oscilloscoop Owon PDS5022S

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik overweeg een oscilloscoop te kopen. Conrad heeft er enkele, echter is er ook de volgende:
http://www.eleshop.nl/owo...e-oscilloscope-p-189.html

Deze heeft 2 kanalen van 25 Mhz, wat volgens het boek "Elektronica voor dummies" genoeg zou moeten zijn om vrijwel alle gangbare zaken te meten. Alleen hoogfrequente zaken zouden een grotere bandbreedte nodig hebben.
Zie ook: http://books.google.nl/bo...result&resnum=1&ct=result

Zou dit een goede oscilloscoop zijn? Iemand hier ervaring mee? Tweedehands ben je ook circa 100 euro of meer kwijt, incl. verzendkosten, maar deze is nieuw.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Het enige wat een probleem zou kunnen zijn, is de beperkte sample-buffer (Geheugendiepte: 2 x 6K)
Wanneer je periodieke signalen wilt bekijken (signalen die steeds hetzelfde patroon herhalen), is dat geen probleem.
Ik heb een tijdje geleden ook rondgekeken, maar kon eigenlijk niets vinden voor minder dan deze prijs met minimaal deze specs.
De enige die qua prijs in de buurt kwam was de Uni-Trend UT 2042 (42 MHz, de UT2025 is 25 MHz en B is zwart-wit, C is kleur). Maar die zijn eigenlijk alleen maar via de Samenkoop-acties van Niels te krijgen, of via E-bay voor dezelfde prijzen of meer.
Qua specs is die wel leuker, maar de verkrijgbaarheid is hier in NL gewoon matig tot niet te noemen.
Voltcraft heeft wel een aantal meters van Uni-trend ook verkocht, alleen dan wel voor minimaal de dubbele prijs, dus ook niet interessant.
Dus tenzij je de meters vanuit China wilt laten komen en zelf mogelijk bij de douane nog eens flink wat BTW wilt aftikken, lijkt me deze meter van Owon geen slechte keus.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
TD-er schreef op zondag 15 februari 2009 @ 01:18:
De enige die qua prijs in de buurt kwam was de Uni-Trend UT 2042 (42 MHz, de UT2025 is 25 MHz en B is zwart-wit, C is kleur). Maar die zijn eigenlijk alleen maar via de Samenkoop-acties van Niels te krijgen, of via E-bay voor dezelfde prijzen of meer.
Qua specs is die wel leuker, maar de verkrijgbaarheid is hier in NL gewoon matig tot niet te noemen.
Die lijkt op deze van conrad:
http://www1.conrad.nl/scr...&~cookies=1&scrwidth=1024
Echter heeft de Owon een beter beeldscherm met meer pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Jack Walsh schreef op zondag 15 februari 2009 @ 01:32:
[...]

Die lijkt op deze van conrad:
http://www1.conrad.nl/scr...&~cookies=1&scrwidth=1024
Echter heeft de Owon een beter beeldscherm met meer pixels.
Het beste kun je bij de Conrad gewoon het artikelnummer opgeven, want de normale links van Conrad bevatten een session-ID en die kan ik hier dus niet openen.
Ik neem aan dat het Deze is?
Die lijkt zo op het eerste gezicht heel erg veel op de Uni-Trend UT2025B Dan zijn de prijzen van Conrad van die meters in het laatste half jaar best wel redelijk gezakt.
Ik zal morgen de beide manuals eens naast elkaar leggen, want voor die prijs heb je de Uni-Trend nog niet uit China hier in NL.

Ik vraag me trouwens af in hoeverre je in de praktijk veel het scherm zelf gebruikt als je het apparaat via de PC gebruikt, oftewel is de scherm-resolutie dan een issue?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

Heeft franktechniek.nl niet iets voor je ?

Hij heeft soms wel leuke en goede aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:58
Ook de resolutie van 8 bit is niet al te breed. Dit betekend dat nauwkeurigheid en smooth-heid naar beneden gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
simplendi schreef op zondag 15 februari 2009 @ 09:26:
Ook de resolutie van 8 bit is niet al te breed. Dit betekend dat nauwkeurigheid en smooth-heid naar beneden gaat...
Veel duurdere van Rigol, Tektronix, e.d. zijn ook 8-bit dus ik denk dat dat geen probleem zal zijn.
TD-er schreef op zondag 15 februari 2009 @ 01:53:
Het beste kun je bij de Conrad gewoon het artikelnummer opgeven, want de normale links van Conrad bevatten een session-ID en die kan ik hier dus niet openen.
Ik neem aan dat het Deze is?
Die lijkt zo op het eerste gezicht heel erg veel op de Uni-Trend UT2025B Dan zijn de prijzen van Conrad van die meters in het laatste half jaar best wel redelijk gezakt.
Ik zal morgen de beide manuals eens naast elkaar leggen, want voor die prijs heb je de Uni-Trend nog niet uit China hier in NL.
Vreemd, ik heb de manier van linken uit de FAQ gebruikt. Die is het ja.
Ik vraag me trouwens af in hoeverre je in de praktijk veel het scherm zelf gebruikt als je het apparaat via de PC gebruikt, oftewel is de scherm-resolutie dan een issue?
Ik zal dat ding weinig via de PC gebruiken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74885

Jack Walsh schreef op zondag 15 februari 2009 @ 16:33:

Veel duurdere van Rigol, Tektronix, e.d. zijn ook 8-bit dus ik denk dat dat geen probleem zal zijn.
8-bit is prima, maar Rigol en Owon zijn niet te vergelijken met een Tek.
Neem liever een Rigol, die Owon is echt heel wat minder scoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Even voor mijn begrip, waarom zijn die 8 bits bij een tek beter dan bij een prut-scoop?

* Boudewijn ook tek-eigenaar is, daar niet van.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:09
^Het verschil zit hem in de kwaliteit van het signaal wat uit de A/D convertor komt, en dat wordt voornamelijk bepaald door de ADC zelf.
Sluit eens bij je scoop een ingang kort, en kijk eens hoeveel ruis je ziet (en let er even op of (en hoeveel) verschil je ziet tussen verschillende bereiken), en probeer dit truukje liefst bij zoveel mogelijk verschillende scopes. Bij een el-cheapo scoop zal de ADC op niet veel trekken, en zal je dus een deel constante ruis zien die in de ADC zelf veroorzaakt wordt (door zijn erbarmelijke kwaliteit zullen er bijvoorbeeld maar 6 bruikbare (betrouwbare) bits uit de ADC komen).
Die test zal de meest duidelijke resultaten geven, maar ook in mogelijkheden, verversingssnelheid, kwaliteit en mogelijkheden van triggering, zichtbaarheid van glitches (op de ene scoop kan een signaal er perfect uit zien terwijl het op een duurdere een ramp is),... zijn er verschillen.
Ook de nieuwe tektronixen zijn eigenlijk wat "el-cheapo", enkel de fabrikanten die zelf hun ADC's maken kunnen een hoge kwaliteit behalen (met goeie prijs/kwaliteitsverhouding), dat zijn dan merken als R&S, Lecroy, Agilent.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zal het straks eens bij mijn TDS1002 doen, wel interessante materie.
Stom eigenlijk om daar uberhaupt op te bezuinigen....

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Tsja, de ADC is het meest essentiële stuk van de scoop, die bepaalt de prijs grotendeels. Als ze daar niet op besparen dan betaal je al snel 5 keer zoveel voor je scoop, en voor vele toepassingen heb je helemaal geen hoge eisen (denk aan een school, audio- en andere laagfrequente toepassingen, ...).

[ Voor 27% gewijzigd door naftebakje op 16-02-2009 19:08 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Voor wat voor toepassingen moet je dan een betere scoop hebben dan die Owon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hmm, wist niet dat die prijzen al zo gezakt waren, laatste keer dat ik keek zaten ze nog minimaal op 600€.

Dat maakt het vervangen van mijn gigantisch oude buizenscoop nog het vervangen waard, aangezien de knoppen erg slecht zijn en hij niet synct. (Aan de tijdknop draaien om de sinus stil te laten staan, en door opwarming verloopt dat weer, erg handig :/ )
Jack Walsh schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 22:40:
Voor wat voor toepassingen moet je dan een betere scoop hebben dan die Owon?
Bijvoorbeeld in het Mhz bereik, zenders, zeer nauwkeurige en/of gevoelige metingen, (waarbij de ingangsweerstand de meting beinvloed) of als je bijv. een logic analizer er in wilt hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door _ferry_ op 17-02-2009 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Voor mijn werk als hersteller bijvoorbeeld heb ik een agilent 54645D (klassiekertje, digitale scoop met beeldbuis), terwijl men voor de productie goedkope tektronixjes heeft staan. Die tektronixen zouden voor mij niet voldoen, ze triggeren veel minder goed op moeilijke signalen, hebben veel meer ruis bovenop het gemeten signaal, smeren bestaande ruis veel meer open (op die agilent zie je storingspiekjes als haar op een signaal, tektronix toont een zwarte balk ipv het signaal met de ruis errond), met de agilent meet ik met gerust hart een tijdje in -50° omgevingstemperatuur of laat hem een cyclus -10° tot +50° meelopen (zou dat met een goedkope scoop niet proberen)...

En dan loop ik nog nu en dan tegen de grenzen van die agilent aan, 30MHz kloksignaal kan ik niet zomaar op vorm bekijken (single sweepje is beter), op DVI en LVDS moet ik niet proberen om nuttige data te ontcijferen, het geheugen (de zoommogelijkheid) mag nog wat groter, probecapaciteit zorgt er soms voor dat "effectjes" niet meer optreden (als in: 1 op de 30 keer gaat iets fout bij het opstarten),...

In een labo heb je dan weer nog hogere eisen, daar wil je veel hogere frequenties, wil je alles zien (ook de kleinste glitchen kunnen problemen geven), ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74885

Boudewijn schreef op zondag 15 februari 2009 @ 22:37:
Zal het straks eens bij mijn TDS1002 doen, wel interessante materie.
Stom eigenlijk om daar uberhaupt op te bezuinigen....
Aha, de armelui's Tek. Is een entry-modelletje hè. Heeft een behoorlijk ruis zitten op de ADC.
naftebakje schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 20:30:
Voor mijn werk als hersteller bijvoorbeeld heb ik een agilent 54645D (klassiekertje, digitale scoop met beeldbuis), terwijl men voor de productie goedkope tektronixjes heeft staan. Die tektronixen zouden voor mij niet voldoen
Over welke Tek heb je het dan als ik vragen mag?

Ik heb zelf een TDS3034 en die mist nooit een trigger event, over die goedkope Tek scoopjes ben ik zelf kwa bediening niet zo tevreden en ze hebben niet zulke beste trigger mogelijkheden, lage beeldresolutie en veel converter ruis. Ik denk dat ze redelijk vergelijkbaar zijn met die Rigols, hoewel die een dieper geheugen hebben natuurlijk. Die Owons, ik ben er maar met een boog omheen gelopen. Op de dag van de amateur in Apeldoorn stond er eentje te jitteren terwijl er op een redelijk steile flank getriggerd werd 8)7

Oja, betreft de triggering bij die Tek, Op lage sweepsnelheden, kun je beter de optie 'peak detect' in het 'aquire' menu aanzetten, dan samples de scoop wel op hoge snelheid door en mist deze niet snel een trigger event.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 74885 op 18-02-2009 21:36 ]

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik heb 2 jaar geleden ook zitten kijken naar een goedkope scope, voor hobbyactiviteiten op n00b-niveau. Ik heb ook naar die Owon gekeken, maar dat was me voor mijn gepruts in de marge toch te duur. Uiteindelijk ben ik op een DSO-2090 uitgekomen. Dit is een "voorzetstuk", dus in feite een scope die via USB een PC/laptop als display en interface gebruikt. Het ding gaat door het leven onder vele namen (bij mij staat er Voltcraft op, want bij Conrad besteld) maar de OEM is Hantek. (Productpagina. Op die site is ook veel nieuwere software te vinden dan wat er bijgeleverd is!)

Sja, hij ruist ook, maar voor mijn hobbygepruts is het prima. Het apparaat aan een netbook hangen, en het is evengoed een bijzonder portable en compact geheel :) Voordeel is dat de PC meer features biedt dan zo'n stand-alone apparaat, en dat het apparaat een grotere buffer heeft. (64Ksamples bij gebruik van 1 channel)

Ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal, maar ik vind het tot dusver het geld wel waard.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Fuzzillogic schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 12:44:
Ik heb 2 jaar geleden ook zitten kijken naar een goedkope scope, voor hobbyactiviteiten op n00b-niveau. Ik heb ook naar die Owon gekeken, maar dat was me voor mijn gepruts in de marge toch te duur. Uiteindelijk ben ik op een DSO-2090 uitgekomen.
Dat had ik inderdaad gelezen Fuzzillogic in "USB-Oscilloscoop". Maar bij die van Conrad zitten geeen probes, bij die Owon wel. Dat betekent dat die van Conrad rond de 255 euro zal kosten als je er 2 probes bij optelt. Het prijsverschil met de Owon is dan niet zo groot.

[ Voor 8% gewijzigd door Salvatron op 19-02-2009 13:43 ]

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06-2024
Jack Walsh schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 13:43:
[...]

Dat had ik inderdaad gelezen Fuzzillogic in "USB-Oscilloscoop". Maar bij die van Conrad zitten geeen probes, bij die Owon wel. Dat betekent dat die van Conrad rond de 255 euro zal kosten als je er 2 probes bij optelt. Het prijsverschil met de Owon is dan niet zo groot.
Op eBay zijn die DSO's ook te verkrijgen, voor veel minder dan dan bij Conrad, en dan ook nog inclusief probes. En sinds afgelopen december is het bedrag waarop je spul vrij mag importeren vanuit het buitenland fors opgehoogd. Zal vast op de site van de douane staan. Of het toereikend is voor die DSO weet ik niet. En of het je het extra risico waar is zul je zelf moeten bepalen.

Overigens is de nieuwe versie 7 van die software een stuk beter dan de v6 waar ik het in de bovenstaande posting nog over had. Gratis te downloaden dus vanaf Hantek.

[ Voor 9% gewijzigd door Fuzzillogic op 19-02-2009 14:26 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:25

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Als je echt goedkoop uit wil zijn kan je ook zelf iets hobby'en:
http://accrochages.drone.ws/en/node/90
atmega chip + usb interface

Of zoiets als je geen laptop wil gebruiken:
http://www.dpcav.com/xcar...330&cat=0&page=1&featured

Okay, het haalt het waarschijnlijk niet bij een echte scoop maar voor een beginnende hobbyist kan het interessant zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113257

Probeer marktplaats. Ik heb een tektronix 2225 gekocht via marktplaats voor 80 euro. :)
Pagina: 1