Mac OSX 10.5.6 loopt vast

Pagina: 1
Acties:

• Shtad
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:58
Hallo,

Ik heb al een tijd een probleem met mijn Alu MacBook 2.0.
Als ik het apparaat opstart loopt hij vaak vast. Ik krijg dan dat regenboog ding te zien en die blijft dan ook ronddraaien. Het enige wat dan nog kan is opnieuw opstarten en dan is het vaak weer hetzelfde.
Er is geen patroon in te vinden.

Ook raar is het feit dat wanneer hij dan niet vastloopt hij wel weer vastloopt als ik via Finder naar Programma's ga. Zodra ik op Programma's klik, dan krijg ik dat regenboog ding te zien en is er niets meer mee te beginnen. Dit gebeurd alleen bij deze map.

Ik heb alleen vrij standaard programmatuur geïnstalleerd staan. Dus geen rare dingen.
Kan iemand mij verder helpen?

[ Voor 8% gewijzigd door Shtad op 15-02-2009 13:30 ]

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-01 11:07
Shtad schreef op zondag 15 februari 2009 @ 13:27:
Hallo,

Ik heb al een tijd een probleem met mijn Alu MacBook 2.0.
Als ik het apparaat opstart loopt hij vaak vast. Ik krijg dan dat regenboog ding te zien en die blijft dan ook ronddraaien. Het enige wat dan nog kan is opnieuw opstarten en dan is het vaak weer hetzelfde.
Er is geen patroon in te vinden.

Ook raar is het feit dat wanneer hij dan niet vastloopt hij wel weer vastloopt als ik via Finder naar Programma's ga. Zodra ik op Programma's klik, dan krijg ik dat regenboog ding te zien en is er niets meer mee te beginnen. Dit gebeurd alleen bij deze map.

Weet iemand een oplossing?
Heb je al eens een filesystemcheck gedaan? evt een disk filesystem repair doen door met de originele dvd te booten.

Windows Veteran turned Apple Addict

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
start eens op met de installatie-cd die je bij je macbook hebt gekregen, kies vervolgens in het menu "schijf-hulpprogramma" en laat je harddisk eens controleren.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:57
Andere optie is om in je console te kijken of er meldingen vanuit het besturingssysteem komen. Als er fundamenteel wat mis is dan zie je daar meestal wel wat. Open Spotlight (CMD-Space) en dan 'Console'.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Shtad
Magic schreef op zondag 15 februari 2009 @ 13:31:
start eens op met de installatie-cd die je bij je macbook hebt gekregen, kies vervolgens in het menu "schijf-hulpprogramma" en laat je harddisk eens controleren.
Kan ik ook vanaf een installatie-cd booten die niet van de MacBook is? Bijvoorbeeld een van een iMac? Die heb ik nu namelijk wel bij de hand. De andere ligt thuis bij mijn ouders.

Ik heb trouwens al schijfhulpprogramma in MacOSX gedraaid en die zegt dat er fouten zijn.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:48

BCC

Eeh, en die heb je al laten fixen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Shtad
Nee, ik moest dus via de cd booten kreeg ik als melding geloof ik. Ik zal zo nog eens kijken.

Edit: Deze melding dus: "Fout: Controle of herstel van bestandssysteem is mislukt."

[ Voor 31% gewijzigd door Shtad op 16-02-2009 19:12 ]

• Shtad
Het is nu zover dat Mac OS X helemaal niet meer laadt.
Hij blijft op het grijze scherm hangen met het Apple logo en dat ronde lopertje.

Ik heb geprobeerd via een image van de Mac CD via mijn externe harde schijf een schijfherstel te doen, maar daar krijg ik telkens een foutmelding:

Ongeldige nodestructuur

en soms

Ongeldige zusterkoppeling

Ik heb wel een backup van de belangrijkste bestanden, maar niet van alles. Hoe kan ik mijn gegevens nog terugkrijgen voordat ik MacOS er opnieuw op ga zetten?
Kan het bijvoorbeeld met een Live CD van Linux o.i.d.?

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-01 21:35

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Het klinkt meer als een stervende harddisk dan dat een schone herinstall het doet fixxen!

• Shtad
Een schone herinstall heeft trouwens geholpen!

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
en nu wel backuppen hé?

Ik heb niets te melden.

• Shtad
Zeker!
Pagina: 1