddisk in heb laten zetten (kan ik nog meer geile foto's online zetten voor jullie) :P Zondag heb ik over het algemeen het minste aantal bezoekers, vandaar dat hij nu even plat ligt. Over 2 uurtjes weer online als het goed is :) Daarnaast heeft m'n hostingprovider nu ook onderhoud gepland geloof ik, dus komt goed uit.
Hij is weer online zie ik. Ga zo eens rondneuzen, de eerste indruk is goed ;)
Henk schreef op zondag 15 februari 2009 @ 18:40:
[...]

100 procent mee eens. Maar daarnaast: zo veel krijg je toch niet meer voor die 450D denk ik, dus mocht je je 5DII een keer 'n paar weken kwijt zijn voor reparatie, kun je iig foto's blijven maken. Ook gewoon voor privégebruik.
Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2009 @ 18:15:

Bedankt trouwens voor de TR, ik kon niet direct op een zinnige titel komen. Deze van nu is inderdaad perfect.
Np ;)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:32

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RobbieB schreef op zondag 15 februari 2009 @ 18:58:
[...]
En een 24-105 niet, want die heeft niet 17mm dus dat ligt nogal voor de hand.. :P

Barreldistortion op een bruiloft merk je niet zo hoor, het is geen architectuur waar lijnen recht moeten zijn.

Over een backupbody:

Doen als je tarief het eigenlijk vereist. Als jij voor €100 een bruiloft schiet kunnen ze moeilijk verwachten dat jij een tweede body hebt (kost je bv. 10 bruiloften voordat je die investering terug hebt!). Als jij €1500 vraagt voor een bruiloft mag je als klant wel verwachten dat je niet meteen verstek laat gaan als er iets mis is met je main gear.

Overigens zou ik dan eerder een 50D of iets dergelijks als backup nemen dan een 450D. Of een 5Dm1, past mooi naast je 5DII :)

[ Voor 33% gewijzigd door Gizz op 15-02-2009 21:45 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op zondag 15 februari 2009 @ 21:41:
[...]

Overigens zou ik dan eerder een 50D of iets dergelijks als backup nemen dan een 450D. Of een 5Dm1, past mooi naast je 5DII :)
Goed punt. Vooral omdat ik al m'n crop-gerief in 1 keer kan verkopen, zonder body gaat de verkoop niet door dus deze gaat zeker de deur uit. Als ik dan eenmaal echt serieus ga beginnen fotograferen op bruiloften, dan zal er waarschijnlijk wel een leuke tweedehands 5Dm1 of 50D bij komen, zoals je reeds aangeeft.

Mijn 450D houden zal dus niet het geval worden, want het is ofwel alles verkopen ofwel niets, keuze is snel gemaakt :>

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Helemaal mee eens,
nu krijg je nog wat voor je 450d terug en nu heb je geen backup body nodig. Misschien over 2 jr wel, maar tegen die tijd koop je een 5d of 5d2 voor een appel en een ei (;)). Je hebt er dus inderdaad weinig aan om een reserve body te bewaren die je (zeer waarschijnlijk) voorlopig niet gaat gebruiken.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-12-2025
Misschien heb je er al aan gedacht ...

In plaats van en reserve body kun je volgens mij beter 'investeren' in een reserve-accu (of twee).

Wat je aan EF "L" glas koopt overleeft je nieuwe camera en diens opvolger met gemak. Objectieven schrijven niet zo snel af als D-SLR's...

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 23:11
eh.. reserve accu's scoor je voor 11 euro..

|>

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-11-2025
Voor mij is de keuze eenvoudiger: voor mijn 20D krijg ik geen drol meer, dus ik houd hem als backup, uitleen, experimenteer camera. Ik heb weleens gelezen over een conversie naar een IR-camera, misschien doe ik dat wel.
Pagina: 1