Externe eject-knop op pioneer slot-in DVD drive

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Al een tijdje ben ik bezig een PC kast te bouwen from scratch uit MDF. De voorkant wil ik graag zo strak mogelijk houden, en dus hangt de dvd speler achter de frontplaat. Omdat het een slot-in drive is zit er alleen een dunne sleuf in de voorkant waar de schijfjes door gaan.

Een stuk lager in het front zitten drie kleine knoppen op een rij: power, reset en eject disc. De laatst genoemde moet ik dus verbinden met de dvd drive. Daar wordt het voor mij lastig. Hier staat een foto van de onderkant van de print in de speler. Het gele vlakje rechtsboven is de positie van het huidige eject knop. Waar moet ik de draadjes van de nieuwe knop aan verbinden om die werkend te krijgen? Voor zover ik kan zien is de huidige unit op 4 punten vast gesoldeerd, wat me erg veel lijkt voor zn functie. Mijn button heeft logischerwijze ook maar 2 draden. De kleine symbooltjes naast de bovenste twee soldeerpunten zeggen mij niets, iemand anders wellicht?

Google biedt geen relaas, en op de Pioneer site kan ik geen manual vinden. Gaarne hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Waarom niet in Windows gewoon 'Uitwerpen' kiezen in het rechtsklik-menu op je dvd-drive? Eventueel er een snelkoppeling/-toets voor maken. Gemak dient de mens ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zondag 15 februari 2009 @ 14:01:
Waarom niet in Windows gewoon 'Uitwerpen' kiezen in het rechtsklik-menu op je dvd-drive? Eventueel er een snelkoppeling/-toets voor maken. Gemak dient de mens ;)
Dat is zeker een optie, en wel één die ik volledig ben vergeten :P Het is alleen zo dat ik deze kast 100% voor de hobby bouw. Ik kan een veel mooiere, betere EN goedkopere kast krijgen als ik hem gewoon koop. Het gaat dus ook niet echt om het gemak, maar ik zou zeer trots op mezelf zijn als ik de boel perfect werkend kan krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 22:40

pcprutser

No message

je kan hem ff aansluiten, cd'tje erin en met een ijzerdraadje steeds 2 andere soldeerpunten pakken, net zolang tot ie de cd eruit spuugt ;)
Volgens mij kan het niet zoveel kwaad, het is hoogstens een paar volt, en op die manier heb ik het ook een keer bij een 'normale' cd speler gedaan...

Ik vermoed trouwens dat het de middelste twee zijn. Want als je de bovenkant ziet zul je de andere 4 pootjes zien zitten, en meestal worden dit soort dingen 'afgeschermd'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik me niet vergis moet je de 2 bovenste hebben (gezien op je plaatjes).

Ik heb ook zo'n ding gehad om te modden (tot hij stuk ging :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Bovenste 2 zijn de pootjes van het knopje. Vanaf die 2 pootjes lopen gescheiden printspoortjes ergens anders heen. De ander 2 pootjes zijn verbonden met het massa gedeelte van de printplaat en kunnen dus nooit gebruikt worden om te schakelen.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 15 februari 2009 @ 14:09:
Als ik me niet vergis moet je de 2 bovenste hebben (gezien op je plaatjes).

Ik heb ook zo'n ding gehad om te modden (tot hij stuk ging :P)
Ik denk dat je gelijk hebt.. volgens mij zijn de onderste 2 puur pootjes, zonder functie. Ik gok het er op, de soldeerbout staat inmiddels op te warmen :)

*edit* NBK, volgens jou kan ik dus geen van deze punten gebruiken? Of toch die bovenste twee pootjes? De onderste twee zijn de pootjes van het omhulsel van de knop.

*edit 2* Hier een foto van het knopje, de pootjes die je duidelijk door dat gat ziet gaan is degenen bovenaan, met die symbolen er naast.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2009 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-08 16:35
ik heb gewoon op 2 contacten gemeten op de slot in drive wat eject veroorzaakt. en daar 2 draden aangesoldeerd en die aan een externe knop

ervoor heb ik van een wii casemod een drive led genomen en die op de drive activity led aangesloten.

en daarvor een plexiglas voorkant zwart met v rand als sleuf

http://www.youtube.com/watch?v=tO6d1v3hQco

demo ervan in het licht

en donker

http://www.youtube.com/watch?v=_pYyg76dHPY

uiteindelijk

Afbeeldingslocatie: http://www.vogtschmidtoutdoorcenter.nl/akira/cpg130/albums/userpics/10007/IMG_5540.JPG

http://forum.arcadecontrols.com/index.php?topic=87445.0;all

[ Voor 9% gewijzigd door I_am_akira op 15-02-2009 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:08

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2009 @ 14:04:
[...]

Dat is zeker een optie, en wel één die ik volledig ben vergeten :P Het is alleen zo dat ik deze kast 100% voor de hobby bouw. Ik kan een veel mooiere, betere EN goedkopere kast krijgen als ik hem gewoon koop. Het gaat dus ook niet echt om het gemak, maar ik zou zeer trots op mezelf zijn als ik de boel perfect werkend kan krijgen. ;)
denk er dan wel aan dat je dan niet makkelijk even je os installeert vanuit de bios :+

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met gepaste trots kan ik u mededelen dat de operatie geslaagd is! De drive heeft kersverse ejectknop! :P

Het waren dus inderdaad de bovenste twee punten. Dank allen voor de snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Misschien was een stealth mod ook leuk geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meten is weten O-)

al is het alleen nog maar even doorpiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.appel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2023
Leuk om te lezen dat anderen ook een eigen kast willen bouwen. In mijn omgeving wordt ik voor gek verklaard. Anyway: ik zit met een vergelijkbaar probleem, het doorlussen van de eject-knop. Echter, dan niet van een "normale" DVD, maar een slimlime. (NEC ND 6650A). Kan nergens een elektrisch schema van dat ding vinden, maar op de een of andere manier moet ik de eject button toch door moeten kunnen trekken, toch?

(De reden dat ik het wil, is het feit dat ik een media center bouw in m'n oude CD speler. Die past perfect bij mijn versterker, qua uiterlijk. Echter, achter het oude laadje van de CD speler past geen normale DVD speler, dus heb ik een slimline gekozen. Ik wil de oude voorkant van het laadje op het laadje van de slimline speler plakken, maar dan kan ik dus niet meer bij de eject button. Die wil ik doorverbinden naar de oude eject button van de CD speler-case. Alleen op dat slimline spelertje zit geen PCB'tje, waar je even kunt kijken waar je je draadjes op moet solderen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
eigenlijk kun je heel veel leuke dingen met dit kunstje doen, bijvoorbeeld monitoren hebben ook nog wel eens zo'n knopje en het is een koud kunstje om dan een drukknop of afstandsbediening daaraan te koppelen, wat voor knoppen ga je er op gebruiken eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:23
En toch, achter het plastic knopje waarop je drukt MOET iets van een schakelaartje zitten, en daar zou je toch ook wel een draadje aan moeten kunnen solderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.appel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2023
Ja, achter het knopje zit een schakelaartje, maar het probleem met een slimline DVD speler is dat het knopje in het laatje zit. Er is daar geen ruimte om nog een extra draadje te solderen, laat staan mooi wegwerken. De rest van zo'n slimline speler is ook dusdanig klein, fijn en ge-optimaliseerd voor het innemen van zo min mogelijk ruimte, dat solderen op op de speler zelf eigenlijk praktisch onmogelijk is.

Ik wil dus eigenlijk weten of ik ergens in de IDE kabel twee punten met elkaar kan verbinden die leiden tot een "eject" of dat ik op een andere manier een hardwarematige knop (de bestaande eject button van de CD speler) kan configureren zodat het leidt tot een eject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:48
Je kan ook een knopje maken die gewoon via je OS 'vraagt' om te ejecten. Misschien via een seriele/parralele poort? Anders misschien iets met een USB-controller?

Hoe je vanuit windows zoiets zou schrijven weet ik niet, maar in linux gaat
code:
1
eject -T /dev/cdrom2
perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 21-09 17:07

SA007

Moderator Tweaking
In de IDE kabel zit geen eject, 100% zeker.

Overigens hebben de meeste slimlines weinig tot geen logica in het laatje zitten, maar op een printplaatje in de behuizing.
Bij veel drives is het ook een schakelaar naar aarde om het signaal door te geven.
Dus de aansluiting kan je waarschijnlijk ook op het printje in het vaste deel van de drive doen.

Het is wat meer meetwerk dan een normale drive, maar is wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:23
a.appel schreef op zondag 01 november 2009 @ 08:53:
Ja, achter het knopje zit een schakelaartje, maar het probleem met een slimline DVD speler is dat het knopje in het laatje zit.
My bad, ik zat in gedachten met een slimline slot-in drive, daar zit geen laatje in, dan is het wat makkelijker allemaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

in windows zit dr ook n eject, die is ook gewoon aan te roepen via verschillende programmeertalen, en als je dr echt niet uit komt, dr is waarschijnlijk ook gewoon n hotkey voor.. (oud toetsenbord slopen en de hotkey kombo verbinden, of een usb controller als toetsenbord programmeren..)

[edit:]
zo dus in windows.

[ Voor 18% gewijzigd door AlexanderB op 02-11-2009 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pientertje
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
een klein detail, in windows is er geen inwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

dvd drives gaan al sinds jaar en dag ook gewoon dicht als je een klein zetje tegen de lade geeft. een slotloading drive zou, als ik alle autoradio's moet geloven, gewoon die cd moeten laden als je em dr (rustig) in duwt..

daarbij is 2x eject vanuit windows ook gewoon weer terug naar binnen, als t goed is.. (heb geen optical nu, kan het ff niet proberen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

AlexanderB schreef op maandag 02 november 2009 @ 20:28:
daarbij is 2x eject vanuit windows ook gewoon weer terug naar binnen, als t goed is.. (heb geen optical nu, kan het ff niet proberen..)
* Wiethoofd heeft wel optical in de buurt. Werkt niet, alleen Uitwerpen staat er ook, al weet ik niet of Vista of W7 het wel kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 21-09 17:07

SA007

Moderator Tweaking
Een slimline ondersteund sowieso geen inwerpen?

Verder kan je wel inwerpen, maar niet vanuit het context menu op je drive, vanuit code kan het wel.
Onder linux heb je gewoon eject -r :P

Slotloading moet je sowieso de cd er zelf in drukken.
Bij slimline de la erin drukken.
Maar bij normale werkt ook bij eigenlijk elke drive dat je 'm een klein zetje kan geven (doe ik al jaren, gaat niet kapot, zelfs als je echt geweld gaat gebruiken is het nog moeilijk kapot te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

mwha, 2 klasgenoten hebben anders precies bepaald hoeveel geweld daarvoor nodig is, op de school pc's.. tot groot ongenoegen van de school, uiteraard.

en ja, je kan de cd bij elk type drive gewoon handmatig naar binnen doen, dus ook daar zie ik geen probleem als dat met de default windows code niet wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Net even met google gevonden: http://www.technize.com/2...t-cd-rom-tray-in-windows/
Method 4: Using Registry To Add "Insert" In CD-ROM Drive Context Menu

Download CDEject.dll (39.5 KiB) and copy to C:\Windows\system32\ (Where C is the Windows drive)

Now download the following registry key, double click it to add to your registry: Insert Contect Item in CD-ROM Registry (435 bytes)

Right click your CD-ROM drive and enjoy the insert and eject options :-)
De inhoud van de register entry:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{02A07E80-EFA2-11D4-8306-A7EBD4C50C7C}]
@="CDEject Context Menu Shell Extension"
[HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{02A07E80-EFA2-11D4-8306-A7EBD4C50C7C}\InprocServer32]
@="C:\\WINDOWS\\system32\\cdeject.dll"
"ThreadingModel"="Apartment"
[HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shellex\ContextMenuHandlers\{02a07e80-efa2-11d4-8306-a7ebd4c50c7c}]
@="{02a07e80-efa2-11d4-8306-a7ebd4c50c7c}"

Pagina: 1