Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Een vraag waar ik denk het antwoordt wel van te weten, maar voor de zekerheid toch nog maar even stel.

Ik ben September vorig jaar in loondienst gegaan bij een detacheerder. Ik krijg gewoon km vergoeding ongeacht vervoerstype. Ik ga met de trein (en bus), waarbij ik de eerste maand alle vervoersbonnentjes heb bewaard voor de zekerheid. Dit bleek echter voor mijn werkgever niet nodig, maar ik ben ze toch blijven bewaren.

Dat bewaren heeft toch eigenlijk geen zin dan? Ik werk in loondienst met km vergoeding, dus ik kan toch verzekeringstechnisch niets behalen met die vervoersbewijzen?
Kortom, ik kan ze toch gewoon gaan weggooien?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bonnetjes kunnen voor de belasting nuttig zijn, als je namelijk minder krijgt vergoed dan de kosten van openbaar vervoer kan je dit aftrekken van de belasting. Voor de zekerheid kanje natuurlijk even met de belastingdienst bellen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad een paar jaar bewaren.
Frogmen schreef op maandag 16 februari 2009 @ 11:21:
Bonnetjes kunnen voor de belasting nuttig zijn, als je namelijk minder krijgt vergoed dan de kosten van openbaar vervoer kan je dit aftrekken van de belasting. Voor de zekerheid kanje natuurlijk even met de belastingdienst bellen.
En andersom mogen zowel je werkgever als jij geld overmaken naar de b-dienst als je minder onkosten maakt dan je vergoed krijgt ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Je hebt de volgende mogelijkheden om belastingvrij zakelijke kilometers te vergoeden:

1. openbaar vervoer, op basis van werkelijke kosten.
2. ongeacht het vervoersmiddel, 19 cent per kilometer. Geen bewijzen nodig (berekening kan worden nagelopen door de fiscus o.b.v. woon en werk adres)

Voor optie 2 geldt dat de werkgever belastingvrij kan vergoeden, maar je als werknemer niets kunt aftrekken bij de belastingdienst wanneer je zo'n vergoeding niet ontvangt.
Dat is het verschil met 1. Als je namelijk met de trein gaat en je werkgever vergoedt dit niet geheel, kun je gebruikmaken van een aftrekpost (reiskostenaftrek openbaar vervoer) in je aangifte inkomstenbelasting.

Jouw situatie is dat je reist met OV, maar wordt gecompenseerd volgens de 19 cent regel. Je reiskosten worden dus slechts gedeeltelijk vergoed en niet geheel. Het niet vergoede deel kun je aangeven als aftrekpost inkomstenbelasting. Vervoersbewijzen/bonnetjes bewaren als bewijsstukken voor het geval je inspectie krijgt. Dus niet voor je werkgever maar wel voor de fiscus.

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 16 februari 2009 @ 12:34:
Jouw situatie is dat je reist met OV, maar wordt gecompenseerd volgens de 19 cent regel. Je reiskosten worden dus slechts gedeeltelijk vergoed en niet geheel. Het niet vergoede deel kun je aangeven als aftrekpost inkomstenbelasting.
Was het maar waar. Je kunt niet de werkelijke kosten als aftrekpost opgeven; je kunt een reisaftrek opgeven, maar dat is een forfaitair bedrag volgens een tabel, waar je de vergoeding van de werkgever vanaf moet trekken. De tabel is gebaseerd op ca. 10 cent/km, dus als er 19 cent/km wordt vergoed dan blijft er weinig reisaftrek over.

Verwijderd

Topicstarter
Met de 19 ct/km regeling, trek ik momenteel de kosten er wel uit, dus een eventuele teruggave zit er dus sowieso niet in.

Maar wel dus de bonnetjes bewaren? Een paar jaar echt, of gewoon één jaar?

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 20:38:
Feitelijk kun je ze net zo goed meteen weggooien.
In het kader van je-weet-maar-nooit kun je ze bewaren tot je aangifte hebt gedaan over het lopende belastingjaar.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
asmi schreef op maandag 16 februari 2009 @ 17:58:
[...]
Was het maar waar. Je kunt niet de werkelijke kosten als aftrekpost opgeven; je kunt een reisaftrek opgeven, maar dat is een forfaitair bedrag volgens een tabel, waar je de vergoeding van de werkgever vanaf moet trekken. De tabel is gebaseerd op ca. 10 cent/km, dus als er 19 cent/km wordt vergoed dan blijft er weinig reisaftrek over.
Hmm, ergens een vreemde regel dat de werkgever belastingvrij mag vergoeden o.b.v. werkelijke kosten maar je bij gebrek aan zo'n vergoeding een ander (lager) bedrag mag aftrekken. Zo diep had ik er nog niet naar gekeken, ik ben ook maar een simpele leaserijder :)

Bij deze dus een correctie op mijn eerdere post. Wel blijf ik bij mijn mening dat (reisaftrek - reeds ontvangen onbelaste vergoeding) nog aftrekbaar is in je aangifte IB. Alleen de hoogte van de reisaftrek is anders dan ik had verwacht.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 20:38:
Met de 19 ct/km regeling, trek ik momenteel de kosten er wel uit, dus een eventuele teruggave zit er dus sowieso niet in.

Als je uitkomt met de vergoeding, dan heeft het geen nut om bonnetjes te bewaren.

Verwijderd

Topicstarter
Roenie schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 07:50:
[...]
Als je uitkomt met de vergoeding, dan heeft het geen nut om bonnetjes te bewaren.
Maar is er geen mogelijkheid dat de belasting iets wilt verifiëren ofzo?
Alhoewel ik altijd nog rekeningafschriften heb (digitaal).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 11:09:
[...]
Maar is er geen mogelijkheid dat de belasting iets wilt verifiëren ofzo?
Alhoewel ik altijd nog rekeningafschriften heb (digitaal).
Schop.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

1) Wat is er mis met het voor de zekerheid in een schoenendoos gooien van alle bonnetjes etc?
2) Heb je de bdienst al gebeld om dit te vragen? Iets zegt me dat die een meer definitief antwoord kunnen geven dan wij :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1